Hallo

Een overzicht van nationale en regionale Magic: the Gathering evenementen. Heb je zelf een evenement dat hier nog niet bij staat, dan ben je van harte welkom deze te plaatsen!

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hallo

Bericht door pi »

:P

Genoeg kansen hoor, gewoon wat vaker er aan denken die poison counters op te hogen als je proliferate... Ook altijd belangrijk is samen werken met de andere spelers, deden jullie leuk in het begin en toen opeens werd ik met rust gelaten. Een Disk wil je echt zo snel mogelijk weg hebben, je zag hoe hij nu het potje bleef beinvloeden. Ik heb in ieder geval flink tijd gehad om uit een mana screw te komen en als mijn decks in 1 ding goed zijn is dat de late game.

Wat mij betreft kunnen we het vaker doen.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Hallo

Bericht door Jibz »

Ben vorige week teruggekomen uit Griekenland. Jammer dat ik niet eerder op de forums had gekeken :P
Anyway, ik hoop weer op het oude niveau actief te zijn dus bij de volgende speeldag/avond ben ik er weer bij ;)
En @Quesred: Wat Donnie al zei, na de vakantie zit ik doordeweeks weer in Leiden, dus wij zouden later ook eens wat af kunnen spreken ;) Ik leer je graag het beetje dat ik weet :D
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Hallo

Bericht door Donnie Darko »

Da's jammer, Jibz, met wat meer mensen hadden we wellicht pi nog aangekund. Aan zijn vriend hadden we in ieder geval niks ^^
Misschien kunnen we ook een keer in het weekend afspreken in de buurt van Driebergen, Veenendaal of Ede...
Work is the curse of the drinking class
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hallo

Bericht door pi »

Ja Jibz, jammer, volgende keer beter hoop ik!

Ik moet toegeven dat die vriend er inderdaad wat vreemde theoriën op na houdt. Ik heb het nog niet zo duidelijk gezien als gisteren, maar hij lijkt dus inderdaad er vanuit te gaan op zijn best 2e te worden :S (en dat was een reden waarom ik hem eerder dood ging maken zodat hij 3e werd ;)). Ik moet hem echt eens vragen waar hij dat zo vandaan haalt. Ik win ook in de normale groep bovengemiddeld vaak, maar het is niet alsof ik onverslaanbaar ben of zo. Hij moet toch gezien hebben dat het goed mogelijk is van me te winnen. De vorige keer dat we samen richting openbaar vervoer liepen en nog een beetje aan het napraten waren bleek ook duidelijk dat hij wel een aantal van mijn taktieken door had, dus aan gebrek aan inzicht zal het toch ook niet (helemaal) liggen. Ik hoop dat jullie het niet te erg vonden?

Ik kom graag mijn kunsten een keer ergens anders laten zien en heb op zich ook totaal geen problemen met zo'n precon of ander deck pakken als mijn deck te sterk blijkt. Nu wilde ik alleen zo graag mijn deck dat ik de avond er voor in elkaar had gezet in werking zien. Blij dat het ook inderdaad werkte (voor wie er niet was, 1e potje grave pact + creatures + ashnod's altar + vicious shadows = AU!, 2e potje sneak attack + rune-scarred demon + (met hulp van de demon) lifeline = AU!), maar ik had net zo lief een van jullie zien winnen.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Hallo

Bericht door Jibz »

Die zijn best lullig inderdaad :P
Ik weet nog steeds niet wanneer ik mijn decks moet gaan ontleden, al of niet proberend een EDH deck te fabriceren. Heb je echt deckbuilding skills nodig om een behoorlijk EDH iets te maken? Die mis ik namelijk een beetje.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
Quesred
Master
Berichten: 112
Lid geworden op: do jul 07, 2011 5:36 pm

Re: Hallo

Bericht door Quesred »

Haha, je hoeft je niet te verontschuldigen hoor, pi ;) Het is goed voor mij dat ik even met twee benen op de grond werd gezet. Het spel is gewoon zoveel malen ingewikkelder dan dat online spel je doet denken. Vooral met alle dual lands en kaarten die ik nog niet ken. Dat gecombineerd met het feit dat je hier zelf op het tappen/untappen +alle counters bij moet houden en 3 tegenstanders......pfft. Het was even zwaar om bij te houden, maar dat maakt het wel leuk. Tenminste een uitdaging.. Er gingen heel wat dingen fout, die niet fout zouden moeten gaan, maar dat komt ooit wel goed ;)

En pi, ik denk echt niet dat je onverslaanbaar bent hoor ^^ Daar ben ik te competitief voor :P Wraak staat dan ook hoog op het lijstje ;)

Het was leuk om even kennis te maken met jullie en met het spel in ieder geval. Hopelijk zitten al je kaarten niet door mekaar heen! ;)

@ Jibz. Ja, lijkt me gezellig. Een plaatselijke mentor kan nooit kwaad ;) En ik ben ook al langzaam begonnen aan het maken van een EDH deck zonder enige ervaring, dus jou moet het dan al helemaal lukken!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hallo

Bericht door pi »

@Jibz
Zie mijn artikelen over het Lyzolda deck bouwen ;).

Je moet er bijna zeker wat meer tijd aan besteden. Je probeert een taktiek uit te werken met 99 verschillende kaarten en 1 generaal, dat kost meer moeite dan 9 playsetjes en 24 land bij wijze van spreken. Aan de andere kant, ik denk dat het goed te doen is om een precon te kopen en die aan te passen, of, om zelf wat te bouwen. Het hoeft ook niet meteen helemaal perfect te zijn. Laat je wat dat betreft niet door mij in de war brengen, ik ben best wel een perfectionist als het gaat om bouwen van decks dus ik besteed erg veel tijd voor ik tevreden ben. Veel anderen kiezen een generaal en zoeken uit wat ze aan leuke kaarten in die kleuren hebben en noemen het een deck. Deze mensen hebben net zo veel lol.

Kies vooral een generaal die je leuk vindt en die relatief makkelijk is om synergie mee te vinden (denk Mayael the Anima bijvoorbeeld) en ga kijken wat voor leuke kaarten je vinden kan. Voor mij was dat wel een beetje een probleem met Lyzolda, ze was niet mijn keus geweest, vandaar ook veel schrijf/denkwerk voor ik nu een deck heb waar ik tevreden over ben.

Ja, ze zijn misschien wel een beetje lullig. Aan de andere kant waren het lange potjes waar ik redelijk met rust gelaten werd en zo de kans kreeg dit in het spel te krijgen. Ik twijfel nog wel een beetje over de Shadows, of die misschien niet te lullig is.

@Quesred
Er zijn ruim 10.000 verschillende kaarten, ietsje meer dan in het online spel ;). Het online spel maakt je ook lui, veel spelers zijn niet anders gewend dan alles zelf moeten doen. Je moet gewoon een beetje een patroon te pakken krijgen. Eind van de tegenstander's beurt, zijn er nog dingen die ik wil spelen? Nee, ok, neem eigen beurt. Begin met untap. Zijn er nog upkeep triggers? Nee, pak een kaart. Ga naar de mainphase 1, speel landje en dingen die niet kunnen wachten tot na combat, doe combat, ga naar mainphase 2, speel andere dingen, einde beurt, discard eventueel en geef anderen kans om wat te spelen. Ik doe het ook niet perfect hoor, net zoals de meeste spelers trouwens, eentje van mijn vaste groep die sinds Alpha speelt mag ik nog steeds af en toe de volgorde van de steps uitleggen.

Het overzicht krijg je ook vanzelf. Nu moet je alle kaarten lezen en misschien nog een (paar) keer lezen, later weet je wat je zelf speelt aan de hand van de plaatjes en nog later weet je vrijwel alle kaarten aan de hand van hun plaatjes. Op het moment dat je overzicht hebt van wat er in het spel gebeurt kun je ook gaan letten op wat anderen doen en denken over waarom. In 1:1 is dat vooral bluffen en goed in kunnen schatten wat de tegenstander in zijn hand heeft. In 1:N is dat vooral proberen de tegenstanders zo te beinvloeden dat ze niet jouw kant op gaan en proberen te identificeren wie het grootste risico voor jou vormt zodat je weet welke kant jij op moet.

Btw, terminologie, volgens mij is er maar 1 dual land in het spel geweest, een badlands, een dual land is alleen een van de originele 10, de andere soorten landjes hebben andere namen. Wel is het zo dat er inderdaad aardig wat non-basics in het spel waren. Meestal hoef je die niet erg in de gaten te houden, maar soms kunnen ze je lelijk verrassen, dus even kijken voor man lands (landjes die creatures kunnen worden) voordat je aanvalt is wel de moeite waard.

Uitdaging aangenomen, volgende keer mag je laten zien dat je me de baas kan :P.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Hallo

Bericht door Jibz »

@pi: Heb in mn Blauw/Zwart de mono blauw kaarten geteld (dubbelen niet 2 keer geteld) en ik kwam op 80... Dan zou ik er dus sws wat bij moeten hebben. Punt is alleen dat ik al die 2 monsters heb en verre van geinformeerd ben over wat er allemaal mogelijk is om te synergizen met welke generaal.... Ik had je thread over Lyzolda misschien al gelezen (Als dat dat zwart rode wicht die creatures wil die graag dood gingen en zo quasi gemeen kijkt op haar plaatje was) maar dat is dus het punt. Jij zegt heel helder van: Dit moet hij doen, dus ik moet die die die die en die hebben... Uitgaande van mijn eerdere thread waarin ik uit de kaarten die ik had een general wilde kiezen zou ik gaan voor Teferi, mage of Zhalfir. Hierbij kan ik natuurlijk creatures met "When ... comes into play"-abilities zoeken, maar is er verder veel mee te synergyzen?
Opmerking over precons, playsets en 24 landen laat ik idd even achterwege want het zegt me allemaal niks... Maar even voor de duidelijkheid, die 100 kaarten includeren geen landen of wel? In beide gevallen is 24 toch lang niet genoeg? Of ben ik langzaam en trok je een vergelijking met normale (60 kaarten) decks? Precon doet me alleen maar aan Comic-con denken omdat ik teveel Big Bang Theory heb gekeken...

Sorry voor de lappen tekst... ik overweeg vaak bewust of onbewust hardop...

@Quesred: Cool, als ik weet wanneer mn colleges beginnen zal ik kijken wanneer ik bij mn broer kan overnachten dan kunnen we die dag wat afspreken ;)

EDIT: Ha, ik heb Teferi's volledige titel in 1 keer goed geschreven
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hallo

Bericht door pi »

Je EDH deck moet 100 kaarten totaal zijn, 1 generaal, 99 andere kaarten, waaronder waarschijnlijk zo'n 38-40 land. Ik trok inderdaad een vergelijking met 60 kaarten decks, 9 playsets is 9x4 kopietjes per kaart = 36 + 24 = 60 kaarten. Precons zijn preconstructed decks, wizards heeft er een aantal voor EDH (=Commander) uitgebracht die best ok zijn. Ik heb nu 4 potjes met ze gespeeld en er 3 mee gewonnen tegen de normale decks van mijn groep. Ze zijn wat underpowered, maar zeker niet kansloos. Dat is inderdaad Lyzolda, heb eerder vandaag het derde en waarschijnlijk laatste deel in de serie gepost.

Teferi zijn grootste voordeel is dat je opeens altijd je mana open kunt houden. Je wilt dus niet zo zeer comes into play abilities (al zijn die leuk), maar vooral abilities op je kaarten die ook kunnen wachten tot het eind van de beurt van de tegenstander voor je zodat je enorm onvoorspelbaar blijft de hele tijd. Daarnaast wil je waarschijnlijk wat counterspell achtige kaarten en wat card draw. Natuurlijk stop je daar wat hergebruik bij voor je comes into play abilities, tradewind rider bv, die van zichzelf ook best leuk is om plotseling in het spel te leggen. Zo zou ik beginnen. Je kunt ook denken over een wizard tribal deck, die doen ook best wat van de hiervoor genoemde dingen van zichzelf al en voor sommigen helpt zoiets voor het aanbrengen van synergie, structuur en voor het beperken van de zoekruimte.

The Big Bang Theory is cool.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Hallo

Bericht door Jibz »

Okee, dan kan ik op zich uit met mijn huidige kaarten. Toen je in je post 99 verschillende kaarten zei stapte ik op het verkeerde been :P... Misschien kan ik met wat overblijft kijken of ik iets kan maken, eventueel door ook mijn rood/zwart te gebruiken, die is minder groot maar nog steeds groot.
Counters en kaart draw heb ik er wel in zitten... kaart draw misschien nog iets te weinig omdat ik een kaartvoordeel in mijn eerste magic jaren zwaar onderschatte... Ik denk dat ik kijk wat ik uit mn huidige deck kan trekken en daarna kan ik het eventueel nog wat tweaken... Maar wat bedoel je precies met abilities die kunnen wachten tot het eind van de beurt van de tegenstander? Bedoel je dat ik de creatures aan het eind van hun beurt neer gooi en er meteen zoveel mogelijk abilities doorheen jaag omdat ik mn landen daarna toch untap zodat ik het gezicht van mijn tegenstander eraf blaas met mijn epic suprisability? If so, dan denk ik dat ik snap wat je bedoelt. If not, geef even een voorbeeld.
Dat met die tradewind rider bedoelde je als in vlak voor je upkeep neerleggen om zo snel zijn ability te gebruiken? is wel leuk ja. Dat je tegenstander heeft van DERP nu is mijn permanent weg, what will I do?

Nu ik erover nadenk kwam de term playset ook wel terug in het al een aantal weken geleden speelavondje bij Jort thuis, dus ik kende hem al wel, alleen gebruik ik hem nooit. De term commander decks (die precons van wizards waar je het over had) heb ik ook langs zien komen... Alles wordt ineen keer verbonden ^^

Bedankt voor je adviezen en hulp, ik zal zien of het me lukt.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hallo

Bericht door pi »

Des te langer je je mana open hebt des te minder je tegenstanders kunnen voorspellen wat je wel en niet kunt. Het einde van de beurt van de tegenstander voor je is het laatste moment om nog dingen te doen en inderdaad, die doe je dan allemaal. Dit doe je dus niet vlak voor je upkeep, dat zou namelijk je untap zijn en daarin kun je niks spelen, maar aan het eind van de tegenstander voor je zijn beurt.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Hallo

Bericht door Jibz »

Dat is wel slim... Ik bedoelde inderdaad het laatste punt voor je upkeep waarin je nog kan spelen en dat is inderdaad het einde van de beurt van de tegenstander.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hallo

Bericht door pi »

Dat is iets wat er vroeger echt ingehamerd werd. Op de een of andere manier hoor ik het de laatste tijd minder vaak en zijn minder ervaren spelers er een stuk minder op gefocust naar mijn idee. Ik heb wel magic geleerd van tournooispelers, dus dat kan ook de reden van de extra focus zijn geweest.

Het standaard voorbeeld vroeger was de "Tim", prodigal sorcerer, en de vraag wanneer je deze het best kunt activeren. Het antwoord is eigenlijk altijd het laatst mogelijke (nuttige) moment. Wat in de meeste gevallen het einde van de beurt van de tegenstander is, maar eventueel in reactie op een spell, bv als de tegenstander besluit een scryb sprites te laten groeien met een giant growth. Ik wacht altijd zo lang mogelijk met mijn 'resources' gebruiken, ik moet zelfs mezelf dwingen fetchlandjes eerder te activeren om het potje sneller te laten verlopen omdat ik anders automatisch wacht.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Hallo

Bericht door Jibz »

Ja klopt. Ik heb hetzelfde eens gehad met mijn chandra nalaar, weet niet meer precies wat, maar ik had der +1 al gebruikt om haar naar het gewenste aantal loyalty te brengen, waarna mn broer haar aanviel met een Terra stomper ofzo, ik weet niet meer of hij eerst mijn verdediging om zeep had geholpen of niet, punt was dat ik -X had kunnen gebruiken om de stomper om te leggen. Ik probeer er zelf steeds meer aan te denken, maar ik denk er nog steeds niet 100% aan...
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hallo

Bericht door pi »

Dat is wel echt iets anders om eerlijk te zijn. Planeswalkers kun je alleen op sorcery speed gebruiken.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie