Wat gebeurt waneer.

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Maccius
Adept
Berichten: 229
Lid geworden op: wo dec 16, 2009 1:13 pm

Wat gebeurt waneer.

Bericht door Maccius »

Oke even een vraag over een situatie van gisteravond.

Ik heb 2 x Grave Pact liggen.
Een een paar creatures die ik als ik wil kan sacrificen met instant speed.

Mijn tegenstander heeft een Deathbringer Liege en speelt een zwart witte spell om een creature van mij te slopen.

Er is nog een 3e tegenstander die veel te sterk ligt, dus ik verwacht dat hij een creature van hem wil slopen met de abilities van de liege.

Oke nu even naar slow motion. Wat ik denk dat er gebeurd is het volgende.

De tegenstander met prioriteit speelt een zwart/witte destroy spel die een creature target en hij kiest een creature van mij.
Vervolgens heeft de actieve speler prioriteit en mag hij dus als eerst reageren op dat hij zijn spell op de stack legt.
Dan krijg de volgende speler prio en mag reageren
dan krijg ik prio en mag ik reageren. Ik zou kunnen kiezen om mijn creature te sacrificen, waardoor zijn spell zal fisselen, aangezien het target er niet meer is (Omdat ik dat kan doen ga ik er vanuit dat de abilities van de Deathbringer Liege nog niet op de stack liggen en dat daarvoor ook nog niet getarget is) Klopt dat?

Ik kies er in dit geval voor om niet te reageren. Dat betekend dus dat de spell resolved. Op dat moment komen de 2 abilities van de Deathbringer Liege op de stack, en als mijn creature in mijn graveyard gaat ook 2 x de ability van de Grave Pact op de stack.

Nu is de echte vraag gaan die 4 abilities tegelijk op de stack? Of komen de 2 van de liege eerst en dan die van de gravepact. Of andersom. Kortom wat gebeurt er.

En Ik heb toch gelijk dat als ze alle 4 tegelijk op de stack komen dat de actieve speler (wie zijn beurt het is) kiest in welke volgorde de abilities op de stack gaan.
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Wat gebeurt waneer.

Bericht door Donnie Darko »

Ten eerste zal de zwart-witte spel niet fisselen als jij de target van de liege verwijdert. De spell hangt niet af van abilities die doordat hij word gecast getriggered worden. De spel gaat gewoon door, maakt niet uit wat voor effect dat op de liege heeft. Het enige wat de spell tegen zou kunnen houden is een counterspell of iets dergelijks, maar dat houd dan weer niet het triggeren van de ability van de liege tegen.

Als jij niet reageert door het target van de liege (of een ander eigen creature) te sacken, gaan eerste de abilities van de liege af, omdat er nog geen creature is dood gegaan voordat die abilities afgaan.
Dan pas komen de triggers van beide grave pacts op de stack, die dan leeg is (als er verder niks word gespeeld), en dan moeten alle andere spelers twee keer 1 creature sacken.

Ze komen pas alle 4 op de stack als jij een creature sacked terwijl de abilities van de liege nog op de stack liggen.
Work is the curse of the drinking class
Maccius
Adept
Berichten: 229
Lid geworden op: wo dec 16, 2009 1:13 pm

Re: Wat gebeurt waneer.

Bericht door Maccius »

Donnie Darko schreef:Ten eerste zal de zwart-witte spel niet fisselen als jij de target van de liege verwijdert.
Ik haal niet het target van de liege weg, maar van de zwart witte spel die wordt gespeeld.
Donnie Darko schreef:De spell hangt niet af van abilities die doordat hij word gecast getriggered worden. De spel gaat gewoon door, maakt niet uit wat voor effect dat op de liege heeft. Het enige wat de spell tegen zou kunnen houden is een counterspell of iets dergelijks, maar dat houd dan weer niet het triggeren van de ability van de liege tegen.
Dus een spell die gecountered wordt, wordt nog steeds gespeeld? weet je dat zeker want dat klinkt niet correct.
Donnie Darko schreef: Als jij niet reageert door het target van de liege (of een ander eigen creature) te sacken, gaan eerste de abilities van de liege af, omdat er nog geen creature is dood gegaan voordat die abilities afgaan.
Dan pas komen de triggers van beide grave pacts op de stack, die dan leeg is (als er verder niks word gespeeld), en dan moeten alle andere spelers twee keer 1 creature sacken.Ze komen pas alle 4 op de stack als jij een creature sacked terwijl de abilities van de liege nog op de stack liggen.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Wat gebeurt waneer.

Bericht door altx »

Maccius schreef:(...) Dus een spell die gecountered wordt, wordt nog steeds gespeeld? (...)
Hoe wil je hem anders counteren? Als je hem niet speelt, komt hij ook nooit op de stack. Je speelt hem om hem op de stack te krijgen. En daarna kun je hem pas counteren.

Een spell die gecountered wordt, resolvet niet, maar dat is heel wat anders.


De abilities van Deathbringer Liege triggeren op het spelen/casten van een spell. Als je tegenstander dus een zwarte spell cast, dan ziet de stack er zo uit:


---TOP
trigger van Deathbringer Liege
zwarte spell
---BOTTOM


Inclusief een counterspell zou dat zo zijn:


---TOP
counterspell
trigger van Deathbringer Liege
zwarte spell
---BOTTOM


De counterspell resolvet en countert de zwarte spell. De trigger van Deathbringer Liege resolvet vervolgens normaal, want die heeft op de stack geen enkele afhankelijkheid van de zwarte spell.


---


Maar even terug. De stack zag er dus zo uit:


---TOP
trigger van Deathbringer Liege
zwarte spell
---BOTTOM


Als jij nu reageert, dan komt dat hierbovenop. De trigger van Grave Pact zal dus altijd boven die van Deathbringer Liege liggen.


En:
En Ik heb toch gelijk dat als ze alle 4 tegelijk op de stack komen dat de actieve speler (wie zijn beurt het is) kiest in welke volgorde de abilities op de stack gaan.
Nee. De triggers waar jij de controller van bent, kies je de volgorde van. Dat heeft dus niks met actieve/niet-actieve speler te maken.

Zijn de triggers niet allemaal van dezelfde controller, dan gaan eerst die van de actieve speler op de stack. En daarna die van de niet-actieve speler, of niet-actieve speler(s) in multiplayer in beurtvolgorde. In dat geval zullen die van de actieve speler dus als laatste resolven (want die gingen als eerste de stack op).
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Wat gebeurt waneer.

Bericht door Jibz »

En nog voor het counteren en "play a spell", wat denk je dat de geflipte vorm van Erayo, Soratami ascendant bedoelt met "Whenever the first spell in a turn is played, counter that spell"? De spell is al "played" voordat hij gecountered kan worden.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Wat gebeurt waneer.

Bericht door The Quizmaster »

Nog maar een keer, voor alle duidelijkheid:
Maccius schreef:Oke even een vraag over een situatie van gisteravond.

Ik heb 2 x Grave Pact liggen.
Een een paar creatures die ik als ik wil kan sacrificen met instant speed.
Da's altijd cool.
Mijn tegenstander heeft een Deathbringer Liege en speelt een zwart witte spell om een creature van mij te slopen.
Da's minder cool. Die Liege is gewoon een kutkaart om tegen je te hebben ;)
Er is nog een 3e tegenstander die veel te sterk ligt, dus ik verwacht dat hij een creature van hem wil slopen met de abilities van de liege.
Ga je heel snel merken...
Oke nu even naar slow motion.
SloMo is altijd goed!
Wat ik denk dat er gebeurd is het volgende.


De tegenstander met prioriteit speelt een zwart/witte destroy spel die een creature target en hij kiest een creature van mij.
Vervolgens heeft de actieve speler prioriteit en mag hij dus als eerst reageren op dat hij zijn spell op de stack legt.
Dan krijg de volgende speler prio en mag reageren
dan krijg ik prio en mag ik reageren. Ik zou kunnen kiezen om mijn creature te sacrificen, waardoor zijn spell zal fisselen, aangezien het target er niet meer is (Omdat ik dat kan doen ga ik er vanuit dat de abilities van de Deathbringer Liege nog niet op de stack liggen en dat daarvoor ook nog niet getarget is) Klopt dat?
Mis.

De abilities van de Liege triggeren al op het moment dat je tegenstander een spell speelt. Dus nog voordat die resolved. Met andere woorden:

- De tegenstander speelt de zwart/witte destroy-spell en target één van jouw beesten
- De beide triggers van de Liege gaan af; je tegenstander kiest de volgorde waarin die op de stack gaan (is vrij belangrijk) en kiest targets hiervoor.
- Rondje prio. Als jij hier nu besluit om het beest dat door de zwart/witte destroy spell getarget wordt, te saccen, wordt deze inderdaad gecountert. Maar: je triggers van de Liege liggen ook al op de stack en gaat dus sowieso af!.
- Triggers van Liege resolven
- Destroy-spell resolved.
(met nog wat rondjes prio ertussen, maar dat is voor nu niet relevant)

Ik kies er in dit geval voor om niet te reageren. Dat betekend dus dat de spell resolved. Op dat moment komen de 2 abilities van de Deathbringer Liege op de stack, en als mijn creature in mijn graveyard gaat ook 2 x de ability van de Grave Pact op de stack.
Dat klopt dus niet, zoals hierboven uitgelegd: De Liege triggert en gaat af, voor die destroy spell resolved.
Nu is de echte vraag gaan die 4 abilities tegelijk op de stack? Of komen de 2 van de liege eerst en dan die van de gravepact. Of andersom. Kortom wat gebeurt er.

En Ik heb toch gelijk dat als ze alle 4 tegelijk op de stack komen dat de actieve speler (wie zijn beurt het is) kiest in welke volgorde de abilities op de stack gaan.
In volgorde:

- Destroy Spell op de stack
- Liege triggers op de stack
- Liege triggers gaan af. Als hij hiermee ook een van jouw beesten target en dat beest gaat dood, gaan Pact triggers de stack op.
- Destroy Spell resolved
- Grave Pact triggers gaan op de stack (jij kiest de volgorde, niet dat het uitmaakt).
- Grave Pact triggers gaan af.
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Plaats reactie