Een verzameling (ver)kopen - Tips & Tricks

De plek om jouw 'haves' en 'wants' lijst te plaatsen. In dit forum kun je Magic: the Gathering kaarten met anderen ruilen.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Een verzameling (ver)kopen - Tips & Tricks

Bericht door pi »

Mensen komen en gaan in Magic. Regelmatig vragen beginners hoe ze het best aan kaarten kunnen komen, ongeveer net zo regelmatig posten mensen verzamelingen die ze kwijt willen. Het lijkt me handig om een topic te hebben waarin we handige informatie hiervoor verzamelen. Ik heb hieronder een aantal dingen verzameld die ik zelf bedacht heb en ik wil vragen of anderen nog meer ideeen hebben voor wat toe te voegen. Je zult vaak zien dat dezelfde informatie in andere vorm bij zowel de kopers als de verkopers voorkomt.

Kopen
  1. Bedenk wat je uit wilt geven: als je €50 uit wil geven dan wil je niet gaan reageren op een verzameling met een vraagprijs van €500.
  2. Doe onderzoek. Wat zit er in de verzameling? Wat is dat waard? Hoeveel is onbekend en hoe is dat in de vraagprijs meegeteld? Als je niet weet wat je krijgt dan is het je eigen schuld als je een kat in de zak koopt.
  3. Vraag om foto's als er geen (complete) lijst is. Het is vaak genoeg om alleen de kaartnamen op de foto te hebben en dat is niet heel veel werk voor de verkoper.
  4. Check met anderen of je bod realistisch is, vraag gerust op dit forum om input. Als iets te goed lijkt dan is het dat waarschijnlijk ook. Een bekende truc is om een dure kaart in de verzameling zo op de foto te zetten dat het niet of amper te zien is dat deze van een World Championship deck of Collector's Edition is (waarde 10%).
  5. Er zijn veel aanbieders. Je hoeft niet in de buurt van winkelprijs te betalen. Er is altijd de optie om alleen de kaarten die je zoekt bij een winkel te halen.
  6. Schaam je niet om te onderhandelen.
Verkopen

(Een uitgebreidere versie van onderstaand advies is in dit artikel te vinden: http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?f=29&t=5459)
  1. Bedenk wat je graag zou willen krijgen.
  2. Als je een potentiele koper niet kan vertellen wat in je verzameling zit dan ga je een prijs krijgen gebasseerd op wat diegene weet. Het is echt niet nodig om elke (un)common te beschrijven, sterker, doe dit vooral niet, maar, als je nog iets weet van welke kaarten toen je speelde populair waren dan zou ik deze kaarten vooral vermelden. Als je dit niet weet dan kun je hier vragen wat de belangrijkste kaarten zijn voor sets die je in je verzameling hebt. Als je geen onderzoek doet dan kan het goed zijn dat je veel te weinig ontvangt, de koper gaat je daar dankbaar voor zijn.
  3. Maak foto's van je verzameling. Als je de kaarten over elkaar heen legt zodat alleen de namen zichtbaar zijn kun je er heel veel op een foto krijgen. Dit kan sneller zijn dan een lijst maken en net zo efficient werken.
  4. Stel eventueel de vraag op dit forum of je vraagprijs realistisch is (je zou niet de eerste zijn die denkt op een goudmijn te zitten om dan te ontdekken dat het versturen waarschijnlijk meer kost dan de verzameling waard is).
  5. Je hebt veel concurentie en kopers kunnen vaak geduld hebben, realistisch gezien is de kans groot dat je niet net die ene unieke kaart hebt die iedereen zou willen, dus je moet je best doen kopers aan te moedigen van jou te kopen. Je enige goede mogelijkheid is een lage prijs. Winkelprijs is niet een realistisch uitgangspunt, zelfs als je 50% daarvan neemt zit je voor veel kaarten te hoog.
  6. Verwacht onderhandeling.
Inschatting maken

Als ik de vraag krijg een verzameling op waarde te schatten dan kijk ik naar een aantal dingen. Liefst kijk ik natuurlijk in persoon, maar soms is dit geen optie.
  1. Is er een vraagprijs? (Kan al genoeg zijn om af te haken).
  2. Om hoeveel kaarten gaat het?
  3. Uit welke tijd komen de kaarten? (Sommige sets hebben meer leuke kaarten dan anderen).
  4. Is er iets aangegeven over de samenstelling: hoeveel commons, uncommons, rares en eventueel mythics? (Dit geeft min of meer aan of er ook losse kaarten gekocht zijn of dat er alleen pakjes geopend zijn).
  5. Worden belangrijke kaarten vermeld?
  6. Zijn er belangrijke kaarten op foto's zichtbaar die niet vermeld zijn? (Meestal een hint dat de verkoper andere dingen gemist kan hebben).
  7. Wat is de staat van de kaarten? (Conditie maakt heel veel uit, bij twijfel reken ik op slecht).
  8. Hoe hoog zou ik de bekende kaarten inschatten? (Dit is geen winkelprijs, eerder iets boven de inkoopprijs van winkels).
  9. Zit mijn schatting in de buurt van de vraagprijs? (Een beetje onzekerheid mag wel, maar vooral niet te veel).
Het is mijn ervaring dat als de vraagprijs hoger ligt dan €1 per rare de verzameling vrijwel altijd niet interessant geprijsd is.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie