Smallpox

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Smallpox

Bericht door Dragonheart »

Vandaag wil ik je voorstellen aan een T2-deck dat ik gemaakt heb met aan de basis een van mijn favoriete kaarten uit Time Spiral.

Afbeelding

Smallpox is, zoals de naam al doet vermoeden, een afgezwakte variant van een eens populaire kaart, Pox. Het probleem met kaarten als deze is dat ze symmetrisch zijn. Dit wil zeggen dat je tegenstander er net zoveel last van heeft als jij. Om een dergelijke kaart te kunnen gebruiken, moet je een deck zo maken dat de nadelen van de kaart voor jou een stuk minder zijn. Laten we eens gaan kijken wat de kaart precies doet.

Om te beginnen verliezen beide spelers een leven. Dit effect is nauwelijks relevant omdat het een kleine hoeveelheid levens betreft. Indien gewenst kan het effect op jouw levenstotaal teniet gedaan worden middels kaarten als Consume Spirit, Ghost Council of Orzhova, Tendrils of Corruption of Loxodon Warhammer. Het lijkt me niet zinvol om alle mogelijkheden life te gainen hier op te noemen.

Afbeelding

Vervolgens moeten beide spelers een kaart weggooien. Uiteraard is de beste situatie hiervoor eentje waarbij je tegenstander kaarten heeft en jij er geen hebt. Omdat dit enigszins lastig te bereiken is, zeker in de beginfase van het spel, zal ik mij concentreren op andere manieren om het minder pijnlijk te maken. Een andere manier om minder nadeel uit deze discard te halen, is het weggooien van zaken die iets doen in de graveyard. Het op dit moment populaire Solar Pox deck doet dit middels het ditchen van dikke beesten die daarna teruggehaald worden met een reanimatiespell of Haakon, Stromgald Scourge die toch al liever in de grafbak ligt. Je kunt ook denken aan Dredge waarbij de weggegooide kaart later teruggehaald kan worden. De laatste optie die ik hier wil bespreken is de Nether Traitor. Het weggooien van deze kaart is minder pijnlijk aangezien bij het sterven van een ander beest de Nether Traitor teruggehaald kan worden. Gezien de wording van Smallpox kan dit zelfs al tijdens het resolven.

Afbeelding

Daarna moet iedere speler een beest opofferen. Ik heb net al gezegd hoe de Nether Traitor goed in dit plaatje past. Je kunt ook gebruik maken van beesten met een Come Into Play effect. Deze beesten hebben hun ding dan al gedaan en het opofferen doet daarom minder pijn. Ravenous Rats en Nekrataal zijn hiervan goede voorbeelden. Synergie met saceffecten doet ook wonderen. Kaarten die dit voor je doen zijn Gravepact en Teyza, Orzhov Scion.

Tenslotte offert iedere speler een land op. Crucible of World zit helaas nog niet in het formaat. De enige andere kaart die het saccen minder pijnlijk maakt is Flagstones of Trokair. Dit land vervangt zichzelf wanneer het opgeofferd wordt.

Afbeelding

Kortom, wanneer je de effecten uit de laatste 3 groepen verenigt dan levert de Smallpox je een kaartvoordeel van 3 tegen 1; je tegenstander verliest een beest, een kaart en een land terwijl jij eigenlijk alleen de Smallpox kwijt raakt. Het verlies van dat ene leven vegen we voor het gemak even onder tafel.


Zonder verdere vertraging het deck, Nether Pox:

4 Caves of Koilos
4 Godless Shrine
4 Flagstones of Trokair
10 Swamp

4 Plagued Rusalka
4 Savannah Lions
4 Dark Confidant
4 Nether Traitor
4 Hypnotic Specter
3 Teyza, Orzhov Scion
3 Ghost Council of Orzhova

2 Condemn
4 Smallpox
4 Mortify
2 Loxodon Warhammer
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Kort en krachtig :). Ik kende de meeste kaarten nog niet en dit is een leuke manier om ze voor het eerst te zien.
Speel je dit deck op het moment zelf?
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Ja, ook. Ik probeer op dit moment Rakdos aggro, Dutch Simic Aggro, Solar Pox, BWR Firemane Angel Control en een deck wat op het bovenstaande lijkt maar nog iets meer op het saccen leunt (Nantuko Husk ipv Hypnotic Specter en dan Mindslicer en Gravepact).
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

vergeet niet dat zorgen dat je een lege hand hebt de smallpox ook een stukje minder symetrisch zou maken.

Heb je misschien al wat test resultaten voor dit deck?

In ieder geval lekker kort en krachtig inderdaad. Mijn volgend artikel wordt ook al niet zo heel lang, dus David kan zijn lol op :).

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Self-Quote:
Vervolgens moeten beide spelers een kaart weggooien. Uiteraard is de beste situatie hiervoor eentje waarbij je tegenstander kaarten heeft en jij er geen hebt.

Het kan dus een goede kaart zijn in een Hellbent deck. Dit is echter iets lastiger voor elkaar te krijgen dan de boven beschreven methodes.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

lol, sorry, precies er overheen gelezen.

Ik zag ook al een legacy deck langskomen met de kaart:
http://sales.starcitygames.com/deckdata ... ckID=19311

Duidelijk een andere manier van de kaart proberen te breken. Jij probeert meer de tegenstander te snel af te zijn en te hopen dat een paar dingen slopen hem genoeg tegen werkt, terwijl dit deck juist controle probeert te krijgen en de smallpox gebruikt om daarmee te helpen.

Dat legacy deck lijkt me trouwens erg leuk (voor een net-deck dan).

Je zou trouwens de kaart ook kunnen overwegen met madness kaarten, zowiezo lijken madness en rakdos mekaar wel te mogen.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Het idee achter dat deck is in basis hetzelfde. De discard doet minder pijn door Life from the Loam, Genesis en Eternal Witness. Landsac door Life en Witness, beestsac door Genesis en Witness. Dat het deck meer controlerend speelt maakt de Smallpox in feite beter.

Vlak nadat de set er was, las ik dat Smallpox niet voor aggro-decks is. Daar zit wat in. Toch wilde ik bewijzen dat het anders kan.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Plaats reactie