Proto

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Proto

Bericht door pi »

Ik ben pi, speel ruim 8 jaar magic en ik ben vrij overtuigd casual speler. Ik heb wel af en toe een toernooitje gespeeld, maar altijd voor de lol met vrienden of gekke formaten. De pro tour is voor mij simpelweg niet meer dan een hulpje om “serieuze” spelers de naam van het formaat dat ik vandaag ga beschrijven te helpen onthouden. Neem de eerste 5 letters van pro tour en ja, je hebt proto!

Heb je ooit battle strain gebruikt om iemand dood te maken? Heb je ooit jezelf voor je kop geslagen toen je die surge of zeal in je hand vergeten was omdat je die zo crappy vond? Heb je ooit iemand meer dan 8 damage gedaan met een enkele boros recruit? Heb je ooit na moeten denken hoe je kon winnen terwijl je op 1 leven stond en de infectious host aan je overkant niet dood mocht gaan voor je tegenstander dood was? (En dan winnen, maar dankzij je tegenstander, terwijl je het zelf duidelijk anders had moeten doen, ik ben zeker niet perfect!) Heb je ooit gespeeld om de duurste kaart van een set tegen een random landje en echt super je best doen, niet omdat die kaart zo goed is in het formaat dat je speelt, maar omdat je dat landje niet kwijt wil!?!

Al dit soort dingen vind je in proto! Probeer vooral een paar potjes, je zult niet teleurgesteld zijn want proto kost bijna niks en is toegankelijk voor iedereen. Proto is namelijk zo ongeveer het simpelste magic formaat dat er bestaat, een beginner kan winnen van een pro en geen potje is hetzelfde. Wat is dat proto dan zul je nu vast denken.

Proto is eigenlijk vrij simpel, je koopt een starter, je speelt om ante, zet een krabbel op je eventueel verloren ante of schudt de eventueel gewonnen ante door je deck. Veel spelers kijken me op dit punt meestal vrij glazig aan, dus ik zal het wat nauwkeuriger beschrijven in meer modernere termen.

- Eerst koop je een starter, vandaag de dag een tournament pack genaamd (dit zijn die packs met 75 kaarten, +/- 45 random spells en +/- 30 random land)
- Eventueel kijk je welke kaarten je getrokken hebt, al vind ik het zelf leuker om gewoon te gaan spelen. Verander absoluut niks aan de inhoud van je pack, je zit hier hoe dan ook aan vast.
- Je kaarten schud je, waarna je bepaalt wie begint, net zoals bij een normaal potje.
- Pak je 7 kaarten.
- Draai kaart nummer 8 om, dit is jouw ante. Je tegenstander doet dit ook.
- Speel nu je potje.
- De verliezer zet een paraaf/krabbel/tekening/whatever op zijn ante en geeft deze daarna aan de winnaar. De winnaar voegt de ante toe aan zijn deck.
- Als verliezer daag je nu natuurlijk je tegenstander uit tot een nieuw potje.

Om wat standaard vragen te beantwoorden, ja, je speelt inderdaad om kaarten, nee, je mag echt op geen enkele manier je deck wijzigen en ja, mana screws komen vrij vaak voor, maar dat gebeurt net zo goed bij je tegenstander. Gelukkig zie je in dit erg onvoorspelbare formaat toch ook heel erg dat playskill wint en dat de betere spelers gewoonlijk met meer kaarten eindigen. Ook blijkt dat mensen die hun deck beter kennen en beter doorhebben wat ze kunnen verwachten een voordeel hebben. Zo had ik in Mirrodin block een vrij controlisch proto deck (met o.a. 3 annuls en vrij veel (artifact) removal), mijn Ravnica deck aan de andere kant was meer van het zo snel mogelijk beuken. Het kostte wat potjes (waarin ik te voorzichtig speelde), maar op een gegeven moment had ik door dit door en kon ik mijn playstyle hierop aanpassen en hierdoor meer potjes winnen.

Proto is al een stukje ouder dan veel casual formaten. Ik kan niet zeggen dat ik bij het prille begin hiervan ben geweest, want dat was zelfs voordat ik begon met spelen, maar ik heb gehoord dat het in Amsterdam is geïntroduceerd door een zekere Linda die vroeger bij de Gamekeeper werkte. Hierna is het overgewaaid naar Sir Ludemus house of games, waar het vrij fanatiek gespeeld werd. Van een van de mensen die het hier speelde hoorde ik er van, maar ik heb het zelf daar nooit gespeeld. Pas veel later, ruim nadat Sir Ludemus opgeheven werd en deze Linda al lang weg was bij de Gamekeeper, dacht ik weer eens aan dit formaat en samen met wat mensen hebben we het toen geïntroduceerd bij de studievereniging op de Vrije Universiteit. Ondertussen zijn we hier al bezig met het 4e proto block (we hebben Kamigawa over geslagen) en het bevalt nog steeds erg goed!

Ok, maar waarom zou jij nou proto willen spelen, je hebt totaal geen invloed op je deck, je verliest kaarten, de mana screw moet wel haast verschrikkelijk zijn en het is zoooo random. Helaas zijn dit allemaal dingen waar je mee moet leren leven en voor sommige mensen is daarom proto inderdaad niet de uitkomst die het voor anderen wel is. Wel is het zo dat de mana screws veel minder een probleem zijn dan ze op het eerste gezicht lijken. In feite is proto wat voor jou als je eens wat anders wil, als je alleen voor de lol wil spelen, als je een formaat wil hebben dat voor iedereen toegankelijk is en zeker ook als je die mensen die wel de regels van magic kennen, maar er niet in willen investeren, ook eens bij het spelen wil betrekken. Een proto deck is verkrijgbaar vanaf zo ongeveer 7 euro, het gebeurt hoogst zelden dat het ene deck echt beter is dan het andere en playskill is vaak zelfs echt relevant.

Proto is echt verreweg mijn favoriete formaat om te spelen met een heel gemengde groep van spelers en over het algemeen is het een groot succes. Zit jij ook met een groep waar er een groot verschil is tussen de hoeveelheid kaarten die mensen hebben? Of wil je misschien eens wat anders om voor de lol te spelen, probeer het vooral eens!

Omdat proto zo random is vergeleken met andere formaten kom je echt de raarste interacties tegen. Het volgende heb ik zien gebeuren of komt uit potjes die ik zelf heb gespeeld.

Een vedalken dismisser, mark of eviction en een strands of undeath die heel gezellig zorgden dat iemand geen nieuwe kaarten ging pakken en dat zijn opties ook steeds kleiner werden.

Een speler die crowd favorites wanhopig gebruikt om zijn tegenstander van zich af te houden en die dolblij zijn twaalfde mana neer smijt. In de volgende beurt wordt deze speler aangevallen en vol trots tapt hij al zijn landjes om 3 van de creatures van zijn tegenstander te tappen. Deze vraagt hem of hij zeker weet dat hij dat wil doen, en nogmaals, en nogmaals. Ja, deze speler weet het echt heel zeker. Waarna zijn tegenstander hem er op wijst dat hij maar WW in zijn poel heeft. Klein detail, deze speler stond op 4 leven dat dit gebeurde…

Een speler heeft een vinelasher kudzu in play in meer dan genoeg mana. Hij pakt zijn een selesnya sanctuary en besluit zijn golgari rot farm te bouncen. De rest van het potje kweekt deze speler een zo groot mogelijke kudzu.

De ene speler speelt een guardian of vitu-ghazi, de andere convolute deze. Enkele beurten later recollect de eerste speler de guardian en natuurlijk heeft de andere speler ondertussen zijn 2e convolute weten te pakken om een tweede keer op geheel gelijke manier de guardian te stoppen.

Manieren om een halycyon glaze actief te houden zijn onder andere shambling shell, zephyr spirit, mark of eviction of een mindmoil en een beetje geluk. Ja, zephyr spirit heeft nog best wel nut in proto! Een muur die meer dan 3 damage kan hebben is gewoon lastig weg te krijgen.

Tot de meer interessantere kaarten die ik won met proto behoren een oblivion stone, iridescent angel, moblization en birds of paradise, al is die laatste echt niet extra nuttig in proto.

Elk proto potje is weer anders, het blijft altijd spannend om voor ante te spelen, daag me gerust eens een keer uit!

pi

p.s. Suggesties voor nieuwe artikelen zijn welkom.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Re: Proto

Bericht door David »

Leuk stukje.
pi schreef:Een speler die crowd favorites wanhopig gebruikt om zijn tegenstander van zich af te houden en die dolblij zijn twaalfde mana neer smijt. In de volgende beurt wordt deze speler aangevallen en vol trots tapt hij al zijn landjes om 3 van de creatures van zijn tegenstander te tappen. Deze vraagt hem of hij zeker weet dat hij dat wil doen, en nogmaals, en nogmaals. Ja, deze speler weet het echt heel zeker. Waarna zijn tegenstander hem er op wijst dat hij maar WW in zijn poel heeft. Klein detail, deze speler stond op 4 leven dat dit gebeurde…
Heeft die speler echt manaburn genomen? Dat is wel flauw. Als je trouwens een ability announcet en vervolgens blijkt dat je de costs niet kunt betalen, dan moet je alles terug draaien tot voordat je de ability aankondigde.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

nee, ik heb hem het terug laten nemen, we speelden echt ergens om (mobilization) en ik vond het lullig om zo te winnen. Hij was er wel duidelijk een beetje van slag door :).

mazzel

pi

p.s. deze persoon is btw als Chain geregistreerd op dit forum :).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
the king bee
Master
Berichten: 104
Lid geworden op: vr dec 27, 2002 10:31 pm
Locatie: Assen

Bericht door the king bee »

Hoi Pi
leuk verhaal
misschien kun je nog eens iets schrijven over andere formats?
ik had hier nog niet van gehoord, maar ga dit zeker eens proberen.
vooral op vakantie scheelt het een hoop gesleep.
die doos met deckjes neemt toch wel erg veel ruimte in mijn rugtas in.

goed idee trouwens die artikelen.
ik hoop dat er meer volgen.

groeten Peter
The only thing that matters is how you see yourself.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik moet even kijken voor alternatieve formats, zoveel heb ik er namelijk niet gespeeld (althans, weinig die zo intressant zijn als proto).

Inderdaad is het ook makkelijk voor een vakantie of zo, als je tenminste iemand hebt die ook magic speelt. Als je zomaar een winkel binnen komt lopen, zo van "Yo, willen jullie om kaarten spelen?" dan werkt het denk ik iets minder handig :).

Het is de bedoeling om elke 2 weken een artikel te posten. Als er meer mensen bij komen die artikelen willen schrijven dan wordt dat misschien vaker ook. Momenteel zijn Dragonheart en ik de enige.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

vandaag een multiplayer potje proto gespeeld met iets andere regels dan normaal. Vroeger was ik altijd uitgesproken tegen multiplayer proto, maar ik moet eerlijk bekennen dat de manier waarop dit gespeeld wordt wel eens zou kunnen werken. Voornaamste reden dat het werkte is dat de ante dicht gedraait is, waardoor niemand weet wie een goede kaart inzet en voor wie het een prut kaart is zodat dit geen invloed kan hebben op wie er aangevallen wordt. Tweede punt waardoor het werkte is dat deze mensen eigenlijk altijd multiplayer spelen en beter weten hoe dat er normaal aan toe gaat dan veel mensen waar ik proto mee heb gespeeld. Dat er een paar kaartjes ingezet werden veranderde voor hun niet echt hoe zij speelden.

Overigens hadden ze natuurlijk wel gewoon liever zelf gewonnen, ik ging er beide potjes met de kaarten vandoor. Het eerste potje had ik een vrij zwakke start maar wist ik uiteindelijk toch na veel geworstel de overhand te krijgen. Met name door doran, the siege tower die bij een van de tegenstanders lag. Het tweede potje kwam mijn deck zeer sterk uit de startblokken met verschillende sterke vliegers gedurende het hele potje (aangevoerd door mistbind clique en changeling hero met een soaring hope er op) terwijl ik de ajani goldmane die ik al sinds beurt 1 in mijn hand had rustig bewaarde tot ik hem nodig had. Dit bleek te zijn voor het toebrengen van de genadeslag aan de een na laatste tegenstander en voor het verder versterken van mijn beestjes wanneer die richting de laatste tegenstander wouden. Mijn proto deck mag vaker zo goed presteren :).

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Waarom zou de ante invloed hebben op wie er aangevallen wordt?
McDutch
Advanced
Berichten: 26
Lid geworden op: za okt 27, 2007 7:58 pm
Locatie: Heerenveen, Friesland, NL

Bericht door McDutch »

Stel dat de ante een dure of goed bruikbare kaart is, zou jij die dan niet graag zo snel mogelijk willen hebben?
lets play 'sled.' Here's how it works: You're the sled.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

Ik heb zien gebeuren dat mensen zich meer druk maakten als zij snel uit het spel gewerkt werden als zij een duurdere kaart ingezet hadden. Ook heb ik zien gebeuren dat mensen anderen met de duurdere kaarten er het eerst uit werkten. In mijn ervaring kan het veel invloed hebben op het politieke deel van multiplayer en kan lang niet iedereen daar even goed mee om gaan. Als je met een groep zit waarvoor het ze allemaal geen ene flikker kan schelen wat ze inzetten dan hoort het ook niet uit te maken, maar ik ken weinig mensen die daar aan voldoen.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
MartinV
Advanced
Berichten: 27
Lid geworden op: wo okt 31, 2007 5:37 pm
Locatie: Grubbenvorst

Bericht door MartinV »

Zijn er eigenlijk regels over spelen met ante? (je inzet bepalen etc.)

Heb namelijk wel eens gehoord dat je, nadat je geschud hebt, je eerste kaart in je library als ante moet inzetten. Dit lijkt me dus niks aan. Heb je net moeite gedaan om een kaart aan te ruilen ofzo.

Zelf speel ik heel soms om inzet, alleen wel vantevoren een kaart inzetten. Bijvoorbeeld: Iemand wil graag goblin token die ik net uit booster van 10th heb gehaald, dan wordt dat de inzet.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

als je ante speelt dan kun je daar allemaal afspraken omheen maken, maar die zijn voor proto allemaal niet zo heel erg relevant. Dit omdat je bij proto simpelweg 1 pakje hebt waar je mee speelt waar niks aan verandert (anders dan de kaarten die je verliest of er bij krijgt).

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Even voor de duidelijkheid, bij multiplayer proto is er maar 1 winnaar en die wint alle ante, right? Dus niet dat je de ante wint van iedereen die je dood maakt ofzo?
Dan zie ik echt niet hoe het uit kan maken dat je de ante weet. Op het moment dat je het inzet ben je het kwijt. Vervolgens is er een stapel die door de winnaar gewonnen wordt. Iedereen speelt voor dezelfde stapel, en iedereen moet het zelfde doen om die te winnen. Hoe heeft dat invloed op wie er door wie wordt aangevallen?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik weet toevallig dat jij iets meer multiplayer ervaring hebt dan de meesten. Ik heb alleen regelmatig meegemaakt dat mensen toch heel anders spelen als ze een kaart op het spel hebben staan, zeker als dat een dure kaart is. Opeens worden ze boos op de persoon die besluit dat het het handigst is dat ie 1 tegenstander tegelijk er uit werkt en die hun toevallig als doelwit heeft gekozen, of zelfs boos op de persoon die omstebeurt een tegenstander aanvalt.

Aan de andere kant heb je de persoon die wel degelijk degene met de duurste kaart er het eerst uit mikt vanwege de dure kaart. Hetgeen natuurlijk een puur psychologisch iets is en niet iets wat bijzonder handig is als je wilt winnen.

Ik denk zelf ook niet zoals deze mensen, maar ik heb beide vaak genoeg zien gebeuren. Te vaak om nog multiplayer proto te willen spelen op de manier zoals beschreven in het artikel. De achteraf eigenlijk vrij triviale oplossing van de ante dicht houden haalt een groot deel van de bovengenoemde problemen weg en het lijkt inderdaad wat beter te werken.

mazzel

pi

p.s. ik merk wel aan mezelf dat ik me ook ietsje anders gedraag als het om een kaart gaat. Ik speel met name nog net even wat meer om te winnen. Ik zou dan normaal iemand er op wijzen dat ie ook met creature X zou kunnen blocken en nu niet (of juist wel als dat blocken in mijn voordeel zou zijn).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie