Melira uitleg

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
BanzaiCopter
Adept
Berichten: 338
Lid geworden op: wo mei 12, 2010 5:24 pm
Locatie: Swalmen/Roermond (LIMBURG)

Melira uitleg

Bericht door BanzaiCopter »

Ik heb laatst een Green/White persist deckje in elkaar geflikkerd ennnn.. Ik kwam op Melira uit.

Wat gebeurd er als ik Melira, Sylvok Outcast heb liggen en mijn Kitchen Finks gaat dood.

Mij lijkt het logisch:
- Kitchen Finks gaat dood.
- Trigger, Kitchen Finks had geen counter op zich.
- Persist gaat af en Kitchen Finks komt terug.
- Enters play, gain 2 life.
- Global check, Sylvok Outcast zegt dat er geen -1/-1 counters op jouw creatures geplaatst kan worden.
- Dus hij komt zonder counter into play.

Of zie ik het fout?
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Melira uitleg

Bericht door Donnie Darko »

Het klopt dat je creatures terug komen zonder counters ja.

Op zoek naar een antwoord op het internet kwam ik een interessante discussie tegen over pyrrhic revival, en melira en wat andere kleine creatures die in de graveyard liggen:
http://forums.mtgsalvation.com/showthre ... ra+persist

De uitslag is volgens dat forum dat melira zelf weer terugkomt met een -1/-1 counter, en als je zorgt dat zij als eerste terug is, je 1/1 creatures het overleven.
Work is the curse of the drinking class
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Melira uitleg

Bericht door pi »

In Modern wordt het Melira deck gezien als een kanshebber (ongeveer subtop), precies vanwege de interactie met persist.

Ik zie in dat topic niet een duidelijke conclusie over wat er gebeurt? Als er een conclusie is, is het die van de laatste poster waarin hij vast stelt dat ze wel allemaal met counters in het spel komen waar daarna geen reacties op zijn geweest en die geschreven is door de hoogste level judge in het topic. Ik zie niet helemaal hoe je komt aan Melira komt in het spel met een counter en de rest niet? Dat is eigenlijk de meest onlogische conclusie die ik me voor kan stellen en de reden dat ik het na wilde kijken, bij zulke effecten komen namelijk alle creatures gelijk in het spel en dat iets geldt voor 1 creature en niet voor de andere lijkt me dan onmogelijk.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Melira uitleg

Bericht door Donnie Darko »

De laatste poster zegt dat ze met een counter in het spel zou komen. Persoonlijk vind ik het erg ingewikkeld en zou niks met zekerheid durven zeggen over dit onderwerp.

Als ik het logisch uit zou denken stap voor stap dan vind ik zijn conclusie inderdaad ook niet erg logisch
Er staat niet op Melira dat zij geen counters op zich mag hebben (zoals op melira's keepers), en omdat er staat dat de creatures terug komen met een counter er al op (dus voor ze in het spel komen), en melira's ability zegt dat er geen counters op mogen worden geplaatst, dan zou melira dus met een counter in het spel komen, en de rest daarna dus ook...
Work is the curse of the drinking class
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Melira uitleg

Bericht door altx »

Donnie Darko schreef:De laatste poster zegt dat ze met een counter in het spel zou komen. Persoonlijk vind ik het erg ingewikkeld en zou niks met zekerheid durven zeggen over dit onderwerp.

Als ik het logisch uit zou denken stap voor stap dan vind ik zijn conclusie inderdaad ook niet erg logisch
Er staat niet op Melira dat zij geen counters op zich mag hebben (zoals op melira's keepers), en omdat er staat dat de creatures terug komen met een counter er al op (dus voor ze in het spel komen), en melira's ability zegt dat er geen counters op mogen worden geplaatst, dan zou melira dus met een counter in het spel komen, en de rest daarna dus ook...
Een static ability geldt vanaf het allereerste moment dat de betreffende permanent binnen de battlefield is.

En counters kunnen pas op een permanent geplaatst worden, als het een permanent is, dus als hij binnen de battlefield is.

Counters erop plaatsen voordat ze in de battlefield zijn, gaat 'm niet worden om de simpele reden dat een kaart alles kwijtraakt, als hij een zonegrens passeert, dus ze kunnen er pas op geplaatst worden, als de betreffende kaart in de battlefield aangekomen is. Anders vallen ze er net zo hard weer vanaf.

Volgens mij komen ze dus zonder -1/-1 counters op de battlefield.


Ja, ik heb die hele discussie een paar keer nagelezen, maar vooral de laatste reply kan ik echt totaal niet plaatsen. Die beweert dat het uitmaakt of er had gestaan dat alleen zij geen -1/-1 counters kan krijgen, want dan had ze er geen gekregen. Maar omdat er staat dat al je creatures geen -1/-1 counters kunnen krijgen, krijgen ze ze wel. Ik ga niet vaak tegen een judge in - zie zijn signature - maar ik zie daar echt de logica niet van in.

Melira, Sylvok Outcast die een -1/-1 counter krijgt, is sowieso al complete nonsens (daar heb je echt iets als Humility voor nodig), dus dan zou ik inderdaad Melira geen -1/-1 counter en de rest wel, dan minder onlogisch vinden.

Maar ik ga dus voor de optie dat ze allemaal geen -1/-1 counter krijgen. In die thread maken ze het volgens mij veel ingewikkelder dan strikt noodzakelijk. Een permanent komt eerst de battlefield in en dan kun je er fysiek pas de -1/-1 counters op plaatsen. Alle creatures komen tegelijk de battlefield in, dus is Melira aanwezig om het plaatsen van -1/-1 counters te voorkomen.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Melira uitleg

Bericht door pi »

Hoe leg jij dan een Spike Feeder uit? Als de counters er pas op geplaatst kunnen worden als hij in het spel is gaat hij dood voor je die kans hebt.

Niet dat ik dat topic en de uitleg erg duidelijk vind, maar in het spel komen met counters is wel degelijk mogelijk.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Melira uitleg

Bericht door altx »

pi schreef:Hoe leg jij dan een Spike Feeder uit? Als de counters er pas op geplaatst kunnen worden als hij in het spel is gaat hij dood voor je die kans hebt.

Niet dat ik dat topic en de uitleg erg duidelijk vind, maar in het spel komen met counters is wel degelijk mogelijk.
Omdat state-based actions pas gecheckt worden als hij klaar is met resolven, niet tijdens het resolven van iets. En tijdens het resolven komen de counters erop.

Nul toughness hebben is geen enkel probleem als state-based actions maar niet gecheckt worden.


Neem bijv. Maro. Die gaat ook niet dood als je Tolarian Winds speelt.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Melira uitleg

Bericht door pi »

Nou weet ik heel toevallig dat de feeder een replacement effect heeft, in plaats van zonder counters in het spel komen komt hij met counters in het spel. Hoe is de feeder anders dan de revival?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Melira uitleg

Bericht door The Quizmaster »

Denk dat je Living Weapons beter als voorbeeld kan nemen dan.. De Germ komt eerst in het spel als 0/0, en direct daarna wordt het equipment eraan gehangen. De Germ komt niet in het spel al aan het equipment vast. Meerdere acties, die allemaal eerst resolven voor SBA worden gechecked.

In het geval van Melira zou ik ook zeggen dat geen van allen een counter zou krijgen, maar ik durf dat niet met 100% zekerheid te zeggen..
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Melira uitleg

Bericht door ixo »

zover ik weet zegt melira je beesten krijgen geen -1,-1. en spikefeeder enters the battlefield with +1,+1 counters. wat is hier de bedoeling?
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Melira uitleg

Bericht door pi »

Aantonen dat beesten in het spel kunnen komen met counters. De discussie is of Melira haar ability op dat punt al werkt. Ik denk dat ik het eens ben met de laatste poster in dat topic op MTGS, dat de Revival zorgt dat in plaats van het zonder counters in het spel komen hij zorgt dat de creatures met counters in het spel komen en dat dit gedaan wordt voor Melira's ability het kan voorkomen. Het tegen argument is dat de counters pas op het creature gelegd worden als deze al in het spel is en Melira dus al in het spel is om dat te voorkomen. We zijn het eens dat de originele conclusie van Donnie Darko, dat de Melira met en de rest zonder counter in het spel komt sowieso fout is, het is in ieder geval of allemaal wel of allemaal niet. Dit is het moment dat je heel hard "Judge!" roept ;).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie