Wat is wijsheid?

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
fungi
Advanced
Berichten: 16
Lid geworden op: za aug 10, 2013 5:39 pm
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Wat is wijsheid?

Bericht door fungi »

Zoals ik al geschreven heb in het voorsteltopic ben ik mij aan het oriënteren in het spel.

Zwager speelde het ook, jaren terug. (oude garde zal ik maar zeggen)
Hij speelde met de onderstaande sets (mailde hij uit z'n hoofd):

4th, 5th en verder deze

Mirage Mirage september 1996
Visions Mirage januari 1997
Weatherlight Mirage mei 1997
Tempest Tempest oktober 1997
Stronghold Tempest februari 1998
Exodus Tempest juni 1998
Urza’s Saga Urza oktober 1998
Urza’s Legacy Urza februari 1999
Urza’s Destiny Urza juni 1999

Het zijn natuurlijk alweer wat oudere sets en het zou cool zijn als we samen konden spelen, maar matched dit gewoon met een hedendaagse beginnersset als ik deze nu zou aanschaffen of is dit niet aan te raden?

Wat is wijsheid?
Heelal, hoe verder men keek, hoe groter het leek (Jules Deelder)
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door Donnie Darko »

Als je casual speelt zal dat geen enkel probleem zijn. Het is wel aan te raden om (samen met) je zwager de regels nog eens door te laten nemen omdat sinds die tijd een aantal dingen wel zijn veranderd.
Verder Is magic altijd compatible geweest met zichzelf. De basis is hetzelfde.
Work is the curse of the drinking class
Gebruikersavatar
fungi
Advanced
Berichten: 16
Lid geworden op: za aug 10, 2013 5:39 pm
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door fungi »

Dank je voor je antwoord.
We gaan ons er in verdiepen.
Heelal, hoe verder men keek, hoe groter het leek (Jules Deelder)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door pi »

Er is sinds die tijd veel verandert, er waren toen rond 3000-4000 verschillende kaarten, nu zo'n 15000. Vroeger waren spells gemiddeld beter en nu creatures. Het maakt ook sterk uit hoe hij toen speelde: een tournooiwaardig deck uit die tijd voor Standard zou waarschijnlijk een goede kans maken tegen huidige tournooiwaardige Standard decks, als jij aan zou komen met een casual deckje gemaakt uit een paar honderd random kaarten veegt hij de vloer met je aan (standard is de laatste paar sets, Urza block staat er bekend om dat het een paar veel te goede kaarten had).

Je kan het zeker proberen en als het casual spelen is gaat het waarschijnlijk wel goed. Desnoods ruil je kaarten of ga je op zoek naar een collectie om over te nemen met kaarten uit dezelfde tijd.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
fungi
Advanced
Berichten: 16
Lid geworden op: za aug 10, 2013 5:39 pm
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door fungi »

15000 kaarten?
Dus iemand die op marktplaats 45000 kaarten verkoopt heeft heel veel dubbelen er bij zitten?

-----

Hallo, hierbij verkoop ik mijn collectie. Ongeveer 45000-50000 kaarten
Alle kaarten duurder 5euro zijn mint of near mint.
Hieronder lijstje met kaarten boven 10euro zullen er nog wel meer tussen zitten, ongeveer 1000 kaarten van 5euro plus en 3000 1 euro plus. er zit ook een complete Battle Royal set bij. De verhouding zal ongeveer gelijk zijn aan een booster. Het heeft een waarde van zo'n 9500euro dit verwacht ik er niet voor te krijgen bied realistisch en dit kan van jou zijn, onzin boden wordt niet op gereageerd.
Je mag gerust komen kijken bel of mail even voor een afspraak.
Alleen afhalen in verband met hoeveelheid.
Een klein lijstje met leuke kaarten, zitten ook veel playsetjes in zoals dark ritual counter spell discenchant etc.
Heelal, hoe verder men keek, hoe groter het leek (Jules Deelder)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door pi »

Dat is best wel zeker ja, maar, in de meeste formaten mag je kaarten 4x spelen dus kaarten vaker hebben is niet altijd erg. Op zoveel kaarten zou ik er trouwens van uit gaan dat veel commons er meer dan 4x in zitten. Wat je ziet is dat collecties voornamelijk bestaan uit kaarten die uitkwamen in de tijd dat de eigenaar speelde, '95-'99 voor je zwager bijvoorbeeld. Als gevolg zullen ze nog minder verschillende kaarten hebben dan je anders misschien zou verwachten.

Mijn interpretatie van deze advertentie zou zijn dat het iemand is die te veel naar winkelprijzen heeft zitten kijken. Wat je normaal ziet bij de echt goede verzamelingen is voorbeelden van dure kaarten. Dat zie je hier niet (of heb je die niet mee gekopieerd? Heb je anders een link naar de advertentie?). Eventueel kan ik wel een indicatie geven wat ik denk dat het waard is.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
fungi
Advanced
Berichten: 16
Lid geworden op: za aug 10, 2013 5:39 pm
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door fungi »

Dit is de gehele link http://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vr ... ousPage=lr

Voor het geval die weg is, is hier de gehele tekst.

Beschrijving
Hallo, hierbij verkoop ik mijn collectie. Ongeveer 45000-50000 kaarten
Alle kaarten duurder 5euro zijn mint of near mint.
Hieronder lijstje met kaarten boven 10euro zullen er nog wel meer tussen zitten, ongeveer 1000 kaarten van 5euro plus en 3000 1 euro plus. er zit ook een complete Battle Royal set bij. De verhouding zal ongeveer gelijk zijn aan een booster. Het heeft een waarde van zo'n 9500euro dit verwacht ik er niet voor te krijgen bied realistisch en dit kan van jou zijn, onzin boden wordt niet op gereageerd.
Je mag gerust komen kijken bel of mail even voor een afspraak.
Alleen afhalen in verband met hoeveelheid.
Een klein lijstje met leuke kaarten, zitten ook veel playsetjes in zoals dark ritual counter spell discenchant etc.

Land:

Tropical island 1x Revised
Plateau 1x Revised
Phyrixain tower 2x
Woodland cemetry 1x
Overgrown tomb rtr 1x
Breedingpool 1x
Breedingpool rtr 2x en 1x foil
Volrath stronghold 2x
Watery grave rtr 1x
Stomping ground rtr 1x
Hallowed fountain 2x
Hallowed fountain rtr 2x en 1x foil
Rugged prairie 2x
Sacred foundry rtr1x
Cavern of souls 3x
Steam vents rtr 2x
Temple garden rtr 2x
Blood crypt rtr 3x

Plainswalkers:

Domri Rade 1x
Venser the sojourner 1x Venser vs Koth
Nical bolas planswalker 1x m13
Vraska the unseen 1x
Tezzeret the seeker 1x
Tezzeret the seeker 1x Elspeth vs Tezzeret
Koth the hammer 1x
Koth the hammer 1x Venser vs Koth
Garruk wildspeaker 1x Garruk vs Liliana
Elspeth tirel 1x
Elspeth knight-errant 1x Elspeth vs Tezzeret
Ajani, caller of pride 1x

Rare/mythic

Exploration
Burgoning
Contamination 2x
Radiant archangel 2x
Exalted angel 1x
Entreat the angels 1x
Thalia, gaurdian of thraben 1x
Angel of serenity 1x
Temporal mastery 1x
Energy field 1x
Back to Basics 1x
Staff of domination 1x
Chrome mox 1x
Grim monolith 1x
Defense of the heart 1x
Argothian enchantres 4x waarvan 1 duits
Craterhoof behemoth 2x
Vorinclex, voice of hunger 1x
Figure of destiny 1x
Gisela, blade of goldnight 1x
Havengul lich 1x
Obzedat, ghost council 1x
Master of cruelties 1x
Deathbringer liege 2x
Heelal, hoe verder men keek, hoe groter het leek (Jules Deelder)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door pi »

Ik tel zo'n €600 in kaarten die hij noemt, misschien €700 als je heel optimistisch bent (dat uitgegaan van dat ze er allemaal als nieuw uit zouden zien). Er zal best verder nog wel wat leuks in zitten, maar ik denk dat de afstand tussen zijn indicatie van €9500 of zijn €3500 vraagprijs en wat ik kan zien aan waarde te groot zou zijn voor mij om een bod te doen als dit was waar ik naar op zoek ben (er komt wel weer een andere verzameling langs). Mijn gok zou zijn, aan de hand van de bekende informatie, dat dit een verzameling is die ergens tussen de €2000 en €3000 zou vallen, maar, als ik kijk naar de foto's heb ik het gevoel dat 45.000 kaarten misschien een wat hoge telling is. Mogelijk is niet alles op de foto's gezet, maar ik denk dat ik naar tussen de 25.000 en 30.000 kaarten aan het kijken ben. Om die reden zou ik het naar beneden bijstellen naar hooguit zo'n €2000 en waarschijnlijker rond de €1500. Ik zou zeker vragen naar wat de inhoud van de mappen is die op de 2e foto te zien zijn en of alles op de foto staat (misschien zelfs vragen hoe hij aan zijn telling en prijzen komt).

Overigens een belangrijk stukje informatie, zijn vraagprijs van €3500 geeft aan dat hij ook wel door heeft dat die €9500 niet realistisch is, maar het lijkt me nog steeds hoog voor wat er te zien is, hetgeen bevestigd wordt door dat er in bijna een maand tijd geen bod is gedaan op de verzameling (anderen denken dus ook dat hij te veel vraagt). Merk ook op dat hij nog niet lang op Marktplaats zit: ik zou zeker gaan ophalen als je het wil kopen

Ik zou een beter gevoel hebben bij deze verzameling:
http://link.marktplaats.nl/705117053

Dat zijn 4000 kaart dozen op foto 3, dus het is vrij gemakkelijk na te tellen dat de verzameling in ieder geval wel boven de 30.000 kaarten zal zitten. Zijn inschatting ligt onder €1 euro per rare, wat ik altijd als bovengrens heb gezien voor wat een verzameling maximaal mag kosten (ik ben nog nooit een interessante verzameling tegen gekomen die daar boven zat, al zou het theoretisch wel kunnen), en hij heeft een lijst waar je naar kan kijken voor meer detail (zou ik zeker om vragen). Daarnaast zit hij al langer op Marktplaats. Ik zou er nog steeds van uit gaan dat de vraagprijs van €1200 te hoog is, maar, het zou dichter bij de werkelijkheid kunnen zitten.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
fungi
Advanced
Berichten: 16
Lid geworden op: za aug 10, 2013 5:39 pm
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door fungi »

Dank voor je zeer uitgebreide uitleg, PI, maar ik ben zeker niet op zoek naar zo'n uitgebreide verzameling.
De start wil ik gewoon met een beginnersdeck gaan doen. De vraag was of dit met oudere versies samen kon gaan.

Excuus voor het wellicht verkeerd over brengen door mij.
Komt door die 15000 kaarten waar je over sprak en ik op MP een adv. tegen kwam met 45000 kaarten. :oops:
Heelal, hoe verder men keek, hoe groter het leek (Jules Deelder)
Raylaxed
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: za aug 10, 2013 9:32 pm

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door Raylaxed »

Fungi, Ik verkoop mijn verzameling. Met name kaarten uit de Urza's reeksen.
Hier de link naar dat topic. http://www.magicforums.nl/viewtopic.php ... 161#p45161

Wellicht iets voor jou?

groeten,

Raymond
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door pi »

Ik begrijp inderdaad nu dat je wat kleiners zoekt. Linken naar een verzameling met tien-duizenden kaarten helpt niet met dat over brengen ;). Mijn verzameling is nog aardig wat groter en ook ik heb lang niet alle verschillende kaarten (misschien iets van 70%? Ik heb het nooit uitgezocht).

Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar Raylaxed lijkt een realistisch beeld te hebben van wat hij voor zijn verzameling wil. Dat hij bekend is met waar winkels voor inkopen en al tevreden is met een bod in die buurt is vrij zeldzaam onder verkopers (maar dat zijn wel degenen die hun kaarten weten te verkopen!). Ik zou het in ieder geval overwegen. Een beginnersdeck kost ook geld en de kans is zeer groot dat je zwager zijn decks sterker zijn dan zo'n deck, dus daar ga je ook weer kaarten bij willen kopen om het te verbeteren. Als je een verzameling koopt krijg je over het algemeen een stuk meer kaarten voor je geld waarmee je een veel betere basis hebt om uit verder te bouwen. Daarnaast, als je besluit dat Magic toch niks voor je is dan heb je niet veel meer betaald dan de inkoopprijs van een winkel dus zul je er niet heel veel verlies op maken als je het weer weg doet, hetgeen wel anders is als je verzameling bestaat uit decks en andere pakjes die je voor winkelprijs hebt gekocht (een beetje vergelijkbaar met een nieuwe auto kopen of een tweede hands van een paar jaar oud in hoe snel de waarde daalt na het open maken (tenzij je echt extreem veel geluk hebt, maar dan moet je vrijwel alleen maar populaire rares en mythics in elk boosterpack openen)).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
fungi
Advanced
Berichten: 16
Lid geworden op: za aug 10, 2013 5:39 pm
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door fungi »

Dat vermoeden had ik, helaas, al een beetje dat het zo zou gaan werken.
Ik denk dat ik dan de bekende knoop door moet gaan hakken om er niet aan te gaan beginnen.
Budget is (wellicht te) klein om een startersdeck te beginnen.
De set die Raylaxed aanbied zal misschien een goed beginnersdeck zijn, maar ja, dat krijg ik bij mijn penningmeester (lees de vrouw deze huizes) niet los.
Heelal, hoe verder men keek, hoe groter het leek (Jules Deelder)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door pi »

Ik zou het nog niet direct opgeven. Ik wilde vooral aangeven dat een verzameling overnemen vaak meer kaarten geeft voor hetzelfde geld, niet dat je per se meteen een verzameling in die prijsklasse over zou moeten nemen om een behoorlijk beginnersdeck te kunnen bouwen (dat lukt namelijk ook echt wel goed in een lagere prijsklasse).

Er zijn wel goedkopere verzamelingen te vinden (er zijn er genoeg op Marktplaats te vinden tussen de €10 en €50), die van Raylaxed heeft wel een aantal wat duurdere kaarten die jij niet direct nodig zou hebben en dit drijft natuurlijk wel de prijs omhoog. Je zou ook kunnen vragen aan je zwager of jullie eerst een tijdje kunnen spelen met decks gebouwd uit zijn kaarten en als het wat is dan beslissen of je zelf kaarten wil te gaan kopen. Of een ander alternatief is dat jullie beide nieuwe beginnersdecks kopen en even zijn oudere kaarten negeren. In beide gevallen zitten jullie op vergelijkbaar niveau kwa tot welke kaarten je toegang hebt. Of je kan het gewoon met zo'n beginnersdeck proberen, misschien valt het wel mee hoe goed de decks van je zwager zijn. Als je het echt leuk vindt kun je altijd nog beslissen hoe je een eigen verzameling op wilt gaan bouwen.

Wat is je budget als ik vragen mag?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
fungi
Advanced
Berichten: 16
Lid geworden op: za aug 10, 2013 5:39 pm
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door fungi »

Mijn zwager heeft destijds zeer fanatiek gespeeld en gaf omgerekend ongeveer 200 euro per maand uit aan nieuwe kaarten.
Toen voel de groep uiteen waarmee hij speelde en was het afgelopen.
Mijn budget ligt ongeveer tussen de 10-40 euro.
Ik heb al een adv gezet op marktplaats en hou dit ook goed in de gaten.
Mocht ik niets vinden voor a.s. donderdag, dan ga ik naar Den Bosch om een start set te halen.
Komt wel goed denk ik.
Heelal, hoe verder men keek, hoe groter het leek (Jules Deelder)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat is wijsheid?

Bericht door pi »

Tot €40 euro moet wel een goede verzameling om mee te beginnen opleveren hoor. Misschien ook kijken of je zwager nog mensen weet waar hij vroeger mee speelde die hun kaarten wel weg willen doen? Laat je ook vooral in de winkel adviseren over wat te kopen.

In ieder geval veel succes!
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie