Soldier rules?

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
AceSpade
Advanced
Berichten: 16
Lid geworden op: ma feb 27, 2012 1:29 pm

Soldier rules?

Bericht door AceSpade »

Hey?

We zaten laatst in een potje Casual. Ik had een soldier deck liggen met 3x Catapult Squad in het spel (3x Emeria dus ik kon ze wel missen)
Nu echter.. Had de tegenstander een Rood/Witte angel liggen met als ability R: Target Creature Attacks this turn if able.

Stel hij zou mijn Catapult Squads targetten. Zou ik deze kunnen tappen, ondanks deze geen target heeft?
Catapult Squad

Daarbij..
Ik had 2x Mentor Of The Meek liggen.
Ook 2x Daru Warchief.

Als een 1/1 soldier into play komt. Kan ik dan wél of géén kaart rapen? Voor zo ver ik weet "Enters the battlefield" als een 1/1. Daarna word
de global stacks gerekend en buffs applied aan de 1/1 soldier. Dus kan ik wel een kaart rapen, niet?
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Soldier rules?

Bericht door Donnie Darko »

Volgens mij kan je de cost van catapult squad niet betalen omdat de ability target, en voordat zij aanvallen (door de ability van de angel) zijn er geen aanvallers of blockers om te targetten met die ability.

De kaarten mag je niet rapen omdat de bonus direct actief is, ze zijn direct al power 3 zodra ze in het veld komen door de ability van de warchief. De redenatie die ik hier achter leg is dat de ability van de warchiefs al op het veld ligt en niet geactiveerd hoeft te worden, en dus ook niet gebruik maakt van de stack, maar direct actief is, in tegenstelling tot de ability van de mentor.
Work is the curse of the drinking class
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Soldier rules?

Bericht door altx »

Hoewel technisch misschien niet 100% correct verwoord, klopt het antwoord wel.

1) Een ability mag je alleen activeren als je alle legal targets aan kunt wijzen. Kun je die niet aanwijzen, dan mag je de ability in zijn geheel niet activeren. Dat heeft verder niet zo veel met de cost te maken. Costs en targets zijn twee verschillende dingen. Maar het resultaat is nu hetzelfde.

2) Een 1/1 met tweemaal een static ability dat hij +1/+2 krijgt, is nooit een 1/1 geweest, maar is vanaf het ALLEREERSTE moment dat hij binnen de lijnen van de battlefield is, een 3/5. Mentor of the Meek ziet dus een creature met power 3 de battlefield binnenkomen en triggert dus niet. Wat je zegt over static abilities klopt op zich wel.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Soldier rules?

Bericht door Donnie Darko »

Ja, ik begrijp het spel wel, maar het uitleggen is niet mijn sterkste kant :)
Work is the curse of the drinking class
AceSpade
Advanced
Berichten: 16
Lid geworden op: ma feb 27, 2012 1:29 pm

Re: Soldier rules?

Bericht door AceSpade »

Hartstikke bedankt voor de reacties :)
Plaats reactie