It's all about Shimian Specter!

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

It's all about Shimian Specter!

Bericht door Dragonheart »

Verslag PTQ Valencia 27-08-2007

Na PT Yokohama ben ik er op gebrand een volgende Pro Tour te spelen. De Qualifiers voor Valencia zijn block constructed en dit heb ik voor Japan uitgebreid getest. Helaas blijkt dat ik nog meerdere PTQs nodig heb om te oefenen. Ik begin in Utrecht. Vervolgens komt Zwolle waar ik de halve finale bereik. Door een eigen fout verpruts ik deze kans op plaatsing. In Eindhoven houd ik het na 3 mirror-matches en 3 draws voor gezien. Dan volgt een rijtje buitenlandse bezoekjes: Dortmund, Gent, Berlijn. In Hasselt behaal ik wederom de top 8. Hier faal ik jammerlijk in de finale, wederom door niet geheel foutloos te spelen. Er is 1 ding dat deze toernooien gemeen hebben, het deck. Dit is na Hasselt in mijn ogen niet meer te verbeteren en daarom mag het een laatste keer mee naar Utrecht. Het ziet er als volgt uit.

Afbeelding

"D for Damnation"

4 Terramorphic Expanse
4 Dreadship Reef
3 Urborg, Tomb of Yawgmoth
2 Graven Cairns
2 Urza's Factory
2 Tolaria West
1 Academy Ruins
8 Swamp
1 Island
1 Mountain

4 Prismatic Lens

4 Shadowmage Infiltrator
4 Korlash, Heir to Blackblade
4 Aeon Chronicler
1 Triskelavus

4 Sudden Death
4 Tendrils of Corruption
4 Damnation
3 Void

SB
4 Shimian Specter
2 Detritivore
3 Vesuvan Shapeshifter
2 Slaugter Pact
2 Rough/Tumble
2 Disintegrate

In een kleine cardpool zoals bij block constructed zijn er veel decks die erg op elkaar lijken. Toch durf ik te beweren dat dit deck vrij uniek is en geen belangrijk deel van de metagame uitmaakt. Het deck is in eerste instantie gemaakt om aggrodecks een halt toe te roepen. Dit is af te lezen aan de grote hoeveelheid removal. Tijdens de remakes die het deck heeft moeten ondergaan is dit deel onaangetast gebleven. Wel is de matchup tegen Poison Slivers kritisch onder de loep genomen. De Rough/Tumbles in het sideboard zijn met name voor deze kleine rotzakken. Zowel maindeck als sideboard zijn in een latere remake verbeterd met betrekking tot blauwe matchups. Sudden Death en Vesuvan Shapeshifter zijn hiervoor gerekruteerd. Wat betreft de matchups: ik heb geen slechte kunnen ontdekken.

Utrecht.

Met een licht brakheid en een zware hoofdpijn vertrekken we per automobiel richting centraal Nederland. Ik heb meer dan eens spijt gehad van mijn beslissing de avond ervoor om meer te drinken dan goed voor me is. Dit moet je dus nooit doen de avond voor een belangrijk toernooi. Tenzij je Paul heet en anders toch ergens gedurende de dag in slaap valt.

Afbeelding

Ronde 1 - Roy Thijsen BUr Void Control
Bleh. Op een dergelijk begin hoop je nooit. We zijn hier samen gekomen en spelen een identiek deck. In de eerste pot loopt mijn deck als een Rolls Royce terwijl het zijne meer richting Trabant neigt. Ik eindig de pot op 27 levens. In de tweede pot zijn de rollen omgedraaid. We krijgen beide genoeg land maar Roy trekt de juiste beesten op het juiste moment en ik niet. Mirrors. In de laatste pot is het dan weer mijn beurt om het spel te dicteren.

1-0

Afbeelding

Ronde 2 - Floris de Haan UGW Blink Goyf
Jammie. Een aggrodeck. De eerste pot gaat helaas niet zoals gepland. Hij zet snel veel druk en beschermt dan zijn leger met counters. De tweede pot is redelijk close. Korlash en bergen removal voorkomen dat hij druk kan zetten. De Zombie Legend slaat, mept, veegt en vecht totdat mijn tegenstander er dood bij neervalt. De derde game begint met 2 mulligans voor mijn tegenstander. De rest ziet er hetzelfde uit als game 2. Korlash for the win.

2-0

Afbeelding

Ronde 3 - Don van Ravenzwaaij Mono-U Pickles
De eerste pot gaat langzaam met afwisseld initiatief van mijn kant en dan weer van zijn kant. Tijdens het spelen komt Jaap, de headjudge, vertellen dat we door moeten spelen omdat we anders problemen krijgen. Uiteraard vinden we dat beide onzin, maar om het zekere voor het onzekere te nemen gaat het tempo omhoog. Een aantal spotremoval spells later is het vrij baan voor mijn dikzakken. De tweede pot brengt meer van hetzelfde. Hij slaagt er niet in om de lock te krijgen en ik slaag er wel in om bergen kaarten te trekken met een horde Shadowmage Infiltrators.

3-0

Afbeelding

Ronde 4 - Jasper Bongaards Relic Control
Al het begin is moeilijk. Jasper maakt dit helemaal waar aangezien hij van begin tot eind controle heeft in game 1. Hij countered de belangrijke zaken en bouwt hier en daar een Assembly Worker. Dit is teveel voor mijn deck. In de tweede game komt Shimian Specter eerst langs. Dit zorgt ervoor dat de randvoorwaarden gunstig zijn voor grote vriend de Zombie Legend. Die doet zijn ding en de tweede game is voor mij. Helaas slagen we er niet in om de derde game tijdig te beeindigen. Jasper krijgt een Bogardan Hellkite die ik tijdig kan wegwerken met een Tendrils of Corruption. Dan is het tijd.

3-0-1

Afbeelding

Ronde 5 - Rene van Hoorn GWR Goyf
Lekker. Nog een aggrodeck. In de eerste game slaagt hij er niet in mijn levenstotaal in het kritische bereik te krijgen. Een Shadowmage Infiltrator komt 6x door en ik begraaf hem in kaartvoordeel. De tweede game is eigenlijk meer van hetzelfde met extra removalspells. Zijn lifetotal gaat in nette happen omlaag. De pot komt abrupt tot een einde middels Disintegrate.

4-0-1

Ronde 6 - Chen Win Wong ID
Een intentional draw voor top 8. De uitsmijter met meegebakken ham en kaas smaakte prima.

4-0-2

Yeah. Top 8. In mijn bracket: 2x Pickles, 1x Relic Control. De 2 aggrodecks zitten NATUURLIJK in de andere bracket. Zucht.

Afbeelding

Kwartfinale - Fabrice Demarche UW Pickles
In de eerste pot begin ik maar meteen met 2 kaarten minder. Ik zie het al gebeuren dat ik inderdaad in de kwartfinale ga falen. Roy heeft in de top 8 reeds verloren in de kwart finale, halve finale en finale. Ooit heb ik gezegd dat ik dit na ga doen. Ik en mijn grote mond... Hij speelt ergens een Brine Elemental en Vesuvan Shapeshifter. Die verlies ik dus. In de tweede pot houdt hij een dubieuze hand met 1 land. Hij heeft weliswaar 2 Ancestral Visions, maar het missen van 3 land drops na die eerste kost hem de pot. In de tweede game schiet ik voortdurend morphs weg totdat Triskelavus en Korlash opruimen. Tag Team!

5-0-2

Afbeelding

Halve finale - Adriaan Schipper Mono-U Pickles
Mijn tegenstander besluit dat met 5 kaarten beginnen beter is dan met 7. Mijn 7 kaarten bevatten een hoop removal en... een dik zwart beest. That's all she wrote. De tweede game begint niet veel beter voor Adriaan. Hij begint weer met minder dan 7 kaarten en is gedwongen een suboptimale hand te houden. Een onbeantwoorde Shimian Specter verwijdert wat Take Possessions en de toegevoegde Vesuvan Shapeshifters vormen een lock met zijn Brine Elemental. Dat is genoeg voor de overwinning.

6-0-2

Aangezien deze PTQ een 2-slotter is, wordt de finale niet gespeeld. Ik noteer mijn gegevens en relatief vroeg begint de terugreis. Wat een geluk!

Afbeelding
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Floris de Haan is een ex-studiegenoot van me (en (dus) ook van pi). Volgens mij heeft ie ook nog een accountje hier. Ik wist niet dat ie ook toernooien speelde. En een andere vriend van me die ook magic speelt (maar voor zover ik weet al heel lang geen toernooien) heet Adriaan Schippers. Toevallig zeg :-).

Nogmaals gefeliciteerd.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

nogmaals gefeliciteerd met de prestatie! En ook met een mooi artikel, leuk geschreven.

Ik geloof trouwens niet dat het om "onze" floris gaat David, er loopt namelijk nog een Floris de Haan in magic land rond, ik heb nog wel eens geprobeerd wat met hem te ruilen geloof ik.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Verwarrend zeg, al die mensen met dezelfde naam.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Ja, best wel he :P.

Dit vond ik trouwens een erg mooie zin:
Dragonheart schreef:De Zombie Legend slaat, mept, veegt en vecht totdat mijn tegenstander er dood bij neervalt.
mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
evilpoffertje
Adept
Berichten: 292
Lid geworden op: zo nov 12, 2006 4:24 pm
Locatie: hoogeveen

Bericht door evilpoffertje »

Gefiliciteerd;) :)
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Dank U. Dank U.

Heb ik wel een vraag:
Is het beter om het artikel kort en bondig te houden (zoals dit) of hebben jullie liever nog meer details?
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Ik vind dit prima. Als het veel gedetailleerder is haak ik halverwege af.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Ik zou persoonlijk langer ook niet zo erg vinden, maar kan me voorstellen dat sommige mensen daar wat minder mee hebben. Ik denk dat het er toch vooral om gaat of je interessante dingen te vertellen hebt of niet.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
sumilidon
Wizard
Berichten: 507
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 11:24 pm

Bericht door sumilidon »

prima artikel!:)
sometimes i look in the mirror and i wonder.
is it really me looking back?
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Er zit ook een klein beetje verschil tussen wat ik interessant vind en wat anderen interessant vinden. Zelf lees ik graag een lang artikel met diepgang. Dat is dit zeker niet. Maar mijn indruk is dat de meeste mensen hier liever een kort artikel lezen met een "globale" inhoud. Dus mensen, deze heb ik geschreven met jullie in mijn achterhoofd!
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
sumilidon
Wizard
Berichten: 507
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 11:24 pm

Bericht door sumilidon »

dank;)

ligt er trouwens ook aan in wat voor stemming ik ben.

als ik echt fit en vrolijk ben, en net een paar potjes heb gespeeld, lees ik zo een half uur door.

maar als ik moe ben, geen zin heb, enz.
dan is een halve pagina al lang
sometimes i look in the mirror and i wonder.
is it really me looking back?
Plaats reactie