Mijn Timespiral Top-10

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Mijn Timespiral Top-10

Bericht door Dragonheart »

Afbeelding

10. Smallpox

Een van mijn persoonlijke favorieten staat op de tiende plek. Lifeloss, Discard, Removal, Land Destrucion deze kaart heeft het allemaal. Dit is echter niet een kaart waarvan je er zonder meer 4 speelt. Om te beginnen zorgt de casting cost ervoor dat de kaart alleen in decks met een grotere zwarte component gespeeld kan worden. Uiteraard kost het een beetje moeite om de nadelen van de mini-Pox minder te laten wegen voor degene die hem speelt. Op dit moment is er maar 1 serieus deck dat gebruik maakt van deze kaart. Dit is Solar Pox. Een zwart-wit-blauw deck dat de nadelen probeert te compenseren met behulp van kaarten als Flagstones of Trokair en Haakon, Stromgald Scourge. Solar Pox heeft een klein reanimatie-thema waarbij het zelfs wenselijk is kaarten in de graveyard te gooien. Hoewel ik persoonlijk erg gecharmeerd ben van deze kaart, ben ik bang dat hij net niet goed genoeg is om een serieuze plek in de T2 metagame in te nemen.

Afbeelding

9. Krosan Grip

De afweging tussen Sudden Shock, Sudden Death en deze was moeilijk. De creature removal spells zullen net als de Krosan Grip hun invloed vooral in Extended laten gelden. Scepter Chant bijvoorbeeld is voor een deck als The Rock een regelrechte nachtmerrie aangezien de componenten waarvan de naam van het eerste deck afgeleid is het hele plan van het zwart-groene deck lam leggen. Een instant oplossing die niet te counteren is, kan hier het verschil maken. De Grip is bovendien nuttig tegen Pernicious Deed en andere vervelende enchantments zoals Seismic Assault. Daarom vind ik de groene kaart net een tikkeltje beter dan zijn zwarte en rode broers.

Afbeelding

8. Serra Avenger

Op eerste gezicht lijkt het nadeel van de engel zwaar. Maar de efficientie van de kaart is niet te ontkennen. Een 3/3 flyer voor 2 mana? Lijkt me altijd goed. De mana die je in die beurt overhoudt, kan natuurlijk gebruikt worden om eventuele antwoorden te counteren. In combinatie met een Aether Vial is er niet eens echt sprake van een nadeel en komen we gewoon weer bij die mooie stats... 3/3 flyer voor 2.

Afbeelding

7. Bogardan Hellkite

Draken doen het altijd goed, vooral bij de casual spelers. Deze draak is ook nog eens in constructed speelbaar. Het meest bekende deck dat deze badass gebruikt is natuurlijk Dragonstorm. Dit deck probeert middels een aangename storm-count de tegenstander dood te branden met meerdere Hellkites. Indien nodig kan er uiteraard aangevallen worden. Ook buiten het juist genoemde deck wordt de draak gespeeld. Aangezien het beest als instant gespeeld mag worden, is het erg geschikt voor control-decks. In een dergelijke strategie is het meer aannemelijk dat ooit 8 mana te spenderen is.

Afbeelding

6. Ancestral Vision

We weten allemaal op welke kaart deze moet lijken. Er gebeurt in zeker zin hetzelfde. Helaas wel een beetje later. Hier geldt een beetje hetzelfde als bij de Serra Avenger. Suspend je de Vision vroeg dan doet hij pas wat in een beurt waarin je kunt counteren. Dit heeft als voordeel dat je de mana in eerdere beurten toch kunt gebruiken en mana over houdt in de beurt waarin het effect voelbaar wordt. Eerlijk is eerlijk, de kaart is ronduit matig in later fases in die gevallen waarin je liever meteen de kaarten had gehad. Ach ja... het is een Ancestral.

Afbeelding

5. Spectral Force

Dit is mijn pet-card in limited formaten. Gelukkig is de Force ook in constructed formaten goed speelbaar. Het is een zeer dik beest, 8/8 voor 5 mana met trample. Het nadeel is minder groot dan op eerste gezicht lijkt. Zwart is niet volledig afwezig in de huidige metagame. Maar ook in die gevallen waarin de tegenstander geen zwarte permanents heeft, is er geen man over boord. Scryp Ranger is een kaart die vaak samen met dit monster gespeeld wordt.

Afbeelding

4. Akroma, Angel of Wrath

Een van de zogenaamde Timeshifted kaarten. De tekst op de kaart spreekt boekdelen. 7 abilities op 1 kaart! Deze engel wordt grofweg in 2 soorten decks gespeeld. De eerste groep zijn de reanimatie-decks. Zij proberen middels een Dread Return of Zombify een in de grafbak gedeponeerde Akroma terug te halen. Op die manier is de casting cost natuurlijk minder een issue. De tweede groep zijn de control decks. Zij proberen het spel zo lang mogelijk te rekken zodat zij de tijd krijgen om een manabase op te bouwen. Op een moment dat de tegenstander weinig of niks meer kan, bouwen zij de super-engel om daarmee te winnen.

Afbeelding

3. Call of the Herd

Dit was de beste kaart lang geleden in Odessey. De kaart is efficient en levert in zekere zin kaartvoordeel. 7 mana en 1 kaart worden samen 2 olifanten. De gekleurde mana die nodig is om de kaart te kunnen spelen is mimaal. Met een beetje acceleratie in de vorm van een elfje of een Birds of Paradise kunnen de olifanten al vanaf beurt 2 in het spel komen.

Afbeelding

2. Psionic Blast

Ook deze kaart is timeshifted. Char is de gecorrigeerde versie van deze kaart. Gelukkig is het nu dus mogelijk 8 dergelijke kaarten in 1 deck te spelen. Volgens Wizards hoort burn niet blauw te zijn. Gelukkig heeft dat ze er niet van weerhouden een kleur die normaalgesproken geen removal heeft toch te voorzien van een beetje burn. Deze kaart zal gespeeld worden in blauw aggro-decks, blauwe control-decks enz. Houd er dus rekening mee dat dit nooit een goedkope kaart zal worden. De huidige prijs zal wel nog een beetje zakken.

Afbeelding

1. Flagstones of Trokair

We zijn bij de laatste kaart aangekomen. Dit is in mijn ogen "de winnaar van deze set". Deze kaart heeft eigenlijk geen nadeel. De Flagstones komen untapped in het spel. Ze tappen voor witte mana. Wanneer ze weggaan krijg je een plains terug. Als je er 2 bouwt, haal je 2 landen uit je deck en fix je de manabase. Ik denk inderdaad dat ieder deck dat voldoende wit speelt 4 van deze jongens wil spelen. De prijs van de Flagstones weerspiegelt deze gedachte. Het is een van de weinige kaarten in deze set die sinds de release alleen maar gestegen zijn. Ik denk niet dat hier in de nabije toekomst verandering in komt.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Paar typefoutjes:
Flagstone of Trokair -> Flagstones of Trokair (bovenaan)
Scrypt Ranger -> Scryb Ranger

Wat is Serra Avenger een belachelijk goeie kaart zeg. Ik vind het wel jammer dat creatures zo aan inflatie onderhevig zijn.
Leuk artikel trouwens. Ik kende een aantal kaarten nog niet. Misschien moet ik toch maar eens de spoiler doorlezen :oops: .
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Fixed
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

duidelijk artikel, alleen, schat je die spectral force echt zo hoog? Ik had hem eigenlijk zelf vrij laag ingeschat. Ik vond dat ie toch me wat te vaak getapt ging blijven liggen. Misschien heb ik 'm ook wel een beetje verkeerd ingeschat.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Erik Louman
Master
Berichten: 176
Lid geworden op: zo nov 05, 2006 8:42 pm
Locatie: Dordrecht

Bericht door Erik Louman »

wordt akroma ook niet in oath gespeeld?
craprotation
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Zelfs als je tegenstander nooit zwarte permanents heeft en je ook geen truuks gebruikt om hem te untappen is Spectral Force volgens mij niet slecht.
Als je tegenstander niets heeft doet ie gemiddeld net zo veel damage als een 4/4, waarvoor {3}{G}{G} natuurlijk iets te veel is. Maar hij komt makkelijker door dan een 4/4, gaat minder snel dood dan een 4/4 en blockt beter dan een 4/4.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

David schreef:Zelfs als je tegenstander nooit zwarte permanents heeft en je ook geen truuks gebruikt om hem te untappen is Spectral Force volgens mij niet slecht.
Als je tegenstander niets heeft doet ie gemiddeld net zo veel damage als een 4/4, waarvoor {3}{G}{G} natuurlijk iets te veel is. Maar hij komt makkelijker door dan een 4/4, gaat minder snel dood dan een 4/4 en blockt beter dan een 4/4.
En dat is dus wanneer je geen extra truckje gebruikt om het ding te untappen...

Ik heb tijdens een Time Spiral PTQ een haast constructed opening 2 keer tegen gekregen (game 1 en game 2), hij ging van:
T1 land
T2 land Scryp Ranger
T3 land Yavimaya Dryad (extra land)
T4 land Spectral Force

Na ja, die heb ik dus verloren...
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Erik Louman
Master
Berichten: 176
Lid geworden op: zo nov 05, 2006 8:42 pm
Locatie: Dordrecht

Bericht door Erik Louman »

wat krijg je als je een spectral bears en een force of nature kruist?

Afbeelding Afbeelding

juist, een spectral force :)

(of een 3/3 creature met een upkeep van GGGG, gelukkig heeft Wizz R&D voor de eerste gekozen)

ps. is het niet logischer als deze topic onder time spiral staat?
craprotation
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Erik Louman schreef:ps. is het niet logischer als deze topic onder time spiral staat?
Nee
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Erik Louman
Master
Berichten: 176
Lid geworden op: zo nov 05, 2006 8:42 pm
Locatie: Dordrecht

Bericht door Erik Louman »

hehe
kort maar krachtig
craprotation
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

mij lijkt het ook wat uitgebreid voor een gewoon topic.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
/-\rne
Master
Berichten: 170
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 9:13 pm
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door /-\rne »

tis toch een artikel..
Plaats reactie