Dragoons

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Dragoons

Bericht door pi »

Ik ben pi, speel ruim 8 jaar magic en heb in die tijd aardig wat decks gebouwd. Wat ik met dit artikel wil proberen is laten zien hoe ik decks bouw en wat voor gedachtengangen ik daarbij heb. Ik hoop hiermee beginners ideeen te geven over hoe een meer gevorderde speler dit doet en meer gevorderde spelers hoop ik ideeen te geven voor decks. Ik blijf natuurlijk als altijd casual speler en dit zijn dan ook casual decks.

Ok, eerst maar eens verzinnen wat voor deck we gaan bouwen. Voor dit artikel wil ik eigenlijk eens een deck bouwen rond een kaart die ik al een tijdje heb liggen, maar waar ik nog nooit wat leuks mee heb gedaan. Bij het bouwen van dit deck zal ik uitgaan van mijn eigen collectie kaarten omdat proberen bewust te verwoorden hoe ik denk bij het bouwen van dit deck, al moeilijk genoeg is zonder mezelf extra te limiteren (bv door me aan een budget te houden). Ik bouw vrijwel altijd een deck dat bedoelt is om ver te komen in multiplayer, maar dat zeker niet kansloos is in single player.

Om te bepalen waar ik het deck rond zal bouwen ga ik eens neuzen door mijn kistje met rare playsetjes. Hieronder vind je een lijstje van de meer intressante opties die ik tegen kom en eventueel ideeen die me meteen te binnen schieten.

angel of despair
Groot, sloopt dingen, vliegt. Misschien leuk met reanimation. Heeft wel heel specifieke kleuren nodig.

dracoplasm
Lifeline, creatures die graag dood gaan, misschien zorgen dat ik 'm als instant kan spelen voor creatures die toch al dood gaan?

guided passage
Intressant als er 1 specifiek creature is dat je heel graag wilt pakken. 3 kaarten voor 1 kaart krijgen is zelden erg. Ik heb wel al iets te vaak geprobeert wat te doen met deze kaart en tot nu toe was ik weinig succesvol.

razia's purification
Deze kaart schreeuwt natuurlijk om eitjes en de van mij zijn al even werkeloos*, goeie optie. Misschien leuk met andere leaves play triggers.

cloudstone curio
187 baby! Een deck rond deze kaart moet alle “comes into play” abilities die ik maar kan vinden gaan misbruiken. Kan mogelijk ook gebruikt worden om permanents met een vervelende (cumulative) upkeep eventjes naar mijn hand te halen voor nog een rondje. Portculis kan voor een vergelijkbaar effect zorgen en is ook intressant.

kudzu
Geintje, heb wel 4 beta's liggen, waar ik wel echt ooit wat mee wil maken, maar dat wordt hoe dan ook een vaag deck.

kuon, ogre ascendant
The Abyss is niet voor niks een dure kaart en een geflipte kuon gaat nog minder makkelijk weg. Aan de andere kant, mono zwart is haast wel een eis en je hebt vrij vreemde removal of creatures nodig in je deck.

subversion
Hele mooie manier om heel traag al je tegenstanders pissig op je te maken :). Ik zou graag een deck maken dat ik meer dan een keer kan spelen en ik vraag me sterk af of een deck rond subversion dat kan.

vebuilid
Hij zegt "destroy", dus regeneration werkt. Nurturing licid kan best leuk zijn. Misschien ook deeds en andere regenerate ongein. Kans bestaat dat de vebuilid ondergesneeuwd wordt door de rest.

mogg infestation
Removal tegen sommige decks, kan ook eventueel je eigen hoeveelheid creatures verdubbelen. Leuk met goblin sharpshooter.

blatant thievery
Als ik deze kaart eens in een loopje zou kunnen krijgen! Oew! Maar goed, weer niet iets wat je meer dan 1x kunt spelen.

cloudhoof kirin
Leuk met blinking spirit en tradewind rider.

day of the dragons
Comes into play effecten, token generators. Het slopen van de day in reactie op de eerste ability kan zowel leuk als vervelend zijn, aangezien je dragons niet meer gesloopt kunnen worden door de day, maar je wel je andere creatures kwijt bent.

eye of the storm
Kan wel voor een grote chaos zorgen, maar een deck met veel meer instants dan andere decks boeit dat misschien niet zo.

transcendence
Ooit, breek ik deze kaart! Misschien bouncen met genoeg lifegain op de stack om boven de 20 te komen?

Allemaal leuk en aardig, maar wat nu. Ik heb nu een lijstje met kaarten waar ik misschien wel een intressant en/of apart deck omheen kan bouwen, maar ja, welke kies ik nu? Voor mij zijn dit allemaal kaarten waar ik genoeg intresse in heb om er ooit eens een vaag, leuk, of zelfs goed deck mee te maken, maar hoe kies ik nou met welke kaart ik aan de gang ga? In dit geval moet er een intressant artikel over te schrijven zijn, dus moet ik er meerdere kanten mee op kunnen en moeten de decks die ik er mee bouw ook een beetje behoorlijk speelbaar zijn. Hiernaast moet het voor mij niet meteen helemaal overduidelijk zijn welke kanten ik allemaal op kan. Dit om het voor mij ook een beetje leuk en uitdagend te houden.

Mijn keuze? Day of the Dragons!

Afbeelding

Ik speel graag met creatures en deze kaart ziet graag een stuk of wat creatures aan mijn kant. De kaart hoeft pas vrij laat in het potje gespeelt te worden, ik ben dus aardig vrij in de mogelijkheden voor de rest van het deck. Ik zie al meteen een aantal leuke opties voor richtingen die het deck zou kunnen nemen, namelijk een hoop creatures die me kaarten doen pakken als ze in het spel komen (wall of blossoms of raven familiar), maar ook de mogelijkheid voor snakes (sosuke's summons of sakura tribe elder, of een mogelijkheid met een berg tokens (decree of justice of nuisance engine), of misschien nog wat verder gezocht, creatures die ik graag op het juiste moment terug laat komen (mystic snake of flametongue kavu bijvoorbeeld.

Natuurlijk zijn dit nog geen uitgewerkte deckideeen. Maar het zijn wel globaal verschillende manieren om dit deck te focussen. Wat ook opvallend is is dat er een snakes thema door alle mogelijkheden loopt in de vorm van coiling oracle, patagia viper en mystic snake. Misschien is het zelfs mogelijk om een deck in elkaar te zetten dat de verschillende vormen kan combineren. Al is deze optie wel vaak een illussie en is het gewoonlijk een beter idee om in 1 richting te focussen.

Voor alle varianten van dit deck gaan een aantal problemen zijn om op te lossen.

- wat doe je als je de day of the dragons niet vinden kan?
Als je een deck rond 1 kaart bouwt dan heb je vaak het gevolg dat hoe goed het deck is staat of valt met het pakken van die kaart. Gelukkig is de day een kaart van 7 mana die graag heeft dat je hem wat later in het potje speelt als je zelf een stuk of wat creatures hebt liggen. Toch is dit zeker iets om rekening mee te houden. Ga ik proberen te zorgen dat ik de kaart sneller pak of ga ik juist meer verdediging in mijn deck bouwen om de tijd te hebben om de kaart te kunnen vinden? Ga ik misschien zelfs beide doen?

- wat doe je als iemand de day of the dragons wil slopen?
Dit is met name een probleem wanneer het gebeurt vlak na je de kaart speelt. Indien juist getimed heb je permanent je draken, maar ben je ook permanent je andere creatures kwijt. De draken zijn waarschijnlijk wel sterker dan de creatures die je al had, maar de 0 mana cost die tokens hebben kan ze nog wel eens makkelijk te slopen maken. Mocht je day later gesloopt worden dan is het misschien ook nog handig om hem te kunnen hergebruiken. Eternal witness lijkt een optie voor veel van de verschillende decks die mogelijk zijn. Theoretisch gezien zou de witness samen met een palinchron misschien zelfs de basis kunnen vormen voor een oneindig loopje dat steeds de day ergens voor sacrificed. Waarschijnlijk wat ver gezocht, maar wie weet veelbelovend voor in een wish sideboard.

- wat is de grootste zwakte van het deck en wat is daar tegen te doen?
Het is onmogelijk om alle zwaktes van een deck op te kunnen vangen, er zijn altijd andere decks mogelijk waar het deck van verliest. Wel wil je je altijd afvragen of een bepaald probleem misschien op te lossen is zonder het deck daadwerkelijk slechter te maken op andere gebieden. In ieder geval kost de day 7 mana en is de mana base een te verwachte zwakte van de decks die ik ga maken. Gelukkig is multiplayer wel iets meer vergevings gezind op dit gebied.

- hoe ga ik de day of the dragons casten?
We kunnen er niet omheen, de day kost 7 mana en daarvan maar liefst 3 blauwe. Het is zeker niet een makkelijk neer te leggen enchantment. De vraag is dus of we daadwerkelijk willen accelereren richting die 7 mana of hebben we toch de behoefte om de day pas heel laat te spelen. Ik denk dat er zonder meer vanuit gegaan kan worden dat ik karoos in de juiste kleur wil spelen. Karoos doen 2 dingen voor me, ze leveren me natuurlijk meerdere kleuren mana, maar ze helpen me ook uit 2 landjes de mana van 3 landjes te halen, zowel voor mana fixen als het maken van meer land drops kunnen ze helpen. Beide lijkt handig bij het casten van een duur enchantment. Naast de karoos wil ik misschien nog wel meer creatures zoals wall of roots, sakura tribe elder of coiling oracle om me te helpen met de mana. De elder suggereert hierbij wel een grote hoeveelheid basics, wat wel iets is om in de gaten te houden (voor mij dan, normaal heb je mazzel als je in mijn decks 4+ basics vindt...).

Afbeelding

Mijn eerste deck is vrij simpel en toont de basis voor het snel vinden van een enchantment met een hoop creatures. Dit deck is leuk en vrij goed zonder al te ver doordacht te zijn.

Deck 1: Day of the Walls

// Lands
4 [WL] Gemstone Mine
3 [R] Savannah
2 [R] Tundra
4 [DIS] Simic Growth Chamber
4 [ON] Windswept Heath
4 [R] Tropical Island
1 [DIS] Azorius Chancery
2 [RAV] Selesnya Sanctuary

// Creatures
4 [SH] Wall of Blossoms
4 [RAV] Carven Caryatid
4 [UL] Raven Familiar
4 [DIS] Court Hussar
4 [TE] Tradewind Rider
2 [AP] Jungle Barrier
4 [FD] Eternal Witness
4 [PS] Sunscape Familiar
3 [UL] Deranged Hermit (of Patagia Viper)

// Spells
3 [SC] Day of the Dragons

Deze eerste versie van het deck draait om een hele hoop creatures die je een kaart laten pakken als ze in het spel komen. Een groot deel van deze kaarten zijn walls, vandaar de decknaam Day of the Walls.

Wat dit deck wil doen is zich erg verdedigend opstellen totdat de day langs komt, waarna zijn hele verdediging opeens verandert in 5/5 draken. Mocht de day later verdwijnen dan is de kans groot dat door alle extra kaarten die je kunt pakken met de creatures die weer in play komen je wel weer een day kunt spelen. Dit is dus een sterk afwachtend deck dat hoopt dat als het de day kan spelen zijn tegenstanders niet in 1 beurt een oplossing vinden.

- wat doe je als je de day of the dragons niet vinden kan?
Dit deck legt een stevige voorraad verdediging neer, mocht de day onvindbaar blijken dan pakken de meeste kaarten in het deck nieuwe kaarten en kan het onmogelijk erg lang duren voor je de day alsnog vindt. Daarnaast is het goed mogelijk om een hele berg tokens te bouwen met de hermits/vipers, tradewinds en eventueel een beetje hulpt van de witnesses. Dit deck is zeker niet uit het veld geslagen zonder de day, al maakt het het potje wel een stukje lastiger. Geen day en geen hermits/vipers zorgt voor een behoorlijk groot probleem.

- wat doe je als iemand de day of the dragons wil slopen?
Je doet met dit deck vrijwel niks tegen het slopen zelf, wel helpen de winesses om de days weer terug te halen en opnieuw te spelen. Als de day gesloopt wordt ben je niet noodzakelijk teleurgesteld omdat er waarschijnlijk een hele hoop abilities triggeren op dat moment.

- wat is de grootste zwakte van het deck en wat is daar tegen te doen?
Dit deck heeft relatief veel mana nodig met geen enkele kaart die minder dan 2 mana kost en de meeste er boven. Vandaar ook de vrij grote hoeveelheid karoos en land in het algemeen. De zwakte van dit deck zit hem duidelijk in hard zijn mana nodig hebben, wat door sommige decks van tegenstanders zeker te misbruiken is. Een andere zwakte van het deck is dat het deck weinig doet zonder days en zonder hermits/vipers. Wanneer tegenstanders focussen op deze kaarten stoppen dan hoeven ze weinig van de rest van het deck te vrezen. Een laatste zwakte is dat het deck niks doet tegen global removal, 1 wrath of god en je kan opnieuw beginnen.

- hoe ga ik de day of the dragons casten?
Hoewel de familiars je wat korting geven zul je uiteindelijk toch gewoon de day vaak pas laat casten en gewoon alleen door je landjes te gebruiken. Dit is niet noodzakelijk een probleem, want het deck is er op voorbereid om het lang uit te houden en die landjes pak je dus vanzelf wel.

Als je in de groep van mensen waar je mee speelt weinig creatures met evasion hoeft te verwachten dan kan dit deck een leuke keuze zijn. Er zit vrij veel synergie tussen de kaarten in het deck en de meeste decks die op gewone grond creatures zijn gebaseerd zullen veel moeite hebben om door je verdediging heen te komen. Mocht je tussen meer ervaren spelers zitten dan is dit deck een minder goeie keus omdat het zichzelf niet al te goed kan beschermen en daardoor de manier waarop het deck probeert te winnen waarschijnlijk lastig haalbaar is, iedereen zal namelijk doorhebben dat die day of hermit/viper gestopt moet worden voordat het uit de hand loopt.

Mocht je de grote hoeveelheid non-basics opvallen, ik bouw graag een deck eerst met een zo goed mogelijke manabase en later test ik pas of ik misschien de mogelijkheid heb om toch wat meer basics te spelen. Ik hoef gewoonlijk zelf niet heel erg te vrezen voor non-basic hate.

Afbeelding

Na wat gepuzzel heb ik een upgrade van dit deck verzonnen. Het deck kan nu net iets beter accelereren om de day tijdig in play te krijgen, terwijl ook wat search en countermagic toegevoegd is.

Deck 1.1: Day of the Walls

// Lands
4 [WL] Gemstone Mine
4 [DIS] Simic Growth Chamber
4 [R] Tropical Island
2 [DIS] Azorius Chancery
1 [RAV] Selesnya Sanctuary
2 [RAV] Vitu-Ghazi, the City-Tree
2 Island
2 Forest

// Creatures
4 [SH] Wall of Blossoms
4 [UL] Raven Familiar
3 [DIS] Court Hussar
3 [TE] Tradewind Rider
2 [FD] Eternal Witness
4 [PS] Sunscape Familiar
4 [DIS] Coiling Oracle
3 [SOK] Sakura-Tribe Scout
3 [TSP] Dream Stalker

// Spells
2 [SC] Day of the Dragons
4 [AL] Force of Will
3 [SC] Long-Term Plans

In deze variant heb ik geprobeerd de gaten op te vullen die zaten in de eerste strategie. Ik speel wat meer basic land, heb wat meer mogelijkheden om me te verdedigen en kan naast kaarten pakken ook de juiste zoeken, hoewel op een iets tragere manier dan je bij voorkeur zou doen. Het backup plan van tokens bouwen werkt nu ook wat minder snel, maar aan de andere kant is het ook een stuk minder gemakkelijk te stoppen. De nieuwe urza’s factory zou eventueel ook op deze manier te gebruiken zijn, maar 7 mana lijkt me eigenlijk net te duur voor het token. Het deck zoals het nu is zal net wat meer kans maken dan het vorige deck tussen sterkere tegenstanders door deze wijzigingen.

Omdat dit deck vrij sterk lijkt op het vorige ga ik niet nogmaals beschrijven hoe het deck precies de problemen op gaat lossen. Kijk hiervoor naar het voorgaande deck en denk aan mijn extra toevoegingen.

Tijd voor meer varianten. Ik probeer mijn gedachtengangen zoveel mogelijk te beschrijven.

Wat ik nu als eerste doe is kijken naar wat voor opties een snakes variant biedt omdat ik daar erg veel mogelijkheden mee zag. Helaas, na veel proberen moet ik tot de conclusie komen dat in een snakes deck coat of arms vrijwel altijd een betere day of the dragons is. In de zeldzame gevallen waarin de day iets toe zou voegen zit je altijd nog met het probleem dat een voornamelijk groen deck vrij veel moeite heeft om de UUU voor de day bij elkaar te krijgen. Wel doet deze variant van het deck me iets heel duidelijk realiseren. Elk snel deck zal niet werken. Wanneer het deck van zichzelf te snel gaat dan zul je toch nooit tijdig de day spelen. De meeste op creatures gebaseerde decks willen snel gaan. Je moet dus een vrij vaag deck bouwen om de kaart echt mee te breken. Het eerder genoemde Day of the Walls deck is hier een voorbeeld van, een snakes variant is dit duidelijk niet en een eventuele rebels variant die er in eerste instantie ook wel leuk uit ziet kampt met hetzelfde probleem. Welke kant moet ik dus op met dit deck, jep, control of combo.

De combo variant zie ik ook nog niet echt lukken, al kunnen de free creatures (zoals palinchron van het urza block) misschien een handje helpen. Het probleem is vooral dat een beetje een behoorlijk combo deck met 7 mana gewoon veel meer kan dan alleen een day casten. Living death bijvoorbeeld geeft een vergelijkbaar effect voor 2 mana minder.

Eén van de meer belovende varianten van de token richting die het deck kan nemen leide me richting een combo variant. In eerste instantie realiseerde ik me dat genesis chamber vrij leuk tokens kan bakken en die tokens vrij leuk grote dragons kunnen worden. Van hieruit gingen mijn gedachten verschillende kanten op. Cavern harpy helpt me veel tokens genereren, deze tokens wil ik wel graag ergens voor gebruiken, bv skullclamp. Hey, met cloud of fearies en 2x dimir aquaduct er bij kan ik nu zoveel tokens bouwen als ik levens heb. Kraken’s eye er bij en ik ben levens aan het gainen in het proces. Muddle the mixture begint er ook wel heel leuk uit te zien, zeker als je ook denkt aan helm of awakening om er nog eens mana bij te genereren ook. Eigenlijk kan brain freeze wel een goeie kill zijn, zeker met sensei’s devining tops er bij.

Ahum, dus...

Zoals je je waarschijnlijk al realiseerde kan dat deck nog veel kanten op, maar in al die richtingen wil je niet een day op je pad vinden. Die kost gewoon te veel mana voor zo’n deck.

Een control variant is de laatste optie en duidelijk de kant waar je heen wil. De eerder genoemde decks mikten al een beetje in deze richting. Het belangrijkste wat control eigenlijk altijd wil is dat het potje een aardige tijd duurt. Als het potje maar lang genoeg duurt dan komt er vanzelf een moment waarop control de macht kan grijpen en zich klaar kan maken om de tegenstanders af te maken. Wat je dus zoekt zijn creatures die goed de tegenstander van je weg kunnen houden en die eventueel ook nog eens niet makkelijk dood gaan. De kaart tradewind rider lijkt mij een zeer goed voorbeeld hiervan. Veel burn doet slechts 3 damage, veel creatures, met name vliegers, doen ook niet meer dan 3 damage, zelf beukt ie niet zo heel hard en voor zijn ability is een behoorlijke investering nodig. Oftewel, je krijgt hem niet heel makkelijk weg en hij valt niet verschrikkelijk op, als ie geen summoning sickness meer heeft dan wordt het zelfs heel lastig om hem voorgoed weg te krijgen.

Het is natuurlijk niet echt noodzakelijk om heel veel creatures in play te hebben als je day resolved, 4 zorgt al voor 20 flying damage die de volgende beurt aan kan vallen. We zoeken dus eigenlijk een deck dat een normaal aantal creatures gebruikt (hoewel meer altijd mooi meegenomen is). Met die creatures langzaam op bouwt en laat in het potje wel eens wil proberen om een day te spelen. Nadat de day gespeeld is moet het met een paar beurten over zijn.

Afbeelding

Op een gegeven moment realiseer ik mij dat +1/+1 counters op veel manieren opgebruikt kunnen worden voor leuke effecten. Bijvoorbeeld met de spikes en graft creatures. Bijna opgebruikte spikes en graft creatures die onder een day verdwijnen komen weer volledig geladen terug. Dit bracht mij tot het volgende deckje:

Deck 2: Day of the Spikes

// Lands
2 [UL] Treetop Village
3 [PT] Forest
3 [ON] Wooded Foothills
1 [DIS] Novijen, Heart of Progress
2 [US] Gaea's Cradle
4 [DIS] Breeding Pool
4 [R] Tropical Island
4 [DIS] Simic Growth Chamber

// Creatures
4 [DIS] Coiling Oracle
3 [FD] Eternal Witness
4 [R] Birds of Paradise
2 [SC] Forgotten Ancient
1 [SH] Spike Breeder
2 [EX] Spike Weaver
3 [DIS] Plaxcaster Frogling
4 [SH] Wall of Blossoms
3 [TE] Tradewind Rider
2 [AN] Old Man of the Sea
3 [SH] Spike Feeder
3 [MI] Wall of Roots

// Spells
3 [SC] Day of the Dragons

- wat doe je als je de day of the dragons niet vinden kan?
Het idee van dit deck is dat het een stevige verdediging neer legt die eigenlijk alles wel kan handelen en op zichzelf ook wel gewoon kan winnen zonder de day als het moet. Dit deck heeft echt niet hard de days nodig, maar vindt ze wel gewoon leuk als je ze kan spelen.

- wat doe je als iemand de day of the dragons wil slopen?
Lekker laten doen. Dit deck is heel erg niet bang van geen days hebben en zijn creatures resetten naar hoe ze aan het begin waren is meestal niet zo erg. Merk op dat eventueel treetop villages een aardige plek is om counters op te stallen, de beurt voordat je een day speelt.

- wat is de grootste zwakte van het deck en wat is daar tegen te doen?
Wat dit deck wil doen is rustig een verdediging op bouwen. Daarna wil het rustig die verdediging onderhouden. Als je tegenstander dan heel rustig even de hele wereld even op blaast dan kun je lang niet zo snel herstellen als sommige andere decks.

- hoe ga ik de day of the dragons casten?
Simpelweg met landjes. Dit deck is ontworpen om het lang vol te houden en tegen de tijd dat je de day eens vindt dan moet de 7 mana maar gewoon uit je landjes en eventueel wall of roots komen.

Deze variant kan zich vrij goed redden in een niet al te snelle groep die je vrij redelijk de kans geeft om een strategie uit te bouwen. Je deck is niet het meest dominante aan de tafel, hierdoor krijg je genoeg de tijd om op te bouwen en je verdediging op zijn plek te krijgen. Als alles een beetje naar wens verloopt zul je nog leven als het aantal deelnemers aan het potje redelijk uitgedund is. Op dit punt moet je maar eens een day vinden en eens wat mensen kennis laten maken met je draken. Al met al een leuk deck in een wat gevorderde groep.

Afbeelding

Ik begin op gang te komen. Op een gegeven moment realiseer ik mij dat beestjes met cumulative upkeep ook wel graag af en toe het spel verlaten. Daarnaast is er eentje die tokens bouwt als ie dood gaat. Een poging van mij in deze richting ziet er als volgt uit.

Deck 3: Start of the Day
(Als in upkeep is aan het begin van je beurt.)

// Lands
4 [UNH] Island
4 [R] Tundra
1 [R] Tropical Island
1 [A] Savannah
4 [ON] Flooded Strand
4 [DIS] Azorius Chancery
2 [UNH] Plains

// Creatures
1 [DIS] Pride of the Clouds
3 [TSP] Dream Stalker
3 [DIS] Azorius Guildmage
3 [IN] Sunscape Apprentice
1 [CS] Jotun Grunt
4 [DIS] Court Hussar
2 [CS] Jotun Owl Keeper
4 [CS] Kjeldoran Javelineer
1 [AL] Sustaining Spirit
2 [WL] Revered Unicorn
3 [UL] Raven Familiar
3 [TE] Tradewind Rider
1 [RAV] Selesnya Guildmage

// Spells
2 [MR] Power Conduit
4 [RAV] Muddle the Mixture
3 [SC] Day of the Dragons

Ik heb in dit deck een kleine toolbox ingebouwd omdat veel leuke kaarten 2 mana bleken te kosten en je toch wel graag een counter wil hebben om je day mee te beschermen. Muddle the mixture is namelijk een best aardige oplossing voor dit laatste probleem en bied je de mogelijkheid om de eerste toolbox te gebruiken.

Het idee hier is om je tegenstander van je af te houden met vervelende cumulative upkeep creatures die je op verschillende manieren in play kunt houden. Power conduits zijn het leukste omdat ze je totaal niks kosten en als bonus een creature laten groeien, maar de stalker, apprentice en rider doen ook leuk werk.

De lichte groene splash is mogelijk omdat het groen niet echt hard nodig is voor de kaarten die ze gebruiken, maar het voor die kaarten wel net iets extra’s kan bieden. Een groot deel van de tijd zullen de duals met groen gewoon voor basic land spelen. Mocht je non-basic hate verwachten, dump dan snel deze splash. Dump dan wel de selesnya guildmage voor nog een pride of the clouds.

- wat doe je als je de day of the dragons niet vinden kan?
Het plan met dit deck is om rustig de tegenstanders op te vangen, een beetje bij je weg te houden en om uiteindelijk maar een keer die day te spelen. Mocht je hem niet vinden dan kun je altijd een bergje tokens bouwen en daarmee gaan beuken.

- wat doe je als iemand de day of the dragons wil slopen?
De muddle the mixtures helpen disenchants en familie te stoppen. Verder wacht je gewoon tot je een nieuwe day vindt als je het niet kan voorkomen.

- wat is de grootste zwakte van het deck en wat is daar tegen te doen?
Net als eigenlijk alle decks die ik hier suggereer is ook dit deck zeer mana intensief. Het deck kan zich wel net iets beter beschermen dan de meesten, maar verwacht hier geen wonderen van. Dit is eigenlijk een probleem dat erg samen hangt met dat de day gewoon een dure kaart is om te casten en vrij veel van de creatures die je er naast wil spelen ook niet tot de goedkoopsten behoren.

- hoe ga ik de day of the dragons casten?
Ook nu gaan we weer lekker voor de landjes, we spelen zelfs niets dat voor korting zorgt. De day komt met dit deck vanzelf wel een keer, ergens ver in het potje. Dit deck moet niet te veel opvallen en is daar ook wel een beetje voor gebouwd. Als we beurt 20-30 gehaald hebben dan wordt het wel eens tijd om te denken over de day.

Mocht je de mogelijkheid hebben om onder de radar te blijven binnen jouw groep dan kan dit deck je daar mee helpen door er vrij onschuldig uit te zien tot je de day speelt. Persoonlijk red ik dat maar moeilijk, dus voor mij is dit niet het juiste deck.

Afbeelding

Uit het vorige deck en ook uit eerdere decks maak ik op dat de raven familiar en court hussar vaak al vrij goed zijn in het vinden van de kaarten die ik nodig heb. Met tradewind rider en dream stalker daar bij heb ik best een leuke basis voor een bijna helemaal blauwe variant. Dit brengt me tot het volgende deck.

Deck 4: Into the Blue
(Daar waar je creatures heen verdwijnen nadat je de day speelt misschien?)

// Lands
4 [R] Tundra
4 [ON] Flooded Strand
1 [UNH] Plains
3 [DIS] Azorius Chancery
9 [UNH] Island
2 [TSP] Urza’s Factory

// Creatures
4 [TE] Tradewind Rider
4 [UL] Raven Familiar
4 [DIS] Court Hussar
3 [CHK] Jushi Apprentice
4 [MR] Solemn Simulacrum
1 [DIS] Pride of the Clouds
2 [TSP] Dream Stalker
3 [DIS] Azorius Guildmage

// Spells
4 [AL] Force of Will
3 [SC] Day of the Dragons
4 [RAV] Muddle the Mixture
1 [BOK]Umezawa’s Jitte

Wat in de eerste instantie opvalt bij dit deck is de mana base. 10 basics is echt heel erg hoog voor een deck van mij. Ik denk dat meer land die gekleurde mana leveren niet nodig is, vandaar de factories. Met wat meer tuning aan de rest van het deck is het waarschijnlijk zelfs goed mogelijk om dit deck helemaal vanaf basics te spelen. Ik heb deze mana base nou eenmaal liggen en het maakt het deck wel net iets beter dus ik hou het hier bij.

De creatures zijn de beste die blauw (en een beetje wit) in mijn ogen voor een deck als dit te bieden hebben. De rider helpt me met alle grote problemen terwijl de rest de tegenstander bij me vandaan houdt. De guildmage is zeer diplomatiek te gebruiken, altijd een zeer leuk onderdeel van multiplayer. Je kan natuurlijk iets vantevoren tappen, maar daar maak je meestal vijanden mee. Beter is het om iemand die jou besluit aan te vallen helemaal open te gooien voor een aanval van anderen door zijn creatures te tappen. Ik denk dat deze les niet vaak herhaald hoeft te worden voor je medespelers het door hebben.

Naast de creatures is er een leuke hoeveelheid spells aanwezig met de muddle the mixtures voor een toolbox bestaande uit een paar specifieke kaarten en natuurlijk voor counteren. Force of will omdat je gewoon wil kunnen counteren als iemand je day probeert te stoppen en omdat het de beste counter is die er bestaat. Dit deck zal niet snel helemaal open en bloot liggen.

- wat doe je als je de day of the dragons niet vinden kan?
Dit deck legt een stevige verdediging neer die je aardig tijd geeft, tussen de 11 card drawers komt een day vanzelf wel een keer om een hoekje kijken. Als alternatieve route naar de winst kan dit deck een hoop vliegende tokens bouwen met de pride of the clouds of gewone 2/2’s met de urza’s factory. Eventueel kan de pride zelf ook best hard beuken nadat er wat tokens in play zijn gekomen. De tokens van de factory vind ik ook in dit deck veel kosten, maar een beter alternatief is er denk ik niet voor een voornamelijk blauw deck.

- wat doe je als iemand de day of the dragons wil slopen?
Je hebt 8 counters. Eigenlijk speel je de day alleen als je hem kunt beschermen. Eventueel is er ook nog de optie om hem in je hand te doen met de tradewind rider. Mocht dit allemaal niet werken, sja, dan is er zowiezo iets heel erg mis aan het gaan.

- wat is de grootste zwakte van het deck en wat is daar tegen te doen?
Dit deck is vrij langzaam, dus mogelijk kan het het slachtoffer worden van een snelle tegenstander. De land destruction wat voor veel van de andere decks een punt zou zijn, haalt tegen dit deck minder uit vanwege de grote hoeveelheid basics. Het is moelijker om basics snel te slopen en het is moeilijker om me van een belangrijke kleur af te houden. Ik denk dat alleen iets wat makkelijk alles met een mana cost van 0 kan slopen en dat lastig te counteren is, echt voor een probleem kan zorgen. Dit zou bv een powder keg kunnen zijn.

- hoe ga ik de day of the dragons casten?
Ook dit deck heeft geen haast, casten doe je gewoon vanaf de landjes en dat komt echt vanzelf wel een keer.

Van de decks in dit artikel denk ik dat dit deck het beste klaar is voor sterke tegenstanders. Je hebt veel bescherming van je strategie, weet een aardige verdiging op te bouwen en kan behoorlijk invloed uitoefenen op wat er verder rond de tafel gebeurt. Dit deck is wel wat lastiger te spelen dan de meesten van de anderen. Wanneer kies je er voor een token te bouwen met de pride, wat is belangrijk om te counteren en wat wordt wel door een ander opgelost of komt later wel? Kies als beginner liever voor een van de andere decks.

Afbeelding

Zoals je misschien opgemerkt hebt kies ik met deze decks eigenlijk steeds voor blauw gecombineerd met groen of wit. Waarschijnlijk komt dit voor een deel uit persoonlijke voorkeur en ervaring (ik bouw vrij vaak decks met die kleuren). Als uitdaging voor mezelf wou ik nog een laatste deck maken dat rood en zwart gebruikte. Het maken van dit deck was wel een stukje lastiger voor me, maar ik denk dat het er nog best aardig uit is gekomen.

Deck 5: Day of the BUR
(BUR = Black, Blue and Red)

// Lands
4 [DK] Maze of Ith
4 [R] Badlands
4 [R] Underground Sea
4 [R] Volcanic Island
3 [RAV] Dimir Aqueduct
3 [US] Thran Quarry
2 [ON] Polluted Delta
3 [ON] Bloodstained Mire

// Creatures
2 [GP] Skeletal Vampire
3 [UL] Bone Shredder
1 [LG] Tetsuo Umezawa
1 [CHK] Kumano, Master Yamabushi
4 [PS] Flametongue Kavu
4 [TE] Tradewind Rider
4 [PS] Nightscape Familiar
3 [DIS] Rakdos Guildmage
1 [PS] Tahngarth, Talruum Hero
4 [UL] Raven Familiar

// Spells
2 [SC] Day of the Dragons
4 [VI] Impulse

Dit deck houdt duidelijk rekening met een metagame die voornamelijk uit op creatures gebasseerde decks bestaat. Dit is ook wat je vaak ziet in multiplayer. Het lijkt me duidelijk dat dit deck ook uit gaat van weinig non-basic hate, gezien het kleine aantal basics in het deck...

- wat doe je als je de day of the dragons niet vinden kan?
De day is geen essentieel onderdeel van dit deck. Hij werkt zelfs niet meer dan slechts redelijk met de rest van het deck. De day is de finisher in lastigere potjes waar de normale creatures niet gaan voldoen. Dit zullen potjes zijn met veel of grote beesten bij je buren. Het beukt dan gewoon net iets makkelijker met 5/5 draken dan met de normale beestjes.

- wat doe je als iemand de day of the dragons wil slopen?
In het geval dat de day dreigt gesloopt te worden dan doe je er weinig tegen. Je zal in dat geval moeten winnen met de andere kaarten in het deck, hetgeen best te doen is. De day doet hier meer dienst als backup plan.

- wat is de grootste zwakte van het deck en wat is daar tegen te doen?
De zwakte van dit deck ligt bij decks die winnen zonder creatures. Tradewind riders zijn de enige kaarten die iets doen tegen iets anders dan creatures. Met name combo decks zullen het je lastig maken.

- hoe ga ik de day of the dragons casten?
Casten doe je gewoon vanaf je landjes, hopelijk met wat korting door een familiar. Hier heb je er zat van tegen de tijd dat je je day vindt.

Als de decks die jij tegen je kan verwachten vooral bestaan uit creatures die dit deck makkelijk kan slopen, probeer dit deck dan vooral eens uit. Het lijkt mij dat je binnen een gevorderde groep snel vijanden maakt met dit deck en je creatures wel eens een snelle dood kunnen vinden, op de voet gevolgd door jijzelf. Mogelijk kun je dit een beetje voorkomen door sommige kaarten wat achter te houden tot ze echt nodig zijn, maar waarschijnlijk lukt dit je slechts 1 potje.

Afbeelding

Welke van deze decks zou ik nou zelf kiezen om mee te spelen..?

Eigenlijk biedt elk van de decks wel iets leuks, maar, was het voor mij niet mogelijk om het allemaal te combineren. Uit het laatste deck vind ik bv de tetsuo umezawa en skeletal vampire erg leuk, maar die zijn weer lastig te combineren met kaarten andere kaarten die je misschien wel zou willen spelen van groen (wall of blossoms) of van “wit” (court hussar. De mana base zou echt een verschrikking worden. Wat ik het liefste zou maken is een deck dat toch alle elementen uit de verschillende decks bij elkaar weet te gooien zonder echt toe te hoeven geven op andere punten. Ik denk niet dat een deck op deze manier haalbaar is op het moment. Misschien dat er wel een manier te vinden is om zo’n deck te bouwen, maar waarschijnlijk gaat daar echt veel tijd in zitten en daarvan heb ik niet genoeg.

Als ik een keuze zou moeten maken tussen de decks die in dit artikel staan dan heb ik het lastig. Alle 5 (1 en 1.1 samen) doen ze iets unieks wat de ander niet kan en ik denk niet dat de een echt beter is dan de ander tussen de mensen waar ik normaal mee speel. Uiteindelijk neig ik nu toch even het meest naar deck 4 omdat dat deck net iets beter zich kan verdedigen dan de andere decks. Waarschijnlijk verandert deze mening nog vaak :), ik heb ze natuurlijk allemaal met plezier gemaakt.

Dit artikel schrijven bleek iets moeilijker dan ik dacht, ook een meer ervaren speler zoals ik schudt niet makkelijk eventjes een paar decks uit zijn mouw rond 1 specifieke kaart. Nadat ik de decks had was de rest van het artikel gelukkig minder moeilijk. Ik wil nu na het maken van deze decks en er toch iets meer over denken dan ik normaal doe iedereen aanraden om vooral stil te staan bij waarom je iets speelt in je deck en waarom dat wel of niet werkt.

Tot een volgende keer.

Mazzel

pi

* Zie het all common artikel hier.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

waarom volgen er geen reacties als er daadwerkelijk een nieuw artikel is? :twisted:
Artikelen (ook op andere sites) zijn vaak iets te lang om mijn aandacht erbij te houden. Maar het begin was iig wel leuk :-). Ik herinner me trouwens nog een cool potje waar ik Subversion had liggen samen met Grip of Chaos. Iedereen wilde van mij af maar als je geen targets kunt kiezen... :)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

dat is inderdaad wel een leuke situatie, maar, heb je daadwerkelijk ook dat potje kunnen winnen en gingen mensen het volgende potje dat je dat deck speelde extra snel je dood maken? Want dat is een beetje waarom ik niet voor de subversion ging, ik wil het deck toch wat vaker kunnen spelen zonder meteen doodgemaakt te worden vanwege het deck dat ik speel.

Ik lees graag artikelen over magic, maar voor mij hangt het er erg om wie het schrijft en hoe die schrijft of ik een lang artikel aan kan. John F. Rizzo van starcitygames schrijft vaak lange artikelen (hij schreef eens zelfs een artikel dat niet in 1x paste in een database record van starcitygames, dat was zo'n 80 kantjes voor de 1e helft en nog wat extra voor de 2e), maar ik verslind zo ongeveer alles wat hij schrijft omdat die vent heel veel humor heeft. Aan de andere kant zijn er ook wel een paar schrijvers waar ik niet eens meer aan begin.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Ik moet eerlijk zeggen dat het een multiplayer na een rejected rares draft was. Het deck was (dus) niet gebouwd op die combo en ik heb er later ook niet (veel) meer mee gespeeld. Ik moest er alleen aan denken en vond het wel een coole situatie. Ik weet niet zeker meer of ik toen gewonnen heb maar anders scheelde het niet veel.
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

hmm het lijkt me dat alle 5 de decks een probleem hebben tegen snelle decks, control en land distruction en alle andere decks die je mana base onder controle weet te houden, of zorgt dat er geen creatures in play liggen.

Heb je de decks getest?

was trouwens een erg intresant artikel :) wil graag een keer een potje op mws spelen tegen dit deck.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

hou je er rekening mee dat de decks bedoelt zijn voor multiplayer? Je hebt wel een punt, maar dat zijn wel strategieen die moeilijker in multiplayer uit te voeren zijn dan in single player. Daarnaast helpen 8 counterspells wel het meeste mass destruction te stoppen (in het deck van mijn keuze) en geef ik niet voor niks aan in wat voor groep ik verwacht dat een deck zal werken.

Ja, ik heb de decks getest, maar vanwege tijdgebrek niet bepaald veel. Het is ook lastiger om multiplayer te testen.

Overigens ben ik het uiteindelijke deck alweer wat aan het tunen, want het was ook mij wat te traag. De jushi's deden toch net niet helemaal genoeg met name. Ook denk ik dat ik misschien een day minder nodig heb dan ik speel. Forbidden watchtowers zouden iig een beetje de verdediging kunnen verbeteren. Een update post ik nog wel een keer na wat meer tuning.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

ok, was idd even vergeten dat het multiplayer decks waren..
waarom speel je eigenlijk geen mana acceleration? day of the dragons sneller kunnen casten is zeker leuk lijkt me.. how about elfjes day of the dragons? of is daar coat of arms ook beter in?

en meer card draw kan ook wel.. standstill bvb lijkt me het wel leuk doen in multiplayer

en je hebt geloof ik in veel decks ervoor gezorgt dat er wat gebeurd als day of the dragons kapot gaat.. maar zelf heb je geen manier om hem te destroyen.. nou kan het een leuk effect zijn om nadat je hebt aangevallen hem op te blazen ofzo..

en wat ook leuk werkt.. is dat facedown creatures die geremoved worden met day, faceup into play komen als day dood gaat.. een Krosan Cloudscraper vinden als dank voor het opblazen van de day is leuk...
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

acceleration speel ik in veel gevallen wel (wall of roots, coiling oracle, je zou misschien zelfs de karoos kunnen tellen aangezien ze me effectief 1 landdrop meer laten doen dan ik normaal zou kunnen). Bij elfjes samen met de day heb je ook weer het effect dat coat of arms beter werkt. Bedenk dat de door coat sterk gemaakte creatures al meestal aan kunnen vallen, vaak groter zijn en coat 2 mana minder duur is.

Standstill is een heel slecht plan. Stel je voor, je speelt met jan, piet, klaas en jijzelf, jij hebt standstill liggen, jan speelt iets, wie pakken er allemaal kaarten? Piet, klaas en jijzelf, je wil toch niet een tegenstander een gratis ancestral recall geven?

Ik hoef de day niet te destroyen, de tradewind riders kunnen hem bouncen en in sommige van de decks de dream stalkers ook. Dit is efficienter dan destroyen omdat ik dezelfde day opnieuw kan gebruiken ipv dat ik een nieuwe nodig heb.

Ik heb aan morphs gedacht ja, vooral geinspireerd door astral slide en exalted angel wat ooit in onslaught block populair was. Alleen zijn er niet echt veel morphs waarvoor het echt de moeite is om ze om te draaien met behulp van een enchantment dat 7 mana kost. Voor de cloudscraper is dat met morph kost er bij al vrijwel gelijk aan hardcasten. en alle andere morphs zijn kleiner. Wel had ik dit ergens in het artikel even moeten melden.

In ieder geval bedankt voor de suggesties en het commentaar.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Maakt het voor het Coat of Arms argument niet uit dat de Coat symmetrisch is terwijl de Day alleen voor jezelf werkt?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

tegen sommige tegenstanders inderdaad wel en daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Ik denk alleen dat dit niet vaak genoeg een reden zal zijn om in een deck dat rond een bepaald creature type draait de day te spelen ipv een coat. Alleen als er echt veel "tribe" decks zitten in de groep waarin je speelt dan zou ik het misschien overwegen. In dat geval kunnen je dragons ook mooi meeliften met hun coat :).

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

en de combinatie van coat + day of the dragons dan? of heb je dan weer 2 kaarten die teveel mana vragen? coat + day + elvjes ofzo zou toch leuk zijn? alle elvjes verandere in 5/5 dragons die nog bonus krijgen van coat ook.. mwa.. mischien beeetje nuteloos..
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

dat zou nogal "overkill" zijn.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie