Ruilen? Graag!

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Ruilen? Graag!

Bericht door pi »

Ik ben pi, speel ruim 8 jaar magic en ik ben vrij overtuigd casual speler. In die 8 jaar heb ik duizenden kaarten geruild met zeer veel verschillende mensen. Ik heb deals gedaan voor commons die bijna niks waard waren tot kaarten met een waarde ruimschoots hoger dan veel mensen hun decks. Ik heb wel eens deals gedaan waarbij ik flink afgezet werd voor kaarten en ik moet eerlijk bekennen dat ik vroeger zelf ook wel eens heb gedaan. Ik zie mezelf als iemand die vrij veel ervaring heeft met het handelen in magic kaarten, zowel online als gewoon en ik hoop hierover het een en ander aan anderen mee te kunnen geven.

Als ik je 1 ding mee kan geven met dit artikel dan is dit het:

Als je het idee hebt dat persoon X te veel vraagt voor een kaart, bedenk dan alsjeblieft dat er een persoon Y moet zijn die wel een redelijke prijs vraagt voor dezelfde kaart.

Je hebt nu misschien iets van “ja, duh!” en mogelijk denk je zelf ook inderdaad zo. In mijn ervaring is dit alleen niet erg waarschijnlijk. De meeste mensen die ik tegen kom om mee te ruilen behandelen mijn kaarten alsof ik de enige ben die ze heeft en vaak zijn ze bereid om veel te veel voor kaarten te geven (tot aan boven de winkelprijs aan toe). Ik heb zelf ook best een beetje moeite om de conclusie te trekken dat het geen zin heeft om verder te onderhandelen, maar ik kan het wel als het nodig is.

Een deel van dit is natuurlijk te verklaren met dat mensen soms niet op de hoogte zijn van gangbare prijzen voor kaarten of mogelijk dat ik dit niet ben, maar ik heb ook vaak genoeg gehoord van een ander dat hij eigenlijk een kaart lager schat, maar dat hij een deal toch maar doet omdat hij de kaart zo graag wil.

Mijn theorie is dat mensen niet graag ergens moeite in stoppen om vervolgens er niks uit te halen en ook dat ze verblind worden door hoe graag ze een bepaalde kaart willen en daarom een deal doen om toch maar die kaart te pakken te krijgen. Als succesvolle handelaar wil je gebruik maken hiervan.

Probeer altijd te ontdekken welke kaarten van jou in de ogen van de ander meer waard zijn dan jij ze vindt, probeer ook het omgekeerde vast te stellen, namelijk welke kaarten in jouw ogen meer waard zijn dan in de zijne. Dit zijn de kaarten waarmee je de meest interessante deals kunt maken. Als je succesvol wilt handelen dan leer je jezelf aan om altijd bereid te zijn om door te zoeken naar persoon Y als je een kaart graag hebben wil en om ondertussen met de persoon waarmee je nu aan het onderhandelen bent een deal te maken waar je meer voordeel uit haalt.

Natuurlijk is succesvol maar net hoe jij het definieert en mijn verwachting is dat de meeste mensen die dit artikel lezen niet de die-hard traders zijn waar deze voorgaande paragraaf op slaat. Ik kom later op verschillende soorten traders terug.

Mijn geschiedenis.

Ik heb zelf alleen in het heel prille begin deals gedaan die echt slecht voor mij waren. Dit was helaas een beetje een gevolg van de mensen waar ik het spel van leerde. Deze waren namelijk best bereid om mij hele slechte deals te geven, of zelfs om kaarten van mij te laten verdwijnen (althans, dat vermoed ik, bewijs was moeilijk). Alle andere deals die ik heb gedaan waren verder minimaal niet in mijn nadeel in mijn ogen. Een voorbeeld van een deal in mijn prille begin: mijn bottle gnomes en infernal darkness tegen 2 llanowar elves.

Nadat ik ontdekt had dat ik toch wel redelijk opgelicht was werd ik huiverig voor het maken van verlies op magic deals en in eerste instantie heb ik toen een hoop deals gedaan die erg in mijn voordeel waren. Zelfs al wist ik de prijzen toen niet goed, ik wist wel heel zeker dat ik geen verlies maakte. Hier ben ik niet trots op. Met de tijd kreeg ik een beter idee van de waardes van kaarten en hoe het ruilen werkte, hierdoor werd ik ook eerlijker in mijn deals. Dit hing samen met een tijd van vooral veel ruilen en weinig bouwen van nieuwe decks, ik had namelijk toch niet veel mensen om mee te spelen. Weer een voorbeeld: mijn 3 goede uncommons (oa overrun) tegen een stroke of genius, dit deed ik natuurlijk aan het begin hier van.

In deze tijd was praktisch elke kaart in mijn bezit te ruil, sterker, in deze tijd had ik precies 1 playsetje (birds of paradise). Ik kan vertellen dat dit zeer goed voor je collectie is. Ik ruilde kaarten links en rechts, up en down en altijd met een klein beetje voordeel. Dit voordeel kon zijn meer waarde terug krijgen, maar het kon ook zijn dat ik betere kaarten terug kreeg met een gelijke totaal waarde. Zowel kwantiteit als kwaliteit dus eigenlijk. Een extreme deal die ik in deze tijd deed was eentje waarbij de deal met een revised clone al vrij leuk voor mij was en er daarachter eentje van beta bleek te zitten en de ander het niet uit maakte welke in de deal zat. Eigenlijk geheel niet serieus stelde ik voor om het dan maar zo te doen met die beta en tot mijn grote verbazing stemde hij toe.

Het gebeurde vaak dat ik een hele dag op een beurs aan het ruilen was voor de laatste populaire rares en dat ik dan aan het eind van de dag met een flinke stapel hiervan op de organisator van de beurs afstapte en dan met hem een heel interessant kaartje ruilde. De volgende maand was er weer een beurs en het ritueel herhaalde zich. Dit bezorgde me uiteindelijk kaarten als library of alexandria, mox ruby en ancestral recall.

Na een tijd van handelen op deze manier begon ik toch weer zin te krijgen in het bouwen van decks en begon ik langzaamaan playsetjes te maken van meer kaarten en ook weer af en toe een deck in elkaar te zetten. Mijn tegen deze tijd al vrij grote collectie hielp hier goed mee. Dit was minder goed voor mijn “tradestock” en het ruilen ging op een lager pitje, ook omdat de beurs stopte vanwege te weinig opkomst. Sinds deze tijd komen er ook weinig echt dure kaarten bij tussen mijn ruilkaarten.

Gelukkig ontdekte ik het ruilen via internet. Hier kon ik nog steeds terecht voor het ruilen van kaarten en zelfs ook voor het spelen van magic zelf. Met een beetje zoeken kun je op internet echt alles vinden tegen een heel redelijke prijs. Vaak zelfs erg goedkoop en met de anonimiteit van het net is het ook makkelijker voor jezelf te verantwoorden om een deal te doen die erg in je voordeel is. Helaas introduceert het internet wel een probleem, het is namelijk ook veel makkelijker om iemand zijn kaarten gewoon niet toe te sturen, ook vanwege die anonimiteit. Ik vond op het internet onder andere een deal van mijn upheaval tegen een tropical island waarvan de laatste natuurlijk nooit op kwam dagen en later bekend werd dat deze persoon meerdere mensen geript had. Aan de andere kant heb ik ook heel goede deals via het internet gedaan waarbij de andere kaarten wel op kwamen dagen.

Zoals je hebt kunnen lezen heb ik zelf zowel goede als slechte deals gedaan (voor beide kanten) en ben ik niet helemaal vies van deals die in mijn voordeel zijn. Ik wil met dit artikel vooral mensen een idee te geven van waarop te letten bij een deal. Hiervoor geef ik zodirect tips voor 3 verschillende traders, namelijk de beginnende trader, de casual trader en de echte die hard. Onafhankelijk van de categorie waar je zelf in denkt te vallen zou ik toch alles lezen omdat je ook wilt weten wat er tegen je gebruikt zou kunnen worden of eventueel wat je tegen iemand zou kunnen gebruiken als dat is waar je naar op zoek bent.

De beginner.

* Zorg dat je een behoorlijk idee hebt van wat je kaarten waard zijn of durf navraag te doen.

Wat ik vaak zie is dat mensen dingen voorstellen die heel duidelijk in hun eigen nadeel zijn, maar dat ze dat gewoon zelf niet weten. Dit is heel makkelijk op te lossen door een blaadje als Inquest aan te schaffen, door een online prijslijst als MOTL te raadplegen of zelfs gewoon door de mening van wat mensen om je heen te peilen. Er zijn mensen die van mening zijn dat iedereen zijn eigen fouten moet maken en die je niet zullen willen helpen, maar veruit het grootste deel zal je graag hun mening geven, zeker als ze denken dat ruilen iets is waar van ze wat weten. (Of ze schrijven er een artikel over ;)).

* Zorg dat je een degelijke manier hebt om je kaarten te bewaren

Losse stapels kaarten kom ik vrij vaak tegen. Dit kan best werken voor een voorraad kaarten die alleen maar op 1 plek ligt. Helaas geldt dit niet voor je ruilkaarten. Zeker de duurdere wil je in hoesjes en/of mapjes hebben. Kaarten met beschadigingen zijn gewoon simpelweg duidelijk minder waard dan die zonder. Een mapje is zeker de investering waard! Met je kaarten spelen zonder hoesjes is ook vrij destructief en zorgt er ook nog eens voor dat je na een tijdje met een illegaal deck speelt omdat de kaarten herkenbaar zijn aan de beschadigingen. (Proto, zie vorig artikel, speel ik zonder hoesjes, maar dat is ook een formaat waar dat normaal is).

* Als je het idee hebt dat persoon X te veel vraagt voor een kaart, bedenk dan alsjeblieft dat er een persoon Y moet zijn die wel een redelijke prijs vraagt voor dezelfde kaart.

Je kent weinig mensen die magic spelen en die ene kaart is natuurlijk wel heel cool. Je moet dus maar toegeven aan de prijs die de meer ervaren speler vraagt. Fout! Natuurlijk kan het goed zijn dat dit een redelijke prijs is, maar zorg dat je dit zeker weet. Deze speler en deze kaart is niet uniek al lijkt dit misschien zo. Kijk eens goed rond, doe nog eens navraag en wees zeker bereid om nee te zeggen. Je verzameling zal je dankbaar zijn. Dit gaat zeker op voor (un)commons, veel meer ervaren spelers die al tijden spelen schatten deze veel lager dan beginnende die nog maar een kleine collectie hebben, probeer dit soort kaarten dus altijd met iemand te ruilen met iemand die al een tijdje mee doet en er bakken vol van heeft liggen.

De casual trader.
(de tips voor de beginner gelden hier natuurlijk even goed)

* Vrijwel iedereen die je een voorstel doet wil er wel een throw-in bij doen.

Mensen zijn nou eenmaal geneigd om je voorstellen te doen die een beetje in hun voordeel zijn. Hier kun je moeilijk over gaan doen, of je kunt je dit realiseren en zelf ook om wat extra’s te vragen. Een random uncommon hier, een slechte rare daar, een keer een paar goede commons bij de volgende en warempel, dan kom je opeens iemand tegen die wat van die kaarten hebben wil en zo heb je eigenlijk voor niets een deal kunnen sluiten. Aan de andere kant moet je zelf ook niet te moeilijk doen over wat extra’s, maar meestal kun je het wel zo uit mikken dat jij wat meer voordeel hebt. Dit werkt vooral omdat de meeste mensen geen behoefte hebben aan moeilijk doen over extra’s.

* Probeer zoveel mogelijk mensen te leren kennen die spelen.

Keuze is goed, des te meer mensen je kent, des te makkelijker het wordt om een kaart te vinden en des te makkelijker het wordt om die voor een goede prijs te vinden. Ook is het zo dat mensen makkelijker een deal maken met iemand die ze kennen dan met een onbekende. Mats iemand 1x en mogelijk matst hij je nog vele malen terug. Natuurlijk is veel mensen kennen ook niet verkeerd als je eens verlegen zit om een potje magic. Als je veel mensen kent is het ook soms haalbaar om iemand te vinden die een kaart lager schat dan iemand anders die jij kent die, die kaart wil en dan als tussenpersoon een beetje winst maken. Zo doorruilen is wel meer het terrein van de die-hard.

* Kaarten zakken vanzelf wel in waarde, of niet…

Het gebeurt vaak dat een kaart heel populair is als hij net uit is. Dit is meestal niet het moment om die kaart bij te gaan ruilen. Van alle kaarten die nu minder dan een jaar uit zijn zal waarschijnlijk een heel groot deel zakken in waarde het komende jaar, daarnaast zal de rest ook zelden helemaal waardevast blijven. Dit kan voor sommige kaarten een kwestie van weken zijn, maar voor anderen duurt dit tot ze uit type 2 of zelfs uit extended zijn. Ik zou je niet aanraden om te wachten op de rotatie van extended, maar type 2 gaat vrij snel en heeft vaak een duidelijk effect. Aan de andere kant heb je kaarten die in eerste instantie vrij laag geschat worden en die plots in een populair deck belanden. Dit zijn natuurlijk kaarten die je juist nu bij wil ruilen voor ze stijgen. De inschatting maken hiertussen is vaak lastig, maar als je op save wil spelen dan is wachten op een type 2 rotatie voor nieuwe dure kaarten een vrij goede gok.

De die-hard.

Het voorgaande is natuurlijk allemaal gesneden koek voor je, ik weet zelfs niet eens zeker of ik echt wat voor je bij kan dragen, maar ik ga het lekker toch proberen.

* Zoek de beste deal.

Zoals ik aan het begin al zei, een van de kunsten van het ruilen met magic kaarten is op zoek gaan naar de kaarten die de andere laag schat bij zichzelf en degenen die hij hoog schat bij jou. Als je erg flexibel bent in de kaarten die je wilt dan kun je op deze manier hele leuk deals maken, zeker als je geen morele problemen hebt met flink winst maken. Persoonlijk kwam ik op een gegeven moment iemand tegen die time warp aan zag voor time walk, dat ging mij te ver, maar jou misschien niet.

* Zoek groepen met interesse in verschillende kaarten.

Veel mensen hebben een redelijk idee van waardes van kaarten, maar verschillende soorten spelers hebben verschillende voorkeuren voor type kaarten. Het duidelijkste verschil zie je hierbij tussen de verzamelaar en de speler, maar ook tussen de tournooispeler en de casual speler kan dit erg duidelijk zijn. Vaak zijn kaarten of bij de een of bij de andere populair en als jij dan een beetje tussen ze heen en weer kunt lopen dan heb je de mogelijkheid op een leuk winstje, of simpelweg de mogelijkheid om de kwaliteit van de kaarten die je hebt op te hogen.

* Volg wat populair is op tournooien.

Mensen die heel fanatiek magic spelen zijn vaak tournooispelers. Deze hebben veel geld over om toch maar hun deck op tijd compleet te krijgen. Voor veel kaarten bepalen deze mensen de waarde. Als je nu merkt dat een nieuw deck op zit te komen dan is het misschien wel een goed plan om de belangrijkste rares er van bij te ruilen tegen een redelijke waarde en dan, als het deck echt populair wordt deze met een leuk winstje weg te ruilen. Voorbeelden hiervan waren de laatste jaren vooral duidelijk te zien in type 1, als eerste gingen veel vrij dure kaarten hard de lucht in qua prijs en daarna werd portal legaal en gingen vooral kaarten van de portal 3 kingdoms set hard omhoog. Een oplettende handelaar had vooral dit laatste gemakkelijk aan zien komen. Helaas was ik niet zo oplettend moet ik toegeven, maar achteraf waren de tekenen erg duidelijk.

* Hou je ogen open.

Of je nu met koninginnedag over de vrijmarkt loopt, of dat er toevallig iemand met een grote doos naast je gaat zitten. Hou altijd je ogen open. Je weet nooit waar je een goede deal zult vinden, die doos is misschien wel gevuld met crap, maar die paar kaarten die wel waarde hebben zijn misschien wel mox diamond, painlands of een morphling en op de vrijmarkt lijkt het misschien ook wel helemaal niks, maar van die adarkar wastes, haunted echoes, lin sivvi, defiant hero en foil wild mongrel voor nog geen euro ben je achteraf waarschijnlijk ook wel blij.

Ik hoop dat ik je hiermee op zijn minst iets heb gegeven om over na te denken en dat je zo misschien iets beter inzicht krijgt in wat je kunt doen om een ruil beter voor jou te maken en wat je tegen je kunt verwachten.

De voorbeelden van deals die ik gaf zijn vrij duidelijk, maar misschien weet je nog deals waar het wel discutabel is welke kant er het best vanaf komt, post ze hier vooral! Misschien kan iemand je ook nog helpen met een deal waar je nu mee bezig bent.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Wel leuk om te lezen maar ik doe er waarschijnlijk niet zo veel mee. Ik ben zo'n luie ruiler die liever gewoon de kaart heeft die hij zoekt en een beetje verlies op de koop toe neemt. Ik hoop alleen dat het verlies niet te groot is. Voordeel is wel dat ik vaak kaarten leuk vind die niet zo veel waard zijn. Ik ruil ook alleen maar om kaarten te krijgen waar ik waarschijnlijk mee wil spelen en nooit alleen om betere kaarten te krijgen.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik had in ieder geval sterk het gevoel dat ik eens zoiets als dit wou schrijven, zodat ik er mensen naar kan verwijzen of mensen er eens een beetje over na kan laten denken. Ik verwacht niet dat iedereen meteen zijn eigen geliefde ruilmethodes aan gaat passen. Als er ook maar 1 iemand is die ik ooit hiermee van een slechte ruil af kan houden dan is mijn missie geslaagd.

Ik ruil ook vaak voor goedkope kaarten, in tegenstelling tot veel mensen die zoveel te ruil hebben als ik. Ik ben nou eenmaal ook een speler en hou wel van een beetje vreemde decks af en toe (al geef ik toe de neiging te hebben ze dan als maar door te "tweaken" tot ze niet meer zo vreemd zijn en langzamerhand toch weer vrij goed worden).

Ik moet iig maar weer eens een poging gaan doen kudzu te breken :D.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Luitzen
Adept
Berichten: 447
Lid geworden op: di mei 25, 2004 4:40 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door Luitzen »

Van ruilen komt huilen.

Anywee, wederom grappig om te lezen, veel dingen in je artikel herken ik wel van vroeger toen ik zelf nog ruilde. Tussen ruilen via internet en persoonlijk ruilen zit een groot verschil, vroeger toen ik nog ruilde had ik als ik persoonlijk ruilde toch eerder het gevoel dat ik niet goed opgelet had qua waarde en stuff. Via internet kan je alles afwegen, mensen om raad vragen enzovoorts, toch is persoonlijk ruilen veel fijner, je sluit eerder deals en kunt gelijk met dat persoon praten en natuurlijk magicken.
Ik heb zelf ook vaak genoeg deals gedaan die absoluut in mijn nadeel waren, maar in dat soort gevallen had ik die kaarten gewoon nodig en had ik ook niet heel veel zin om er ontzettend veel moeite voor te doen, dan maar wat meer geven. Wat ik bij het ruilen vaak tegenkwam was dat iemand een kaart zag in mijn map en die erg graag wilde, maar er dan vervolgens niet bereid voor was om er ook maar iets voor te geven, dan vraag ik me toch echt af hoe graag je die kaart nou wil?
Megadeals sluiten is overigens geweldig, maar dat doe je meestal alleen met iemand die je al kent en waar je vaker mee hebt geruild, gewoon een heleboel kaarten die jij nodig hebt voor een heleboel kaarten die hij nodig heeft.

Toppie pi
:!:
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik heb een alpha ancestral recall geruild met iemand die ik daarvoor niet kon en die ik via internet ontmoet had? Ik heb nooit erg veel moeite gehad met grote deals doen met onbekenden. Ik was ook altijd wel goed in overzicht houden, soms 3-4 deals tegelijk op de beurs in purmerend.

Ik had wel ooit iemand die echt iets van 1.5 uur moeilijk zat te doen over een deal en waar toen inderdaad uit bleek dat het toch eigenlijk niks ging worden omdat ie toch niet genoeg wou geven. Beetje irri is dat.

Maareh, dankje :). Blij dat je het artikel cool vond.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Luitzen
Adept
Berichten: 447
Lid geworden op: di mei 25, 2004 4:40 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door Luitzen »

Je hebt altijd mensen die moeilijk doen over kaarten, en die absoluut niet bereid zijn te geven voor de kaarten wat ze eigenlijk waard zijn. Er zijn ook veel meningsverschillen over waardes van kaarten, de ene winkel zegt dit de andere zegt dat, waarop moet je nou je waarde baseren? Ik baseerde het meestal op een aantal winkels en er dan net iets onder zitten.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik denk dat veel mensen zo werken, ik kwam toevallig op een vrij kleine beurs die georganiseerd werd door een vrij grote handelaar (ooit grootste van Amsterdam en omstreken) en eentje die heel schappelijk was om mee te onderhandelen of om te vragen naar wat hij van een deal vond. Dit betekende dat de meeste mensen daar een redelijke schatting konden maken of krijgen voor wat een redelijke prijs was voor kaarten of iig wat een redelijke deal zou zijn.

Ik vond het toen echt een heel stuk makkelijker om op de hoogte te blijven van prijzen dan nu. Nu heb je al die gekke mensen die allemaal winkelprijzen aanhouden. Een paar euro voor een uncommon, met boosters die amper meer dan 2 euro kosten... Zelfs fact or fiction haalde dat bij lange tijd niet in zijn hoogtij dagen.

Maar goed, lekker mee gaan met de stroom als het je uit komt, als iemand een paar euro wil geven voor mijn mooie nieuwe uncommon, zijn feestje :).

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Luitzen
Adept
Berichten: 447
Lid geworden op: di mei 25, 2004 4:40 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door Luitzen »

Hoe het nu zit, geen idee! Ik hoop dat het niet al te erg is, aangezien ik van plan ben over een maand weer te beginnen met spelen.
Plaats reactie