Modern play

Vragen over Magic: the Gathering? Of kom je ergens niet uit? Stel hier je vragen met betrekking tot de spelregels van Magic the Gathering.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
-Testud0-
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: za jul 05, 2014 1:14 am

Modern play

Bericht door -Testud0- »

gegroet Mede-magicspelers,

zoals ik al eerder verteld had speel ik nog niet zo lang magic.
Ik speel vaak met vrienden van mij in mijn vrije tijd alleen er is een klein probleempje. sinds kort spelen ze allemaal modern en bijna geen standaard meer. dus mijn deck valt er een beetje buiten omdat ik constant verlies tegen een modern deck.

Ik weet nog niet zoveel van magic en de sets en zou graag een modern deck willen maken alleen ik weet niet welke kleurencombinaties goed zijn?
ik speel mono-green in standaard is dit dan ook een goede keuzen voor modern? of kan ik toch beter (een) andere Kleur(en) kiezen?
Gebruikersavatar
-N-
Advanced
Berichten: 30
Lid geworden op: za feb 15, 2014 10:21 pm
Locatie: Castricum

Re: Modern play

Bericht door -N- »

Ik speel zelf ook Mono Green in standard, en volgens mij werkt het ook wel als een casual deck in Modern. Je kan aggressief gaan spelen met kaarten als Kalonian Tusker, Experiment One, Strangleroot Geist, Boggart Ram-Gang, Leatherback Baloth en dan Aspect of Hydra als finisher, of je kan een wat langzamer deck spelen met Elvish Mystic, Burning-Tree Emissary, Kitchen Finks, Wistful Selkie en Khalni Hydra.
-Testud0-
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: za jul 05, 2014 1:14 am

Re: Modern play

Bericht door -Testud0- »

-N- schreef:Ik speel zelf ook Mono Green in standard, en volgens mij werkt het ook wel als een casual deck in Modern. Je kan aggressief gaan spelen met kaarten als Kalonian Tusker, Experiment One, Strangleroot Geist, Boggart Ram-Gang, Leatherback Baloth en dan Aspect of Hydra als finisher, of je kan een wat langzamer deck spelen met Elvish Mystic, Burning-Tree Emissary, Kitchen Finks, Wistful Selkie en Khalni Hydra.

interessant ja ik speel in standaard ook met de kaarten Kalonian Tusker, Elvish Mystic en Burning-Tree Emissary. en deze pakken inderdaad goed uit. maar toch hou ik graag van een beetje langzaam met grotere creatures. iemand raden mij aan Vigor in een deck te stoppen. is dit een goede keuzen voor mono-green.

maar anyway is mono-green een veel gespeelde kleur in modern of zijn er andere kleuren die meer worden gespeeld?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Modern play

Bericht door pi »

Even een stapje terug, wat spelen ze eigenlijk? Er is een groot verschil tussen Modern legal casual decks en Modern legal competitive decks. Er is ook een groot verschil tussen 1 op 1 spelen of multiplayer.

Het is gemakkelijk om aan te nemen dat het probleem ligt bij dat ze Modern spelen, maar het lijkt me niet heel waarschijnlijk dat dat zo is omdat de formaten kwa fundamentele beurt beide ongeveer rond beurt 5 zitten, Modern misschien gemiddeld iets onder 5, Standard gemiddeld iets boven de 5, maar dat verschil zou je eigenlijk alleen op tournooi niveau merken, terwijl een competitief Standard deck waarschijnlijk een casual Modern deck helemaal inmaakt. Ik denk dat er waarschijnlijk iets anders aan de hand is.

Uitgegeaan van dat ze competitieve decks spelen dan is de enige optie om een kans te maken ook competitieve decks spelen. In dat geval zul je in moeten lezen in wat gangbare Modern decks zijn en accepteren dat je als beginnende speler waarschijnlijk geen deck op hetzelfde niveau kunt bouwen, dus er een kiezen en die namaken. Wat ik vermoed aan de andere kant is dat het waarschijnlijker casual spelen is. In dat geval denk ik dat het belangrijker is om te denken over waarom je verliest: Modern op zich is waarschijnlijk niet de reden, het is waarschijnlijker dat het type deck(s) een probleem voor jouw deck is.

Bij 1 op 1 spelen ga je vol tegen 1 tegenstander en hij vol op jou, in dat geval is een zwakker deck een probleem. Bij multiplayer kun je vaak met een zwakker deck wegkomen omdat het als minder dreigend wordt ervaren en je als gevolg met rust gelaten wordt (door de meeste groepen). Wel is er dan veel diplomatiek nodig: benadrukken dat jij zwakker bent, wijzen op de dreiging van anderen, etc.. Persoonlijk heb ik meer potjes multiplayer gewonnen met pre-constructed decks dan verloren (de Commander precons), terwijl dat kwa sterkte van de decks ten opzichte van de decks van mijn tegenstanders echt niet waarschijnlijk is. Bij multiplayer zou het punt dus bijvoorbeeld kunnen zijn of je wel op de handigste manier speelt voor het formaat.

We hebben meer informatie van je nodig over je situatie voor we je handig advies kunnen geven.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
-Testud0-
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: za jul 05, 2014 1:14 am

Re: Modern play

Bericht door -Testud0- »

nou meestal speel ik 1 tegen 1 maar ook doen we elke dinsdag Multiplayer. en ik verlies meestal omdat sommige kaarten die niet standaard legal zijn gewoon veel beter zijn dan mijn standaard kaarten. hoewel ik laatst steeds meer begin te winnen.

ik heb geen idee hoe je alle kleuren combinaties heten maar elke vriend van mij heeft stuk of 10 a 15 decks en ze roteren elke match (in multiplayer). ook mijn vrienden raden een modern deck aan alleen ze zeggen dat ik een kleur moet nemen die mij aan spreekt. alleen omdat ik niet weet wat de meest gangbare decks in modern zijn weet ik niet welke kleur/combo ik moet nemen.

zoals ik al eerder vroeg welke kleuren zijn het meest gangbaar in modern en welke spelen jullie op het moment?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Modern play

Bericht door pi »

Je vraagt ons een wonder te verrichten: je vraagt om hulp zonder dat je het probleem uitlegt.
(Ik begrijp dat je dat niet expres doet hoor, je doet niet anders dan de meeste beginners).

Welke kaarten zijn het dan specifiek die zo veel beter zijn? Thoughtseize bijvoorbeeld is een van de beste Modern kaarten en net zo goed Standard legaal. Het feit dat een kaart in Modern zit zegt vrijwel niks. Zonder meer informatie is het heel moeilijk om wat voor je te doen. Je moet ons helpen je situatie te begrijpen. Kleuren combinaties zeggen niks over wat een deck doet, dus die hoef je niet te kunnen noemen. Wel moet je uit kunnen leggen wat er in de potjes gebeurt dat er voor zorgt dat je verliest. Inzicht in waarom je verliest is essentieel om te kunnen verzinnen hoe je wel zou kunnen winnen. Zonder je "meta" te kennen, zoals in Magic termen wat je kan verwachten om tegen te spelen genoemd wordt, is het niet gemakkelijk je advies te geven over voor welk deck te gaan. (Daarnaast zijn je eigen voorkeuren natuurlijk ook nog belangrijk: een deck dat ik leuk zou vinden en/of goed zou kunnen spelen kan voor jou wel helemaal niks zijn).

Ik speel uberhaupt geen Modern, als ik het zou doen zou ik denk ik neigen richting Melira Pod of andere Pod varianten, of in ieder geval in het algemeen naar combo decks omdat ik het formaat niet heel goed ken en dan liever heb dat de tegenstander zich aan mij moet aanpassen dan andersom (Twin varianten zouden bv ook wel interessant zijn, maar toolbox decks spreken me dan nog wel wat meer aan). Zie hier bv een artikel over Melira Pod: http://www.starcitygames.com/article/28 ... hmond.html.

Ik speel over het algemeen binnen de restricties van Vintage of Commander en speel dan gewoonlijk casual decks (dus ik zou verwachten dat een casual Standard deck gewoon een kans tegen me maakt, ik pak desnoods een zwakker deck als de sterkte een probleem vormt). Competitief spelen vind ik persoonlijk niet erg, maar multiplayer potjes zijn vooral 10x leuker dan 1 op 1 en er zijn geen echte multiplayer tournooi formaten. Competitief zou ik waarschijnlijk voor Vintage of Legacy gaan, Legacy dan met name omdat het meer gespeeld wordt en ik de benodigde kaarten heb (voor Vintage mis ik een paar belangrijke).

Het is in mijn ervaring vrijwel onmogelijk om een deck te bouwen dat zowel goed is in 1 op 1 als in multiplayer, ik zou afraden dat te proberen.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Re: Modern play

Bericht door wizardofoss »

Dit is niet echt een antwoord op de vraag, meer gewoon een tip om snel en goedkoop een behoorlijk sterk deck te maken. Ik doel op het deck dat behandeld wordt in: https://www.youtube.com/watch?v=ABPF8wkDhC4
Ik heb dit deck nagebouwd, zonder de peperdure mutavault, met een playset goedkope elite vanguard in plaats van de wat duurdere creatures, en met een goedkopere manabase, bijvoorbeeld een playset Clifftop Retreat naast mijn enige Sacred Foundry i.p.v. een playset van dat laatste landje, geen Mana Confluence enzovoorts.

Mijn versie is dus iets zwakker dan het oorspronkelijk Standard deck, en toch heb ik 2 testmatches tegen een blauw-wit control deck en tegen een artifact deck gewonnen. Er zat een turn 3 win bij met een overloaded Dynacharge op een stuk of 5 soldiers. De verslagen decks waren vintage met kaarten als Sol Ring, Tolarian Academy en dat soort werk, zeker niet echt competitive decks (we spelen alleen binnen een vriendenkring) maar laat ik zeggen beproefde casual decks.

Je hebt het niet over kosten maar ik neem aan dat je niet staat te springen om playsets fetchlands e.d. aan te schaffen om modern te kunnen gaan spelen. Bovengenoemd deckje kost geen drol en speelt nog heel leuk ook.
Plaats reactie