Banned & Restricted list update

Vind en bespreek de laatste nieuwtjes omtrent Magic: the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
pepijn7
Advanced
Berichten: 24
Lid geworden op: vr aug 26, 2011 5:45 pm
Locatie: Heesch

Banned & Restricted list update

Bericht door pepijn7 »

Zojuist gelezen bij Wizards:

Announcement Date: September 20, 2011
Effective Date: October 1, 2011
Magic Online Effective Date: October 12, 2011

Modern
Blazing Shoal is banned.
Cloudpost is banned.
Green Sun's Zenith is banned.
Ponder is banned.
Preordain is banned.
Rite of Flame is banned.

Extended
Jace, the Mind Sculptor is banned.
Mental Misstep is banned.
Ponder is banned.
Preordain is banned.
Stoneforge Mystic is banned.

Legacy
Mental Misstep is banned.

Vintage
Fact or Fiction is no longer restricted.

Scars of Mirrodin Block Constructed, Standard
No changes

Bron: http://www.wizards.com/Magic/Magazine/A ... ature/161a
Uitleg door Erik Lauer: http://www.wizards.com/Magic/Magazine/A ... ature/161b
Pas opnieuw begonnen met spelen en op zoek naar mensen die Magic spelen in de omgeving van Oss. Ik ben ook op zoek naar een aantal kaarten, klik hier voor mijn Haves & Wants.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Banned & Restricted list update

Bericht door pi »

Ik ben blij met de legacy wijziging, misstep maakt veel decks niet mogelijk. Jammer van sommige modern kaarten waar ik er wat van over heb, maar was wel een beetje te verwachten.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Banned & Restricted list update

Bericht door ixo »

wauw ponder en preordain :o
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
Lolloler
Adept
Berichten: 245
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 11:31 am
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Banned & Restricted list update

Bericht door Lolloler »

ixo schreef:wauw ponder en preordain :o
Daar zat ik eerst ook even van te kijken.
www.boosterz.nl - Weer losse boosters voor maar €2,50!
Gebruikersavatar
pepijn7
Advanced
Berichten: 24
Lid geworden op: vr aug 26, 2011 5:45 pm
Locatie: Heesch

Re: Banned & Restricted list update

Bericht door pepijn7 »

Lolloler schreef:
ixo schreef:wauw ponder en preordain :o
Daar zat ik eerst ook even van te kijken.
Ik ook, mijn eerste gedachten gingen uit naar de art van Look at Me, I'm the DCI. :P
Pas opnieuw begonnen met spelen en op zoek naar mensen die Magic spelen in de omgeving van Oss. Ik ben ook op zoek naar een aantal kaarten, klik hier voor mijn Haves & Wants.
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Banned & Restricted list update

Bericht door ixo »

ik bedoel ponder en preordain zijn sterke kaarten, maar om ze te bannen ? :o misschien restricten dan omdat je ze allebei kan gebruiken.
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Banned & Restricted list update

Bericht door Donnie Darko »

In een EDH deck van mij zit ook Blazing Shoal en hoewel ik de uitleg van de ban goed begrijp, zie ik toch niet in waarom ik niet meer met deze kaart zou mogen spelen.
btw, valt EDH eigenlijk wel onder één van deze noemers van de OP?
Work is the curse of the drinking class
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Banned & Restricted list update

Bericht door The Quizmaster »

EDH is geen sanctionned formaat, dus nee.. Deze heeft zijn eigen bannedlist, te vinden op mtgcommander.net
misschien restricten dan omdat je ze allebei kan gebruiken.
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij doen ze niet meer aan banned en restricted in 1 formaat, om verwarringen te voorkomen.

Persoonlijk vind ik het erg jammer van Mental Misstep. Het is een sterke kaart, die bepaalde decks misschien lam kon leggen. Aan de andere kant, is het ook een kaart die nieuwe decks weer mogelijk maakt. Als je effectief gaat kijken naar de impact die MM heeft op het formaat, zie ik eigelijk alleen maar dat er een diverser formaat ontstond door MM, dan dat er bepaalde powerdecks ontstonden (Zoals CawBlade in t2) die het formaat domineerden.
Als Wizards het gewoon even had laten berusten, dan had het formaat zich vanzelf aangepast om MM wat uit te vlakken. Dit komt op mij over als een paniekreactie.

Over Modern:
Waarom hier wel Ponder en Preordain bannen, terwijl je in Legacy gewoon met Ponder, Preordain én Brainstorm mag blijven spelen? Alle Modern bannings komen ook een beetje krampachtig over. Op basis van 1 major event gaan ze eigenlijk elke kaart die regelmatig in de top8 doorkwam, bannen.. waarom?
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Banned & Restricted list update

Bericht door ixo »

vraag me af of ze dan na elk groot toernooi een paar kaarten gaan bannen ?:P
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Banned & Restricted list update

Bericht door Dragonheart »

The Quizmaster schreef:EDH is geen sanctionned formaat, dus nee.. Deze heeft zijn eigen bannedlist, te vinden op mtgcommander.net
misschien restricten dan omdat je ze allebei kan gebruiken.
Ik weet het niet 100% zeker, maar volgens mij doen ze niet meer aan banned en restricted in 1 formaat, om verwarringen te voorkomen.

Persoonlijk vind ik het erg jammer van Mental Misstep. Het is een sterke kaart, die bepaalde decks misschien lam kon leggen. Aan de andere kant, is het ook een kaart die nieuwe decks weer mogelijk maakt. Als je effectief gaat kijken naar de impact die MM heeft op het formaat, zie ik eigelijk alleen maar dat er een diverser formaat ontstond door MM, dan dat er bepaalde powerdecks ontstonden (Zoals CawBlade in t2) die het formaat domineerden.
Als Wizards het gewoon even had laten berusten, dan had het formaat zich vanzelf aangepast om MM wat uit te vlakken. Dit komt op mij over als een paniekreactie.

Over Modern:
Waarom hier wel Ponder en Preordain bannen, terwijl je in Legacy gewoon met Ponder, Preordain én Brainstorm mag blijven spelen? Alle Modern bannings komen ook een beetje krampachtig over. Op basis van 1 major event gaan ze eigenlijk elke kaart die regelmatig in de top8 doorkwam, bannen.. waarom?
Over restricten:
Dit doen ze alleen in Vintage. In alle andere formaten is een kaart gebanned of legaal.

Over Mental Misstep:
Deze kaart was gewoon een foutje. Ik had de indruk dat de kaart juist diversiteit tegenwerkt. Bovendien werd MM echt door veel te veel decks gespeeld wat meestal een goede indicatie is voor een "probleem". Ik vind het heel verstandig dat ze deze kaart uit het formaat gehaald hebben voor de GP in Amsterdam.

Over Modern:
Ze hebben een duidelijk idee wat er binnen dit formaat moet gebeuren. In mijn ogen zijn ze op de juiste weg om dat idee te realiseren. Om het dit keer eens te proberen met agressief bannen, lijkt me een nette manier om dat op te lossen.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Banned & Restricted list update

Bericht door pi »

Ik weet weinig decks in Legacy die MM extra mogelijk maakte, heb je voorbeelden? In ieder geval waren Elves, Goblins en Solidarity in ieder geval een stuk minder goed mogelijk.

Ik verwacht niet dat ze na elk groot tournooi kaarten bannen, maar, als ze nu gewacht hadden dan was er meteen 3 maanden overheen gegaan, ze bannen namelijk per kwartaal. Nu ze een nieuw format hebben willen ze waarschijnlijk niet zo lang wachten, vandaar dus de vele bans in Modern, in de hoop dat dat het formaat leuker maakt/houdt. Legacy is in ieder geval een al veel langer bestaand formaat en hier kunnen ze langer wachten voor ze iets bannen. Daarnaast 'mag' Legacy sneller zijn dan Modern en dus is het goed mogelijk dat kaarten die te goed zijn voor Modern niet gebanned hoeven worden in Legacy. Zie het min of meer als dat Vintage soms Turn 1 kills mag hebben en regelmatig Turn 2, voor Legacy is dat voor beide +1 beurt en voor Modern voor beide weer +1 beurt hoger. Veel van de bans zijn best logisch met dat in gedachte.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Banned & Restricted list update

Bericht door ixo »

wrm zou je dan niet kaarten zoals FoW bannen...? ookal wordt die door "alle" blauwe decks gespeelt... en niet door zwarte of groene

vindt het nog steeds een vage reden om een zenith en 2 filter kaarten te bannen, tarmogoyf is veel gevaarlijker dan de zenith.
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Banned & Restricted list update

Bericht door pi »

Ban force en combo gaat legacy domineren, het is een van de belangrijkste kaarten in het formaat.

Zenith is als het moet een llanowar elves, of een iets slechtere versie van elk groene creature dat je kunt bedenken. Goyf is altijd goyf, goed, maar een constante. De zenith is variabel en altijd net wat je nodig hebt. Ik vind de zenith banning ook verrassend, maar veel makkelijker te begrijpen dan wanneer ze goyf zouden bannen door het verschil in mogelijkheden.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Banned & Restricted list update

Bericht door Dragonheart »

De Zenith is een tutor. In oudere formaten schurkt het ding tegen broken aan omdat de beesten die je kunt halen beter zijn. Tarmogoyf is een extreem efficient beest, maar ook niet meer dan dat. Hij is gewoon een dikke groundpounder. 1 removal-spell en het ding is weg.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Banned & Restricted list update

Bericht door ixo »

ok maar haal je niet met de meeste tutors je win condities / antwoorden op?
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Plaats reactie