Card Advantage

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Card Advantage

Bericht door pi »

Ik ben pi, speel ruim 8 jaar magic en ik ben vrij overtuigd casual speler. In die 8 jaar ben ik nog wel eens tegen wat magic theorieen aangelopen en in dit artikel wil ik er eentje uitleggen. Ik wil het hebben over card advantage.

Card advantage.

Heel in het kort is card advantage het behalen van kaartwinst. Als jij met 1 kaart van jou 2 kaarten van je tegenstander neutraliseerd dan heb je 1 kaart winst. Maar ook als je met 1 kaart van jou weet te zorgen dat je er meer kaarten bij krijgt dan je had noemen we dat card advantage. Het standaard voorbeeld hierbij is natuurlijk de kaart ancestral recall.

Afbeelding

Wanneer jij de recall speelt dan kost dat je 1 kaart, namelijk de recall zelf en krijg je er 3 voor terug. Een kort rekensommetje levert op: -1 + 3 = 2 kaarten winst. Voor het stoppen van 3 kaarten van de tegenstander met 1 kaart van jou kun je denken aan een kaart als arc lightning die je in de juiste situatie dezelfde hoeveelheid advantage op kan leveren. Dit gebeurt namelijk als je er 3 creatures van je tegenstander dood mee kan maken.

Afbeelding

Wanneer je tegenstander er nou voor zou kiezen om force of will voor zijn normale cost te spelen op je ancestral recall dan draaien beide spelers evenveel verlies, dit wordt card parity genoemd. Dit is dus als beide spelers evenveel kaarten moeten investeren.

Wanneer je tegenstander, die nog steeds je ancestral recall wil stoppen, de force of will voor zijn alternatieve cost speelt dan kost het hem zelfs een extra kaart. Dit wordt card disadvantage genoemd, aangezien het hem meer kost dan jou. Dat het counteren van jouw kaart op deze manier voor hem toch de beste optie is wordt zichtbaar wanneer je bedenkt wat er zou gebeuren als hij het niet zou doen. In dat geval blijft hij namelijk op precies hetzelfde aantal kaarten staan, maar jij op 2 kaarten meer, voor een totaal verschil van 2 kaarten. Zoals hij het nu speelt verliest hij 2 kaarten en jij 1, waardoor het totale verschil maar 1 kaart is.

Afbeelding

Binnen magic heb je heel veel verschillende kaarten. Verreweg de meeste kaarten geven je van zichzelf card parity. Denk bijvoorbeeld aan kaarten als terror of stone rain. Wanneer je een van deze speelt dan verwacht je die te ruilen voor 1 van de kaarten van je tegenstander.

Afbeelding

De kunst in magic is situaties herkennen waar je deze kaarten toch zou kunnen gebruiken om card advantage te halen. Misschien speelt iemand wel een shivan wurm en kun jij de terror gebruiken om de llanowar elf die zijn enige andere creature is te slopen. Of misschien heeft je tegenstander net een crater helion gespeeld en kun jij de stone rain gebruiken om een van zijn landjes te slopen zodat hij de echo cost niet kan betalen tijdens zijn upkeep. Hou altijd je ogen open voor situaties waarin je winst kan halen, elke kaart die je meer hebt om tegen je tegenstander te gebruiken is er een die hij moet proberen te neutraliseren. Wanneer zijn kaarten neutraliseren jou minder kaarten kost dan andersom dan krijg je vanzelf een punt waarop je een kaart speelt waartegen hij niks meer kan doen omdat zijn kaarten op zijn.

Afbeelding

In mijn voorbeeld van net met de shivan wurm schemerde het al een beetje door. Er is nog een vorm van card advatage. Het is namelijk zo dat als de wurm gespeeld wordt en er geen creature is om te returnen de wurm naar je hand gaat, klaar om later als er wel zo’n creature is opnieuw gespeeld te worden. Je hebt met je terror wel advantage gekregen, maar niet permanente advantage. Over het algemeen wordt deze tijdelijke vorm van advantage “tempo” genoemd.

Afbeelding

Tempo is handig voor snellere decks omdat, terwijl je tegenstander nog aan het worstellen is met zijn kaarten tijdig uitspelen, deze decks gewoonweg winnen. Control decks aan de andere kant kunnen dit tempo ook wel waarderen met kaarten als memory lapse of remand omdat elke extra beurt die je tegenstander nodig heeft om zijn strategie op te starten er eentje is waarin het control deck antwoorden kan vinden. Als een potje langer duurt dan is dat vaak in het voordeel van het control deck. Het control deck heeft dan namelijk de tijd om een kaart als wrath of god te vinden, waarmee het meteen alle problemen op kan lossen.

Afbeelding

Wrath of god is een duidelijk voorbeeld van een kaart die niet mikt op card parity. Met 1 wrath kun je een oneindige hoeveelheid card advantage maken. Natuurlijk is dit lang niet altijd mogelijk en zal de hoeveelheid advantage die je daadwerkelijk haalt afhangen van hoeveel creatures je tegenstanders hebben en hoeveel jij. Het is dan ook met de wrath de truc om te wachten op het moment waarop je zoveel mogelijk advantage uit de kaart haalt (zonder zelf eerst dood te gaan natuurlijk). Spelers die geen rekening houden met een wrath of vergelijkbare kaarten kunnen hier gewoonlijk stevig de dupe van worden. Jij zelf moedigt dit natuurlijk zoveel mogelijk aan :).

Afbeelding

Een variant op tempo, soms virtuele card advantage genoemd, is het spelen van een kaart die zorgt dat je tegenstander bepaalde kaarten niet wil spelen. Denk hierbij aan een kaart als seal of doom, die in weze tegen je tegenstander zegt dat creatures die hij speelt dood gaan als jij dat wil. Veel spelers kiezen er voor om te wachten met creatures spelen tot ze de seal weg kunnen halen. Dit is zeker niet noodzakelijk de beste keus omdat dit ook meer beurten betekend voor de ander.

Afbeelding

Naast kaarten die je advantage opleveren zijn er ook kaarten die je disadvantage opleveren. Een kaart als sonic burst kost je 2 kaarten, terwijl hij over het algemeen maar 1 kaart van je tegenstander weet te stoppen. Telepathy aan de andere kant kost je 1 kaart waar je alleen maar informatie voor terug krijgt. De mogelijkheden om met deze kaart advantage te halen zijn zeer beperkt.

Card disadvantage wordt vaak gebruikt om te compenseren voor iets heel erg goeds. De kaart masticore is hier een duidelijk voorbeeld van. Er zijn weinig drawbacks zo extreem als elke beurt een kaart weg moeten gooien. In het geval van de masticore krijg je ook inderdaad iets goeds terug en het gebeurt dan ook met enige regelmaat dat de schiet ability van deze kaart er voor zorgt dat hij meer advantage oplevert dan disadvantage.

Afbeelding

Zo’n hele zooi definities is natuurlijk wel leuk en zo, maar wat heb je hier nou eigenlijk aan? Nou, mogelijk heel weinig, maar misschien ook wel veel. Sommige kaarten lenen zich niet goed voor het halen van card advantage, decks rond die kaarten zullen dan ook niet snel card advantage willen halen. Als jij graag met dit soort decks speelt en je vrienden ook dan maakt card advantage minder voor jou uit. Theoretisch is het natuurlijk ook nog mogelijk dat jij altijd al de juiste beslissing neemt zonder er over na te hoeven denken.

Wanneer heb je wel wat aan theorie over card advantage? Nou, wanneer je net als ik graag een beetje nadenkt over wat voor kaarten je wanneer speelt, of als je tegenstanders hebt die dat wel doen. Theorie over card advantage is namelijk alleen nuttig als je tijdens een potje actief er naar op zoek bent en je wilt weten waar je op moet letten.

Helaas zijn het juist de uitzonderings situaties waarin card advantage het best tot zijn recht komt en is het dus moeilijk om een echt goed bruikbaar voorbeeld te geven. Die ene keer dat je een landje kan slopen om te zorgen dat een echo cost niet betaald kan worden en die ene keer dat je een gating creature weer naar iemands hand kan doen door zijn andere creature te slopen weegt gewoon niet op tegen die tig andere keren waarbij de tegenstander meer land of meer creatures heeft. De enige tips die ik je kan geven zijn dat je je ogen open moet houden en je best moet doen om situaties te creeeren waar jij meer advantage kan halen.

mazzel

pi

p.s. Zoals je misschien gemerkt hebt was dit artikel nogal een stukje korter dan je normaal van mij gewend bent. Voor een deel hangt dit samen met het onderwerp, maar ook zeker met het feit dat ik al veel moet schrijven aan mijn scriptie en ik het vrij druk heb. Verwacht dat de lange artikelen even op zich zullen laten wachten.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

wel leuk artikel :) maar er stond weinig informatie in die ik nog niet wist,

sonic burst levert mischien wel card-disadvantage op.. maar het is in burn echt een geweldige kaart :) moet hem het liefst wel als laatst uitspelen maar een hand als dit aan het eind overhouden ofzo:

mountain
sonic burst
Fireblast
met 2 mountains in play

levert je wel een gigantische disadvantage op.. maar dat is verder niet echt erg..

bovendien vind ik dat er weinig goeie 2 mana burn kaarten, incinerate en Shrapnel Blast mischien.

en er staat trouwens ook niet bij dat stone rain over het algemeen ook tempo oplevert, omdat je opo met minder mana zit, dus minder kan spelen per beurt. denk dat vooral ook dat een groot voordeel is van stone rain :)

waar je mischien ook nog een stukje over bij had kunnen doen is card advantage door combat, de juiste blockers kiezen en rekening houden met hun abbility's (regenerate, first strike)

maar nou lijkt het alleen een hele lading krietiek, en je had al niet zoveel tijd, dus is gewoon een goed artikel :)
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

iemand omschreef het ooit als "everything is a time walk", overal kun je wel card advantage in zien. Inderdaad zou je stone rain als tempo ook kunnen omschrijven, je zou ook combat damage bij card advantage behalen kunnen betrekken, zaak is om te zorgen dat je dingen herkent als je er tegen aan loopt. Niet dat je er een mooi naampje aan kunt geven :).

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Ik vind het niet erg dat ie wat korter is hoor :), en succes met je scriptie!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

dank :).

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Ik vind het altijd jammer wanneer in een artikel over cardadvantage de volgende kaarten niet voorkomen:
Necropotence
Yawgmoth's Bargain
of in mindere mate
Phyrexian Arena
Skeletal Scrying
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

vind je die kaarten niet TE duidelijk? Ik denk dat iedereen snapt dat de eerste 2 je heel makkelijk meer kaarten opleveren dan de ene kaart die het je kost. Ook de arena is nog wel makkelijk te herkennen, al zou je er misschien iets over kunnen zeggen in het verband met card advantage op langere termijn.

Eigenlijk vind ik van die 4 alleen de scrying een goed voorbeeld omdat hij afhankelijk van je deck en de kaarten in je yard verschillende soorten advantage kan geven. Mensen missen hun yard en life total beide nog wel eens als resource en deze kaart dekt heel netjes card advantage en het gebruik van deze resources.

Ik denk dat ik alleen de scrying zou vermelden als ik een langere versie van dit artikel zou schrijven. Zoals het artikel nu is wou ik simpele voorbeelden geven en geen top 10 list van kaarten waar je het best advantage uit kunt halen. Die kaarten vinden is aan de lezer zelf.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Mee eens, subtiele card advantage is interessanter dan de beste card advantage. Eén obvious voorbeeld (de Ancestral Recall) is genoeg.
Gebruikersavatar
Skajetolaf
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: vr jan 07, 2005 8:09 pm

Bericht door Skajetolaf »

Kort maar zeer krachtig artikel :)

Ook wel een subtiele manier van (virtuele) cardadvantage is natuurlijk de counter dreiging, veel mensen zullen, net zoals met de seal of doom, wel nog een keer nadenken voor ze iets spelen tegen een deck wat aardig kan counteren.

Succes met je scriptie.
Niets zo gering,
Als een spreuk in een handtekening.
wilco
Expert
Berichten: 54
Lid geworden op: di aug 26, 2003 9:35 am

Bericht door wilco »

pi schreef: vind je die kaarten niet TE duidelijk?
Nee, dat vind ik niet.

Als ik lees: skip your draw step en vervolgens moet ik 1 life betalen om een kaart te mogen trekken.. dan zie ik daar het voordeel niet van in.

Van Skeletal Scrying zie ik wel voordeel.
Gebruikersavatar
system_failure
Master
Berichten: 191
Lid geworden op: ma jul 03, 2006 12:35 pm
Locatie: lede

Bericht door system_failure »

je kan wel 2 betalen om 2 kaarten te drawen of 19 om 1/3 van je deck in je hand te stoppen (beetje extreem maar kom)
Sometimes i dance with explosives.
I don't now why.
I just do it.
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

het voordeel is dat je zoveel kaarten kunt trekken als je wilt, alleen kost elke kaart je 1 leven, maar verder ook niks, het is wel goed hoor :)
wilco
Expert
Berichten: 54
Lid geworden op: di aug 26, 2003 9:35 am

Bericht door wilco »

Oh.. op die manier.. ik kan zelf wel bepalen hoeveel leven ik inlever en voor elk leven 1 kaart.. op die manier zie ik het voordeel ook. Las de regel even anders.
Plaats reactie