Laughing Last DB²

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Laughing Last DB²

Bericht door pi »

Ik ben pi, speel ruim 9.5 jaar magic en ik ben vrij overtuigd casual speler. Zoals in mijn vorige artikel beschreven heb ik een nieuwe groep mensen om mee te spelen. In deze groep spelen we multiplayer free-for-all. Onze potjes duren vaak uren. Eigenlijk wou ik nou wel eens een multiplayer deck bouwen dat goed en snel is. Het mag best wat pijn en moeite kosten voor ik win, zolang ik maar als laatste lach.

Met dit artikel wil ik ook beginnen met een nieuw soort artikel formaat waar ik over heb zitten denken. Veel van mijn decks ontwikkelen zich namelijk in de loop der tijd. Een artikel doet dat gewoonlijk niet. Het zou dus best kunnen dat ik later nog wat uitbreidingen toe wil voegen aan een deck, of eventuele nieuwe inzichten over het spelen van het deck, maar dat dat dan eigenlijk niet past in het artikel zelf. Wat ik nu wil doen is dit soort artikelen opbouwen als een soor van dagboek, waarbij ik onderaan het artikel nieuwe entries toe voeg in het geval van wijzigingen. Deze artikelen zal ik de “DeckBouw DagBoek” artikelen noemen, oftewel DB².

De basis voor een DB² artikel zijn de dagen waarin ik het deck onderverdeel. Ik begin met dag 0, waarin ik het oorspronkelijke idee voor het deck beschrijf en de eerste versie van het deck plaats. Hierin zet ik ook andere dingen die speelden voor het daadwerkelijk verder ontwikkelen van het deck. In de verdere dagen beschrijf ik hoe het deck wijzigd en waarom.

Dag 0

In zijn The Best Multiplayer Enchantment of All Time (And Fifty Others) artikel beschreef The Ferret (wizards.com en starcitygames.com) 50 hele goede enchantments voor multiplayer (en de aller beste). Eén van die enchantments beschreef hij als volgt:
The Ferret schreef: WOULD YOU LIKE TO PLAY A GAME?
a) GLOBAL THERMONUCLEAR WAR

G'wan. Blink. One of you dies, and everyone goes! I dare you, block!
Het enchantment in kwestie was mij al eens eerder opgevallen en ik heb hier ook al eerder een deck omheen geprobeerd te bouwen. Hoewel dit deck niet slecht was, werkte het toch lang niet zo goed als ik zou hopen. Mijn missie is om nu een zeer goed deck te bouwen rond dit enchantment.

Ow, welk enchantment..?

Afbeelding
Natuurlijk lach ik als laatst.

Mijn eerste versie van het deck bevatte een aantal creatures die niet zo makkelijk dood gingen door de laugh (mortivore) en verder een hele hoop creatures die er heel behoorlijk voor konden zorgen dat onze atoombom af kon gaan. Het probleem met dit deck was dat ik veel te wienig invloed had op of ik wel het meeste levens had, met als resultaat dat wanneer de laugh begon ik zelf nog wel eens sneuvelde voor de rest. Dit is natuurlijk niet de bedoeling, ik moet natuurlijk wel de lachende laatste zijn (eventueel met lethal damage op de stack, da’s geen punt natuurlijk).

Het probleem met de laugh is dat hij behoorlijk onstabiel is. Het is bijna niet te voorkomen dat er iets is dat hem kan triggeren, en als hij gaat, dan kun je er wel vanuit gaan dat hij niet snel stopt. Dit kan zowel een voordeel als een nadeel zijn. Tegenstanders die waarschijnlijk uit het spel geknikkerd worden op het moment dat de laugh af gaat zullen extreem voorzichting zijn, aan de andere kant, als er een tegenstander is die er beter voor staat dan jij dan zal deze maar al te graag de laugh af laten gaan. Deze laatste situatie moeten we maar gewoon voorkomen.

Wat hebben wij nodig in een deck rond de laugh:
  • Last Laugh
  • Manieren om de laugh te starten.
  • Manieren om meer levens te houden dan de tegenstanders.
  • Kaarten die ons in leven houden, ook als de tegenstanders door hebben wat ons plan is.
Mijn eerste creatie ziet er als volgt uit:

// Lands
1 Gemstone Mine
1 Shivan Gorge
4 Rocky Tar Pit
4 Plateau
4 Sulfur Vent
4 Scrubland
4 Badlands

4 Lotus Bloom

// Creatures
4 Children of Korlis

// Spells
4 Last Laugh
2 Pestilence

1 Balance
4 Tremble
3 Devastating Dreams
4 Seal of Fire

2 Equal Treatment
4 Sun Droplet
4 Lightning Helix

1 Demonic Tutor
1 Vampiric Tutor

De landjes

Mijn manabase bestaat uit een aantal landjes die simpelweg mijn kleuren leveren en een aantal landjes die zichzelf kunnen sacrificen. Dit voor het triggeren van de laugh natuurlijk. De lotus blooms geven heel mooi me op het juiste moment extra mana, terwijl ook deze de laugh kunnen triggeren. Mogelijk dat de pits beter bloodstained mires kunnen zijn, maar ik verlies natuurlijk liefst zo min mogelijk levens in dit deck.

De creatures

Dit zijn er niet veel. Ik hoop sowieso dat één flinke ontploffing genoeg is om mijn tegenstanders weg te vagen en daarom heeft het niet zo’n grote noodzaak om de laugh in play te houden nadat hij zijn werkt heeft gedaan. De children kunnen gesact worden om de lawine aan damage te starten. Als hun ability eindelijk van de stack komt zul je heel veel damage hebben gehad. Nadeel is wel dat je eerst alle damage moet ontvangen voor je de levens krijgt en je dus zeer goed in de gaten moet houden hoeveel damage de laugh gaat doen.

De spells

Last laugh en in mindere mate pestilence is waar dit deck om draait. Het liefst doe je snel zoveel mogelijk damage. Dit zijn je manieren om dit te doen.

De laugh moet natuurlijk getriggerd kunnen worden en op gang gehouden kunnen worden. Dit doe je het liefst door zoveel mogelijk permanents in één keer stuk te maken, waarbij je het liefst non-creatures sloopt (want de creatures volgen vanzelf wel). Balance, devastating dreams en tremble zijn zeer goed in het starten van de laugh. Er is hierbij gekozen voor tremble boven crack the earth of innocent blood omdat de kans groot is, of het zelfs zeker, dat hierdoor creatures sneuvelen die anders toch wel dood gaan door de laugh (wat inefficient is).

Equal treatment kan 2 rollen spelen in het deck. Wanneer veel damage je kant op kunt kun je hem verdedigend gebruiken, terwijl je ook de laugh of pestilence veel sneller damage kunt laten doen. De andere kaarten in dit groepje zijn bedoelt om te zorgen dat mijn levens hoog genoeg blijven.

Een paar tutors zijn natuurlijk nooit weg.

Hoewel naar mijn idee dit deck al meer potentie laat zien dan mijn eerdere last laugh deck zijn we er volgens mij nog lang niet. Zonder de laugh is dit deck meer een samengeraapt zooitje dan een goed samenhangend deck en er is zeker geen garantie dat ik een laugh weet te vinden binnen korte tijd met slechts 2 tutors en 4 laughs. Ook is de removal die ik speel niet goed genoeg om het mee vol te houden als ik er geen laugh bij weet te vinden. De dreams met name doet door de random discard toch net wat minder goed wat ik wil dan ik zou hopen en tremble heeft toch eigenlijk te weinig nut als er geen laugh in play is.

Het is dus zaak om dit deck verder te ontwikkelen.

Dag 1

Ik heb wat meer over het deck zitten denken en de volgende kaarten vond ik die nuttig zouden kunnen zijn.

Academy Rector

De rector kan redelijk verdedigend werk doen omdat tegenstanders mij niet graag een enchantment zullen willen geven. Hiernaast zijn er zat manieren om haar dood te maken om zelf een enchantment te zoeken als ik die graag wil. Nadeel is wel dat zij veel mana kost.

Glacial Chasm

Een landje die alle damage die de laugh of pestilence doet kan preventen en die ook nog eens voor een trigger van de laugh kan zorgen? Woei! Misschien dat ik wat bouncelandjes in mijn deck kan spelen zodat ik af en toe de upkeep kan resetten, maar eigenlijk zal ik gewoonlijk deze kaart maar 1 beurt nodig hebben. Nadeel is dat de sacrifice als de chasm in play komt de laugh op een ongewenst moment kan starten en dat ik misschien de land drops te hard nodig hebt om iets dergelijks te spelen.

Kher Keep

Blockers zijn we blij mee, en dat ze 0/1 zijn betekent dat ze van elk zuchtje wind dood gaan. 3 mana is wel vrij veel om te gebruiken voor een stomme 0/1 in een deck dat snel wil zijn.

Samite Ministration

Alternatief voor de children of korlis die de damage van de laugh ook nog eens omkeert zodat ik er levens voor krijg. Ook kan de ministration helpen in mijn verdediging. Voor de laatste taak zijn de kindjes beter. De kindjes kunnen ook de laugh triggeren en de ministration niet.

Shieldmage Advocate

Herhaaldelijk alle damage van een source kunnen preventen is erg leuk in multiplayer. De advocate gaat alleen waarschijnlijk toch net wat te snel dood.

Renounce

Indien goed getimed kan renounce leuk aan de ene kant mijn levens omhoog krikken en aan de andere kant zorgen voor meer laugh triggers. Helaas heeft hij gedeeltelijk hetzelfde nadeel als de children, je moet namelijk damage nemen voordat je de levens krijgt en dit kan heel pijnlijk zijn met een laugh.

Rain of Filth

Voor als je echt een flinke laugh op wilt starten. De rain kan een mooi begin maken voor de damage. Wel zorgt de rain er heel hard voor dat als iemand het overleeft jij niet veel mana over gaat houden om iets tegen die speler te doen.

Smallpox en Pox

Beide kaarten kunnen voor flink wat triggers zorgen terwijl ze ook goed kunnen helpen met je tegenstanders het leven moeilijk maken. Nadeel is dat ze het jou ook moeilijk maken en in het geval van pox dat er wel veel zwarte mana nodig is. Aan de andere kant hebben de tegenstanders een stuk minder leven over op het moment dat de pox resolved, dus de kaart zou wel eens de moeite waard kunnen zijn. Helaas zullen de kindjes zelden een pox variant overleven.

Lake of the Dead

Weinig landjes kunnen een mana boost geven die zo groot is als de lake en deze kan hiernaast ook nog heel leuk voor triggers zorgen voor de laugh. Nadeel is dat het deck een hele grote zwarte component moet bevatten om de lake werkend te kunnen houden.

Firestorm

De storm kan zorgen dat mijn tegenstanders omlaag gaan en ook creatures slopen indien nodig. De kosten hiervoor zijn alleen behoorlijk hoog en lang niet altijd zul je de kaarten over hebben om te discarden aan de storm. Aan de andere kant, kaarten die je over hebt in hand na een flinke lach explosie, die een tegenstander dood hadden kunnen maken die nu nog in leven is zijn ook zonde. Mogelijk een speelbare kaart als blijkt dat ik vaak met extra kaarten zit en tegenstanders met net iets te veel leves, of creatures met net iets te veel toughness.

Het schoot me vandaag te binnen dat ik ook zou kunnen mikken op een langzamere versie van het deck die de last laugh kan beschermen met counterspells (force of will bijvoorbeeld) en die met behulp van intuition, brainstom en fetchlands makkelijker een laugh zou kunnen vinden. Voor nu heb ik het vermoeden dat dit het deck niet beter gaat maken, maar het is misschien toch iets om in gedachten te houden.

Een nieuwe versie van het deck zet ik vandaag nog niet in elkaar, ik wil eerst nog wat denken over wat voor kaarten ik toe zou kunnen voegen en wat waarschijnlijk de beste richting is voor mij om het deck naartoe te mikken. Pox lijkt me veel belovend in ieder geval, er zal dan wel een kleur uit het deck moeten, maar vooral rood is niet echt verplicht. Misschien dat het deck zelfs mono zwart zou kunnen zijn, maar, de chasm en sun droplet is waarschijnlijk te weinig om te garanderen dat ik de levens race win. Simulacrum kan alleen een optie zijn als we een creature hebben om naar te redirecten, maar dit zal dan zo ongeveer een man land moeten zijn wil ie een pox kunnen overleven. Vermoedelijk kost dit te veel kaarten om goed werkend te krijgen.

Het deck mist nog een beetje een ultieme kaart die verdedigend erg goed is en die voor veel stuk gaande permanens zorgt. Natural affinity bijvoorbeeld, maar dan toch nog even een stukje beter. Ik zoek verder.

Dag 2

Nog steeds geen wijzigingen aan de decklist, maar wel wat meer kaart-ideeen. De kaart impending disaster kan in muliplayer namelijk wel heel erg veel permanents tegelijk slopen. Het is wel tricky om de kaart op het juiste moment af te laten gaan. Verder heb ik een aantal firestorms binnen gekregen. Niet dat ik al zeker weet dat ik die ga spelen, maar het is hoe dan ook wel een leuk kaartje.

Dag 3

Veel zitten denken over hoe ik kan zorgen dat er zoveel mogelijk permanents zijn die stuk kunnen gaan. Hunted horror zorgt voor 3 permanents waarvan er 2 ook nog kunnen blijven leven door een laugh heen (in welk geval het deck wel alternatieve methoden moet hebben om ze stuk te maken). Verder is het denk ik belangrijk om voornamelijk zwart te spelen voor (small) pox. Rood lijkt goede papieren te hebben voor er bij, maar wit is met balance en armageddon zeker geen slechte keus. Genesis chamber geeft mijn tegenstanders creatures cadeau, maar volgens mij geloven mijn tegenstanders nooit dat die kaart goed bedoelt is in mijn deck en zullen alle tokens wel heel snel mijn kant op komen rennen.

Tempting wurm zal tegen veel decks zorgen dat er een hele berg meer permanents in play komen. Dit is in het voordeel van de last laugh en pox, ook krijgen we dan samen met de horror eventueel een soort hele goedkope, hele grote beesten thema. Ik zie alleen nog niet helemaal wat groen verder nog zou kunnen bieden.

Dag 4

Ok, hoe kon ik hem vergeten, kokusho, the evening star! Het is waarschijnlijk dat ik aardig wat acceleratie speel. Daarnaast is de life swing enorm. Zelfs als ik geen last laugh naast de kokusho heb liggen, dan boeit dat nog steeds weinig. Ik bedoel, het is een 5/5 draak met een zeer indrukwekkend effect! Enne, als ik een creature zoek dat een laugh overleefd, waarom dan ook niet meteen eentje die een beetje helpt tegenstanders dood te maken. Stuffy doll is zeker geen gekke optie op dit punt.

Tijd voor een nieuw deck!

Na wat zwaarder denkwerk ben ik uitgekomen op deze versie van het deck.

// Lands
4 Lake of the Dead
4 Glacial Chasm
18 Swamp

// Creatures
4 Kokusho, the Evening Star

// Spells
4 Sun Droplet
4 Last Laugh
1 Demonic Tutor
1 Vampiric Tutor
3 Pestilence
4 Pox
4 Smallpox
3 Crucible of Worlds
1 Yawgmoth's Will
4 Innocent Blood
1 Demonic Consultation

Van deze versie ga ik testen hoe goed hij het doet. Mijn eerste gevoel is wel dat er een beetje te veel landjes in zitten, maar, het deck heeft ook veel land nodig. Misschien dat een paar signets of phyrexian totems het deck net een beetje beter zouden kunnen maken.

Dag 5

Het deck weet goed mijn tegenstanders bang te maken, maar voor mijn gevoel draait het nog niet echt zo lekker als ik zou willen. In de eerste plaats is abyssal gatekeeper een stuk beter dan innocent blood om de vrij duidelijke reden dat hij ook kan blocken en kan voorkomen dat mensen mij aanvallen. Verder is duidelijk geworden dat crucible of worlds erg belangrijk is, deze wil ik dus vaker spelen. Crucible en chasm samen is sowieso genoeg om veel tegenstanders op afstand te houden, daarnaast maak ik ook heel veel van mijn landjes stuk, dus die terug kunnen halen is zeker niet erg. De last laugh valt in het geheel een beetje tegen. Tuurlijk, als de kaart werkt, dan werkt ie goed, maar in mijn ervaring is pestilence over het algemeen genoeg en die is een stuk makkelijker onder controle te houden. Sowieso is de pox + last laugh combinatie er eentje die 7 mana kost, iets wat ik lang niet altijd heb (6 is goed haalbaar, 7 kan een probleem zijn). Ik overweeg om de last laugh te dumpen, hoe erg ik het ook vind. In dat geval zouden een 3-tal damnations waarschijnlijk niet misstaan in het deck. Als laatste merk ik dat op het moment dat ik een beetje landjes terug aan het halen ben met crucible er veel landjes in mijn hand blijven steken. Terrain generator kan helpen te zorgen dat de landjes uit mijn hand ook in play komen.

Dit zou dan zoiets worden:

// Lands
4 Lake of the Dead
4 Glacial Chasm
16 Swamp
2 Terrain Generator

// Creatures
4 Kokusho, the Evening Star
4 Abyssal Gatekeeper

// Spells
4 Sun Droplet
1 Demonic Tutor
1 Vampiric Tutor
4 Pestilence
4 Pox
4 Smallpox
4 Crucible of Worlds
1 Yawgmoth's Will
3 Damnation

We zijn dus nu aangekomen bij een last laugh deck zonder laughs. Dat kan natuurlijk niet. Daarnaast speelt het deck ook nog eens niet echt lekker. Iedereen ziet je nogal als een target nadat je de eerste keer aardig wat sloopt en eigenlijk sloop je net wat te weinig dingen om mensen goed genoeg bij je weg te houden. Het is dus zaak om dit deck nog flink aan te passen. Maar niet vandaag meer, want vandaag posten we dit artikel!

Bij updates zal ik zowel dit artikel uitbreiden als de uitbreiding plaatsen in een nieuwe post in dit topic.

---

Dag 6

Na een inspirerende discussie met Skajetolaf een zeer interessant idee opgedaan:

sprouting phytohydra

Met pestilence kan de kaart gemakkelijk heel snel verdubbelen. Als blocker kan hij flink veel stoppen en zijn broertje vertelt het na. Enne, oneindig met last laugh op het moment dat ik voor 2 damage kan zorgen.

Groen biedt verder met natural affinity een zeer vervelend armageddon effect, is vrij goed in acceleratie via kaarten die ook op andere manieren hun nut hebben (wall of roots en vine trellis). Ook kunnen kaarten als fastbond zorgen dat ik sneller weer mijn landjes in play krijg. Seal of primordium biedt me ook de mogelijkheid om artifacts en enchantments te slopen (iets wat wit natuurlijk ook wel lukt).

Groen toevoegen is zeker een optie om over te denken.

Dag 7

Realisatie:

Eigenlijk alles wat ik tot nu toe verzonnen heb voor in decks rond last laugh vormt een soort mini combo met de laugh en/of andere kaarten in het deck, maar een deck als geheel vormt het niet. Ik ben veel landjes aan het slopen terwijl ik voor een aantal kaarten in het deck veel mana nodig heb, ik speel dan weer kaarten om dat probleem tegen te gaan, wat weer als gevolg heeft dat ik minder plek heb voor kaarten die me helpen winnen. Of ik speel weinig creatures omdat die veel te gemakkelijk dood gaan, maar dat heeft weer het effect dat ik weinig van mijn tegenstander kan stoppen, terwijl die die ik speel elkaar dan weer dwars gaan zitten.

Kortom, tot nu toe heb ik niet echt een deck, maar een bij elkaar geraapt zooitje.

Een deck waarin de laugh ideaal zou zijn is een deck waarin al veel permanents stuk gaan, dat niet bang is van een beetje damage en waarin de laugh echt goed bij kan dragen voor wat betreft het winnen. Of een deck dat helemaal zo snel mogelijk naar de laugh toe bouwt. Dus bv glacial chasm, sprouting pythohydra en last laugh zo snel mogelijk samen in play krijgen.

Ik zie momenteel even hier geen goede oplossing voor, maar misschien heeft iemand een goede suggestie?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Dag 6

Na een inspirerende discussie met Skajetolaf een zeer interessant idee opgedaan:

sprouting phytohydra

Met pestilence kan de kaart gemakkelijk heel snel verdubbelen. Als blocker kan hij flink veel stoppen en zijn broertje vertelt het na. Enne, oneindig met last laugh op het moment dat ik voor 2 damage kan zorgen.

Groen biedt verder met natural affinity een zeer vervelend armageddon effect, is vrij goed in acceleratie via kaarten die ook op andere manieren hun nut hebben (wall of roots en vine trellis). Ook kunnen kaarten als fastbond zorgen dat ik sneller weer mijn landjes in play krijg. Seal of primordium biedt me ook de mogelijkheid om artifacts en enchantments te slopen (iets wat wit natuurlijk ook wel lukt).

Groen toevoegen is zeker een optie om over te denken.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Interessant artikel formaat. Je moet wel de Last Laugh erin houden hoor!
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

het is wel de missie, maar dan moet het ook wel een deck zijn die echt beter is met de laugh dan zonder. Dat is nog best lastig, want dan zou het dus een deck moeten zijn die zichzelf al behoorlijk in leven weet te houden, zelfs als een laugh in play is, en die ook nog eens graag permanents stuk laat gaan. Ik denk dat het mogelijk is, maar het ultieme deck heb ik nog niet gevonden. Vandaar ook dat dit deck zich goed voor dit formaat leent: grote kans dat het deck zich nog ver door ontwikkeld.

Daarnaast vond ik het wel een mooi tussentijds einde, een last laugh deck zonder laughs. Om aan te geven hoe extreem mijn decks zich kunnen ontwikkelen.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Dag 7

Realisatie:

Eigenlijk alles wat ik tot nu toe verzonnen heb voor in decks rond last laugh vormt een soort mini combo met de laugh en/of andere kaarten in het deck, maar een deck als geheel vormt het niet. Ik ben veel landjes aan het slopen terwijl ik voor een aantal kaarten in het deck veel mana nodig heb, ik speel dan weer kaarten om dat probleem tegen te gaan, wat weer als gevolg heeft dat ik minder plek heb voor kaarten die me helpen winnen. Of ik speel weinig creatures omdat die veel te gemakkelijk dood gaan, maar dat heeft weer het effect dat ik weinig van mijn tegenstander kan stoppen, terwijl die die ik speel elkaar dan weer dwars gaan zitten.

Kortom, tot nu toe heb ik niet echt een deck, maar een bij elkaar geraapt zooitje.

Een deck waarin de laugh ideaal zou zijn is een deck waarin al veel permanents stuk gaan, dat niet bang is van een beetje damage en waarin de laugh echt goed bij kan dragen voor wat betreft het winnen. Of een deck dat helemaal zo snel mogelijk naar de laugh toe bouwt. Dus bv glacial chasm, sprouting pythohydra en last laugh zo snel mogelijk samen in play krijgen.

Ik zie momenteel even hier geen goede oplossing voor, maar misschien heeft iemand een goede suggestie?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie