Nieuw met Magic

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Lien0
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: ma mei 06, 2013 10:18 pm

Nieuw met Magic

Bericht door Lien0 »

Goedendag,

Ik heb intresse gekregen in het spelen van Magic en heb informatie opgedaan in een winkeltje. Na deze informatie heb ik het dueldeck Izzet vs Golgari gekocht en een deck buillders toolkit (zwarte doos).

We hebben vanmorgen met oude kaarten en een play guide het spel gespeeld. We snapten dit en vonden het leuk om te doen.

Nu wilde we vanavond gaan spelen met onze dueldecks alleen komen wij er nu al niet meer uit. De basic rules snappen we (tappen, aanvallen, blocken etc.) maar nu zat er in het izzet deck deze kaart izzet guildmage en daar liepen we eigenlijk op stuk. We wilden voor we gingen spelen de kaarten eerst snappen zodat dit het spelen vermakkelijkt.

Kan iemand ons informatie geven over deze kaart op google is helaas geen uitleg in beginners taal.

Waarschijnlijk komen er nog wel meer kaarten maar voor vanavond was dit onze enige kaart (niet dat wij verder zijn gekomen omdat wij altijd graag alles eerst uitzoeken)

Alvast bedankt.
Lien
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuw met Magic

Bericht door pi »

Hoi Lien,

Waar loopt het fout?

Het eerste mogelijke probleem dat ik zie is de casting cost rechtsboven. Dit is "hybrid" mana. Ik gebruik R voor rode mana en U voor blauwe (dat is wat traditioneel in magic kringen gebruikt wordt, de B is in gebruik voor zwart (van black)). De hybrid mana van deze specifieke kaart geeft aan dat rode of blauwe mana gebruikt mag worden je kunt hem dus casten voor RR, RU of UU.

Misschien dat de abilities ook niet duidelijk zijn. De kaart heeft er 2 die los van elkaar te gebruiken zijn. Beide abilities hebben verschillende voorwaarden, maar ze werken vrijwel hetzelfde. Ten eerste moet je een instant of sorcery gecast hebben (deze moet op de stack liggen zoals dat heet, dit hoef je nog niet in detail te begrijpen, maar relevant is dat voordat een spel zijn ding doet hij even op de stack ligt en dat spelers de gelegenheid geeft dingen te doen voor hij "resolved"). De volgende voorwaarde is dat de spell een converted mana cost van 2 of minder heeft, tel hiervoor elke gekleurde als 1 en tel daarbij de kleurloze mana op, als voorbeeld, de guildmage heeft zelf een converted mana cost van 2. Als je aan alle voorwaarden hebt voldaan mag je voor 2R of 2U een kopie maken, wat min of meer betekent dat je het effect van de spell 2x krijgt.

Als er nog iets anders onduidelijk is dan moet je even wat meer toelichten waar het probleem precies zout.

Ik zou overigens afraden alles tot in de puntjes te proberen te begrijpen als beginner. De officiele complete Magic regels tellen 100+ pagina's. Idealiter pak je het in delen aan en dan alleen de delen die je nodig hebt. Het is zeer handig als een meer ervaren speler beschikbaar is om hiermee te helpen. Waar wonen jullie?

Mazzel

pi

P.s. Ik heb het topic naar Spel Uitleg verplaatst, vragen graag daar.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Lien0
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: ma mei 06, 2013 10:18 pm

Re: Nieuw met Magic

Bericht door Lien0 »

Heey,

Bedankt voor je antwoord. Het ging voornamelijk over de abilities die ik door jou uitleg nu wel begrijp. We gaan zo het spel proberen te spelen en als er nog meer vragen zijn dan zal ik deze hier posten.

Natuurlijk wil ik nog niet alles begrijpen we willen gewoon lekker samen kunnen spelen :)

Wij wonen zelf in almere :)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuw met Magic

Bericht door pi »

Graag gedaan.

Er zullen vast meer spelers in Almere zijn die kunnen helpen met het leren, misschien kun je vragen bij de winkel die je de kaarten verkocht heeft of ze mensen weten of dat je een briefje op kan hangen of zo.

In ieder geval succes en post het gerust als je meer vragen hebt.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie