Zendikar Draft

Vroeger was alles beter!

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Zendikar Draft

Bericht door pi »

Oy,

afgelopen zondag heb ik een Zendikar draft gedaan. Gelukkig had ik geen heel goed idee van wat in Zendikar zat en ook gelukkig had ik een gebrek aan slaap. Ik had dan ook het idee dat ik er niet heel veel van zou gaan bakken.

Verbazingwekkend genoeg bleek eigenlijk niemand rood te draften. Tot aan 16th pick (!!) kreeg ik removal in de vorm van magma rift. Uiteindelijk heb ik maar liefst 7 removal spells in mijn kleuren niet gespeeld (waarbij feast of blood niet echt speelbaar was geweest) en heb ik 3 van de rest niet altijd gespeeld.

Wat speelde ik wel? Dit varieerde een klein beetje in de loop van het tournooitje aangezien we ons niet zo druk maakten om veranderende decks. De basis bleef hetzelfde, mijn generieke deck zag er ongeveer zo uit:

10x Mountain
6x Swamp
1x Teetering Peaks

1x Chandra Ablaze
2x Goblin Bushwhacker
2x Ruinous Minotaur
1x Molten Ravager
1x Shatterskull Giant
1x Kazuul Warlord
1x Geyser Glider

2x Heartstabber Mosquito

1x quest for pure flame
2x Burst Lightning
1x Punishing Fire
2x Mark of Mutiny
1x Elemental Appeal
1x Spire Barrage

1x Disfigure
1x Quest for the Gravelord
1x Grim Discovery
1x Hideous End

En als (theoretisch) speelbaar sideboard:

1x Arid Mesa
1x Kazandu Refuge

1x Adventuring Gear
2x Blazing Torch
1x Stonework Puma

2x Goblin War Paint
1x Highland Berserker
1x Seismic Shudder
1x Goblin Ruinblaster
3x Magma Rift
1x Tuktuk Grunts

1x bloodchief ascension
1x Feast of Blood
1x Marsh Casualties

Eerste potje speelde ik tegen blauw met een rooie en zwarte splash. Eerste game ging moeizaam, we deden beide niet veel en hij kreeg wat creatures van de grond met de counter die een 2/2 illusion in play legt. Uiteindelijk stond ik op 2, met hem op 8 en een quest for the pure flame op 2 counters. Ik jat 2 creatures van hem met de marks, samen genoeg voor 4 damage en ben van plan aan te vallen met de glider en de creatures. Mijn glider sloopt ie :(. Toch val ik aan, zet hem op 4, activeer de quest en dood hem met Punishing Fire. Zowel mana als damage kwam precies uit. Tweede game was niet bijzonder, ik won vrij makkelijk.

Tweede potje was er eentje van Mana Screws aan mijn kant, beide games verloor ik hard. Een 3e potje voor de lol deed mijn deck wat het moest doen en redde ik het wel.

Derde potje kan ik me niet bijzonder veel van herrineren, maar ik geloof dat hij minstens 1x Mana Screwed was, 1x won en ik de andere 2.

Ik door naar de halve finale, de 3e die groen/wit speelde op een rij volgens mij. Hij speelde een beetje slordig en mijn verzoek om er op te letten bracht hem denk ik een beetje van zijn stuk. Hij had het witte leven landje en bleef hem maar niet spelen vanwege de fire in mijn graveyard, zelfs als ik tapped out was. Desondanks ware het 2 krappe overwinningen.

Finale! En dan natuurlijk meteen de eerste game verliezen en hard ook. Het deck kwam totaal niet van de grond en hij ging heel snel. Mijn deck was gelukkig het tweede potje wel snel, alleen toen speelde hij de vampire kaart die Drain Life kan doen voor de helft van mijn leven, ik op 4, hij terug naar 15, auw. Chandra :D. Zelfs op zo weinig levens wist ik hem te racen, mijn 2/2 fliers en chandra versus zijn kleine beestjes die ik steeds dood maakte :). Laatste potje waren het weer de flyers die het deden en ik won het tournooitje, yeeeeh!

Afijn, vraag van mij is natuurlijk vooral, iemand suggesties voor hoe ik het deck beter had kunnen bouwen? Uiteindelijk had ik duidelijk heel erg veel removal, maar weinig goede beesten. Geen enkel potje was echt makkelijk voor me.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

10x Mountain
7x Swamp

1x Highland Berserker
1x Goblin Ruinblaster
1x Molten Ravager
2x Ruinous Minotaur
1x Shatterskull Giant
1x Tuktuk Grunts
1x Kazuul Warlord
1x Geyser Glider

2x Heartstabber Mosquito

1x Stonework Puma

2x Burst Lightning
1x Punishing Fire
1x Spire Barrage

1x Disfigure
1x Quest for the Gravelord
1x Grim Discovery
1x Marsh Casualties
1x Hideous End

2x Blazing Torch

Zoiets zou ik proberen, maar ook dit ziet er niet heel goed uit. Ik doe een poging om de keuzes toe te lichten:
- Minimaal 7 swamp vanwege de dubbel zwart kaarten
- Zoveel mogelijk mountain vanwege spire barrage en molten ravager
- Misschien is het beter om 18 land te spelen, je hebt echter niet heel veel landfall, maar wel ook beesten die bij een aanval je een land kunnen kosten
- Removal heb je meer dan genoeg, je beesten-afdeling is een beetje onderbezet
- Ik heb er zoveel mogelijk allies in gedaan aangezien dit je Kazuul Warlord beter maakt. De allies die je hebt zijn bovendien op zichzelf al goed. Dit geldt ook voor de stonework puma die, omdat hij een artifact is, allemaal nare intimidate mannetjes kan blocken.
- De Ruinous Minotaur is eigenlijk heel slecht, maar door je tekort aan beesten moet je ze denk ik toch spelen.
- Ik heb alle removal erin gedaan die damage op spelers doet aangezien dit voor een deel je gebrek aan goede beesten compenseert.
- Grim Discovery is meestal ook te slecht om te spelen, maar vanwege de Minotaurs en het gebrek aan goede beesten mocht die kaart dit keer blijven. Misschien is het in dit geval wel beter om de Arid Mesa ipv een mountain te spelen.
- Marsh Casualties is de op een na beste uncommon in dit block. Het gebeurt echt nooit dat je dit niet wil spelen.
- Die rode quest is een win-more kaart. Die doet echt te weinig om te spelen.
- Chandra Ablaze lijkt heel wat, maar doet te weinig in een deck dat niet mono-rood is. Haar heb ik ook verwijderd.

Wat de kleuren in dit block betreft, is dit de volgorde van goed naar slecht:
- Zwart
- Rood
- Wit
- Blauw
- Groen

De decks in dit block zijn nagenoeg allemaal erg snel en aggresief. Je wil dus nooit een deck dat de eerste 3 beurten niks doet. Helaas geldt dit voor veel groene decks. Ondanks de goede resultaten van anderen met groene decks, is het eem kleur die ik als de pest probeer te vermijden.

Hopelijk heb je er wat aan.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

hey,

in ieder geval bedankt.

Ik moet nog even toevoegen dat er bar weinig allies langs kwamen, ik had anders daar meer mee gedaan. Sowieso was de keuze kwa creatures niet bijzonder groot.

Omdat ik speelde met mensen die weinig draften (ik ook) kon ik denk ik met mijn deck wegkomen. Er werd bijvoorbeeld erg veel groen gedraft, volgens mij hadden zelfs ongeveer de helft van de decks groen.

Welke kaart zou je trouwens dan de beste uncommon noemen?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Vampire Nighthawk
daarna dus Marsh Casualties
dan lange tijd niks
de rest is eigenlijk niet heel relevant ;)
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik heb zo'n nighthawk doorgegeven vanwege het dubbel zwart. :oops: De casualties kwam vrij laat, ik denk rond 8-10th pick.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Op zich begrijpelijk als je met mensen speelt die het formaat ook niet kennen. Maar... zelfs iemand die het formaat niet kent, moet eigenlijk kunnen zien dan een kaart die meerdere van de beesten van je tegenstander sloopt goed is (eenzijdige mass-removal Marsh Casualties). De Vampire Nighthawk is een 2/3 vlieger voor 3 mana. Dat is op zich al voldoende om als goed gekwalificeerd te worden. Dat is echter niet alles, het ding heeft Deathtouch waardoor blocken onaangenaam kan worden en het ding grotere beesten dood kan blocken. De Vampire is zwart en dus immuun voor Hideous End (een van de beste commons in de set). Tenslotte is daar ook nog eens lifelink waardoor het ding redelijk lastig te racen is. In M10 was er ook zo'n kaart met belachelijk veel abilities voor een 5/5 flyer voor 5. Dit is Baneslayer Light.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

de casualities pakte ik wel meteen dat ik hem zag hoor. De ander had ik waarschijnlijk ook zo snel moeten pakken.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Suffocation
Expert
Berichten: 79
Lid geworden op: za okt 31, 2009 11:17 am
Locatie: [where the grass is violet, the buildings made out of wood and whre the girls are pretty]
Contacteer:

Bericht door Suffocation »

Dragonheart schreef:Op zich begrijpelijk als je met mensen speelt die het formaat ook niet kennen. Maar... zelfs iemand die het formaat niet kent, moet eigenlijk kunnen zien dan een kaart die meerdere van de beesten van je tegenstander sloopt goed is (eenzijdige mass-removal Marsh Casualties). De Vampire Nighthawk is een 2/3 vlieger voor 3 mana. Dat is op zich al voldoende om als goed gekwalificeerd te worden. Dat is echter niet alles, het ding heeft Deathtouch waardoor blocken onaangenaam kan worden en het ding grotere beesten dood kan blocken. De Vampire is zwart en dus immuun voor Hideous End (een van de beste commons in de set). Tenslotte is daar ook nog eens lifelink waardoor het ding redelijk lastig te racen is. In M10 was er ook zo'n kaart met belachelijk veel abilities voor een 5/5 flyer voor 5. Dit is Baneslayer Light.
Ik ben totaal akkoord met wat deze meneer zegt ^.^
Gratz met het toernooitje
Plaats reactie