dmg stack in combat phase

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
GuardianGI
Expert
Berichten: 70
Lid geworden op: wo jul 15, 2009 7:48 pm
Locatie: Langedijk

dmg stack in combat phase

Bericht door GuardianGI »

de regels zijn mij hier tegenwoordig een beetje onduidelijk (zoals je voorheen met een unsumon een creature z'n dmg kon laten doen en in leven houden door terug te halen naar hand, wat tegenwoordig niet meer kan)
maar goed, waar het nu voor mij onduidelijk is, is wanneer is dmg nou combat dmg en wanneer niet, en waneer gaat het de stack op en af (als er überhaupt nog een stack is?)
bvb lightning na de declare blockers, is dit combat dmg ja of nee etc, voor declare atackers maar in combat phase, combat dmg, gebruikt stack?
op zoek naar regels hierover eindig ik bij zwaar verouderde documenten die het nog vrolijk over mana burn hebben...

wat al wel wat mooie informatie geeft: http://gatherer.wizards.com/Pages/Card/ ... 0gladiator
staat bvb in de ruling dat de dmg van zijn triger voor declare blockers gedaan word, al een goede verduidelijking maar dan vraag ik me nog wel af wanneer dmg nou combat dmg is.

bij voorbaat dank.
Afbeelding
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: dmg stack in combat phase

Bericht door altx »

GuardianGI schreef:de regels zijn mij hier tegenwoordig een beetje onduidelijk (zoals je voorheen met een unsumon een creature z'n dmg kon laten doen en in leven houden door terug te halen naar hand, wat tegenwoordig niet meer kan)
maar goed, waar het nu voor mij onduidelijk is, is wanneer is dmg nou combat dmg en wanneer niet, en waneer gaat het de stack op en af (als er überhaupt nog een stack is?)
bvb lightning na de declare blockers, is dit combat dmg ja of nee etc, voor declare atackers maar in combat phase, combat dmg, gebruikt stack?
op zoek naar regels hierover eindig ik bij zwaar verouderde documenten die het nog vrolijk over mana burn hebben...

wat al wel wat mooie informatie geeft: http://gatherer.wizards.com/Pages/Card/ ... 0gladiator
staat bvb in de ruling dat de dmg van zijn triger voor declare blockers gedaan word, al een goede verduidelijking maar dan vraag ik me nog wel af wanneer dmg nou combat dmg is.

bij voorbaat dank.
Combat damage is damage die creatures in combat doen door aan te vallen of door te blocken, aan een ander creature of aan een speler.

Een instant (zoals Lightning Bolt) of sorcery is dus nooit combat damage.

Nu is veranderd dat combat damage niet meer via de stack gaat, met andere woorden het gedraagt zich nu hetzelfde als non-combat damage, want de damage die een Lightning Bolt doet, gaat ook niet eerst de stack op.

De instant of sorcery spell zelf gaat vanzelfsprekend wel gewoon via de stack. Dat is niet anders dan anders.

Als een Lightning Bolt resolvet, doet hij gewoon gelijk zijn damage. Zo werkt combat damage in de combat damage step nu ook. Je assignt alle damage en die wordt daarna gewoon gelijk gedaan.


Cyclops Gladiator heeft een triggered ability die zegt "Whenever Cyclops Gladiator attacks". Een triggered ability die geschreven is als "Whenever ... attacks" triggert in de declare attackers step en wordt dan uitgevoerd. De trigger doet weliswaar damage, maar dat is dus geen combat damage (de trigger doet de damage, niet het aanvallen van het creature).
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: dmg stack in combat phase

Bericht door pi »

altx schreef:Combat damage is damage die creatures in combat doen door aan te vallen of door te blocken, aan een ander creature of aan een speler.
Beetje mierenneuken, maar of aan een planeswalker.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: dmg stack in combat phase

Bericht door altx »

pi schreef:
altx schreef:Combat damage is damage die creatures in combat doen door aan te vallen of door te blocken, aan een ander creature of aan een speler.
Beetje mierenneuken, maar of aan een planeswalker.
O ja, die ook. Speel niet zo vaak met die dingen. ;)
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
GuardianGI
Expert
Berichten: 70
Lid geworden op: wo jul 15, 2009 7:48 pm
Locatie: Langedijk

Re: dmg stack in combat phase

Bericht door GuardianGI »

oke bedankt, dan is die ook weer 100% duidelijk :P
maar even over die planeswalker discussie, ze zeggen ook altijd stug: "You are a planes walker" zijn planeswalkers niet ten alle tijden regel kundig gezien spelers? (deals dmg to a player kan altijd op de speler of planes, maar each player gaat weer niet op beide, beetje vaag xD maar da's er een voor een ander topic eigenlijk (of gewoon voor google xD)
Afbeelding
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: dmg stack in combat phase

Bericht door altx »

GuardianGI schreef:oke bedankt, dan is die ook weer 100% duidelijk :P
maar even over die planeswalker discussie, ze zeggen ook altijd stug: "You are a planes walker" zijn planeswalkers niet ten alle tijden regel kundig gezien spelers? (deals dmg to a player kan altijd op de speler of planes, maar each player gaat weer niet op beide, beetje vaag xD maar da's er een voor een ander topic eigenlijk (of gewoon voor google xD)
Nee, een planeswalker is absoluut geen player.

Dat lijkt misschien soms zo, omdat er een beetje overlap is, maar er zijn ook meer dan genoeg verschillen.

Wat o.a. voor de verwarring zorgt: Er is een regel die expliciet zegt dat als je non-combat damage doet aan een tegenstander, je die mag redirecten naar 1 van zijn planeswalkers. Maar dat wil niet zeggen dat je voor target player een planeswalker kiest. Want je moet nog steeds de player targeten.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Plaats reactie