verandering regels

Vroeger was alles beter!

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

verandering regels

Bericht door pi »

Oy,
+1/+1 and -1/-1 Counters
Introducing . . . a new rule! Starting with Time Spiral, +1/+1 counters and -1/-1 counters annihilate each other.

The old way: You have a Hill Giant with two +1/+1 counters on it, and I put a -1/-1 counter on it. Now it’s a 4/4 creature with three counters sitting on it.
The new way: You have a Hill Giant with two +1/+1 counters on it, and I put a -1/-1 counter on it. A +1/+1 and a -1/-1 counter are removed from it. Now it’s a 4/4 creature with one counter sitting on it.




Why the change? Simplification. This doesn’t affect the power or toughness of the affected creature, but it simplifies the bookkeeping. R&D has been gunshy for years about proliferation of counters. If too many different types of counters are floating around at once, then it gets confusing to keep track of the game state. (“OK, my Hill Giant has two pennies, a scrap of paper, and a button on it. The pennies are +1/+1 counters, the scrap of paper is a fate counter . . . what’s the button again?”) That’s why blocks will generally have only a single “main” type of counter: In Time Spiral, it’s time counters, and +1/+1 counters are hard to find. In Ravnica block, it was +1/+1 counters, and other types of counters with funny names were hard to find. Mirrodin block had both +1/+1 counters and charge counters, but they were pretty clearly delineated between creatures and non-creature artifacts.

In all of this, -1/-1 counters get squeezed out. They’re so powerful that they’ve never been a block’s primary counter, so in all cases, they’re liable to be confused with the counters that do exist (especially +1/+1 counters, and doubly especially if they’re on the same creature at the same time). This rule alleviates that concern, and makes it more viable to print cards that use -1/-1 counters in the future. (And a couple might show up sooner than you’d expect.)

Some interactions will change as a result of this. For example, if you put Shambling Swarm’s -1/-1 counters on a fully-stocked Triskelion, the Trike will now be permanently hobbled rather than just shrinking for the rest of the turn. There will be fewer counters for Chisei, Heart of Oceans to eat. If you use -1/-1 counters to annihilate all the +1/+1 counters on a creature, that creature will no longer be able to be affected by Helium Squirter’s (or any graft creature’s) activated ability. This may seem at first glance like it makes the game less interactive, but in all cases, a new interaction stunts an old interaction. The amount of interactivity is preserved (and possibly increased because these new options exist); the interactions now just live in a different place.

This is a state-based effect, so the game removes these counters at the same time it checks to see if a creature has been dealt lethal damage, or an Aura is attached to nothing, etc. The effect will remove the maximum number of +1/+1 and -1/-1 counters that it can. It won’t remove any other kind of counters, so if you’re playing with older cards and wind up with a -1/-0 counter, a -0/-1 counter, and a +1/+1 counter all on the same permanent, for example, they’ll all stay there.
Ik vind het maar niks dat het voor het ene type counter wel werkt en het andere niet. Zowiezo lijkt het me vrij zelden relevant op het moment. Ik ben tegen deze wijziging in de regels.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Kemmler
Advanced
Berichten: 12
Lid geworden op: wo aug 23, 2006 3:39 pm
Locatie: Rozenburg

counters

Bericht door Kemmler »

Ik vind het ook wat onnodig voor die enkele keer dat het voor komt. En wat dan nog als er meer dan 1 verschillende counter op ligt?

Stel dat je een creature hebt liggen met een +1 +1 counter en met een -1 -1 counter, dan vervangen ze elkaar. Maar stel dat het niet zo was, dan kon je nog met een spell die -1 -1 counter weghalen zou je dat willen. Zoals met de kaart Clockspinning die notabene met Time spiral uitkomt.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Ik vind het inderdaad ook maar niks. Het zal wel wennen maar het voelt fout.

En even een bronvermelding: http://www.wizards.com/default.asp?x=mtgcom/feature/362
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

Volgens mij is dit echt wel een zeer grote verandering.. kijk maar wat dit betekend voor: modular, en die phantom creatures Phantom Nishoba bvb. het geeft wel weer iets totaal nieuws aan het spel, zeker het kapot maken van phantom en modular creatures door -1/-1 counters is grapig.. maar ik denk dat dit toch alleen effect heeft voor casual.. en ik denk dat het grootst merkbaar effect zal zijn bij kaarten die werken met het aantal counters dat in het spel is .

en idd met het removen van counters, je kunt de -1/-1 counters niet weghalen.. -1/-1 counters worden hierdoor stukken beter, en +1/+1 verliezen iets van hun kracht. kaarten die counters weghalen verliezen worden hierdoor ook veel minder goed.

tja ik ben opzich niet tegen deze regel, aangezien het eigenlijk niet zo'n heel groot effect zal hebben, en alleen voor casual (wat mij betreft) leuke nieuwe dingen toevoegt, alhoewel het erg jammer is dat je de -1/-1 counters niet langer kunt removen.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

natuurlijk kun je -1/-1 counters removen, alleen als er ook een +1/+1 counter ligt dan removen ze elkaar.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

ja, snap ik, dus er verandert niet zo gigantisch veel. maar 't maakt de -1/-1 counters wel beter in het geval dat er al +1/+1 counters liggen..

maar ik zie dat ik idd een beetje overdreven heb :P nja, in iedergeval betekend deze regel verandering iets positiefs voor -1/-1 counters, iets negatiefs voor +1/+1 counters, en iets negatiefs voor het removen van counters. (er zijn natuurlijk uitzonderingen te bedenken) opzich is het wel logisch dat ze -1/-1 counters sterker maken, want -1/-1 counters gebruik je normaal niet om te winnen, en met +1/+1 counters kan dit wel.. of in iedergeval een stuk makelijker. netzoiets als dat life gain kaarten beter zijn dan kaarten waar je damage mee doet.. is ook terecht, mischien gaat er nu zelfs wel meer gebruik gemaakt worden van -1/-1 counters.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Ik zou +1/+1 toch eerder vergelijken met life gain. Je (creature) gaat er minder snel dood van.
En -1/-1 counters met life loss. Je tegenstander (zijn creature) gaat er dood van.
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

tja ok.. mischien wel waar.. maar mischien kun je die vergelijking eigenlijk ook wel hellemaal niet maken.. maar wat ik meer bedoelde was: -1/-1 counters doen niet direct damage aan je opo, en +1/+1 counters inprinsipe wel (via combat dan). maar het life gain/damage en counters hebben inprinsipe niks met elkaar te maken.. tis gewoon je creature in leven houden of destruction van creatures van je opo.. zou ik toch voor het laatste gaan.. (behalve mischien als je modular creatures of phantom creatures hebt)
ijsbiertje
Expert
Berichten: 56
Lid geworden op: di sep 12, 2006 4:53 pm

Vraagje in verband met suspend

Bericht door ijsbiertje »

Hallo,

Vraagje: Als een kaart je zegt dat je iets mag spelen zonder de cost ervan te betalen, kan je dan een kaart met suspend (vb lotus bloom) spelen zonder de suspend cost te betalen?
Dat zou lotus bloom wel veel beter maken.

Als er nu een kaart moest zijn met suspend en de storm ability. Zouden de kopies van de spells dan ook suspended zijn?

Wat ik al gelezen heb over suspended is niet zo goed. De mensen die toernoois spelen vinden suspended kaarten slecht. Zoals ancestral visions en lotus bloom.

Wat vinden jullie er van?


Alvast bedankt

Groeten,
ijsbiertje
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Er zijn volgens mij geen kaarten die zeggen dat je iets mag spelen zonder de cost te betalen. Ik ken wel kaarten die zeggen dat je iets mag spelen zonder dat manacost te betalen. De suspend cost is niet hetzelfde als de manacost.

En de kopieen van Storm komen pas als de spell geplayed wordt. Dus als het origineel klaar is met suspended zijn.

P.S. We hebben een "Spel Uitleg" forum.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Vraagje in verband met suspend

Bericht door Dragonheart »

ijsbiertje schreef:Hallo,

Vraagje: Als een kaart je zegt dat je iets mag spelen zonder de cost ervan te betalen, kan je dan een kaart met suspend (vb lotus bloom) spelen zonder de suspend cost te betalen?
Dat zou lotus bloom wel veel beter maken.

Als er nu een kaart moest zijn met suspend en de storm ability. Zouden de kopies van de spells dan ook suspended zijn?

Wat ik al gelezen heb over suspended is niet zo goed. De mensen die toernoois spelen vinden suspended kaarten slecht. Zoals ancestral visions en lotus bloom.

Wat vinden jullie er van?


Alvast bedankt

Groeten,
ijsbiertje
Uh?

In limited zijn de meeste suspend kaarten best ok.

In constructed zijn een aantal van de suspend kaarten zeker speelbaar. Hierbij denk ik aan Ancestral Visions en Rift Bolt.

P.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Plaats reactie