Tap attacking creatures

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Tap attacking creatures

Bericht door wizardofoss »

Mijn tegenstander wil aanvallen. Ik zeg wacht even, ik wil ze tappen (met een Cryptic Command, Turnabout etc). Hij zegt ok, ik wil nog wel even mijn elfje tappen voor mana.
Mijn vraag: kan hij die mana nu nog gebruiken in zijn main phase? Ik zou denken van niet, omdat we al in combat zitten. Mijn tegenstander redeneert dat de hele aanval niet door is gegaan, dus wel.
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Tap attacking creatures

Bericht door Donnie Darko »

Als jij zijn creatures wil tappen kan je dat op het laatst doen aan het einde van de eerste main phase, waanneer jij priority krijgt. Als je het dan niet doet, krijg je geen kans meer om ze te tappen voor hij in de combat phase attackers declared (aanwijst). Dan zijn de creatures waarmee hij aanvalt al getapt en heeft jouw spel op die creatures geen effect meer. Als hij niet aanvalt met een elfje dat kan tappen voor mana, dan wordt dat creature wel getapt. Maar:
Zodra jij een spel speelt, zoals cryptic command, kan hij daar op reageren door zijn elfjes te tappen voor mana en hij kan die mana gebruiken.
Work is the curse of the drinking class
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Tap attacking creatures

Bericht door altx »

Donnie Darko schreef:Als jij zijn creatures wil tappen kan je dat op het laatst doen aan het einde van de eerste main phase, (...)

Dit is niet waar. Het kan op zijn laatst in de beginning of combat step, de eerste step van de combat phase, de step vlak voor de declare attackers step dus.

Hij gebruikt een shortcut om beiden priority te passen in de main phase en direct naar de declare attackers step te springen. Als jij niet had willen reageren, wordt die shortcut daadwerkelijk gebruikt. Als jij echter wel had willen reageren (zoals hier het geval is), dan stel jij een nieuwe shortcut voor, namelijk om beiden wel priority te passen in de main phase maar naar de beginning of combat te springen, in plaats van gelijk naar de declare attackers step. Hij kan die nieuwe shortcut accepteren of hij kan hem weigeren en in de main phase blijven zodat hij dat elfje nog kan tappen voor mana en die mana nog in zijn main phase gebruiken.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Tap attacking creatures

Bericht door Donnie Darko »

Ok. Ik was mij daar niet van bewust dat dat mogelijk was.
Mijn excuses
Work is the curse of the drinking class
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tap attacking creatures

Bericht door pi »

Lijkt mij een beetje stug dat het zo werkt. Als hij al aan geeft attackers te willen declaren moet hij 'beginning of combat' al gepasseerd zijn. In dat geval lijkt het mij logisch om terug te springen naar 'beginning of combat'. Als je het volledig uit zou spelen is dit ook wanneer je logischerwijs jouw kaart zou spelen en krijgt hij ook niet de gelegenheid om de mana van het elfje in zijn main phase te gebruiken.

In het voorbeeld zou ik gezegd hebben: "Wacht even, ik wil graag nog wat doen in de ' beginning of combat step'", waarmee je de discussie over terug gaan naar de mainphase vermijdt.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Tap attacking creatures

Bericht door altx »

Hmm, volgens mij heb je gelijk... Ik was in de veronderstelling dat de speler die de shortcut voorstelde ook nog de tijd kon terugdraaien, maar blijkbaar niet:

CR 716. Taking Shortcuts

716.2b Each other player, in turn order starting after the player who suggested the shortcut, may either accept the proposed sequence, or shorten it by naming a place where he or she will make a game choice that's different than what's been proposed. (The player doesn't need to specify at this time what the new choice will be.) This place becomes the new ending point of the proposed sequence.
Example: The active player draws a card during her draw step, then says, "Go." The nonactive player is holding Into the Fray (an instant that says "Target creature attacks this turn if able") and says, "I'd like to cast a spell during your beginning of combat step." The current proposed shortcut is that all players pass priority at all opportunities during the turn until the nonactive player has priority during the beginning of combat step.

716.2c Once the last player has either accepted or shortened the shortcut proposal, the shortcut is taken. The game advances to the last proposed ending point, with all game choices contained in the shortcut proposal having been taken. If the shortcut was shortened from the original proposal, the player who now has priority must make a different game choice than what was originally proposed for that player.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Re: Tap attacking creatures

Bericht door wizardofoss »

Ik vind de uitleg van Pi ook het meest logisch. Iedereen bedankt voor de feedback.
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Re: Tap attacking creatures

Bericht door wizardofoss »

Ik heb nog een aanvullende vraag. Mijn tegenstander wil weer aanvallen. In de begin of combat step trek ik een kaart met bijvoorbeeld een opt, resultaat een Terminus, die ik cast tegen de miracle cost. Hij reageert door zijn mana-elfje(s) te tappen voor mana. Die mana wil hij even laten "zweven", totdat de Terminus resolved is, en daarna de mana gebruiken om via flashback een creature in het spel te brengen.
Hij wil het op deze manier doen om te voorkomen dat het geflashbackte creature meteen ook opgeruimd wordt.

Werkt dit? Allemaal binnen combat dus, niet in de main phase.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Tap attacking creatures

Bericht door altx »

wizardofoss schreef:Ik heb nog een aanvullende vraag. Mijn tegenstander wil weer aanvallen. In de begin of combat step trek ik een kaart met bijvoorbeeld een opt, resultaat een Terminus, die ik cast tegen de miracle cost. Hij reageert door zijn mana-elfje(s) te tappen voor mana. Die mana wil hij even laten "zweven", totdat de Terminus resolved is, en daarna de mana gebruiken om via flashback een creature in het spel te brengen.
Hij wil het op deze manier doen om te voorkomen dat het geflashbackte creature meteen ook opgeruimd wordt.

Werkt dit? Allemaal binnen combat dus, niet in de main phase.
Je mana pool wordt pas aan het einde van een step geleegd, dus zo lang je zo'n truc binnen 1 step doet, kan het werken.



Ik mis alleen even hoe je een creature (met flashback) tijdens de combat phase speelt. Als je daar geen truc voor hebt, ga je dus daarop nat.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Tap attacking creatures

Bericht door Jibz »

wizardofoss schreef:Ik heb nog een aanvullende vraag. Mijn tegenstander wil weer aanvallen. In de begin of combat step trek ik een kaart met bijvoorbeeld een opt, resultaat een Terminus, die ik cast tegen de miracle cost. Hij reageert door zijn mana-elfje(s) te tappen voor mana. Die mana wil hij even laten "zweven", totdat de Terminus resolved is, en daarna de mana gebruiken om via flashback een creature in het spel te brengen.
Hij wil het op deze manier doen om te voorkomen dat het geflashbackte creature meteen ook opgeruimd wordt.

Werkt dit? Allemaal binnen combat dus, niet in de main phase.

Ik mis ook iets: Hoe speel je Terminus voor de miracle cost? Heb je je draw step van die beurt overgeslagen? Zo niet, dan is het niet de eerste kaart die je die beurt hebt getrokken, en heb je dus geen recht op de miraclekorting...
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Re: Tap attacking creatures

Bericht door wizardofoss »

Het gaat bijvoorbeeld om het flashbacken van een Call of the Herd.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Tap attacking creatures

Bericht door Jibz »

Let er wel op dat je flashback kaart dan instant moet zijn. Call of the Herd is een sorcery, dat zou dus niet gaan tijdens de beginning of combat step...
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tap attacking creatures

Bericht door pi »

@altx
Hij bedoelt een instant of sorcery met Flashback, niet een creature.

@Jibz
Hij wordt aangevallen, het is dus niet zijn beurt.

@wizardofoss
Ik denk dat Beast Attack een beter voorbeeld is, anders mag je ook nog uit gaan leggen hoe de Call op instant speed gespeeld wordt.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Tap attacking creatures

Bericht door Jibz »

pi schreef:@Jibz
Hij wordt aangevallen, het is dus niet zijn beurt.
Je hebt gelijk, daar draaide de hele situatie juist om ^^ Mijn fout.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Re: Tap attacking creatures

Bericht door wizardofoss »

Ik begin te geloven dat mijn tegenstander (zoon Lars) en ik iets fundamenteel niet goed doen m.b.t. flashback... :oops: Wij dachten allebei dat flashback altijd op instant speed werkt. Uit jullie antwoorden maak ik echter op dat een sorcery met flashback zoals Call of the Herd alleen op sorcery speed geflashbackt kan worden. Een sorcery blijft met flashback een sorcery, een instant een instant. Werkt het zo?
Plaats reactie