Priority en Layers

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Priority en Layers

Bericht door Fewtger »

Goed, ik dacht dat ik de regels nu wel kende, maar ik zit er dus volledig naast.
Eerst priority; ik dacht dat ik ten alle tijden instants mocht spelen, maar dit mag alleen als ik priority heb. Dus wanneer mag ik dan het effect van Loxodon Mystic spelen?
Geldt dit systeem van priority ook op morphen?

En van Layers snap ik helemaal niks. Dus als mijn vriend Kindled Fury speelt op zijn Inferno Elemental, waarop ik reageer met mijn Ovinize, dan verliest zijn wezen zijn direct-damage-effect en is het een 4/3 first strike vanwege de stack. Als ik eerst Ovinize speelde, werd het een 1/1 first strike.

Of tenminste, dit dacht ik toch. Maar vanwege layers (of zoiets), geldt dat beide effecten op het beest zitten, en in een welbepaalde volgorde resolven:
-eerst "Effecten die P/T naar vaste waarde zetten." Dus mijn Ovinize
-dan "Effecten die P/T aanpassen zonder naar vaste waarde te zetten". Dus zijn Kindled Fury.
-Dan nog counters en P/T verwisseling.

Maar ongeacht wanneer wat gecast wordt, mijn Ovinize heeft geen zin meer? (Tegen Kindled Fury nog niet zo'n ramp, maar tegen Brute Strength weer wel.)
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

1) Wat priority betreft: Kun je iets duidelijker (met een voorbeeld) toelichten wat precies je probleem is?

Het idee van priority is overigens niet zo heel erg complex. Op het moment dat er instants en abilities gespeeld mogen worden, heeft de speler die aan de beurt is priority. Die mag dan allerlei instants en abilities spelen (ja, ook meer dan 1) totdat hij de priority doorgeeft aan de volgende speler (je moet dus inderdaad wachten totdat je priority hebt/krijgt). Die kan dan ook weer allerlei instants en abilities spelen en vervolgens de priority doorgeven. Dit gaat zo door totdat geen van de spelers nog instants of abilities spelen.

Het nadeel van zo'n tap creature is in ieder geval dat als iemand een tap ability van een creature al gespeeld heeft, deze al lang en breed op de stack ligt en het dus weinig zin meer heeft om het creature dat al getapt ligt, nog een keer te tappen.


Morphen (de morph cost betalen om een kaart face-up te draaien) gaat by the way niet via de stack, dus daar heb je volgens mij dan ook geen priority voor nodig. Maar misschien dat iemand anders daar nog uitsluitsel over kan geven?


2) Ik ben daar ook al een keer in getrapt, maar zo'n bonus als Kindled Fury geldt tot aan het einde van de beurt, niet tot de eerstvolgende instant of ability... ;-) (Ik snap by the way zo gauw even niet hoe je aan 4/3 komt, maar dat terzijde.)

Maar waar het op neer komt: Het creature wordt 0/1 en krijgt een bonus van +1/0, dus eindigt als 1/1. Als je dit andersom zegt: Hij krijgt een bonus van +1/0 en wordt 0/1, dan is het resultaat hetzelfde omdat die bonus altijd bij zijn P/T van dat moment wordt geteld. En zijn P/T van dat moment is 0/1 en daar komt dan de bonus van +1/0 bij.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Hoi,

het zou waarschijnlijk niet handig zijn als 2 spelers tegelijk gaan de-morphen. Ik vermoed daarom dat dit ook met priority werkt. Dat het dan verder niet via de stack gaat maakt daarvoor namelijk niet zo uit.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

Goed, dus stel, het is zo:
Hij heeft een Dread Warlock met Celestial Mantle. Ik heb een [Alluring Siren, een Willbender facedown op het veld en een Ovinize in de hand. Hij heeft in zijn beurt al zijn mana getapt voor de Mantle.

Nu wil ik dus in zijn beurt, het effect van de Siren activeren, ovinize gebruiken om hem van alle abilities te strippen en er een 0/1 van te maken en te blokken met het morph-creature.
Maar hoe, waar en wanneer ga ik dit doen? Wanneer heb ik daar de priority voor?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

laat ik even uitgaan van een van de meer handige methoden, een hoop dingen kunnen ook op andere momenten gespeeld worden.

In zijn beginning of combat step nadat hij de priority over heeft gegeven aan jou (iets wat hij in elke step een keer moet doen) activeer je de siren op de warlock. Dit gedaan hebbende geef je de priority terug. Hij doet niks, de ability resolved. Hij heeft nu weer priority, maar besluit er niks mee te doen. Hij geeft priority nogmaals aan jou, jij doet ook niks. Beide spelers hebben gepassed op een lege stack, dus we gaan nu naar de volgende step.

Hij moet de dreadlock nu als attacker declaren, hetgeen hij doet. Hij doet verder niks, passed weer priority. Dit is het moment waarop je de ovinize spelen moet, want anders kan je morph de warlock niet blocken. Dit doe je dus. Beide weer verder niks, beide passen, volgende step.

Jij moet nu blockers declaren en dat doe je, de morph blockt de warlock. Klaar.

Of toch niet? Iets wat je aan lijkt te nemen is dat de warlock 0/1 zal zijn op dit moment. Dit is niet het geval. Ik ken de preciese regels van de layers niet uit mijn hoofd, maar waar het op neer komt is dat als je gaat verzinnen wat de huidige p/t van een creature is je begint met de basiskaart en dat je dan stuk voor stuk de geldende effecten toepast op de volgorde die beschreven is in de layer regels. Volgens die regels maak je eerst een 0/1 van de warlock en doe je daarna pas de +3/+3. Hij is dus een 3/4 en dus vrij pijnlijk voor je gemorphde willbender.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

Ok, bedankt, dat scheelt. Ik denk dat ik het wel doorheb, long story short; verspil geen Ovinize op een creature met +X/+X.

Per slot van rekening wel logisch, Nimbus Wings zegt duidelijk dat (ongeacht wat je creature is) hij +1/+2 gaat hebben.
Ik neem aan, dat alle abilities weldegelijk verdwijnen, dus flying wordt gecanceld.

Long story short; speel Ovinize voornamelijk om abilities te doen verdwijnen en wees altijd voorbereid op Giant Growth.

Dat gezegd hebbende, stel dat het de bovenstaande situatie is, maar in plaats van Ovinize, heb ik een Ovinomancer op het veld. Ik neem aan dat mijn plan dan wel doorgaat, aangezien het creature vernietigd wordt en zo ook alle enchantments en equipment zou verliezen?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Hoi,

die zou werken ja.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

En die P/T berekening, die gaat automatisch voor alles, neem ik aan? Ik kan niet snel mijn Merfolk Thaumaturgist tussendoor spelen, om er een 1/0 van te maken?
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Volgens mij op het moment dat die bonus (bv. Giant Growth) nog niet geresolved is, kan dat wel.

Stel je tegenstander speelt Giant Growth op 1 van zijn eigen creatures. Die ligt nu onderop de stack. Dan speel jij de ability van Merfolk Thaumaturgist en Ovinize op dat creature.

Dan resolvet Ovinize en wordt het creature 0/1. Vervolgens resolvet de ability van Merfolk Thaumaturgist en wordt dat 1/0. Als state-based effect gaat het creature vervolgens naar de graveyard. Giant Growth heeft vervolgens geen target meer en doet dus niks.

Als Ovinize en Giant Growth al (eerder in de beurt) geresolved waren, dan is het creature op dat moment 3/4 en dan zou dat door de ability van Merfolk Thaumaturgist dus 4/3 worden.



Als ik het goed heb.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

volgens mij heb je dat goed.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

En als het desbetreffende creature nu een Holy Strength heeft?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

dan dus niet, want die ligt er al op en die telt dus mee.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Er is maar één ding dat je kunt doen zonder priority te hebben en dat is opgeven. Voor al het andere moet je rustig wachten tot je priority hebt.
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Het hele layer systeem is gewoon een beetje lastig om te leren, ik heb het nou al 8000x gelezen en nog maak ik af en toe fouten.
Het is gewoon blijven oefenen denk ik want ik maak ook al minder vaak fouten en op een gegeven moment heb je het helemaal door ^_^ maar dat is mijn idee
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Ik lees het gewoon als ik het nodig heb. Het verandert ook af en toe en het komt toch zo weinig voor dat het niet de moeite waard is om het uit je hoofd te leren.
Plaats reactie