Genesis Wave complicaties

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Genesis Wave complicaties

Bericht door wizardofoss »

Wat ik begrijp van Genesis Wave is dat alles tegelijk in het spel komt, stated based effect worden afgehandeld, dan triggered abilities op volgorde naar keuze. De permanents die tegelijk in het spel komen "zien" elkaar ook, bijvoorbeeld relevant bij Essence Warden. Ik heb nu de volgende vragen:
  • Klopt bovenstaande interpretatie?
  • Stel dat een Genesis Wave een land en een Wild Growth in het spel brengt. Mag de Wild Growth op dat land gelegd worden?
  • Stel dat een Genesis Wave een Eternal Witness en een Primal Command laat zien. De Witness komt in het spel, de Command gaat naar de graveyard. Mag je de witness de Primal Command uit de graveyard
    laten halen?
  • Stel dat een Genesis Wave een Eternal Witness en een Nykthos, Shrine to Nyx laat zien. Er lag al een Nykthos op tafel - tapped. Bij het resolven van de Genesis Wave laat je de tapped Nykthos sneuvelen (nieuwe legend rule - stated based effect). Daarna gaat de triggered ability van de Witness op de stack en haal je de Nykthos terug naar je hand. Correct?
Mijn eigen inschatting is dat dit allemaal mag, maar ik zou het graag bevestigd zien. Bij voorbaat dank.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Genesis Wave complicaties

Bericht door altx »

1) Ja. Denk er alleen aan dat alles weliswaar tegelijk in het spel komt tijdens het resolven van Genesis Wave, maar dat state-based actions pas gecheckt worden en triggers pas op de stack gaan na het resolven.

2) Wild Growth mag niet op het land gelegd worden, want voordat de permanents de battlefield binnenkomen moet je zeggen op welk landje je Wild Growth wilt leggen. Dat landje ligt er nog niet, dus daar kun je hem niet op leggen.

3) Tegen de tijd dat je een target voor de trigger van Eternal Witness aan moet wijzen (als de trigger op de stack gaat), ligt Primal Command inderdaad al lang en breed in de graveyard en is dus een legal target.

4) Ja, ook hier ligt Nykthos, Shrine to Nyx al in de graveyard op het moment dat je het target voor de trigger van Eternal Witness aan moet wijzen. Overigens laat je hem dus niet sneuvelen bij het resolven van Genesis Wave, maar vlak daarna bij het checken van state-based actions. En zoals gezegd gaan daarna triggers pas op de stack. En pas als de triggers op de stack gaan, moet je de targets ervoor aanwijzen.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Re: Genesis Wave complicaties

Bericht door wizardofoss »

Bedankt altx voor je uitleg. Ik heb nog een aanvullend vraagje: in mijn deck kan Genesis Wave ook Lightning Greaves in het spel brengen, samen met bijvoorbeeld een Arbor elf, voyaging satyr, primeval titan. Kan ik nu deze 3 creatures om de beurt haste geven mbv de Lightning Greaves, waarbij ik de elf een forest laat untappen, de satyr mijn Nykthos laat untappen en tot de slot de titan laat aanvallen?
Ik zou niet weten waarom niet maar het lijkt bijna te mooi om waar te zijn, daarom zou bevestiging prettig zijn...
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Genesis Wave complicaties

Bericht door pi »

Dat kun je doen, zo werkt Magic: als er niets is dat het tegenspreekt dan kan het (mits het binnen de regels valt) :).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Re: Genesis Wave complicaties

Bericht door altx »

Wat bijna vanzelfsprekend niet kan (maar is ook wel eens verwarring over), is om ze alle drie te laten aanvallen, want je kunt er maar 1 haste geven. Haal je Lightning Greaves weg, dan heeft hij geen haste meer. Verder is je enige beperking dat equippen op sorcery speed gaat, maar zoals Pi ook terecht aangeeft, werkt het prima.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Re: Genesis Wave complicaties

Bericht door wizardofoss »

Inderdaad maar 1x haste, daar ging ik al vanuit. Pi en Altx bedankt weer voor jullie snelle en heldere respons.
Plaats reactie