Het is weer zover

Vroeger was alles beter!

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Het is weer zover

Bericht door Fewtger »

En met het aanbreken van de nieuwe Scars of Mirrodin zijn nu de eerste prijzen bekend.

Ik hanteer hier de prijzen van www.Nedermagic.nl, die hoog liggen, maar percentueel wel kloppen.

En wat zien we?
4 > 30 euro (De 3 planeswalkers + de mox)
8 > 10 euro

Dit ziet er veelbelovend uit, maar dit zijn mythics. En die zijn zeldzamer dan Rares, behoorlijk wat zeldzamer. Laten we daar eens kijken;

2 > 5 euro.
Enkel Semblance Anvil en Ratchet Bomb komen daar boven de 5 euro uit. Dit betekent dus, dat de meeste boosters "zichzelf niet verkopen".

Gevolg; we hebben wéér enkele chase-mythics, en een load of crap...


Nu weet ik dat de prijzen nog zullen dalen (er is weinig aanbod, de mogelijkheden zijn nog niet bekend, dalingen ivm het uitkomen van het tweede deel etc.).
Maar ik denk dat het een safe-bet is, dat de Mythics hoog blijven, en de Rares laag.

Gaat dit nu elke set zo worden? In het begin was het tof, maar het lijkt er zo langzamerhand op dat de Mythic-status alles toch verpest.


edit: prijzen bekeken op 28 september 2010
Gebruikersavatar
Elvish Preshley
Adept
Berichten: 239
Lid geworden op: wo jan 13, 2010 4:33 pm
Locatie: omg. Utrecht

Bericht door Elvish Preshley »

Sowieso zie ik het nut van rarities niet in los van limited play.
Laat mensen lekker zelf uitzoeken wat de moeite waard is.
Echt sterke kaarten horen niet zeldzaam te zijn maar gewoon moeilijker om te spelen (mana-costs, drawbacks etc.).
WotC verdient zelf niet aan losse kaartverkoop volgens mij, ze hebben dus weinig te verliezen lijkt me.
Er zullen wat verzamelaars zijn die het hier niet mee eens zijn omdat het de spanning van het verzamelen zou verminderen, maar het maakt je hobby wel een stuk goedkoper.
Volgens mij had ik ooit al een soortgelijke post op dit forum :P :roll:

Zoals je al aangeeft is het set 1 van 3 en is er nog geen metagame in standard. Maar de mythics zullen hoog blijven en de rest laag, dat durf ik ook wel te zeggen.
Waar het weg is, was een wil
Bekijk mijn Wants & Haves: hier
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

waarom is dit "verpesten"? Je geeft cijfertjes, je geeft geen argumentatie waarom we een bepaald iets zouden moeten concluderen uit die cijfertjes. Sterker, ik denk dat je cijfertjes net zo goed, zo niet beter, verdedigen waarom de mythics JUIST niet de boel verpesten. Ik heb natuurlijk argumenten hiervoor klaar, maar graag geef ik jou de kans om jouw punt eerst te verdedigen.

mazel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

Mijn conclusie is min of meer dat Magic onbetaalbaar wordt.
Met name voor mensen, die het spel serieuzer willen spelen.

Voor casual maakt het weinig uit. Dan zoeken we gewoon betaalbare alternatieven (bv. Terramorphic Expanse ipv Arid Mesa).
Voor casual biedt het zelfs een voordeel; het dwingt mensen zelf kaarten te zoeken, en zo zelf een deck te maken.
Ikzelf speel geen toernooien, maar ik zie alsnog dat de duurdere decks *consequenter* winnen van de goedkopere decks.

Maar mensen die serieuzer willen spelen, en toernooien willen spelen, worden gedwongen een enorme hoeveelheid geld uit te geven. Voornamelijk, omdat de meeste toernooi-kaarten in de Rare en Mythic-slot zitten. Momenteel steeds vaker in de Mythic Slot.

Het is niet te ontkennen, dat toernooi-kaarten hoog staan.
Als er nu speelbare alternatieven waren, was dit niet zo’n probleem. Maar juist het gebrek daaraan maakt het zo duur. Iedereen wil per se Jace, the Mind Sculptor, er is per slot van rekening geen alternatief.
Hetzelfde geldt voor:
Primeval Titan
Baneslayer Angel
Gideon Jura

Tuurlijk, er zijn ook dure uncommons, omdat ze gewild zijn (Path to Exile). Dure commons zijn vrijwel niets waard, ondanks hun toernooi-speelbaarheid (Lightning Bolt).

Path to Exile heeft de 6 niet gekraakt, waarom niet? En waarom Nicol Bolas, Planeswalker wel?
-Path to Exile zit in meerdere Standerd Decks
-Path to Exile is speelbaar met verschillende kleurencombinaties
-Path to Exile is uncommon
-Nicol Bolas is (mana) te duur en kleurspecifiek en zit niet in Standard, maar is Mythic.
Juist de vergelijking tussen deze twee geeft weer hoe de zeldzaamheid, invloed heeft op de prijs.
Speelbare Mythics zijn duurder.

Als je argumenten weet te vinden waarom Magic leuker is, als het duurder is, hoor ik het graag.






*let op, de vergelijking tussen PtE en Nicol is arbitrair. Bovendien is de redenatie “Mythic = duur” incorrect. Er zijn goedkope Mythics.
Echter, het ging hier om daadwerkelijk sterke, speelbare Mythics
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

er zijn VEEL meer casual spelers. Er is maar een handjevol kaarten die echt gigantisch duur zijn, terwijl veel utility kaarten, zoals bv de fetchlands of birds of paradise, juist goedkoper zijn dan ze anders zouden zijn doordat ze nu vaker voorkomen dan vroeger. Er zijn grotere extremen, maar dat hoeft niet te betekenen dat de gemiddelde kaart, of zelfs het gemiddelde deck meer kost dan vroeger. De paar erg dure kaarten zijn zelfs vaak niet eens interessant voor casual spelers die vaak hele andere decks bouwen en spelen dan de tournooispelers doen.

Misschien dat vanuit tournooispelers en andere heel competitieve spelers magic duurder wordt, maar die casual spelers die blij zijn wat minder neer te moeten leggen voor ene birds zijn toch met veel meer.

Uiteindelijk is een kaartprijs ook maar wat de gek er voor geeft, blijkbaar bestaan de juiste gekken voor deze extreem hoge prijzen (die overigens begonnen met tarmogoyf, een niet-mythic ivm dat mythics toen nog niet bestonden). Voor iemand die nu al 12.5 jaar speelt voelt magic niet duurder aan, de meest populaire kaarten van een set waren altijd veel duurder dan leuk was, cursed scroll, mox diamond, sliver queen, stroke of genius, tolarian academy, misdirection, urza's rage, vindicate, call of the herd, goblin piledriver, exalted angel, arcbound ravager, en de lijst gaat door, allemaal naar verhouding heel duur toen ze in type 2 zaten.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Ja, de toprares zijn duurder. De gewone rares zijn juist iets goedkoper. Voorbeeld: de Zendikar fetchlanden zijn zeker net zo goed als de Onslaught fetchlanden. Toch waren de Zendikar landen goedkoper.
Dat alle decks perse een hoop mythics nodig hebben is niet helemaal waar. Jund was bijvoorbeeld een deck dat met relatief weinig mythics te maken had (Sarkhan the Mad is de enige die regelmatig gespeeld werd).

Eigenlijk ben ik van mening dat het verschil met de mythics niet eens zo groot is. Natuurlijk begrijp ik dat ook de "casual-speler" wel eens met die dure vette Jace wil spelen. Dit heeft voor een deel met beeldvorming te maken aangezien er niet zo 1-2-3 een reden te verzinnen is waarom dat ding in casual überhaupt goed zou zijn. In mijn eigen omgeving betekent dit dat mythics zoals Jace redelijk makkelijk te krijgen zijn. Je moet er alleen iets meer casual rares voor neerleggen. Laat die nu altijd in overvloed aanwezig zijn in iedere set...
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik speel er 1 in mijn Sun Quan deck, puur als extra top effect met wat leuke extra abilities, maar, ik verwacht idd niet dat er veel casual spelers zijn die hem zouden willen spelen.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Re: Het is weer zover

Bericht door wizardofoss »

Fewtger schreef:En met het aanbreken van de nieuwe Scars of Mirrodin zijn nu de eerste prijzen bekend.

Ik hanteer hier de prijzen van www.Nedermagic.nl, die hoog liggen, maar percentueel wel kloppen.

En wat zien we?
4 > 30 euro (De 3 planeswalkers + de mox)
8 > 10 euro

Dit ziet er veelbelovend uit, maar dit zijn mythics. En die zijn zeldzamer dan Rares, behoorlijk wat zeldzamer. Laten we daar eens kijken;

2 > 5 euro.
Enkel Semblance Anvil en Ratchet Bomb komen daar boven de 5 euro uit. Dit betekent dus, dat de meeste boosters "zichzelf niet verkopen".

Gevolg; we hebben wéér enkele chase-mythics, en een load of crap...


Nu weet ik dat de prijzen nog zullen dalen (er is weinig aanbod, de mogelijkheden zijn nog niet bekend, dalingen ivm het uitkomen van het tweede deel etc.).
Maar ik denk dat het een safe-bet is, dat de Mythics hoog blijven, en de Rares laag.

Gaat dit nu elke set zo worden? In het begin was het tof, maar het lijkt er zo langzamerhand op dat de Mythic-status alles toch verpest.


edit: prijzen bekeken op 28 september 2010
Ik ben ook niet blij met de trend; enkele peperdure mythics per set, de gewone rares vrijwel niet boven de 5 euro. Betekent dat het een loterij wordt of je boosters een beetje hun geld waard zijn, en dat je het wel kunt vergeten om ooit een playsetje van die top-mythics te krijgen.

Mijn SOM bestelling is gearriveerd; 1/2 boosterbox en een fatpack. Daarnaast had ik al 7 boosters van de prerelease, totaal 33 boosters. In al die boosters heb ik welgeteld 1 Mythic aangetroffen. Gelukkig was dat wel Venser. Als dat ook nog een crap Mythic was geweest had ik me toch wel aardig bekocht gevoeld.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik heb 2 boxen gekocht. Helaas waren deze weer vrijwel identiek. Elke rare of mythic (met 1 uitzondering) in de eerste 27 pakjes die ik opende van de 2e box zat ook in de eerste box. De laatste 9 pakjes waren gelukkig wel weer interessant, maar heel veel bijonders zat hier niet in. Ik zat werkelijk te overwegen eens een mailtje naar wizards klantenservice te sturen om wat opmerkingen te maken over de verdeling van kaarten over boxen. Enige tegenargument was tot dan eigenlijk die een uitzondering. Foils gebruiken namelijk blijkbaar een iets andere distributie en met de foil venser kon ik wel erg blij zijn. Denk dat ik wel zo'n beetje de loterij heb gewonnen daarmee deze keer.

Mocht iemand interesse hebben, hij is te koop en gaat binnenkort op marktplaats.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Bericht door wizardofoss »

Zo dat is waardeloos zeg. Ik ken wel het verschijnsel dat de commons & uncommons in opeenvolgende boosters vrijwel gelijk zijn, maar de dezelfde rares en mythics in 2 verschillende dozen dat is nieuw voor me. Dezelfde crap-rares steeds zien opduiken...
Gelukkig ben jij ook "gered" door Venser.

Naast die 1/2 doos + fatpack voor mijzelf hebben we hier overigens nog 1,5 doos opengetrokken, dus ook 2 boosterboxen totaal.
Ik kan niet zeggen dat ons veel overeenkomsten tussen de ene en de andere boosterbox zijn opgevallen. In ieder geval geen Mythics dubbel. Maar je weet natuurlijk nooit of je 2 dozen direct na elkaar geproduceerd zijn of helemaal niet en toevallig samen bij jou beland zijn.

Ik heb nog even zitten rekenen of we het statistisch te verwachten aantal Mythics hebben "gescoord". Op een totaal van 107 boosters (prerelease + bestelling) hebben we er 11, terwijl het er ongeveer 13 (107 gedeeld door acht) hadden moeten zijn. Iets te weinig. Wel Mox en Venser.
Maar 1 planeswalker is op zich wel echt te weinig. Er zijn 3 planeswalkers op 15 mythics, dus 1 op 5. Dan zou 1 op de 40 boosters een planeswalker moeten opleveren. Op 107 1 exemplaar is dus wel erg mager...
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

met alara had ik zelfs alle rares op 2 na 0, 2 of 4x, inclusief dezelfde foil rare 2x... Er was dus wel 1 pakje verschil geweest (de andere 2 rares had ik ieder 3x). Ik was op zich wel blij met de meeste kaarten die ik opende, het is alleen zo saai, een deel van de lol is voor mij de nieuwe kaarten en flavors lezen en dat houdt bij commons en uncommons al vrij snel in de eerste box op. Open je in de 2e box ook nog eens alleen maar dezelfde rares en mythics ben je die lol echt wel kwijt.

Helaas gaat die kansberekening alleen op over grote getallen, als je meerdere cases gaat openen en zo. Ik heb 9 mythics geopened (4x dezelfde 2x en een molten-tail masticore), net iets beter dan per verwachting. Ik had geen enkele non-foil planeswalker. Je moet overigens volgens mij delen door 9, niet door 8, het is namelijk 1 mythic voor elke 8 rares, wat uitkomt op afgerond 12 voor jou. Dit is foils even apart geteld, ik heb 2 foil rares en dus die venser geopend. Al met al op zich 2 goeie boxen alleen een irritante verdeling.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
wizardofoss
Adept
Berichten: 217
Lid geworden op: di feb 24, 2009 1:43 pm
Locatie: Oss

Bericht door wizardofoss »

Ik heb nog even gezocht naar info over de kans op een mythic, ik kwam het volgende op wikipedia tegen:

"On average, a Mythic Rare replaces one in eight Rare cards. There are also premium versions of every card with holographic foil, randomly inserted into some boosters, which replace about every seventieth card."

Als ik dit goed lees en als het correct is zou het toch 1 op 8 zijn.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ja, inderdaad, mijn fout.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie