Worldwake

Vroeger was alles beter!

Moderator: Admins & Moderators

Gebruikersavatar
Chaos
Wizard
Berichten: 590
Lid geworden op: wo dec 03, 2008 8:52 pm
Locatie: Chaos wastes

Worldwake

Bericht door Chaos »

Hey,

Volgende week (deze zondag denk ik) is het pre-release van worldwake. Ik wil echt wel m'n best doen, om eens iets te winnen en daarom vraag ik enkele tips van mensen die dit al eens gedaan hebben en hierdoor enige ervaring hebben. Heb je soms enkele tips.

Bv. welke kaarten je wel of niet moet nemen uit een pakje.
Welke kleuren gaan er absoluut niet te samen.
Speel je beter met 2 of 3 kleuren.
Wanneer speel je best welke kaart enz.

We spelen met 3 boosters van zendikar en 3 van worldwake. Dus heb je soms tips welke ik zeker zou moeten pakken als ik ze zou tegenkomen in een zendikar pakje? bv. disfigure of zo
:D
No mercy for the weak,
no pity for the dying,
no tears for the slain ...
Gebruikersavatar
Saint
Wizard
Berichten: 1040
Lid geworden op: vr okt 02, 2009 12:43 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Saint »

Ligt eraan wat er in de rest van de nieuwe serie zit, of er nieuwe combo's zijn etc. voor zover ik weet zijn er pas 35 kaarten gelekt dus van de rest weten we nog niet veel. Maar misschien dat iemand anders al meer kaarten gevonden heeft. Ik heb er maar 35 kunnen vinden.
"The bird of the Hermes is my name, eating my wings to make me tame." - Ripley Scrowle, Elias Ashmole's Theatrum Chemicum Britannicum - 1652
Gebruikersavatar
Chaos
Wizard
Berichten: 590
Lid geworden op: wo dec 03, 2008 8:52 pm
Locatie: Chaos wastes

Bericht door Chaos »

ja kijk effe naar deze site saint ;)
http://mtgsalvation.com/worldwake-spoiler.html
No mercy for the weak,
no pity for the dying,
no tears for the slain ...
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door The Quizmaster »

er zijn op dit moment toch al een 113 kaarten in de spoiler

Tips:
Het is sowieso altijd sealed, dus je hoeft je geen zorgen te maken over kaarten die je wel of juist niet moet nemen uit een pakje, aangezien je gewoon alle boosters die je open doet volledig mag houden.

Waar je op moet letten: Kijk eerst per kleur naar de speelbare kaarten, en naar de 'bommen' natuurlijk (erg goede kaarten die mogelijk het spel kunnen breken in jouw voordeel).

Wss komt donderdag of vrijdag de complete spoiler van WWK online te staan, dus kijk die dan zeker al eens goed door, dat je ongeveer weet wat je allemaal kan verwachten.

Als je al je speelbare kaarten per kleur hebt geselecteerd, kijk je naar de hoeveelheid. Je wilt het liefst zo min mogelijk kleuren spelen, 2 is vrij realistisch, met mss een splash naar een derde als je daar echt goede kaarten in hebt.

Dan wordt het beslissingstijd 1.. Bepalen voor welke kleuren je gaat.. Kijken met welke speelbare kaarten je het beste deck in elkaar kan zetten.. Kijk dan niet alleen naar de bommen, maar let vooral ook op, dat je deck een goede manacurve heeft, en kijk naar bvb een veel voorkomend thema in je kaarten (zo kan je bvb voor landfall gaan, of juist voor allies... meer voor beatdown, of meer control-achtig).. Dit zal je vooral ter plekke moeten bekijken ahv de cardpool die je ter beschikking hebt..
Handigste hiervoor is, om alle speelbare kaarten (in je kleuren) te sorteren op mana cost voor het overzicht.

Beslissingsronde 2 gaat er uit bestaan om je deck te finetunen, de minder goede kaarten er uit halen, je curve goed krijgen.. e.d.

En vooral niet vergeten om er land bij te doen ;)

Edit: Ow.. en bij de spoiler, niet teveel focussen op de rares / mythics... daar ga je er maar 3 van in totaal hebben..
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

Dag, die serie gaat echt te ver. Hoe geloofwaardig is de spoiler?
Een 8/7 flyer voor 7 mana (waarvan 2 blauw)? De Mahamoti Djinn is in 1 klap waardeloos.
Een kaart met art van Futurama?
Een 2/3 voor 1 witte mana (mits je een forest hebt, veel gespeelde combinatie)?
Art met echte mensen/auto's?
Een 13/13 voor 1 zwarte mana? (ok, nu zoek ik gewoon voorbeelden, zo goed is die niet.)
The Abyssal Persecutor lijkt me ook wel een beetje overpowered. (zwart heeft genoeg 'sacrifice a creature')
De Dragonmaster lijkt me ook wel extreem sterk
Een 4/5 voor 3 groene mana, no draw-backs?

Is dit niet wat érg sterk?
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door The Quizmaster »

De flyer: Zelfde als Mahamoti Djinn --> Als je hem niet wegkrijgt = game.. Die paar punten power extra zijn niet zo indrukwekkend.. Heeft geen trample ofzo, dus een 1/1 flyer kan hem al stoppen.

2/3 voor W, mits forest in play --> Kird Ape .

13/13 voor B --> krijgt wel -1/-1 voor elke leven wat je hebt... Dus je moet al onder de 13 staan om hem uberhaupt te kunnen spelen.. en eigenlijk al zo goed als dood, wil je er indruk mee kunnen maken...

Het is zoals met elke set, er zitten een paar kaarten in die zo op het eerste zicht overpowered lijken, maar zodra je er mee gaat spelen, blijken ze lang zo goed niet zijn... Ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen..
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

over die art, geef eens voorbeelden? Zit je niet toevallig naar tijdelijke plaatjes van de site die de spoiler host te kijken of zo?

Jaren terug, in arabian nights zelfs al, werd een 4/5 voor 3G al redelijk gevonden, het was een van de meer gespeelde creatures. Er was een kleine drawback nodig, maar daar was wel omheen te komen. Nu jaren later zijn creatures veel, veel beter dan toen. Dezelfde arabian nights kaart is nog herdrukt in judgement en maakte toen volledig geen indruk, de kaart was te slecht. GGG is een veel moeilijker betaalbare mana cost, zo moeilijk dat je bijna zou kunnen zeggen dat een van die 2 G's compenseert voor de 2 mana die weg gaat uit de casting cost van het origineel en de andere voor het missen van een drawback. Vergeet namelijk niet dat je haast gedwongen bent mono groen te spelen (die originele kaart werd vooral met rood of wit er naast gespeeld*), dat je daar dan ook niet te veel utility lands in kunt stoppen die geen groen geven en je dan een 4/5 hebt die verder geen bijzondere trucjes kan.

Jup, ik denk dat deze nieuwe kaart inderdaad niet beter is dan good 'ol erhnam djinn. Ik denk dat hij amper goed genoeg is voor type 2 en block.

mazzel

pi

* Zoek eens op erhnam burn'em of erhnamgeddon decks.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

3 extra power betekent wel, dat de djinn het een beurt langer moet uithouden. Daarmee geeft de Djinn de gelegenheid om goed gebruik te maken van de 13/13.

Kird Ape zit ook in "from the vault: exiled"

Ben ik de enige die 4/5 veel vind voor 3 mana (toegegeven, allemaal groen). Maar de Trained Armodon is ook 3 mana, waarvan twee groen. En die loopt mijlenver achter.
Als ik zo eens rondzoek, zie ik weinig beesten voor 3 mana, die ook maar in de buurt komen (én zonder een nadeel te hebben).
Gebruikersavatar
altx
Wizard
Berichten: 1225
Lid geworden op: do jun 05, 2008 9:21 pm

Bericht door altx »

Fewtger schreef:(...)

Ben ik de enige die 4/5 veel vind voor 3 mana (toegegeven, allemaal groen). (...)
Probeer die in een 2-kleuren deck maar eens in beurt 3 a 4 te hebben liggen.
Iron Maiden's gonna get you

Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

waarom is in from the valt: exiled zitten een argument? Kird ape zit er ook in for crying our loud! Ow, wacht... :P Kird ape is ooit een keer ergens in 1994 restricted of banned geweest in het toenmalige type 2. Magic stond nog in kinderschoenen. Rond dezelfde tijd was een kaart als balance wel toegestaan!

3 mana voor een 4/5 is bovengemiddeld. Maar dan denk je wel even gemakkelijk weg dat het wel 3 mana van dezelfde kleur is. Vergelijk het bv anders eens met doran, the siege tower, die neer komt op een 5/5 voor 3 mana van verschillende kleuren. Die is nog makkelijker te casten ook!

Verreweg de meeste magic kaarten worden nooit of zelden op tournooien gespeeld, bovengemiddeld is zeker niet genoeg om tournooiwaardig te garanderen. Ik ben in ieder geval niet bijzonder onder de indruk van de kaart. Mijn voorspelling is dat de kaart amper gespeeld wordt.

Overigens dat een kaart in zekere zin beter is dan een andere kaart wil nog niet zeggen dat eerstgenoemde kaart ook daadwerkelijk goed is. De armodon is te slecht, da's gewoon geen logische vergelijking. Noem eens een goede kaart vergeleken waarmee hij goed is?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

pi schreef: Kird ape is ooit een keer ergens in 1994 restricted of banned geweest in het toenmalige type 2. Magic stond nog in kinderschoenen. Rond dezelfde tijd was een kaart als balance wel toegestaan!
Dat komt van de wizards-stie, toch?

En in een 2-kleuren deck, waarvan 70% groen, moet je hem toch redelijk consequent kunnen casten? Toch zeker met enkele Sunpetal Grove's i.p.v. Plains.

Zelf heb ik een blauw/wit, waarvan 70% blauw. Met de hulp van enkele Sejiri Refuge en Azorius Chancery weet ik zowel Serendib Sorcerer als Galepowder Mage consequent op turn 3 in het veld te brengen.
Galepowder Mage? Ja, ik speel Banneret om de kosten te drukken.
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door The Quizmaster »

Hmm.. 7 mana op beurt 3.. dat is netjes ;) Met een dusdanige hoeveelheid mana-acceleratie en -fixing, is het inderdaad doenbaar om kaarten met een dubbele of zelfs driedubbele kleur in de cost te spelen...

Niemand hier beweert dat de Baloth niet goed is.. Hij is, zoals Pi al zegt, bovengemiddeld. De kans echter, dat je deze op beurt 3 op tafel krijgt, is in een deck met meerdere kleuren, niet groot. Te klein in ieder geval om er consequent vanuit te gaan.
Op beurt 4, 5 of later, zit je met een 4/5 vanilla beest. Op zich leuk, maar niet echt indrukwekkend meer. Op dat moment in het spel, mag je er toch wel op rekenen, dat een beetje deck toch een antwoord heeft daarop. Zo niet, dan is het inderdaad een dreiging, maar dat zou een 4/5 beest van 4 of 5 mana op dat punt ook zijn.

Conclusie: Het is een goed beest, zeker casual of in een goede draft, speelbaar. Maar absoluut geen toernooiwaardige kaart of een dreiging, en zeker niet te undercosted..
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Maarten
Advanced
Berichten: 21
Lid geworden op: za jan 02, 2010 9:40 pm
Locatie: Amstelveen

Bericht door Maarten »

4/5 zonder stats schiet weinig op inderdaad, ik zou dan gaan voor Centaur Courser of Cliffrunner Behemoth, of gewoon doorsparen voor een Terra Stomper ofzo. Als 'ie nou 5/4 of 5/* was, zou ik 'm veel interessanter vinden...
Wat betreft die 8/7 flying denk ik niet dat die zo gauw boven bijv. Sphinx of Jwar Isle zal worden verkozen. Blauw heeft daarnaast over het algemeen ook reserve-mana nodig voor counterspells en abilities etc.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Fewtger schreef:Dag, die serie gaat echt te ver. Hoe geloofwaardig is de spoiler?
Een 8/7 flyer voor 7 mana (waarvan 2 blauw)? De Mahamoti Djinn is in 1 klap waardeloos.
Een kaart met art van Futurama?
Een 2/3 voor 1 witte mana (mits je een forest hebt, veel gespeelde combinatie)?
Art met echte mensen/auto's?
Een 13/13 voor 1 zwarte mana? (ok, nu zoek ik gewoon voorbeelden, zo goed is die niet.)
The Abyssal Persecutor lijkt me ook wel een beetje overpowered. (zwart heeft genoeg 'sacrifice a creature')
De Dragonmaster lijkt me ook wel extreem sterk
Een 4/5 voor 3 groene mana, no draw-backs?

Is dit niet wat érg sterk?
8/7 flyer voor 7 mana... het gaat hier wel om 7 mana. Voor die prijs krijg je een Cruel Ultimatum. Die is toch nog steeds een stuk belachelijker (jaja, appels en peren). Mahamoti Djinn is al jaren niet goed genoeg meer.
De art op die kaarten is... duh... niet in alle gevallen confirmed en dus zelf ingevuld.
Een 2/3 voor 1 wit is niet zo heel veel anders als een 2/3 voor 1 rood (mits je een forest hebt en ook een veel gespeelde combinatie).
13/13 je zegt het zelf al.
Abyssal Persecutor is goed. Maar het creaturetype houdt hem toch een beetje tegen. Je hebt nog zo'n andere in dit geval witte flyer. Je weet wel, met protections from demons and dragons enz.
4/5 voor 3 groene mana. Niet speelbaar in een deck dat niet op zijn minst grotendeels groen is. In tegenstelling tot Tarmogoyf niet te splashen. Een dikke man in een kleur waar hoe dan ook geen gebrek aan dikke mannen is. Maar ook een kleur met een chronisch gebrek aan removal. Ik vind Woolly Thoctar en Doran, Siege Tower of Doom beter.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Bericht door wizardofoss »

De eerste post van Quizmaster bevat al veel goede tips; hier nog een paar aanvullingen. Altijd nuttig zijn kaarten die creatures van de ander kunnen uitschakelen. Creatures met evasion (meestal flying) zijn ook nuttig, bijv dat zwarte 3/2 flying wezentje voor 4 mana is prima, hoewel ie een constructed deck nooit zal halen.
Verder let inderdaad op bommen. Als ik een kaart uit een booster trek zoals dat groen-witte monster die alles sloopt als ie aanvalt, dan ga ik er wel heel hard over aan werken om die in het deckje te krijgen. Tenzij wit en groen echt crap is.
Waar Quizmaster het ook al over heeft: concentreer je bij de spoiler op de commons in eerste instantie en de uncommons in tweede instantie. Skip de rares en de mythics, tenzij je tijd teveel hebt.
Plaats reactie