Wat mag Cunning Wish ophalen?

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Wat mag Cunning Wish ophalen?

Bericht door wizardofoss »

Ik lees in de rules over Cunning Wish:
"In a sanctioned event, a card that's "outside the game" is one that's in your sideboard. In an unsanctioned event, you may choose any card from your collection."
De situatie is een unsanctioned event, maar wel met een specifiek format, te weten Legacy. Mijn vraag is: moet de gekozen kaart dan wel voldoen aan het gekozen format, of hoeft dat niet? Concreet voorbeeld: mag Mystical tutor opgezocht worden, een kaart die banned is in Legacy?
Als ik de rules letterlijk neem dan zou het mogen, wat denken jullie?
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Wat mag Cunning Wish ophalen?

Bericht door ixo »

aangepast aan het formaat zou ik zeggen, mystical is banned en dus niet playable in legacy.
en denk dat het zelfs in legacy ook nog eens alleen je sideboard mag zijn.
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Re: Wat mag Cunning Wish ophalen?

Bericht door wizardofoss »

Het gaat hier om vrij spelen, thuis of in een speelkelder, niet sanctioned zoals gezegd. Geen sideboards ook. Maar we houden voor de deckjes wel een format aan, meestal Vintage of Legacy. En we volgen de algemene spelregels + de specifieke rulings voor de kaarten.
Wat jij zegt is wat je logischerwijs zou verwachten, maar rules zijn niet altijd logisch. Dus voor mij blijft de vraag of je Cunning Wish als een "cunning" truc kunt gebruiken om kaarten van buiten het format in het spel te krijgen.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat mag Cunning Wish ophalen?

Bericht door pi »

Als je bsluit volgens de regels van een formaat te spelen dan lijkt me een logisch gevolg om volledig binnen de regels van het formaat te blijven. Dit betekent geen banned kaarten en ook een specifiek sideboard en niet je hele collectie. Hoe je het speelt is dan verder volledig je eigen keuze, het blijft unsanctioned, maar ik zou bij wishes verwachten dat wanneer iemand deze speelt hij zich aan de regels daarvoor binnen eht formaat houdt.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie