wat is een combo?

Leuke combo gevonden die je graag met andere wilt delen, of anders misschien de perfecte synergie? Plaats ze hier!

Moderator: Admins & Moderators

the king bee
Master
Berichten: 104
Lid geworden op: vr dec 27, 2002 10:31 pm
Locatie: Assen

wat is een combo?

Bericht door the king bee »

Hoi,

ik was wat aan het rond kijken op een magic combo site en daar werden een paar combo's afgedaan als zijnde geen combo.
ik denk dat een combinatie van kaarten een combo is als het effect meer is dan de induviduele kaarten doen.

ik begrijp uit deze site dat het pas een combo is als het een doorgaande loop veroorzaakt of een lock down en/of het je het spel wint in 1 beurt.

een horseshoe crab en psionic gift voldoen niet aan deze regels maar kunnen je tegenstander het leven wel heel erg zuur maken en daarmee het spel voor je winnen.

zijn er (ongeschreven) regels voor wat nu wel of niet een combo is?
hoe denken jullie daarover?
The only thing that matters is how you see yourself.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Ik zou horseshoe crab en psionic gift wel een combo noemen. Maar het is volgens mij niet zo strict waar de grens ligt tussen gewoon synergy en een combo.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

dat een combo iets oneindig vaak moet doen is bullshit, ik zou combo defineren als een combinatie van kaarten die samen meer doen dan de losse onderdelen. Synergie zou ik dan defineren als kaarten waarvan de effecten goed samenwerken.

Synergie is dan bv aluren en creatures van minder dan 4 mana, terwijl combo aluren, soul warden en cavern harpy bijvoorbeeld is.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
the king bee
Master
Berichten: 104
Lid geworden op: vr dec 27, 2002 10:31 pm
Locatie: Assen

Bericht door the king bee »

precies, zoiets leek mij ook.
op deze site werd er nogal hevig op gereageerd en gesproken over ongeschreven regels.
vond ik al vaag.
niet iedereen is het daarover eens en dat wordt dan ook wel heel duidelijk verwoord.

nou ja vandaar mijn vraag

Peter
The only thing that matters is how you see yourself.
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

aluren soul warden en cavern harpy is een oneindig combo die iets oneindig vaak kan doen.. en dat geld denk ik voor de meeste combo's, oneindig veel levens, mana, of damage, of een lock.. meeste andere dingen zullen toch onder synergie vallen..
Ik weet me in iedergeval op het moment niet echt een combo te bedenken die iets anders doet..
Endless Whispers + leveler: synergie? (ondanks dat het wel een kill is..)
Crucible of Worlds + Strip Mine: synergie?
Fastbond + Crucible of Worlds + Stip Mine: ook nog steeds synergie?
Fastbond + Crucible of Worlds + Zuran Orb: Combo.. (infinit live)

ok ff vor mensen die vragen hierover gaan stellen:
Leveler sacrefisen, of naturalizen of iedergeval dood maken nadat je hem speelt, zodat hij bij je tegenstander in het spel komt, die moet dan aan het begin van zijn volgende beurt een kaart pakken, wat hij niet kan, dus jij wint.
crusible met strip mine.. tja.. elke beurt je strip mine teruhalen en een landje van je opo vernietigen.
fastbond erbij: in een beurt alle landjes van je opo vernietigen
en met zuran orb krijg je er elke keer dat je een landje sacrefised (2 levens erbij), en weer terughaalt (1 leven eraf) er dus elke keer 1 leven bij, en je kunt het oneindig vaak doen.

maar ik ben niet zo heel erg thuis in de combo's.. dus mischien zijn er wel combo's die geen oneindig iets maken of een lock creeren. (oneindig tokens heb je ook nog natuurlijk, of een oneindig groot beesje ofzo)
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Dus jij zou horseshoe crab en psionic gift geen combo noemen?
En Yawgmoth's Bargain en Words of Worship?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

veel combo's zijn inderdaad oneindig, maar daarom defineert oneindig toch geen combo? Wat is er mis met mijn definitie van kaarten die samen meer kunnen dan de kaarten afzonderlijk, dat je combo zou willen defineren als iets wat altijd oneindig is?

(Iets wat zowiezo vrij vreemd is omdat oneindig in magic niet bestaat...)

goblin welder + uba mask is bv niet oneindig, maar is het dan daarom geen combo? Ik zou zeggen van wel.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

horseshoe crab en psionic gift -> is geen combo idd.. synergie.. voegen niks echt aan elkaar toe qua effect.. je krijgt wel een soort niuew effect: (u):deal one damage to target creature/player maar ik wil het niet echt een combo noemen.. die kaarten zijn daar toch beetj voor ofzo?
Yawgmoth's Bargain en Words of Worship -> oneindig levens?

goblin welder + uba mask -> tja.. dit is idd een combo zonder oneindig iets.. alhoewel ik er ook wel iets in zie als mensen dit synergie zouden noemen.. maar vind dit toch wel een combo

weetje.. volgens mij word een combo pas een combo genoemt als het zo'n groot effect heeft.. omdat het anders gewoon niet echt boeien is, elkaar niet echt versterkt en dus eigenlijk synergie is.. maar er zijn idd wel dingen zoals welder + mask..
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Bargain/Words geeft levens voor mana, niet oneindig veel.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

waarom zou een combo effect groot moeten zijn? Wat is dat nou voor definitie? Wanneer is iets groot, of groot genoeg?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
the king bee
Master
Berichten: 104
Lid geworden op: vr dec 27, 2002 10:31 pm
Locatie: Assen

Bericht door the king bee »

deze regels voor combo's komen van de bewuste site.

If you're reading this page, it's probably because you noticed the words "Invalid Combos" in big red text on your "My Combos" page, and you're probably wondering what that means, how it happened, and how it affects you. This page will answer those questions.

How do combos become invalid?
Combos can only become invalid if an Essential Magic moderator or guru marks it as such, which they may do for any number of reasons.
Here are the most common reasons:

The combo does not work due to rules reasons
Example: Phyrexian Dreadnought + Stifle
Example: Sliver Queen + Ashnod's Altar + Furious Assault

The combo is too weak
Example: Juggernaut + Invisibility

The combo is too difficult to achieve and the resulting effect is not worth the effort
Example: Innocent Blood + Symbiotic Wurm + Sigil of the New Dawn

The combo is too similar to another one that has already been posted, or it has an unnecessary third card.
Example: Wrath of God + Lhurgoyf + [card]Eager Cadet

The combo is really just good card synergy, not a unique combo
Example: Isochron Scepter + [random instant]
Example: Lure + [creature with an ability that kills blockers]
Example: Aluren + [random creature that costs 3 or less]
The only thing that matters is how you see yourself.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

the king bee schreef:deze regels voor combo's komen van de bewuste site.

The combo is too difficult to achieve and the resulting effect is not worth the effort
Example: Innocent Blood + Symbiotic Wurm + Sigil of the New Dawn
Eigenlijk alleen die regel vind ik vreemd, maar ik weet niet of ze op die site alleen zoeken naar goeie combo's (en dat duidelijk vermelden)? Anders vind ik het nogal elitair om iets af te keuren wat een ander misschien wel leuk/goed vindt.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
the king bee
Master
Berichten: 104
Lid geworden op: vr dec 27, 2002 10:31 pm
Locatie: Assen

Bericht door the king bee »

ja hoor het staat er en best duidelijk.
ik had het niet meteen gezien, oordeel zelf http://www.essentialmagic.com/Combos/Edit.asp
The only thing that matters is how you see yourself.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

moet ik voor ingelogd zijn, copy paste anders ff.

Het lijkt mij iig flink elitair gedoe waar ik het toch niet mee zou kunnen vinden. Natuurlijk zul je mij ook horen als ik denk dat iets geen combo is, maar iets afschrijven omdat je het niet goed vindt is mij echt TE. Gelukkig delen de meeste magiccers niet de meningen van deze site.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
the king bee
Master
Berichten: 104
Lid geworden op: vr dec 27, 2002 10:31 pm
Locatie: Assen

Bericht door the king bee »

dit staat rechts naast de velden waar je de combo kunt invoeren

"Give the combo a name -- something creative. Then, tell us how it works. Please limit your description to 500 characters or less... we don't need you to write a book.

Note: Please be sure you read about invalid combos and understand the criteria we use to decide if a combo is valid.

de link wijst naar het stuk dat ik al eerder invoegde.
duidelijk genoeg.

ik vind alleen dat het raar is dat een combo alleen goed genoeg is als het je de game wint in 1 beurt.

niet iedereen is het er op dat forum over eens wanneer het nu wel/niet goed genoeg is.

ik blijf bij mijn standpunt.
eeen combinatie is een combo als het iets meer dan de som der delen opleverd.
en dan kunnen combo's nog steeds beter of slechter zijn.
The only thing that matters is how you see yourself.
Plaats reactie