Nou weet ik het zelf niet meer... :)

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Druid of the Axe
Advanced
Berichten: 32
Lid geworden op: di jan 10, 2012 9:13 pm

Nou weet ik het zelf niet meer... :)

Bericht door Druid of the Axe »

Hoi,

Veel dingen weet ik wel te beantwoorden, maar ehm...

Ik heb twee 3/2's in play, een forest untapped en jij hebt een 2/2 en een mountain untapped. Oh ja, ik sta op 4 en jij staat op 4 life.

Wat jij niet weet is dat ik een Ranger's Veil hebt
Wat ik niet weet is dat jij een... Shock of zo hebt en een, eh... 4/1 first strike haste creature in je hand (Vishino Sandstalker?)

Ik verklaar combat
Ik verklaar dat ik aanval met mijn 3/2's

....

Stel dat dit gebeurd op een FNM, of erger nog een Prerelease, dan wil je graag weten hoe ik nou moet winnen en hoe jij nou moet verliezen volgens de regels.

Of kan ik er niets meer aan doen en heb jij hoe ik het ook speel volgende beurt gewonnen (aangenomen dat je je 4/1 cast en aanvalt)?
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nou weet ik het zelf niet meer... :)

Bericht door Dragonheart »

Ik ga er even van uit dat je Ranger's Guile bedoelt ipv Ranger's Veil.

Lijkt me dat ik hoe dan ook ga winnen.

Ik block een 3/2 met de 2/2. Indien jij dat wil, gaan we de damage resolven en ga ik naar 1. De 4/1 haste man slaat je dan volgende beurt dood.
Indien jij voor de damage een effect wil spelen (de Guile), ga ik de man mollen waarop jij die speelt met mijn Shock. Het effect is min of meer hetzelfde: ik ben niet dood en jij gaat dood in de tegenaanval.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Druid of the Axe
Advanced
Berichten: 32
Lid geworden op: di jan 10, 2012 9:13 pm

Re: Nou weet ik het zelf niet meer... :)

Bericht door Druid of the Axe »

Dan had ik het goed begrepen.

En inderdaad, Guile. Autumn's Veil, Ranger's Guile. Enfin, Giant Growth voor de oldskoolers :P, zelfde verhaal.

Vraag ik me alleen af: heeft dit nou altijd zo gewerkt?



Ik denk het wel, hè? Daarom is Ranger's Guile eigenlijk ook zo'n goede spell. Net als die convoke growth, sorry dat ik niet op de naam kom, maar ik heb me echt sinds Planeshift niet geïnteresseerd in Magic tot dit jaar, dus alle info in één hap goed onthouden: da's lastig.

Kijk, in eerste instantie lijken Giant Growth offensief geweldig. Hoppa, een GG op je BoP en je tegenstander staat op 3 life minder. Dikke kans tegen rood dat - shock! - je BoP dood is, en je Giant Growth fizzled.

Eigenlijk is een growth alleen nuttig als je zeker weet dat er 'bolt' of zo op je aanvallend beest valt. Tegen een 'terror' of een 'plow' helpt het toch niet. Dus nou lijkt die +1/+1 van Ranger's Guile weinig, in praktijk is Guile een counterspell tegen Incinerate's, Lightning Bolts, Terror's, Doomblade's, Swords To Plowshares, zelfs Unsommon en Gideon's Lawkeeper!

Maar misschien hadden jullie dat ook allang door en ben ik de enige die nu zeker weet dat Guile stiekem een geweldige common is in een groen weeniedeck - of een weeniedeck met groen erin. I dunno. Stompy. Elves. Five Color Green zelfs - zou je dat kunnen vertalen in een Modern deck? Of is dat gewoon Zoo :D

Anyhow. Thanks.

Wat ik had moeten doen? Niet aanvallen. Maar ja, weet dat van te voren. Daarom mensen: haste & hexproof. Superabilities. Onthoud dat.
Gebruikersavatar
Druid of the Axe
Advanced
Berichten: 32
Lid geworden op: di jan 10, 2012 9:13 pm

Re: Nou weet ik het zelf niet meer... :)

Bericht door Druid of the Axe »

Come to think of it. Daarom heet Stompy natuurlijk Stompy :).

Want feit is wel: heb jij een 4/4 en ik een 2/2 en een Giant Growth. Jij valt aan, ik block want sta op 4 life, ik Giant Growth.

a) jij reageert met shock. Als ik me niet vergis fizzlet dan mijn Giant Growth, gaat mijn 2/2 de graveyard in, maar is je 4/4 nog steeds geblocked
b) jij hebt geen shock. Dan gaat jouw 4/4 naar de graveyard. Hurrah!

On the bright side: had ik geen Giant Growth, dan was mijn 2/2 toch doodgegaan en blocken moest ik toch want anders ging ik dood.

Stompy vs Sligh is daarom wel een vervelende matchup. Maar nou praat ik '96, geloof ik. Of anders Legacy dus. Want ja, Standard Stompy?
Gebruikersavatar
Druid of the Axe
Advanced
Berichten: 32
Lid geworden op: di jan 10, 2012 9:13 pm

Re: Nou weet ik het zelf niet meer... :)

Bericht door Druid of the Axe »

Oh ja en voor de jonkies :P. Stompy's doel was zoveel mogelijk beestjes op tafel te toveren. Dus dat jouw 2/2 sneuvelt... Tja, dan swing je op jouw beurt hem voor tien damage of zo et voila. Fog :P. Maar al heeft 'ie fog, dat maakt Magic juist zo leuk :)
jorg
Adept
Berichten: 225
Lid geworden op: zo jul 25, 2010 10:00 am
Locatie: Tilburg

Re: Nou weet ik het zelf niet meer... :)

Bericht door jorg »

Verhaal wordt beter te begrijpen met de BBC-codes INgeschakeld...
Played not for a long time, but is's still a nice game!
Plaats reactie