abilities in de tegenstanders zijn beurt

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
linforth
Expert
Berichten: 93
Lid geworden op: wo mar 31, 2010 3:27 pm
Locatie: amsterdam

abilities in de tegenstanders zijn beurt

Bericht door linforth »

hee Jongens ik ben net neiwu op dit forum en dit is dan ook mijn eerste post!

het is gelijk een vraagje waar ik mee zit en dan ook de reden dat ik me nu maar eens aangemeld heb na lang gekeken te hebben.

hier komt hij.

kan ik een ability van een van mijn creatures in mijn tegenstanders zijn beurt gebruiken?

bijvoorbeeld martyr of frost
en hoe zit dat met een ability waarvoor ik moet tappen? kan dat in de tegenstanders zijn beurt gedaan worden
bijvoorbeeld steward of valeron

bij voorbaat dank
ik speel sinds kort regelmatig magic in cafe vier klaveren in amsterdam oud-west op maan en donderdagen.
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

Abilities worden op instant-snelheid gespeeld. Dus als je een instant mag spelen, mag je ook een ability gebruiken.

Let wel op: abilities met tapsymbool kunnen pas gebruikt worden als je creature geen summoning sickness meer heeft.

Abilities zonder tapsymbool kan je onmiddelijk gebruiken.
Dus de Martyr kan direct gesac't worden. Maar de Steward moet een beurt wachten.
Gebruikersavatar
Chaos
Wizard
Berichten: 590
Lid geworden op: wo dec 03, 2008 8:52 pm
Locatie: Chaos wastes

Bericht door Chaos »

zoals fewtger al zei...
als je bv. een creature kunt tappen om je tegenstander 1 dmg te doen mag je dit doen op het einde van zijn beurt, MAAR ALLEEN als je creature geen summoning sickness meer heeft
No mercy for the weak,
no pity for the dying,
no tears for the slain ...
Gebruikersavatar
Elvish Preshley
Adept
Berichten: 239
Lid geworden op: wo jan 13, 2010 4:33 pm
Locatie: omg. Utrecht

Bericht door Elvish Preshley »

Zoals al gezegd: Abilities mag je activeren op instant speed en dus in de beurt van je tegenstander.

En nog voor de duidelijkheid over summoning sickness.

Creatures hebben summoning sickness vanaf de beurt dat je ze speelt tot de start van je volgende beurt.
Summoning sickness wilt zeggen dat je ze niet mag tappen of er mee mag aanvallen.
Abilities waarbij je niet hoeft te tappen mag je wel gewoon gebruiken en je mag er ook gewoon mee blocken.

Summoning sickness kijkt trouwens naar het in het spel komen van de kaart zelf en niet persé naar de creature zelf. Als een kaart dus in een creature veranderd kijkt hij naar het moment dat die kaart het spel in kwam en niet sinds wanneer het een creature is.

Misschien een beetje uitgebreide info, maar ach :P
Waar het weg is, was een wil
Bekijk mijn Wants & Haves: hier
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Bericht door Jibz »

Wat de vorige drie ook al hebben gezegd, plus de vast onnodige toevoeging, dat je het indien vermeldt alleen op sorcery niveau mag gebruiken.
Als er dus niet staat play this ability only during your turn of only any time you could play a sorcery, kun je ervan uitgaan dat je hem altijd mag spelen als je een instant zou kunnen spelen
voorbeeld cinderhaze wretch
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Even als losse toevoeging, als een creature "haste" heeft of je door een ability al je creautures haste geeft geld het summoning sickness verhaal ook niet, dan kun je altijd je ability op instant speed spelen indien niet anders is aangegeven.
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Plaats reactie