Allemaal Decks

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Allemaal Decks

Bericht door pi »

Ik ben pi, speel ruim 9.5 jaar magic en ik ben vrij overtuigd casual speler. Ik ben behoorlijk vaak bezig met het maken van nieuwe decks en vergeet dan om ze op dit forum te posten. Of in sommige gevallen besluit ik dat ze niet de moeite waard zijn om er een artikel aan te wijden. Of ik vergeet helemaal ze te posten. Of wat dan ook. In dit artikel zal ik een aantal decks die ik al een tijdje geleden gebouwd heb bespreken.



Laten we beginnen met een combo deckje waar ik wat tijd aan heb besteed. Ik vond namelijk dat sneak attack best een leuke kaart is, maar dat er alleen maar grote beesten mee spelen mij iets te simpel was. Mijn streven was dus om sneak attack te combineren met hoverguard sweepers tot een oneindige combo (met natuurlijk wat meer kaarten er bij). In onderstaand deckje is dit gelukt:

“Sweeped by surprise”

// Lands
4 Tropical Island
4 Wooded Foothills
4 Forest
3 Gruul Turf
1 Volcanic Island
1 Izzet Boilerworks
4 Mishra's Factory

// Creatures
1 Elvish Aberration
3 Jushi Apprentice
4 Mystic Snake
1 Duplicant
3 Eternal Witness
1 Arcanis the Omnipotent
4 Tradewind Rider
4 Skyshroud Elf
1 Hoverguard Sweepers
4 Birds of Paradise
3 Flametongue Kavu
2 Fierce Empath
1 Puppeteer

// Spells
3 Sneak Attack
4 Intuition

De combo, voor wie die nog niet meteen herkend heeft, is sneak attack, hoverguard sweepers, skyshroud elf en elvish aberration. Ik heb nooit gezegd dat het een makkelijk bij elkaar te krijgen combo was ;). Vanaf dat punt is er meestal nog wel een fierce empath of eternal witness die kan helpen om de rest van de combo pieces te vinden (eventueel na hulp van intuition). Uiteindelijk deck je je tegenstander met hulp van Tomaya en puppeteer (birds helpt), of maak je eventueel een hele grote factory, of bounce je tenminste alles met de tradewind.

Om het vol te kunnen houden totdat je de combo bij elkaar hebt speel je met snakes, kavu’s en de tradewinds. Daarnaast kan er best een deel van de combo als chump blocker dienst doen. Het deck heeft heel erg de neiging om er uit te zien als niet al te veel bijzonders tot de sneak attack op tafel ligt. In welk geval je maar beter bescherming van een snake kunt hebben, of af kunt gaan, want mensen willen niet graag ontdekken wat je van plan bent met de attack en zullen deze bij de eerste kans die ze hebben slopen.

Omdat de combo op instant speed af gaat is er vrij weinig tegen te doen waarbij je niet in reactie gewoon door kunt gaan. Vermoedelijk is het wel vrij lastig om 2 potjes achter elkaar af te gaan in multiplayer, waar dit deck toch vooral voor bedoelt is.



Aangezien bovenstaand deck voor veel mensen waarschijnlijk een beetje buiten het budget valt heb ik nog een combo deck in de aanbieding. Deze is gebouwd van enkelt commons (elke kaart die ooit common was mag) en kan in theorie in beurt 2 af gaan. Zelf heb ik meerdere beurt 3’s gehad en fizzle ik zelden als ik de combo probeer in beurt 4 of 5. Het deck zelf kost je vermoedelijk minder dan 20 euro en is wat mij betreft echt een goede aanrader voor iemand die eens goedkoop een idee wilt krijgen van hoe een serieus combo deck nou speelt.

Het deck is geïnspireerd door de peasant versie van het spring tide deck. Hoe kan het ook anders, een goed common combo deck heeft natuurlijk echt high tide nodig.

“Common Combo”

// Lands
18 Island (mag ik urza's saga islands aanraden?)

// Creatures
4 Cloud of Faeries
3 Scrivener

// Spells
1 Capsize
1 Frantic Search
4 Framed!
4 Snap
4 Train of Thought
4 Muddle the Mixture
4 Dizzy Spell
4 High Tide
4 Merchant Scroll
1 Sapphire Charm
4 Brainstorm

Jep, mijn queste voor een succesvol common combo deck is tot een (tijdelijk) einde gekomen. (Kijk hier. Dit deck kan theoretisch een beurt 2 kill doen met heel veel mazzel. Denk hierbij aan meerdere high tides, een cloud, een paar snaps en precies de juiste kaarten pakken met de train of thought. Maar het kan! Sterker, een beurt 3 kill is zeker niet onwaarschijnlijk en beurt 4/5 lukt alleen niet als ik heel slecht pak. Dit deck verliest overigens gigantisch van mijn eerdere common deck dat hier beschreven staat omdat dat deck vrijwel altijd de creatures die ik nodig heb kan slopen.

Dit deck biedt meerdere mogelijkheden om tot een combo te komen, maar de “default” manier is 3 high tides spelen en dan oneindig gaan met scrivener en snap (2 landjes tappen voor 8 mana, de boel kost je 7 mana, en je untapt 2 landjes). Maar na genoeg tides kan capsize en cloud hetzelfde doen en desnoods een capsize, scrivener en een framed! of frantic search doet het wel. Dit alles kan opgezocht worden met 12 stuks aan “tutor’s”, 10 draw kaarten en een beetje geluk. Het deck speelt zelfs nog wat verdediging ook, doordat sommige van de tutors ook je tegenstander af kunnen remmen. Ik ben nog maar heel erg weinig situaties tegen gekomen waar ik echt onmogelijk kan winnen voor beurt 5.

Afgelopen week heb ik dit deck ook een paar keer gespeeld tegen iemand die zeer berucht was bij de vereniging waar ik was. Wat bleek, hij speelde ook alleen met commons en volgens eigen zeggen kon hij zich niet herinneren wanneer zijn deck voor het laatst verloren had. Uit de reacties om ons heen merkte ik op dat het deck inderdaad behoorlijk gevreesd was. De reacties op dat het 2-0 was geworden waren nog leuker, iedereen nam namelijk gelijk aan dat dit 2-0 voor hem was. In feite kon ik 2x achter elkaar een relaxte turn 4 kill doen.

Tegen de tijd dat ik een ander deck greep begonnen wij al aardig publiek te krijgen. Die jongen in kwestie verloor blijkbaar echt weinig. Mijn tweede deck was wat minder snel en dit maakte het een stukje lastiger voor me. Het eerste potje won hij. Maar het tweede en derde potje waren weer voor mij. Dat gaf een goed gevoel :). Maar goed, om een klein bruggetje te maken, dit deck wou ik ook nog even beschrijven.



Ik had bedacht dat een 4 mana 6/6 vlieger met fear op zich niet zo slecht was. Sterker, het monster in kwestie had ook nog eens recursieve kwaliteiten en kon op instant speed gespeeld worden.

Kwijl…

Tijd om een deck rond dit bijzonder leuke kaartje te maken.

“The Dusty Dozen”

// Lands
4 Selesnya Sanctuary
4 Temple Garden
4 Savannah
3 Krosan Verge
1 Plains
3 Forest
1 Tundra
1 Tropical Island

// Creatures
1 Eternal Witness
1 Loaming Shaman
1 Indrik Stomphowler
4 Dust Elemental
1 Genesis
1 Squee, Goblin Nabob
3 Masticore
3 Carven Caryatid
4 Wall of Roots
1 Loxodon Hierarch
1 Glory
1 Kamahl, Fist of Krosa
1 Duplicant
4 Temple Acolyte
1 Silklash Spider
1 Stonecloaker
4 Kavu Titan
1 Azorius Guildmage
1 Eternal Dragon

// Spells
4 Survival of the Fittest

Dit deck ziet er heel erg uit als een samengeraapt zooitje. Het IS een samengeraapt zooitje. Maar het speelt alsof het verschrikkelijk veel synergie heeft. De kaarten die weinig mana kosten zijn kaarten die je erg helpen met verderop in het spel komen. Ook zijn dit allemaal kaarten die je graag een keer terug haalt naar je hand. Hiernaast speelt het deck een zooitje wat duurdere kaarten die naast dat ze een leuk effect hebben ook vaak graag weer naar je hand gehaald worden om nog een keer te gebruiken. De paar creatures die niet zo graag naar je hand terug gaan die zullen het je toch echt niet kwalijk nemen wanneer je ze redt van een vervelende wrath of god of een broertje daarvan.

Om de juiste kaarten op het juiste moment te kunnen vinden speel ik 4 survival of the fittest welke echt het deck enorm veel beter laten lopen op het moment dat je ze pakt. Winnen is desalniettemin zeker niet onmogelijk zonder een survival. Wat er ook gebeurt, je hebt hoe dan ook een aardige verdediging en wat grote beesten, zeker geen slecht backup plan.

Omdat dat misschien niet meteen duidelijk is zal ik van een aantal kaarten nog even verklaren waarom ik ze speel. Kamahl, fist of krosa + masticore betekent dat ik voor 2g een stone rain met buyback heb. Dat ik voor ggg2 een overrun met backback heb is natuurlijk ook zeker niet vervelend. De core zelf is natuurlijk ook zeker niet slecht, kom maar op met al je weenies, ik lust ze rauw. Duplicant is misschien een beetje aan de dure kant, maar in een deck met recursie wil je toch echt wel graag hem spelen. Er zijn weinig meer permanente oplossingen voor vervelende creatures.

Veel van de andere 1-offs zijn te verklaren doordat ik graag een antwoord heb voor alles. De meest opvallende kaart hierbij is waarschijnlijk de azorius guildmage. Recentelijk speelde ik een potje tegen iemand die heel veel mana genereerde en dan in 1 beurt de hele wereld opblies, of alle beurten over nam, of hele grote tokens bakte. Ik realiseerde me dat heel veel dingen die ik doe op sorcery speed gaan, met als effect dat ik zoiets eigenlijk niet stoppen kan. Het enige creature dat ik zo snel kon vinden dat dit probleem op kon lossen was de guildmage. Het is niet zo mooi een derde kleur te spelen alleen voor de ability van 1 specifieke kaart, maar als dat een behoorlijk groot gat dicht en de manabase het aan kan dan moet het maar.



Als ik moet kiezen tussen de 3 decks die ik hier beschreven heb dan vind ik duidelijk de laatste 2 leuker om mee te spelen. Niet dat het eerste deck saai is, maar combo is gewoon niet zo heel leuk voor de tegenstander en als ik met het eerste deck speel dan speel ik vaak zowel niet ene leuk deck als een veel te duur deck (in verhouding tot wat de anderen spelen). Het tweede deck zou iedereen kunnen kopen en het is uitdagend om te spelen. Daarom is dit zeker een winnaar. Het derde deck is wel wat prijzig qua geld, maar het is verslaanbaar, zeker als tegenstanders inzien dat achter die niet zo bijzondere kaartjes die ik speel wel een aardig goed deck schuil gaat en dat ze me misschien toch wel snel uit het spel zouden willen mikken. Omdat ik dan toch kies voor leuk spelen boven combo zal ik het vaakst voor het laatste deck gaan.

Dit laatste deck is ook degene die ik het vaakst speel bij mijn nieuwe playgroup die ik hier heb besproken. De reacties op het deck zijn tot nu toe vrij mild. Niemand heeft echt het idee dat het deck gevaarlijk is en dat maakt het vrij gemakkelijk om het tot het eind vol te houden. Ik ben erg nieuwsgierig wat er gebeurt als ik nog wat vaker met het deck begin te winnen en ze zich realiseren dat het toch eigenlijk wel gevaarlijk is.

Mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Leuk artikel. Vindt niemand het erg dat je Unhinged speelt?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

de reacties zijn wisselend, bij STORM (de vereniging die ook genoemd werd in het artikel en die David wel kent) maken ze er tot nu toe geen punt van, ze vinden de kaart zelfs best cool. Wel heb ik van te voren duidelijk uitgelegd dat het deck alleen voldoet aan "alles wat ooit common was". Maar ik heb ook wel eens reacties gehad van mensen die eigenlijk bij die omschrijving niet aan unhinged dachten en die kaart wel een punt vonden. Ik heb overigens niet het idee dat het deck er veel slechter op zou worden als ik de framed!s door nog wat frantic searches vervang. Misschien dat met wat ideas unbounds er bij het deck zelfs nog wat beter kan. Dit komt nog wel eens als ik weer eens besluit het deck te gaan proberen te verbeteren (het is vrij arbeidsintensief, testen of een combo deck beter is geworden).

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Luitzen
Adept
Berichten: 447
Lid geworden op: di mei 25, 2004 4:40 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door Luitzen »

Leuk dat je dit met ons deelt, ik vind het zelf ook erg leuk om gewoon een deck te maken met ingewikkelde combo's veel verliezen maakt dan niet uit, dit zorgt voor des te meer plezier als het wel lukt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik geef wel een voorkeur aan een deck met veel ingewikkelde combo's dat wel veel wint boven een deck dat veel verliest :P. Maar inderdaad, af en toe heb ik gewoon trek in combo. Het common combo deck is denk ik beter dan die rond sneak attack overigens.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
ijsbiertje
Expert
Berichten: 56
Lid geworden op: di sep 12, 2006 4:53 pm

Bericht door ijsbiertje »

Hoi,

Begrijp alle decks maar hoe je wint met “Common Combo” is voor mij een raadsel. Ik begrijp dat je een loop maakt maar wat dan? Ik begrijp wel dat je al zijn creatures die getarget kunnen worden terug naar zijn hand kan doen maar dan?

Dank voor de uitleg :d


421.2. If the loop contains one or more optional actions and one player controls them all, that player chooses a number. The loop is treated as repeating that many times or until another player intervenes, whichever comes first.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ok, korte uitleg, laten we uit gaan van een vrij ideale situatie:

- 3 island in play (getekend door dezelfde artiest)
- tap 1 island voor U, speel high tide
- tap 1 island voor UU, speel 2 high tides
- tap 1 island voor UUUU, speel cloud of fearies UU over, untap 2 landjes
- tap 1 island voor UUUU, speel snap op de cloud, UUUU over in pool, 3 landjes untapped
- tap 3 landjes voor UUUU UUUU UUUU, 16 blauwe mana in pool, speel scrivener om de snap terug te krijgen 11 blauw in pool
- speel snap, 9 mana over, bounce scrivener, untap 2 land, tap land voor 8 mana, 19 mana in pool
- speel scrivener, 14 mana in pool, return snap, speel snap, 12 mana in pool
- herhaal de laatste 2 stappen om elke keer 1 mana meer te krijgen

Op dit punt hebben we dus oneindig mana, op een gegeven moment spelen we dan een muddle of merchant scroll -> muddle om een train of thought te vinden en ons deck op te rapen. Alternatief zou zijn om een capsize te zoeken en een brainstorm of frantic search te gebruiken om het deck op te pakken omdat we dan gewoon de scrivener steeds kunnen bouncen.

Er vanuit gegaan dat dit alles gelukt is, is het nu zaak om te zorgen dat de scrivener oneindig vaak gebounced kan worden met een capsize. Ook is het zaak om de sapphire charm te vinden en die maar even 1000 keer op de tegenstander te mikken zodat hij zichzelf deckt tijdens zijn eerstvolgende upkeep.

Mocht dit om de een of andere reden niet lukken dan is al zijn permanents bouncen en 4 cloud of fearies en 3 scriveners in play leggen geen slechte manier om hem dood te beuken, het is toch 10 damage per beurt. In dat geval is het wel zaak om nog wat kaarten in je library te hebben.

Overigens is dit wel een vrij ideale versie, maar vaak is er wel zo'n combinatie van kaarten in je hand dat je uiteindleijk toch tot een oneindige combo kunt komen, soms met wat meer kaarten pakken tussendoor voordat je echt oneindig gaat.

Ik hoop dat dit zo wat duidelijker is?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
ijsbiertje
Expert
Berichten: 56
Lid geworden op: di sep 12, 2006 4:53 pm

Bericht door ijsbiertje »

Ok,

Dank voor de uitleg. Alles is duidelijk nu.

Leuk deck!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

ik ben er ook blij mee, denk alleen wel dat als ik weer eens aan een all common tournooi mee wil doen, of als ik me gewoonweg verveel ik ga proberen de unhinged kaart er uit te werken. Zou op zich denk ik niet zo onmogelijk hoeven te zijn.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie