Punishing fire recyclen

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Punishing fire recyclen

Bericht door wizardofoss »

Het is me niet helemaal duidelijk wat er nu allemaal wel en niet mogelijk is vwb het hergebruik van Punishing Fire (hierna voor het gemak PF genoemd). Voorbeeld volgende uitgangssituatie:
Opponent speelt een refuge landje, pakt 1 life. Ik heb plenty rode mana, 2x PF in de hand, en 2 in de graveyard.

- 1e vraagje: kan ik uberhaupt reageren op het spelen van dat landje en de bijbehorende life gain? Ik neem aan van wel maar ik wil het even zeker weten omdat je dacht ik op het spelen van een land op zich niet kunt reageren.
- Kan ik een PF uit mijn hand spelen, laten resolven, en terughalen naar mijn hand?
- Kan ik 'm meerdere malen spelen & terughalen?
- Kan ik beide PF's uit mijn hand spelen en terughalen?
- Kan ik beide PF's uit mijn graveyard halen in respons op de lifegain?
- Kan ik iedere combinatie van bovengenoemde acties uitvoeren? Bijv een PF uit mijn hand spelen en die daarna uit de GY halen samen met de PF's die daar al lagen.

NB: ik heb het stukje uit de Zendikar FAQ gelezen, maar ik vind het nogal onduidelijk. Er staat:
* Punishing Fire's triggered ability triggers only if it's already in your graveyard at the time an opponent gains life. For example, you can cast it in response to a spell or ability that will cause an opponent to gain life. In that case, Punishing Fire will resolve first, so it will be in the graveyard by the time the opponent gains life. However, if you wait until an opponent actually gains life and then cast Punishing Fire, you won't be able to return it to your hand at that time.

* You choose whether to pay {R} as the triggered ability resolves.

* If Punishing Fire has left your graveyard by the time its triggered ability resolves, you may still pay {R}, but you won't return it to your hand. This is true even if Punishing Fire has left your graveyard and returned to it by the time its triggered ability resolves.
"


Ze lijken te zeggen dat de PF spelen & terughalen niet kan, om vervolgens een voorbeeld te geven hoe het wel kan. Of lees ik het verkeerd?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ten eerste, reageren op het spelen van een landje is onmogelijk in magic.

Reageren op de triggert ability die volgt op het spelen van het landje kan wel. Het beste wat je dan kunt doen is in reactie de 2 fires in je hand spelen en dan alle 4 de fires in je yard terug halen wanneer de life gain resolved (voor elk gaat weer een triggered ability op de stack).

Dat is het in het kort.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

@wizardofoss: Zoals ik het lees, is het gewoon een kwestie van de volgorde van resolven.

Als de lifegain nog op de stack is en je reageert met Punishing Fire, dan resolvet Punishing Fire als eerste en komt daardoor in je graveyard, vervolgens resolvet de lifegain en triggert de ability van Punishing Fire omdat hij in je graveyard ligt.

(En wat Pi zegt: Als er meer dan 1 Punishing Fire in je graveyard ligt, dan triggeren ze allemaal.)

Maar als de lifegain resolvet als er geen Punishing Fire in je graveyard ligt, dan gaat dat hele verhaal dus niet op. Dan kun je Punishing Fire daarna wel spelen, maar dan blijft-ie minimaal in je graveyard tot de eerstvolgende keer dat er life gegained wordt.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Bericht door wizardofoss »

Bedankt pi en altx. Dus als ik het goed begrijp komt dat hele verhaal uit die FAQ er op neer dat je niet moet wachten totdat je tegenstander daadwerkelijk zijn extra life bijgeturfd heeft (= lifegain resolved).

Maar zijn alle truuks die ik noemde dan inderdaad toegestaan? Met name ben ik nog benieuwd naar de optie om dezelfde Punishing Fire meerdere keren te spelen en terug te halen naar mijn hand, in reactie op dezelfde life gain.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Volgens mij gaat dat 'm niet worden, want de lifegain moet resolven om de ability van Punishing Fire te triggeren. Dan kun je die naar je hand halen. Maar dan is de lifegain vervolgens dus al ge-resolved, dus kun je dit geintje niet nog een keer uithalen.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Je moet dus voor dat je tegenstander zijn lifegain resolved zeggen dat je in response daarop je punishing fire terug haalt.

Wat betreft de truuks volgens mij mag je niet meer dan 1 x per lifegain per PF hem terughalen uit je graveyard, gebruiken en weer terugstoppen. (dus bijv je opponent gaat lifegainen jij haalt drie PF's terug en speelt ze dan kan je ze niet weer gebruiken tot hij weer life gaat gainen.) lijkt mij tenminste maar ik kan het verkeerd hebben.
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Saint schreef:Je moet dus voor dat je tegenstander zijn lifegain resolved zeggen dat je in response daarop je punishing fire terug haalt. (...)
Ik zou onze reply's nog eens goed nalezen, want dat is dus juist niet wat er staat.

Nogmaals: Je speelt Punishing Fire voordat de lifegain resolvet (dus puur het feit dat hij schade doet). Vervolgens resolvet de lifegain, dan triggert de ability van Punishing Fire en dan mag je die mana betalen om 'm terug te halen.

Dat heeft niks te maken met vantevoren al roepen dat je 'm misschien wel eens terug gaat halen.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Oh nee dat bedoelde ik ook niet ik formuleerde het alleen verkeerd ik bedoelde wat jij zegt. Dat VOOR dat de lifegain resolved je hem terughaald en dat dan pas de lifegain resolved.
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Bericht door wizardofoss »

Altx, Saint, dat klinkt inderdaad aannemelijk. De lifegain resolvt maar 1 keer, dus herhaaldelijk terughalen van dezelfde PF gaat niet op. Ik ga ervan uit dat de andere genoemde truuks wel werken.
Bedankt wederom.
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Anders zou je ook zo door de 20 levenspunten van je tegenstander heen branden, :P zou een beetje te makkelijk worden dus die truuk lukt niet nee.

Andere truuks werken wel zolang er maar een lifegain tot stand gaat komen en daarvoor kun je ze terughalen, ook als je ze net gespeeld heb. Ze blijven in je graveyard liggen dus je kunt ze telkens weer gebruiken als er maar een lifegain effect is.
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

Nou ja, gemakkelijk? PF doet 2 schade, kost 5 mana om 2 keer te casten (=4 schade, kan je al beter Lava Axe spelen).
En de tegenstander moet life-gainen (zelfs als het maar 1 is) voor je PF terug mag halen.
Een killer-combo? I don't know.
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

De kracht van PF is, dat als hij eenmaal gespeeld is, je hem telkens weer kan spelen voor 1 mana meer bij elke lifegain (dus handig tegen een lifegain deck of als je zelf je opponent 1 leven laat krijgen door iets, ik zou zelf ook de combo niet weten maar als je veel mana hebt kan het zeker handig zijn). Dus bij elke lifegain kan je, als je er 4 in je graveyard hebt liggen en 12 mana kan genereren, 8 schade doen.
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

Wederom, er moet life-gain voorkomen, dus er is geen sprake van de volle 8 schade. Daarnaast vind ik 12 mana een flinke investering, en moet je nog eens 4 PF's in je graveyard hebben.

Sorry, maar met meer dan 2 voorwaarden voor het werkt, vind ik het te situationeel.
- er moet life-gain zijn
- je moet 4 pf's in je graveyard hebben
- je moet 12 mana open hebben

Ik blijf erbij, je kan beter Blaze spelen. Dan krijg je voor 12 mana, 11 schade.
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Je moet geen 4 PF's in je graveyard hebben.
Je kan er zoveel spelen als je wilt en het zo vaak terug laten komen als je wilt, als er maar lifegain voorkomt. Of jij dat nou veroorzaakt of dat je opponent dat doet.
Het gaat hier ook niet om het feit dat je niet bijv. blazes in je deck kunt stoppen of lava axes of shocks voor mij part.
Het gaat hier over het nut en de functie die de kaart heeft/kan hebben.
Als jij bijvoorbeeld je tegenstander 1 leven zou laten krijgen zegmaar even en je doet daarvoor in de plaats bijvoorbeeld 4 schade met overgebleven mana die anders geuntapped zou blijven.
En daarnaast speel je ze dan zo vanuit je graveyard je hand in voor 1 mana.
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
Brent
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: di dec 08, 2009 8:24 pm
Locatie: Herzele

Bericht door Brent »

@ fewtger: of fireball, die is legaal in standard
Plaats reactie