Waarde kaarten

Vroeger was alles beter!

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Erquilon
Expert
Berichten: 50
Lid geworden op: di jul 03, 2012 10:17 am

Waarde kaarten

Bericht door Erquilon »

Ik heb op magicers.nl alle RtR rares/mythics even opgezocht om te kijken wat de kaarten waard zijn. Wat ik me afvraag is hoe zij nu al de prijs kunnen weten. Er is immers toch nog helemaal geen markt? Nog geen vraag en aanbod etc...

Hoe zullen de waardes van de kaarten uit RtR zich gaan ontwikkelen? Hoe ging dit bij de vorige sets die uitkwamen?

Wat ik me ook afvraag is het volgende. De hoogste kaart uit RtR was iets van 22,50 euro. Dit is toch niet zo heel hoog voor de meest waardevolle kaart uit een set? Of zie ik dit verkeerd? Hoeveel zou de Buy-a-Box promo Supreme Verdict waard zijn? Dat heb ik nog niet kunnen vinden op internet.

Ik ben benieuwd of er hier iemand is die me het een en ander over de bovengenoemde punten kan vertellen. :)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waarde kaarten

Bericht door pi »

Natuurlijk zijn die prijzen een beetje een gok, maar ze zijn niet op helemaal niets gebaseerd. Een aantal winkels en ebay dealers doen aan voorverkoop. Zij weten hoeveel boxen ze openen (honderden) en hoeveel van elke kaart ze dus ongeveer zouden moeten hebben. Voor de zekerheid trekken ze daar dan wat vanaf om toch wat rekening te houden met variatie en de rest maken ze beschikbaar voor verkoop. Wat ze niet doen is alles gelijk te koop zetten. Ze zetten eerst een paar kaarten online. Als kaarten binnen zeer korte tijd verkocht zijn weten ze dat ze waarschijnlijk een te lage prijs gevraagd hebben. Als ze hun voorraad weer aanvullen zetten ze deze dus hoger er op. omgekeerd, als kaarten vrijwel niet verkopen verlagen ze de prijs. Daarnaast kijken ze ook allemaal naar elkaar en passen ze zich aan. Als een ander de helft vraagt voor een kaart zullen ze waarschijnlijk gaan zakken, als de ander het dubbele vraagt zullen waarschijnlijk hun prijs omhoog doen. Zo is er een marktwerking voor de kaarten zonder dat ze uberhaupt al echt verkrijgbaar zijn. Andere winkels die wat minder voorop lopen met dit soort dingen kijken af bij de winkels die dat wel doen en baseren hun initiele prijzen op waar de voorverkopers ongeveer op uit zijn gekomen.

Voor 95% van de kaarten geldt dat de prijs na de eerste weken begint te zakken. Mensen willen zo snel mogelijk de nieuwe kaarten hebben en betalen daarom er meer voor. Op een gegeven moment begint de eerste hype wat af te zakken en komen er steeds meer kaarten op de markt door het openen van pakjes. Op dat moment beginnen de prijzen wat te zakken. Eerst de commons, uncommons en rares, wat later volgende de mythics (later omdat die gewoon relatief gezien duidelijk minder open gemaakt worden). Een paar kaarten zullen echt goed blijken en stabiel blijven in prijs, of misschien wat stijgen. Een enkele kaart zal pas na de release "ontdekt" worden, zoals bv met Bonfire en Jace 2 gebeurde, en op een gegeven moment een enorme sprong maken omdat iedereen ze hebben wil. Het is heel interessant om deze kaarten al vroeg bij te ruilen of kopen, maar het is altijd zeer lastig om te voorspellen welke kaarten dit zijn en het is heel gemakkelijk om in te zetten op een kaart die uiteindelijk niet echt de moeite waard blijkt.

Ik zou 22.50 niet speciaal laag noemen, maar als ik nu kijk zie ik op magicers 2 kaarten waar ze meer voor vragen dan dat, Jace en Vraska. ik zie beide niet die vrij hoge prijs houden.

Buy-a-box promos worden meestal ietsje hoger geprijsd dan de gewone non-foil, maar lager dan de gewone foil.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Valentijn
Expert
Berichten: 56
Lid geworden op: za mei 28, 2011 3:28 am

Re: Waarde kaarten

Bericht door Valentijn »

Ik had het zelf niet beter uit kunnen leggen Pi, goede uitleg!

Ik moet alleen wel zeggen dat 95% wel wat overdreven is, het percentage van kaarten dat na de eerste weken zakt in waarde is een stuk lager. Het lijkt overigens steeds vaker voor te komen dat een kaart veel meer waard blijkt te zijn dan voor welke prijs we deze verkochten in de voorverkoop. Bonfire inderdaad, maar ook kaarten als:
- Entreat the Angels (€ 5,00 in de voorverkoop, het drievoudige een week later en boven de € 20,- een maand later)
- Deathrite Shaman (verkochten we voor € 5,50 in de voorverkoop en was al snel het dubbele... staat nu zelfs op € 17,00)
- Sphinx's Revelation (verkochten we voor € 4,50 in de voorverkoop en begon een maand daarna aan de klim en staat nu zelfs op € 18,95)
- Boros Reckoner (€ 3,50 in de voorverkoop, binnen een maand bijna het vijfvoudige!)

We hebben een aantal klanten die puur op speculatie stapels kaarten inslaan in de voorverkoop... En met succes! Maar zoals je al aangaf, zoiets is zeer lastig te voorspellen.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waarde kaarten

Bericht door pi »

95% is misschien aan de hoge kant, mijn punt was vooral dat je na enkele weken de totaalprijs voor de set omlaag ziet gaan (zelfs als specifieke kaarten omhoog schieten). Sommige kaarten beginnen gelijk na 2 weken al te zakken, anderen doen er wat langer over, misschien 6 weken voor het effect zichtbaar wordt. Voor het grootste deel van de kaarten geldt dat de eerste paar weken na release ze op de hoogste waarde zitten die ze in jaren zullen halen. Ik zie in ieder geval in Amerika dit effect nu ook sneller optreden, meer in de eerste 3 weken dan pas daarna, mogelijk dat de Nederlandse winkels nog wat te langzaam met het doorvoeren van updates zijn.

Dat zijn nog steeds maar 1-2 kaarten per set, een niet echt heel ander aantal dan we voorheen zagen. Wel lijken prijzen van kaarten steeds meer en verder op en neer te gaan. Entreat, de oudste van de genoemde kaarten, is bijvoorbeeld ondertussen in Amerika weer voor die voorverkoop prijs te vinden bij winkels. Shaman is daar ook weer een stukje lager dan hier en iedereen ziet wel aankomen dat Reckoner niet zo hoog gaat blijven.

Persoonlijk ben ik geen groot fan van op voorverkoop speculeren: het is meer risicovol dan al beschikbare kaarten zoeken die samenwerken met de gespoilde kaarten en de tijd waarin je weer van de kaarten af moet komen is kort en aan het afnemen. Een voorbeeld zou zijn Exquisite Bloods aanschaffen bij het spoilen van Vizkopa Guildmage.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie