Kokusho For The Win!

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Kokusho For The Win!

Bericht door Dragonheart »

Dag luitjes,

Weer een PTQ en weer hebben jullie de primeur. Voor degenen onder jullie die geen idee hebben waar ik het over heb: PTQ Yokohama. Het formaat: extended. In Nederland zijn er 3 gespeeld op 17, 18 en 24 februari. Uiteraard een uitgelezen gelegenheid om mijn goede oude Rock deck weer eens af te stoffen. Zo gezegd zo gedaan.

Het verhaal begint op zaterdag 17 februari. Vol goede moed vertrek ik richting Nationaal Denksport Centrum in Utrecht. Het deck dat ik gespeeld heb, lijkt sterk op Gifts Rock. Dit deel van het verhaal zal ik kort houden, het is namelijk 1 winstpartij en 2 verliespartijen later afgelopen. Met een beter beeld van wat mijn tegenstanders spelen, besluit ik de Gifts Ungiven uit het deck te gooien. Na een beetje gesleutel speel ik op 18 februari een deck dat stiekem een treffende gelijkenis heeft met de stapel kaarten die mij naar Honolulu hebben gebracht. Deze samenstelling sluit beter aan op mijn speelstijl. Het resultaat is dan ook iets beter dan de dag ervoor; 4 gewonnen 3 verloren. Tijdens de laatste qualifier speel ik met dit:

4 Polluted Delta
4 Windswept Heath
4 Overgrown Tomb
1 Godless Shrine
1 Temple Garden
5 Forest
2 Swamp
1 Plains

4 Birds of Paradise
4 Sakura-Tribe Elder
3 Eternal Witness
4 Troll Ascetic
3 Loxodon Hierarch
2 Kokusho, the Evening Star

4 Cabal Therapy
3 Living Wish
4 Vindicate
3 Pernicious Deed
2 Cranial Extraction
2 Umezawa's Jitte

SB
1 Withered Wretch
1 Kataki, War's Wage
1 Viridian Zealot
1 Loxodon Hierarch
1 Genesis
1 Kokusho, the Evening Star
1 Boseiju, Who Shelters All
4 Krosan Grip
2 Cranial Extraction
2 Umezawa's Jitte

Ik denk niet dat het nuttig is om hier nu kaart voor kaart uit te gaan leggen wat het deck doet. Vermoedelijk is veel hetzelfde zoals het 1 jaar geleden is geweest. Uiteraard zijn er verschillen. De Ravenous Baloth is vervangen door Loxodon Hierarch. Drie kleuren is met de weelde aan dubbellanden en andere mana verbeterende middelen makkelijk te spelen. Loxodon Hierarch is een stuk beter aangezien de levens al worden gewonnen wanneer hij in het spel komt. De Putrefy is vervangen door Vindicate. Het enige nadeel van deze oplossing is het verlies van een oplossing tegen een Isochron Scepter met een Orim's Chant. Dit is de belangrijkste reden voor de aanwezigheid van 4 Krosan Grip in het sideboard van dit deck. Vindicate geeft de mogelijkheid landen te slopen. Tegen combo is Putrefy vaak een dode kaart terwijl Vindicate hier en daar de tegenstander kan vertragen door het wegnemen van een land. Wat nu volgt is een verslag. Mogelijk zijn sommige hierna beschreven situaties niet helemaal correct weergegeven.

Ronde 1 - Sebastien - GWR Astral Slide
Op de PTQ zondag heb ik van Sebastien verloren. Ik weet dus beter hoe ik tegen dit deck moet spelen. Mijn plan is om zo snel mogelijk druk uit te oefenen met beesten. Dit wordt ondersteund door disruptie om de antwoorden op mijn aanval tegen te houden. Dan hoop ik ergens van de Astral Slide af te komen middels Cranial Extraction. Het plan werkt goed zelfs zonder de Cranial Extraction en ik win de eerste game. In de tweede houd ik een dubieuze hand. Dit wordt onmiddelijk afgestraft. Een Troll Ascetic en 2 Birds of Paradise gaan naar de grafbak. Ik heb nog 1 permanent: een Forest. Ik kom nooit meer terug in de game. In het derde potje kan ik vooral dankzij 2 Vindicate mijn tegenstander onder de voet lopen.
1-0

Ronde 2 - Roy - BG Aggro Rock
Zo te zien heeft Roy een beetje dezelfde gedachte. Hij speelt ook een deck dat erg lijkt op het deck van vorig jaar. Ook dit jaar speelt hij weer de enge Phantom Centaur. Deze helpt hem in de tweede pot. Ik win de eerste game en de derde game. In de laatste was er een prominente rol weggelegd voor Kokusho, the Evening Star.
2-0

Ronde 3 - Onleesbare naam van buitenlandse gast - BGR Flow Rock
Bij het samenstellen van mijn manabase heb ik vooral aan dit deck gedacht. Daarom speel ik 8 basic landen, 8 landen om ze te zoeken en bovendien nog 4 Sakura-Tribe Elder. Het kost me weinig moeite om met mijn gemiddeld betere beesten te winnen.
3-0

Ronde 4 - Leon - 5-color Aggro
Leon speelt een erg snel deck. In het eerste potje weet ik net genoeg drempels op te werpen om met mijn dikzakken te winnen. Uiteraard begint mijn tegenstander de tweede pot. Zijn deck doet precies wat het moet doen en ik ben dood voor ik echt iets heb kunnen ontwikkelen. De derde game begin ik. Het kost me daarom ook een stuk minder moeite om de angel uit de aanval van Leon te halen. Hij wordt niet echt geholpen door zijn draws want hij trekt nagenoeg alleen landen. Mijn draws lijken op overkill met 3 Troll Ascetic die een beetje in het rond dartelen met een Umezawa's Jitte.
4-0

Ronde 5 - Jan - MUC
Het deck van Jan speelt Vedalken Shackles met een berg counters en hier en daar wat carddraw. In de eerste game kan ik Living Wish spelen voor Boseiju, Who Shelters All. Hiermee kan ik de eerste pot winnen door een aantal essentiele sorceries uncounterable te maken. Zowel in de tweede als derde game gebeurt er lang niks totdat Jan controle krijgt. Dit duurt echter zo lang dat we niet toekomen aan het einde van een derde game.
4-0-1

Ronde 6 - Jasper - UWR Scepter Chant
De eerste game is dankzij Isochron Scepter en Orim's Chant erg in mijn nadeel. Na het sideboarden heb ik gelukkig Krosan Grip. Dit maakt de matchup veel beter na sideboarden. Helaas is dit ook een langdurig verhaal waarbij we na een gelijke stand in games de laatste niet binnen de tijd kunnen voltooien.
4-0-2

Ronde 7 - Joost BGR Flow Rock
Joost speelt zijn eigen versie van dit deck. Hij speelt veel landdestructie en dikke beesten zoals Arc Slogger en Spiritmonger. In de eerste game blaas ik zowat zijn hele board op met een Pernicious Deed. In de tweede game trek ik een aardige hoeveelheid beatdown. En ja! Top 8!
5-0-2

Kwartfinale - Roy - TEPS
Roy en ik hebben samen getest. Het is duidelijk wat ik nodig heb tegen dit deck. Cabal Therapy om zijn hand te legen, Vindicate om zijn land te slopen, Cranial Extraction om van zijn storm spells af te komen en eventueel een keer een Pernicious Deed tegen een Lotus Bloom of een horde goblins. Uiteraard tussendoor een beest om de tegenstander ook daadwerkelijk naar 0 te krijgen. In de eerste game smeert hij zichzelf een gameloss aan door een extra kaart te pakken. In de tweede game sloop ik hem langzaam met de genoemde kaarten.
(2-0)

Halve finale - Tom - WUB Trinket-Tog
Tom zit uiteraard met de rest van de Nijmegenaren in een bracket. De eerste pot win ik close dankzij Kokusho, the Evening Star. In de tweede pot begint Tom met 5 handkaarten en een beetje removal is voldoende om het te winnen.
(2-0)

Finale - Kevin - Aggro Loam
Dit is niet gespeeld aangezien beide spelers een slot krijgen en een vergoeding voor de reis naar Japan.

Vandaag is alles eens meegevallen. Hier en daar heb ik het nodige geluk gehad en ook mijn matchups zijn niet geheel ongunstig geweest. Hoe dan ook, Kokusho did it again!
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

gefeliciteerd!

Ziet er leuk uit :).

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Gefeliciteerd!
Erik Louman
Master
Berichten: 176
Lid geworden op: zo nov 05, 2006 8:42 pm
Locatie: Dordrecht

Bericht door Erik Louman »

waar staat ptq eigenlijk voor?
craprotation
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Bericht door The Quizmaster »

Pro Tour Qualifier
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Thnx ;)
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Plaats reactie