Winkels vergelijking

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Bij welke winkel koop jij?

Nedermagic
9
19%
Cardexchange
2
4%
Vesho
3
6%
Anders, namelijk...
33
70%
 
Totaal aantal stemmen: 47

Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Winkels vergelijking

Bericht door pi »

Ik ben pi, speel ruim 9 jaar magic en ik ben vrij overtuigd casual speler. In die 9 jaar heb ik aardig wat nieuwe kaarten gekocht bij verschillende winkels. In dit artikel beschrijf ik mijn ervaringen met 3 Nederlandse webwinkels op dit gebied.

Winkels vergelijking

Het is altijd de vraag waar je het best kaart X kunt kopen. De ene winkel heeft meer voorraad, de andere betere prijzen. Voor dit artikel wil ik mijn ervaringen met een drietal online winkels aangeven. Voor www.nedermagic.com heb ik ervaring met de aanschaf van met name hun nederpacks en een klein aantal losse kaarten. Ik ben verder bij vlagen actief op hun forum en chatbox. Bij www.cardexchange.com heb ik met name ervaring met het kopen van boosterboxen en handel in persoon op een beurs die deze winkel vroeger organiseerde. Als laatste zal ik kijken naar www.vesho.nl, de winkel waar ik de laatste tijd zowel mijn losse kaarten als boxen haal.

Ik was in eerste instantie van plan om de winkels op een aantal punten te vergelijken, maar na dit voor de eerste winkel geprobeerd te hebben ontdekte ik al snel dat dit lastig en tijdrovend wordt. Ik zal om deze reden simpelweg per winkel mijn ervaringen opschrijven. Wel geef ik nu eerst nog de criteria die ik bedacht had omdat deze voor iedereen die een winkel wil kiezen om zijn kaarten of pakjes te kopen relevant kunnen zijn.

Ik wilde de winkels op deze punten vergelijken:

Staat van de geleverde kaarten

Wanneer je kaarten besteld bij een winkel dan verwacht je natuurlijk dat deze in nieuw staat verkeren tenzij dit anders is aangegeven. Helaas blijkt in de praktijk dat lang niet alle winkels even goed letten op dit punt.

Voorraad

Een winkel die niet de kaarten kan leveren die jij zoekt is een winkel waar je eigenlijk niks aan hebt. Het is voor winkels erg moeilijk om alle kaarten op voorraad te hebben, maar een behoorlijke hoeveelheid mag je verwachten. Ik wil op dit punt kijken hoe de type 2 voorraad er uit ziet, ik zal kijken hoe de winkel in zijn duurdere oude kaarten zit (€50+) en of ze 1 specifieke, lastig te vinden, kaart op voorraad hebben (imperial recruiter). De kans is groot dat als ik een winkel tegen kom die deze specifieke kaart op voorraad heeft ik hem zal kopen.

Dit is dus iets wat ik niet heb gedaan.

Prijs

Als klant koop je graag bij de winkel waar je het meeste waar voor je geld krijgt. Tijdens het kijken naar de voorraad zal ik ook de prijzen in de gaten houden.

Service

Wanneer ik ervaring heb met de service die een bepaalde winkel levert dan zal ik hier mijn ervaringen aangeven.

Bruikbaarheid website

De website is het deel van de winkel waar wij als gebruikers tegenaan kijken. Slechte eigenschappen hiervan kunnen klanten afschrikken, goede eigenschappen kunnen juist klanten trekken. Mijn ervaring is dat de websites van magic winkel zeker niet uitblinken in gebruiksvriendelijkheid.

Extra’s

Wat heeft de winkel dat andere winkels niet kunnen bieden.

Nedermagic

Laat me als eerste 1 ding duidelijk maken. Michiel Smit en ik liggen elkaar niet zo goed. Dit al meerdere malen tot een botsing gekomen. Ik heb het idee dat zijn communicatie naar klanten en bezoekers van zijn website een stuk beter zou kunnen, hij vindt mij waarschijnlijk zeuren. Ik zal proberen dit niet te veel terug te laten komen in mijn mening over de winkel, al heeft het waarschijnlijk wel invloed op mijn mening over de service die de winkel levert.

Laat ik dan ook meteen beginnen met de service. Wie dat wil kan zijn kaarten zelf op halen bij nedermagic en in dat geval is er soms over een korting te praten. Verder biedt de website veel mogelijkheden tot interactie met andere spelers en organiseert nedermagic met enige regelmaat toernooien. Helaas is het effect van veel interactie toe staan dat er ook mensen dit proberen te verpesten. Nedermagic heeft om deze reden moderators die de regels van de site handhaven en ook Michiel draagt hier zijn steentje aan bij. Alleen in mijn ervaring is het heel gemakkelijk mogelijk om je aan alle regels te houden en toch problemen te krijgen met de leiding. Er zijn namelijk een hele zooi regels die niet in de regels staan. Dit is een van de dingen waarop Michiel en ik vaak op botsten.

Ik heb er overigens zeker wel respect voor dat nedermagic zoveel mensen naar de site en op hun forum weet te krijgen en houden. Dit is dan ook voor mij een heel voorname reden om terug te komen bij deze site.

Het is niet heel vaak geweest dat ik bestellingen deed bij nedermagic. Dit komt omdat ik over het algemeen wat ik zocht bij andere winkels goedkoper kon krijgen. Toen nedermagic begon met de nederpacks aan de andere kant, vond ik dit een erg interessante actie en ik besloot dan ook een aantal packs aan te schaffen en opende deze als een van de eerste in Nederland omdat ik ze zelf opgehaald had. Hiermee had ik veel geluk, want ik opende een mana drain. Ook later had ik genoeg geluk met deze actie om het interessant te houden.

Bij latere bestellingen van nederpacks bestelde ik ook losse kaarten mee en hier was ik minder over te spreken. Bij de packs was er geen garantie over de staat van de kaarten, maar voor losse kaarten verwacht je toch wel een bepaalde kwaliteit. Deze kwaliteit werd lang niet altijd gehaald. Veel ervaringen met losse kaarten van nedermagic heb ik overigens niet, dus misschien trof ik net een aantal uitzonderingen.

Zoals al aangegeven kon ik vaak kaarten ergens anders goedkoper krijgen. Wat wel een nadeel is van ergens anders heen gaan, is dat nedermagic over het algemeen een vrij grote voorraad heeft ten opzichte van de rest. Als je dus echt iets zoekt dan kan het de moeite waard zijn om toch bij nedermagic te gaan kijken.

Wat het meest opvalt aan nedermagic is de site. De meningen verschillende sterk over hoe mooi deze is, maar de meeste reacties die ik heb gehoord zijn het eens dat mooi wat anders is. Zelf stroom ik ook niet over van enthousiasme voor het uiterlijk van de site.

Over het geheel genomen zou ik niet snel dingen bij nedermagic kopen, maar als je iets zoekt dat moeilijk te vinden is dan denk ik dat het zeker de moeite waard is om er even te kijken. Voor het ontmoeten van andere magiccers aan de andere kant biedt nedermagic zeker de beste mogelijkheden van de winkels die ik vergelijk.

Cardexchange

Ik moet eerlijk zijn, mijn ervaringen met cardexchange komen vooral van een aantal jaren terug. Er was eens een tijd dat Gilles een van de bekendste, zo niet de bekendste magic dealer van Amsterdam en omstreken was. Hij hield vroeger elke maand een beurs in Purmerend en hiervan ken ik hem vooral. Gilles heeft overigens een soort verslaving aan ornithopters, hij heeft er honderden.

Mijn ervaring is dat Gilles een behoorlijke prijs geeft voor je kaarten en als je een stapel goedkope wilt ruilen voor een dure, hij ook niet moeilijk doet. Hiernaast stond hij voor zijn beloftes, dus als hij een dure kaart als prijs beloofde en er kwam bijna niemand op dagen dan kreeg de winnaar wel de prijs (ik herinner me een constructed toernooi met een gratis saga draft voor de top 8 met als prijs een library of alexandria, waar zo’n 20 mensen op af kwamen, waarbij de deelname waarschijnlijk niet meer dan 5 euro kostte).

Mijn ervaring is ook dat Gilles heel nauwkeurig kijkt naar de kaarten die hij aankoopt of bijruilt. Een beschadiging die jij als niet belangrijk had gezien kan bij hem betekenen dat hij de kaart niet wil. Hij is kieskeuriger dan ik, wat waarschijnlijk wel wat zegt voor de mensen die ervaring met ruilen met mij hebben. Ik verwacht dan ook niet anders dan dat kaarten die je bij cardexchange bestelt in goede staat verkeren.

Mijn laatste aankoop bij cardexchange was een aantal boxen. Deze kon ik toen gewoon ophalen. Vergeleken met nedermagic zag alles er wat beter geordend uit met alles in grote kasten en om alle kaarten hoesjes. Bij nedermagic aan de andere kant zag je overal losse kaarten liggen en zaten veel kaarten niet in hoesjes.

Vroeger had Gilles altijd goede prijzen voor zijn kaarten, gewoonlijk niet veel hoger dan de gangbare straatprijs (denk birds of paradise voor fl 12.50 als op straat fl 10, - gangbaar is). Ook nadat de beurs stopte bezocht ik nog vaak zijn site om naar prijzen te kijken. Je weet dat hij duurder is dan wat je op straat zou kunnen krijgen, maar de verhouding tussen de kaarten lijkt vaak behoorlijk te kloppen. Een meer recente ontwikkeling is de aanbiedingen op de site. Ik heb hier nog geen gebruik van gemaakt, maar deze zien er zeker uit alsof ze de moeite waard zijn.

Van de site van cardexchange ben ik weinig onder de indruk. In eerste instantie werkte hij heel slecht met Internet Explorer 7 (dit is ondertussen opgelost) en verder spreekt het uiterlijk mij niet heel erg aan. Wel denk ik dat de site wat beter oogt dan nedermagic. Ik vind het alleen jammer dat op de site niet meer te vinden is voor magiccers die andere magiccers willen ontmoeten. Een forum, gastenboek of prikbord zou denk ik wel wat hebben.

Ik denk dat het waarschijnlijker is dat ik dingen bij cardexchange zou kopen dan bij nedermagic, vooral de aanbiedingen zijn leuk. Er zijn alleen plekken waar kaarten vaak nog net wat goedkoper zijn. Ik denk dat als ik meer kwaliteit zou willen ik mijn aankopen zou doen bij cardechange.

Vesho

Vesho is volgens de eigenaars opgericht omdat er overal veel te hoge prijzen gevraagd werden voor kaarten. Zij besloten daarom zelf kaarten te gaan verkopen zonder hier heel veel winst op te willen maken. Ze doen dit dan ook in hun vrije tijd.

Ze hebben om deze reden een simpele site opgezet die niet veel meer biedt dan het hoog nodige. Er is een simpel menu voor navigatie en alles is te doorzoeken. Het geheel oogt een beetje saai en niet alle functionaliteit die je zou willen hebben is aanwezig. Ikzelf mis vooral een optie om artikelen aan je winkelwagen toe te voegen zonder dat de pagina opnieuw geladen hoeft te worden en dan liefst meteen ook een paar artikelen in een keer als ik een kaart meerdere keren wil bestellen. Als je deze functionaliteit kunt missen dan is de site overzichtelijk en bruikbaar.

Wat vesho wel biedt is de mogelijkheid om commentaar te leveren op kaarten en een forum. Dit forum is helaas nog rustiger bezocht dan ons eigen. Toch vind ik het goed om te zien dat ze dit willen aanbieden omdat een alternatief voor nedermagic in mijn ogen nooit slecht kan zijn. Ze zouden zich wel zelf meer met hun forum mogen bemoeien. Ze reageren eigenlijk vrijwel alleen op vragen over de winkel.

Mijn ervaringen met de kwaliteit van de kaarten die vesho op stuurt zijn wisselend te noemen. Het meeste wat zij opsturen is goed in orde, maar je wilt wel alles nauwkeurig controleren, want ik heb er ook kaarten tussen zien zitten die ik met moeite excellent zou noemen. Wel is het zo dat er met hun altijd te praten is over een oplossing als zoiets als dit gebeurt. Sterker, ze bieden me dan betere oplossingen aan dan ik zou verwachten. De laatste keer waren ze me zelfs voor en gaven ze meteen na de bestelling door dat een van de kaarten niet mooi genoeg was en dat ze hiervoor een vergoeding mee stuurden, namelijk een andere versie van dezelfde kaart en het volledige aankoopbedrag.

Voor nieuwere sets heeft vesho over het algemeen een redelijke voorraad. Voor oudere kaarten moet je net mazzel hebben. De prijzen zijn bij vesho over het algemeen beter dan bij de andere winkels en dit is dan ook de reden dat ik hier mijn losse kaarten en boxen haal. De speciale aanbieding van afgelopen maand waarbij ze overal 10% korting op gaven was natuurlijk helemaal mooi.

Dat ik er voor kies om hier mijn spullen te halen lijkt mij voor zich spreken. Vesho is het goedkoopst en de service is goed genoeg. Ik verwacht wel dat er winkels zijn met betere service, maar ik heb dit afgewogen en ga toch voor vesho. Ik ben blijkbaar toch Nederlander.

Conclusie

Deze 3 verschillende winkels hebben elk hun kwaliteiten. Nedermagic biedt veel interactie met andere magiccers en heeft een grote voorraad, cardexchange biedt kwaliteit en leuke aanbiedingen en vesho is simpelweg het goedkoopst over de hele linie. Kies vooral zelf voor welke jij gaat.

mazzel

pi

p.s. ik realiseer me dat er meer winkels in Nederland zijn, maar met de anderen heb ik geen ervaring. Ook is het niet handig om winkels te vergelijken met andere plekken, waar je kaarten kan kopen van particulieren, zoals op marktplaats en ebay.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Djinn (zoooooooo veel goedkoper, alleen opschieten, geen grote voorraad)

af en toe Cardexchange
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
evilpoffertje
Adept
Berichten: 292
Lid geworden op: zo nov 12, 2006 4:24 pm
Locatie: hoogeveen

Bericht door evilpoffertje »

Vesho!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Hoi,

djinn heeft als ik het zo zie inderdaad geen grote voorraad. De prijzen lijken wel vrij redelijk te zijn. Het is daar min of meer kopen als een nieuwe set uit komt?

Boxen lijken er wel wat aan de dure kant te zijn. Aan de andere kant, ze verkopen ook common en uncommon sets. Interessant om eens in de gaten te houden (ik zou het niet erg vinden om wat ik wil van een set los bij elkaar te kopen voor een aanzienlijk deel als er ergens voor een redelijke prijs playsets van alle commons van een set te krijgen zouden zijn, 10 voor zoiets voor planar chaos vind ik best redelijk).

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
evilpoffertje
Adept
Berichten: 292
Lid geworden op: zo nov 12, 2006 4:24 pm
Locatie: hoogeveen

Bericht door evilpoffertje »

Bedankt trouwens pi, ik kende alleen nedermagic en vesho. Ik heb cardexchange volgens mij wel een keer gezien op de spellen beurs gezien, hij had zijn kraam helemaal vol met ornithoper's geplakt :P
Paraic
Expert
Berichten: 70
Lid geworden op: di feb 20, 2007 2:35 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Paraic »

Mooi overzicht. Ik koop vooral bij Cardexchange voor de (un)commonsets. Maar losse kaarten het meest bij Gameforce. Welke ik toch miste in je overzicht. Prijzen zijn verschillend lager dan bij cardexchange. Boosterboxen bij de summoner via Ebay of hun site.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

da's inderdaad cardexchange, ik hoop dat je van de kans gebruik hebt gemaakt om een summer edition kaart te bewonderen? Er hoort er eentje bij te zitten.

Mijn overzicht was niet bedoelt als het ultieme overzicht van alle winkels in Nederland, maar alleen een overzicht van die winkels waar ik zelf ervaring mee heb. Mijn ervaring met the summoner is naar mijn mening te minimaal en met andere winkels heb ik helemaal geen ervaring, dus deze vermeld ik niet. Zie ook de p.s. onderaan het artikel.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Paraic
Expert
Berichten: 70
Lid geworden op: di feb 20, 2007 2:35 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Paraic »

Ik begrijp wat je bedoelt, ik had de ps gemist :oops: . Mijn tip is dan Gameforce :) Prijzen vaak iets lager dan cardexchange. En dan bij besteding van 10 euri of meer geen verzendkosten. Helaas daar duurdere boxen en geen (un)commons sets. (voor mij dan)
Ik ben nooit eerder bij Vesho of Djinn geweest.
Hokahey - Today is a good day to die
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

weet je ook iets van de service van gameforce? En Dragonheart, kun jij misschien meer vertellen over Djinn? Als jullie op dezelfde manier als ik over jullie ervaringen met die winkels kunnen schrijven dan wordt dit overzicht vollediger.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Djinn is een winkel met een scherpe prijsstelling. Om dit vol te kunnen houden hebben ze geen grote voorraad. Ze proberen gewoon zo snel mogelijk alles te verkopen. De site is dus eigenlijk alleen geschikt voor nieuwe sets.

Dit werkt ongeveer zo:
Een week voor een set uitkomt staan de losse kaarten op de site. Je kunt ze dan pre-orderen. De prijzen worden vervolgens aangepast aan de vraag. Lage vraag dan daalt de prijs, hoge vraag dan stijgt die. Meestal is de prijs dan nog steeds gunstiger dan op andere sites.

Indien je vaker bestelt, krijg je smileys. Die kun je later gebruiken voor extra korting. Je kunt ook op een mailinglijst komen te staan zodat je bericht krijgt als er nieuwe kaarten op de site staan. Er zijn inmiddels een behoorlijk aantal mensen die de site in de gaten houden. Daarom moet je vaak snel zijn om de beste kaarten te bemachtigen.

Na de release van een set wordt de voorraad nog 1 of 2 keer aangevuld. De prijzen worden overigens met regelmaat aangepast.

De kaarten komen goed verpakt in een "bubbeltjes-enveloppe" aan. Meestal de dag nadat ze je betaling hebben ontvangen. Aangezien het hier nieuwe sets betreft zijn de kaarten mint.

Hopelijk is het een beetje duidelijk zo.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Nuttig artikel!

Ik heb ook vooral bij Djinn gekocht. Meestal wat waardeloze maar wel grappige kaarten waar ik een deck mee wilde proberen te maken. Voor dat soort kaart waren ze vaak zeer geschikt. En inderdaad ook goede service.

Ik snap dat je andere winkels niet behandeld hebt, maar een simpel lijstje van andere winkels die je kent maar geen ervaring mee hebt was toch wel goed geweest, denk ik.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

daar was wel iets voor te zeggen ja, aan de andere kant, ik denk dat de reacties goed dienst doen daarvoor. Aan djinn zou ik denk ik nooit gedacht hebben voor in dat lijstje.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Paraic
Expert
Berichten: 70
Lid geworden op: di feb 20, 2007 2:35 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Paraic »

Hey,

Over de service van Gameforce kan ik kort zijn. Die is gewoon goed. Ik heb nooit een vervelende ervaring gehad. Een keer was de verkeerde kaart geleverd. Mocht ik houden en er kwam een nieuwe kostenloos, daar wordt dus niet moeilijk over gedaan. Er zijn ook twee fysieke winkels in Eindhoven en Den Bosch. Worden ook toernooien georganiseerd. Maar daar ben ik zelf nooit geweest, ik woon in Zoetermeer en dan is Eindhoven net ff te ver weg :)
Maar pluspunt vind ik de gratis verzendkosten bij losse kaarten bij een aankoopbedrag van boven de 10 euro. Over het algemeen vind ik ze niet duur. Maar het loont te shoppen tussen Cardexchange en Gameforce. Op dit moment zijn veel kaarten uit de Dark in de aanbieding ;)
Hokahey - Today is a good day to die
wilco
Expert
Berichten: 54
Lid geworden op: di aug 26, 2003 9:35 am

Bericht door wilco »

Wat is jullie ervaring met een 'zakje uncommons' of 'willekeurige rares'?

Ik verwacht ook geen kostbare kaartjes aan te treffen.. vraag me alleen af of er ook leuke speelkaarten tussen zitten.. of dat het echt 'waardeloos' is..
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Het is niet zo goed maar dan ook erg goedkoop. Ik vond het wel een leuke manier om wat willekeurige kaarten van een serie te hebben als ik niet van plan ben om er een (halve) box van te kopen. Maar je zult de kaarten uiteindelijk waarschijnlijk niet in iets anders gebruiken dan een fun deck.
Plaats reactie