Gray Merchant of Asphodel

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Mactire
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: wo okt 23, 2013 10:13 am
Contacteer:

Gray Merchant of Asphodel

Bericht door Mactire »

Hallo allemaal. Na 13 jaar geen kaart gezien te hebben pak ik het spelletje weer op.
Samen met mijn broer speel ik met standaard decks (intro, event en duel decks).

Nu hebben we een kaart waar ik eiegnlijk niet alles van begrijp.
De Gray Merchant of Asphodel 3BB
When Gray Merchant of Asphodel enters the battlefield, each opponent loses X life, where X is your devotion to black. You gain life equal to the life lost this way.

Volgens mij komt het er op neer dat degene die deze kaart speelt x schade doet aan de ander speler en deze bij zijn levenstotaal op kan tellen.
Wat ik echter niet kan vinden is hoe die 'Devotion to Black' berekend wordt. Ook in de uitgebreide regels kan ik het niet vinden.
Als je de Gray Merchant speelt, mag je dan zijn black mana cost ook bij de totale devotion optellen? Of alleen de black mana cost van de kaarten die er al liggen.

Weten jullie hoe dit zit?

Niet dat die twee punten tot nu toe het verschil gemaakt zouden hebben, tot nu toe leg ik telkens tegen deze kaart het loodje *_*
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Gray Merchant of Asphodel

Bericht door Jibz »

Leuke naam voor een kaart, zeg...

Wat je goed moet onthouden is dat als een kaart een ability heeft die begint met "When [naam] enters the battlefield..." dat betekent dat als die ability afgaat, de kaart zelf er al ligt. Vandaar dat kaarten als Dust Elemental vaak goedkoop zijn, omdat je al 3 creatures MOET hebben liggen, anders heb je geen andere keuze dan de dust elemental zelf weer terug op handen nemen.

Dus ja, de devotion telt de 2 zwarte mana symbolen op de Merchant mee. Let er wel op dat het alleen gaat om de zwarte mana symbolen in de mana cost. Landen hebben geen mana cost, dus ookal hebben die een zwart symbool op de kaart staan, die tel je niet mee.

Lost dat je probleem op?
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Mactire
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: wo okt 23, 2013 10:13 am
Contacteer:

Re: Gray Merchant of Asphodel

Bericht door Mactire »

Bedankt voor je snelle reactie en duidelijke antwoord!

Nu ik dit weet worden andere kaarten ook duidelijker.

Of het mijn probleem oplost? Ik denk dat ik dan die kaart stiekem ergens moet verstoppen. ^_^
Ik speel tot nu toe met het Heroes Deck uit Heroes vs. monsters. Het lijkt of dit deck niet snel genoeg op gang kan komen om een dergelijke aanval tegen te gaan. Misschien zijn het mijn skills (of gebrek eraan), dat kan natuurlijk ook.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Gray Merchant of Asphodel

Bericht door altx »

Een van de problemen van standaard decks is dat ze op zijn zachtst gezegd nogal inconsistent zijn en daarmee onbetrouwbaar.

De eerste stelregel bij het bouwen van een deck is dat je je goede kaarten vier keer speelt en de niet goede kaarten helemaal niet. Pas als je tot in details gaat tweaken, ga je kaarten minder dan vier keer spelen (dure kaarten die je niet in je openingshand wilt hebben, of Legendary kaarten of Planeswalkers die dood in je hand kunnen zitten, als je er al eentje hebt liggen, om een paar voorbeelden te noemen).

Standaard decks zijn meer bedoeld als showcase.

Er zit een (flink) aantal spelers op dit forum die niet bang zijn voor de kaart die je noemt, omdat je eerst maar eens tot 5 mana moet zien te komen. Ikzelf bijvoorbeeld heb zat potjes voor die tijd al beëindigd.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gray Merchant of Asphodel

Bericht door pi »

Daarnaast speel je de kaart pas nog veel later als je er serieuse schade mee wilt doen, wat zal je in beurt 5 nou hebben liggen, nog 4 zwarte manasymbolen? Dat is in redelijke hoeveelheid schade, maar verre van desastreus.

Afbeelding

Op de kaart zelf staat ook enige toelichting op devotion, ik ben nieuwsgierig welk deel daar van onduidelijk was?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Gray Merchant of Asphodel

Bericht door altx »

Jibz schreef:Wat je goed moet onthouden is dat als een kaart een ability heeft die begint met "When [naam] enters the battlefield..." dat betekent dat als die ability afgaat, de kaart zelf er al ligt.
Plus dat hij je devotion pas gaat controleren tijdens het resolven van de trigger.

pi schreef:Op de kaart zelf staat ook enige toelichting op devotion, ik ben nieuwsgierig welk deel daar van onduidelijk was?
Zoals ik het begreep, voornamelijk wanneer een enter-the-battlefield ability precies triggert en wanneer gecontroleerd wordt hoeveel devotion je hebt.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Mactire
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: wo okt 23, 2013 10:13 am
Contacteer:

Re: Gray Merchant of Asphodel

Bericht door Mactire »

pi schreef: Op de kaart zelf staat ook enige toelichting op devotion, ik ben nieuwsgierig welk deel daar van onduidelijk was?
Wat de kaart doet was wel duidelijk, alleen wanneer het effect in gaat niet. Dat is puur een gebrek aan kennis/ervaring aan mijn kant. Zoals ik nu begrijp gaat het effect pas in op het moment dat de Merchant er ligt, dan tel je inderdaad ook zijn bb op bij de devotion.

Op zich hoeft deze kaart inderdaad niet zo'n probleem te zijn. Het is vooral het Heroes deck wat problemen heeft. Naar mijn idee is dat een hele trage starter. Het duurt een paar beurten voordat je er echt wat mee kan gaan doen. Combineer dat met mijn eeuwige mana screw en je bent in de aap gelogeerd.
Ik zal wat aan het deck moeten gaan sleutelen om het deck bruikbaarder te maken, misschien wat goedkopere (rr) creatures er in gooien.

In ieder geval bedankt voor de uitleg allemaal ^_^
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gray Merchant of Asphodel

Bericht door pi »

Overweeg anders ook wat extra landjes. Als je het deck post in het subforum daarvoor zijn er vast mensen bereid tips te geven. In het artikelen subforum kun je ook wat artikelen vinden over het bouwen van decks, de meesten over specifiieke decks, maar in ieder geval 1 (10 fouten) is een algemeen artikel over dingen om in gedachten te houden. Je kunt je ook afvragen of je wel goed genoeg schudt, aangezien meestal voor de preconstructed decks ze er wel genoeg land in stoppen. Op tournooien geven ze 3 minuten om te schudden, in die tijd kun je verschillende keren stapels maken en de kaarten daarover uitdelen, verschillende keren op traditionele manier schudden (dat je steeds een paar kaarten laat vallen in je andere hand), ze een paar keer in elkaar "roetsen" of in elkaar steken (ik ben meer bekend met de engelse namen, "pile", "hand over hand", "rifle" en "merging", hebben we uberhaupt wel Nederlandse namen voor schudmethodes?). In die tijd zou je van een volledig gesorteerd een volledig random deck moeten kunnen maken. Denk eens over of hoe je nu schudt dat zou kunnen.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat de tekst niet meteen duidelijk is in dat geval, het gebeurt wanneer hij in het spel komt, kan me best voorstellen dat je je dan indenkt dat hij dan nog onderweg is en het gebeurt voor hij in het spel "landt". Zo werkt het niet in Magic, maar het is niet heel onlogisch.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Jibz
Wizard
Berichten: 1086
Lid geworden op: di mar 16, 2010 7:35 pm
Locatie: Leiden

Re: Gray Merchant of Asphodel

Bericht door Jibz »

pi schreef:hebben we uberhaupt wel Nederlandse namen voor schudmethodes?
De namen zullen ongetwijfeld vertaald zijn, maar in mijn ervaring heb ik nog nooit iemand Nederlandse termen horen gebruiken.
By the time you finish reading this, you might realise that you have just wasted 2 to 5 seconds of your life.
Mactire
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: wo okt 23, 2013 10:13 am
Contacteer:

Re: Gray Merchant of Asphodel

Bericht door Mactire »

Pi, bedankt voor je reactie. Ik heb de ' 10 fouten gelezen' en dat was eigenijk precies waar ik naar op zoek was.
Hoewel ik nu met standaard decks speel ben ik al wel stilletjes aan het kijken naar het maken van een eigen deck.
Inmiddels heb ik een aantal boosters verzameld, een common setje, land setje en de deckbuilders toolkit M14 gekocht.
De meeste zijn natuurlijk vrij standaard kaarten (denk ik) maar het is een mooi uitgangspunt.
Ik zal je 10 tips zeker in het achterhoofd houden.

Voor wat betreft het schudden, daar was ik al mee bezig. Ik was een absolute sukkel met het schudden van kaarten. Met sleeves is veel makkelijker, een standaard sleeve shuffle is heel goed te doen (deck splitsen, helften op elkaar zetten in in elkaar laten glijden).
Inmiddels heb ik de nodige tutorials op youtube gevolgd en kan nu ook unsleeved kaarten schudden. Zelfs met de de ruffle shuffle ^_^ De pharao shuffle is ook wel mooi om te doen, om dan af te maken met een bridge. Maar dit staat los van de Magic kaarten. Met sleeves is dat niet te doen.
Ik heb mijn deck al een paar keer geschud endaarna uitgelegd op tafel. Schudden is het probleem niet meer.

Als ik wat bedacht heb om het Heroes deck mee aan te passen dan zal ik dat idd eens posten. Eens kijken wat de ervaren spelers er van zeggen.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gray Merchant of Asphodel

Bericht door pi »

Let wel op dat schudden zonder hoesjes de kaarten snel beschadigd, ik zou dat altijd afraden. Denk ook niet dat je ze altijd goed houdt met sleeves, een side by side rifle zorgt bijvoorbeeld dat de kaarten aan de bovenkant beginnen te beschadigen, zelfs met goede hoesjes. Ik maak gewoonlijk piles (5 zodat ik ze in een cirkel kan leggen, deelt sneller, maar variatie is aan te raden) en duw de kaarten een paar keer in elkaar bij de zijkanten. Eventueel doe ik een paar hand over hand shuffles om het te eindigen.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Mactire
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: wo okt 23, 2013 10:13 am
Contacteer:

Re: Gray Merchant of Asphodel

Bericht door Mactire »

Ik heb me er nu een tijdje mee bezig gehouden en heb op verschillende manieren leren schudden (dank u Youtube ^_^).
Behalve het snelheid ziek ik niet direct een voordeel aan ruffleshuffelen. Ok, het ziet er cool uit en maakt leuk geluid. Maar de mogelijke schade aan kaarten en sleeves weegt daar niet tegen op. Dit bewaar ik dus wel voor gewone speelkaarten.

In de praktijk schud ik als volgt, eigenlijk weinig anders dan ik daarvoor al deed. Ik splits het deck in twee delen en zet die op elkaar. Geen ide ehoe dat heet, standard sleeve shuffle? Als ik dat een keer of 6 gedaan heb splits ik het deck in drie delen en leg het middelste deel boven of onderop.

Ik heb dit nu een aantal maal gecontroleerd door het deck te sorteren op kleur en type kaarten. Doorgaans komen er geen mana clumps voor en de rest van de kaarten zijn mooi verdeeld.

Het Heroes deck is nog steeds zoals het is, ben er nog niet aan toe gekomen om het eens onder de loep te leggen om get wat aan te passen. Maar om heel eerlijk te zijn vindt ik het ook niet zo'n leuk deck. Misschien eerst Monsters maar eens uit de kast halen. ^_^
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Gray Merchant of Asphodel

Bericht door pi »

Het is vrij normaal om in een goed geschud deck wel mana clumps te vinden. Dat je die niet tegen komt kan gebeuren, maar als je die gewoonlijk niet tegen komt dan is er wat anders aan de hand. Dat is namelijk het nadeel van de pile shuffle en het 2 helften van het deck in elkaar steken: als je ze perfect doet schudt je niet. Je bent dan alleen maar volgorde aan het veranderen volgens een vast patroon en als je het maar vaak genoeg doet dan zul je op een gegeven moment weer het begindeck hebben. Je moet een meer random methode zoals de hand over hand shuffle ook gebruiken en voor de pile shuffle wil je af en toe andere aantallen stapels gebruiken, terwijl ik voor het in elkaar steken ongelijke helften aanraad.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Mactire
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: wo okt 23, 2013 10:13 am
Contacteer:

Re: Gray Merchant of Asphodel

Bericht door Mactire »

Hmm, daar zit zeker wat in.
Toch is de sleeve shuffle de makkelijkste manier om te schudden. Om het meer te randomised te schudden kan ik inderdaad ongelijke helften maken.
Bijvoorbeeld 1/3 in de eerste of tweede helft van 2/3 van het deck steken. of een klein deel pakken en dat ergens er tussen steken.
Ik ga er eens mee aan het werk ^_^
Plaats reactie