Alles is zwart

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Alles is zwart

Bericht door Dragonheart »

Gegroet best lezer. Mijn naam is Paul en dit is mijn verhaal. Vandaag ga ik een obsessie voor de kleur zwart met jullie delen. Je komt een hoop te weten over het hoe en waarom en de gevolgen die dat had voor mijn sociaal leven.

Afbeelding

Laten we beginnen bij het begin. Voor mijn eerste ervaring met een Collectible Card Game is het MicroProse computerspel “Magic The Gathering: Duels of the Planeswalkers” verantwoordelijk. In het kort: je moet een of ander opperwezen verslaan middels het verslaan van allerhande tuig. In plaats van gevechten speel je magic tegen de computer. Zwart is hier een echt toppertje om 2 redenen: Paralyze en Contract from Below. De computer zal altijd mana gebruiken om de eerste kaart te neutraliseren. Aangezien er voor kaarten gespeeld wordt, is de tweede zeer bruikbaar en misschien een klein beetje broken. Ik kan alleen vermoeden dat hier de wortels van de obsessie liggen.

Het is pas echt misgegaan in de tijd van de Kolonisten van Catan. In de derde uitbreiding van dit spel heb ik een introductiepakketje MtG gevonden. Een ganggenoot die “nog ergens wat had liggen” heeft toen uitgelegd hoe het allemaal werkt. Bij toeval heb ik toen met een groen deck tegen een zwart deck gespeeld en ben ik ontzettend gesavaged. Zie je wel?

Afbeelding

Geld heb ik pas tijdens het Odyssey block geïnvesteerd. Haunting Echoes is mijn favoriete kaart van die serie. Alleen de blik op de gezichten van je tegenstanders wanneer zij weten dat je “hem” speelt, is prijsloos. En wat krijgen we als tweede set in het block… ja, ja, een zwarte set! Het geluk lacht me toe op de dag dat ik mijn playsetjes Mutilate en Nantuko Shade compleet heb. De Chainer’s Edict is het lang verwachte antwoord op de Iridescent Angel die in mijn metagame oververtegenwoordigd zijn. Helaas heb ik nooit op toernooiniveau mogen ervaren hoe het is om iemand dood te slaan met een reusachtige Shade.

Een jaar later spelen we met Morphjes. Mijn favoriete Morph is de Bane of the Living. Verrassend genoeg is deze zwart… Clerics zijn mijn keus voor het eerste toernooi waaraan ik deelneem. Het deck draait globaal om de Rotlung Reanimator, Oversold Cemetery en uiteraard Dhr. Bane. Ik word ongelofelijk gesavaged door Goblins met Sharpshooters. Tijdens het tweede toernooi speel ik daarom Zombie Bidding met Noxious Ghoul en wederom Rotlung Reanimator. Ik word extreem hard gesavaged door kleine groene mannetjes met Goblin Sharpshooter. Er zit maar een ding op: if you can’t beat them, join them. Gelukkig hoef ik niet tegen mijn principes in te gaan, ik speel Goblin Bidding.

Over Mirrodin block valt weinig te zeggen. Affinity voor, Affinity achter, ik haat Affinity. Lichtpuntjes: Goblin Clamp Bidding en Death Cloud.

Afbeelding

In vergelijking met Mirrodin is Champions of Kamigawa enigszins lam. Het goede nieuws is dat in navolging van de Skullclamp de DCI het affinity deck heeft gebanned. Joy! Kokusho the Evening Star, Cranial Extraction, Sakura-Tribe Elder en Nezumi Shortfang worden aan het Death Cloud arsenaal toegevoegd. Helaas mist het deck de kaarten die niet meer beschikbaar zijn. Betrayers of Kamigawa brengt de verlossing. Ink-Eyes, Servant of the Oni komt ook naar het feestje en bovendien geeft Wizards ons het volgende stuk equipment met een dubieus powerlevel: Umezawa’s Jitte. Troll Ascetic en Eternal Witness worden herontdekt en met de naam “Trottel” stelt het gezelschap een plaats op het nationaal kampioenschap veilig.

Nu zijn we bij Ravnica beland. De kleurencombinaties zijn eindeloos. Zwart heeft net als alle andere kleuren 4 mogelijke combinaties. Dit betreft enkel de strategieën met 2 kleuren. Gezien mijn voorkeuren in de afgelopen tijd, geef ik in de eerste twee sets de voorkeur aan de Golgari en de Orzhov. Met behulp van het zwartgroene guild kan ik op reis naar Hawaï. Hier speel ik 2 dagen lang met mijn nieuwe zwart-witte liefde. Het mag een ieder duidelijk zijn welk guild mijn favoriet uit Dissension is. Denk zwart. Denk Rakdos. Ik ga jullie verlaten met een decklist die ik in een volgend artikel nader zal toelichten.

Afbeelding

4 Blood Crypt
4 Sulfurous Springs
8 Swamp
7 Mountain

4 Plagued Rusalka
4 Rakdos Guildmage
4 Dark Confidant
3 Lyzolda, the Blood Witch
4 Rakdos Augermage
2 Rakdos Pitdragon

4 Seal of Fire
4 Rise/Fall
4 Char
4 Umezawa’s Jitte
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

cool dat jij het eerste artikel wou doen, ik vind de plaatjes een coole toevoeging :).

Voor de nieuwsgierigen, dit is het resultaat van Dragonheart zijn vraag om een eigen hoekje.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Leuk!

Wij noemen aan face down morph vaak een Bane of the Living :-). Ook omdat iemand een keer een face down morph speelde en daarbij zei "een Bane of the Living, D'OH! Ik bedoel een morph."
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

dat zou ik zo kunnen doen als ik niet helemaal wakker ben :oops:

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
sumilidon
Wizard
Berichten: 507
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 11:24 pm

Bericht door sumilidon »

geinig verhaal,
:)
btw dragonheart. tijdens mijn beacon blast heb deckje heb je uitgelegd hoe je op eenvoudige wijze kunt bepalen hoeveel land je nodig hebt, iets voor een artikel?
sometimes i look in the mirror and i wonder.
is it really me looking back?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

da's inderdaad misschien wel intressant om over te schrijven. Roep vooral ideeen voor artikelen. Ik heb wel al mijn artikel dat ongeveer volgende week vrijdag op het forum zal verschijnen bijna af, maar ik zie al helemaal gebeuren dat zowel Dragonheart als ik, of andere schrijvers, op een gegeven moment wel wat ideeen kunnen gebruiken.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
sumilidon
Wizard
Berichten: 507
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 11:24 pm

Bericht door sumilidon »

is geen probleem. op starcity staan er genoeg btw, dus mocht je je ooit vervelen dan kopieer je daar een artikel van en vertaal je hem.. 8)
maa :lol: r zelf scrijven is leuker
sometimes i look in the mirror and i wonder.
is it really me looking back?
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Pas op voor copyright infringement. Een link is dan trouwens makkelijker.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

inderdaad, zowiezo is vertalen nogal saai vergeleken met zelf schrijven.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
sumilidon
Wizard
Berichten: 507
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 11:24 pm

Bericht door sumilidon »

was puur voor info, zelf schrijven idd geiniger... maar er was wel een heel leuk artikel over de big 3..(heartbeat,b/w ghost husk en counter)
sometimes i look in the mirror and i wonder.
is it really me looking back?
Gebruikersavatar
Luitzen
Adept
Berichten: 447
Lid geworden op: di mei 25, 2004 4:40 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door Luitzen »

Aight, leuk om te lezen, dat nieuwe beestje is wel cool :).

pi : sowieso ;)
Plaats reactie