Rocking Valencia

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Rocking Valencia

Bericht door Dragonheart »

Heyho,

Vandaag ga ik vertellen over Pro Tour Valencia. Deze zal komend weekend plaatsvinden (12 t/m 14 oktober 2007). Het formaat dat gespeeld gaat worden is Extended. Ik ga eerst een beetje vertellen over hoe ik bij Valencia ben gekomen. Daarna zal ik uit de doeken doen wat ik denk te gaan spelen. Vervolgens geef ik een overzicht van verschillende decks die gespeeld gaan worden en wat mijn plan tegen die monsters is. Tenslotte doe ik een kleine voorspelling met betrekking tot het formaat en mijn kansen.

Afbeelding

Deelnemen aan de PT mag ik aangezien ik via een PTQ geplaatst ben. Het formaat waarin ik me gekwalificeerd heb is Block Constructed. Voor iedereen die dat interessant vindt: lees "It's all about Shimian Specter". Extended is een formaat dat ik graag speel. Mijn eerste ervaring hiermee was tijdens GP Eindhoven. Speciaal voor die gelegenheid heb ik 4 Pernicious Deed gekocht. Daar heb ik tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad. Na de GP heb ik een soortgelijk deck nog meerdere keren gespeeld. Ik heb het gebruikt tijdens het kwalificatieseizoen voor Pro Tour Honululu en voor Pro Tour Yokohama. Een oude decklijst is te vinden in "Kokusho for the win!". Die lijst is zo begin 2007.

Niet geheel verrassend zal ik ook dit keer weer een deck spelen met Troll Ascetic, Pernicious Deed en Kokusho, the Evening Star. Ik denk dat het deck een goede keus is omdat het zich makkelijk laat aanpassen aan de metagame. Bovendien voel ik me meer op mijn gemak met een deck dat aangepast is op mijn stijl van spelen. Hier is de decklijst:

Afbeelding

4 Treetop Village
4 Windswept Heath
2 Polluted Delta
2 Godless Shrine
2 Overgrown Tomb
5 Forest
2 Swamp
1 Plains

4 Birds of Paradise
4 Sakura-Tribe Elder
4 Troll Ascetic
4 Loxodon Hierarch
2 Eternal Witness
2 Kokusho, the Evening Star

4 Cabal Therapy
4 Living Wish
4 Vindicate
4 Pernicious Deed
2 Umezawa's Jitte

SB
1 Yixlid Jailer
1 Kataki, War's Wage
1 Viridian Zealot
1 Eternal Witness
1 Ravenous Baloth
1 Genesis
1 Kokusho, the Evening Star
1 Boseiju, Who Shelters All
4 Putrefy
3 Cranial Extraction

Hierbij moet ik meteen opmerken dat deze lijst verre van af is. Zoals altijd zal ik het een en ander veranderen in de paar dagen die nog resteren tot de Tour. In het volgende stuk zal ik de matchups een voor een bespreken. Voor referentie: de volgorde is globaal aan de hand van de rangorde in het laatste artikel van Mike Flores ("Spike Potpourri"). De links naar decklijsten zijn die van Frank Karsten ("Deck-O-Pedia").

Afbeelding

CounterTopGoyf
http://forums.gleemax.com/showpost.php? ... stcount=88

Dit deck probeert kaartvoordeel te halen uit Dark Confidant en Counterbalance. Beide kaarten worden pas echt effectief wanneer het deck een Sensei's Divining Top in het spel heeft. Als finisher worden Tarmogoyf, Psychatog en een enkele Meloku gebruikt. Sommige versies maken bovendien nog gebruik van een kleine toolbox met Trinket Mage. Je kunt dit deck het beste als een controldeck beschrijven.

Tegen een deck als Gaea's Might Get There is CounterTopGoyf zeer effectief. Dit heeft met name te maken met de lage manacurve van het eerste deck. Bovendien is er geen enkele mogelijkheid een Counterbalance te verwijderen. Tegen mijn deck is het verhaal een beetje anders. De kaarten die in mijn ogen het meest belangrijk zijn:
- Troll Ascetic
- Kokusho, the Evening Star
- Living Wish
- Vindicate
De meeste CounterTopGoyf decks hebben maar 1 effectief antwoord op de Troll Ascetic, Pithing Needle. Kokusho, the Evening Star valt met zijn converted manacost van 6 buiten de curve van het CTG-deck. Daardoor is Counterbalance minder effectief. Living Wish zoekt Boseiju, Who Shelters All. Dan werkt de Counterbalance niet meer op mijn sorceries en instants. Tenslotte is daar Vindicate. Mede door het juist genoemde land een zeer goede oplossing voor nagenoeg alles wat dit deck kan spelen.

Beide "echte" sideboard kaarten (Putrefy en Cranial Extraction) zijn tegen dit deck te gebruiken. Het feit dat het hier een instant en een sorcery betreft is een aangename bonus (zie Boseiju, Who Shelters All).

Afbeelding

Goblins
http://forums.gleemax.com/showpost.php? ... stcount=46

Ah, goblins. Dit heb ik zelf een tijd geleden nog gespeeld. Zoals te verwachten speelt dit deck een grote hoop goblins. Daarmee probeert het de tegenstander zo snel mogelijk dood te schoppen. Hart van het deck zijn de goblins uit Onslaught block zoals Skirk Prospector, Goblin Piledriver, Goblin Warchief en Siege-gang Commander. In theorie is een beurt 3 kill mogelijk. Dit deck is duidelijk een aggrodeck.

Dit deck is redelijk effectief tegen controldecks. Alles in het deck is relatief goedkoop en ontzettend explosief. Mijn deck speelt in deze matchup de rol van het controldeck. Het is de bedoeling om hier en daar wat obstakels in de weg te leggen om dan een keer het board te resetten met een Pernicious Deed. De belangrijkste kaarten zijn:
- Sakura-tribe Elder
- Loxodon Hierarch
- Pernicious Deed
- Umezawa's Jitte
Met wat blockertjes en wat boardcontrol in combinatie met lifegain moet deze matchup zeker te winnen zijn. Helaas is de haste die de kleine groene mannetjes mee kunnen nemen moeilijker te controleren.

Instant removal is handig in deze matchup aangezien dit het voorheen genoemde haste-probleem oplost. Putrefy erin dus na het sideboarden.

Afbeelding

Gifts Rock
http://forums.gleemax.com/showpost.php? ... stcount=52

Dit zou je kunnen omschrijven als de mirror. Het belangrijkste verschil is dat Gifts Rock ook nog blauw speelt voor Gifts Ungiven. Hiermee is het in staat zeer sterke combinaties op te zetten. Nadeel van deze strategie is in mijn ogen het lage aantal treats. Bovendien is dit deck waar mogelijk nog trager dan het mijne. Dit deck kan oplossingen spelen voor allerlei verschillende situaties. De vraag is daarbij natuurlijk welke situaties dringend een oplossing verlangen. Je kunt dit een aggrocontroldeck noemen.

In deze matchup is mijn deck het aggresieve deck. Dit aangezien Gifts Rock de betere antwoorden speelt. Het devies luidt aanvallen en proberen de tegenstander de mogelijkheid te ontnemen de benodigde antwoorden te spelen. De belangrijkste kaarten zijn:
- Troll Ascetic
- Kokusho, the Evening Star
- Cabal Therapy
- Living Wish
De beste treats zijn de genoemde beesten omdat ze moeilijk onder controle te krijgen zijn. Cabal Therapy zorgt er in eerste instantie voor dat ze geen Gifts Ungiven hebben. Daarmee win je wat tijd. De Living Wish is in dit geval de tutor om te zoeken naar de treat die op dat moment het best is.

Na het sideboarden kan de Cranial Extraction gebruikt worden. Deze kan ervoor zorgen dat de "Silver Bullet" strategie niet eens van de grond komt.

Afbeelding

Enduring Ideal
http://forums.gleemax.com/showpost.php? ... tcount=145

Dit deck accelereert naar de Enduring Ideal. Middels een aantal zeer sterke enchantments probeert het dan te winnen. Probleemenchantments die het deck speelt zijn Solitary Confinement en Form of the Dragon. Dit is dus duidelijk een combodeck.

Met de verdwijning van Cranial Extraction uit het maindeck worden de kansen game 1 te winnen iets minder. In de regel is het daarom handig de eerste game zoveel mogelijk disruptie te spelen terwijl er stevig wordt aangevallen. Helaas is het meestal niet duidelijk uit de opening dat het dit deck betreft. De manabase is meestal gelijk aan die van TEPS. De kaarten die hier belangrijk zijn:
- Cabal Therapy
- Living Wish
- Vindicate
- Pernicious Deed
Alles dat effectief is tegen enchantments dus. Eerst proberen ze uit handen te slaan en als dat niet lukt, mollen maar! Viridian Zealot en Genesis uit het sideboard willen wel eens helpen. Uiteraard te zoeken met Living Wish.

Na het sideboarden komt dan Cranial Extraction. Dat zal ze leren!

Afbeelding

Aggro Flow Rock
http://forums.gleemax.com/showpost.php? ... stcount=77

De meeste decks die onder deze noemer vallen hebben de volgende kenmerken:
- Dark Confidant voor kaartvoordeel
- Efficiente groene beesten zoals Troll Ascetic en Tarmogoyf
- Equipment
- Destructive Flow om manabases aan te vallen
Daarmee probeert het deck aggresief te zijn tegen controldecks en controlerend tegen snellere aggrodecks. Om te winnen tegen control en combo is er een handjevol disruptie aanwezig. Dit deck zou ik omschrijven als een aggrocontroldeck hoewel het meer naar de aggro kant neigt.

Uiteraard zijn veel componenten uit Aggro Rock en mijn deck hetzelfde. Het verschil zit vooral in de gebruikte beesten en de afwezigheid van massremoval in het Aggro Rock deck. Indien dit deck erin slaagt middels discard mijn oplossingen op te ruimen, dan heb ik een probleem. In de regel zullen de volgende kaarten het potje in mijjn voordeel beslissen:
- Kokusho, the Evening Star
- Living Wish
- Pernicious Deed
- Vindicate
Dikke beesten en mass-removal dus. Living Wish omdat je daarmee nog meer dikke beesten kunt zoeken of iets om ze steeds weer mee terug te halen. Vindicate om van een Destructive Flow af te komen. Vanwege die kaart speel ik 8 basic landen en 10 manieren om die te vinden.

Na het sideboarden zal Putrefy gespeeld worden aangezien het een antwoord is op alle treats van het Aggro Rock deck met uitzondering van Troll Ascetic en Destructive Flow.

Afbeelding

TEPS
http://forums.gleemax.com/showpost.php? ... stcount=43

Dit deck probeert middels manarituals een zo hoog mogelijke stormcount te genereren. Daarna speelt het een Mind's Desire en uiteindelijk een Tendrils of Agony om de tegenstander te mollen. Een enkele keer wordt hetzelfde bereikt met een Empty the Warrens. Hoe dan ook een combodeck.

Met Cranial Extraction is mijn gevoel over combo-matchups gewoon beter. Zonder de kaart zie ik alleen de volgende mogelijkheid: hand klein houden en hoeveelheid land beperken. In dit geval zijn de belangrijke kaarten:
- Eternal Witness
- Cabal Therapy
- Living Wish
- Vindicate
Cabal Therapy om de hand zo leeg mogelijk te houden. Vindicate om landen te slopen. Eternal Witness en Living Wish naar Eternal Witness om die eerste twee nog een keer te doen. Dat is globaal het plan.

Na het sideboarden komt wederom de Cranial Extraction erin. De targets hiervoor zijn: Burning Wish, Mind's Desire en Tendrils of Agony. Let op: de Pernicious Deed blijft vanwege Empty the Warrens.

Afbeelding

Dredge
http://forums.gleemax.com/showpost.php? ... stcount=49

Zoals de naam van het deck al aangeeft zijn deze abominaties gebouwd rond het Ravnica "Dredge" mechanic. Het idee is om zo snel mogelijk je library de grafbak in te krijgen. daarbij komen wat kleine beestjes in het spel (zoals Narcomoeba). Die worden dan opgeofferd aan de flashback van een Dread Return. Middels Bridge from Below komt er dan een horde 2/2 zombietokens in het spel in combinatie met een Flame-Kin Zealot. Dit is goed voor meer dan 20 damage. In theorie is dit reeds in de 2de beurt mogelijk. Wederom duidelijk een combodeck.

Het lijkt me duidelijk dat een deck als het mijne moeite heeft met een combodeck dat zo snel is. Gelukkig is die snelheid voornamelijk theorie. Beurt 3-4 is realistischer. Gelukkig is het dus nog mogelijk het deck een beetje te vertragen. Belangrijk hier zijn beesten die zichzelf kunnen saccen om daarmee de Bridge from Below te verwijderen. Belangrijke kaarten:
- Sakura-Tribe Elder
- Cabal Therapy
- Living Wish
- Pernicious Deed
Cabal Therapy wordt gespeeld op de carddraw spells (Tolarian Wind, Breakthrough en Careful Study). De Sakura-Tribe Elder blijft in de regel zo lang mogelijk in het spel. Dit om in geval van nood Bridge from Below uit de grafbak te doen verdwijnen. De Pernicious Deed kan een hoop zombies opruimen. Living Wish zoekt Yixlid Jailer.

Na het sideboarden kan de Cranial Extraction gespeeld worden. Eventueel ook Putrefy indien Ichorid en Golgari Grave-Troll een probleem blijken te zijn.

Dit is het deck waar ik me het meeste zorgen om maak. Gelukkig is tot nu toe uit het testen gebleken dat mijn deck een redelijke kans maakt. Anders zou het noodzakelijk zijn extra sideboard slots te investeren in een betere matchup tegen dit deck. Daarbij denk ik met name aan Leyline of the Void en Extirpate.

Afbeelding

RDW met Tarmogoyf
http://forums.gleemax.com/showpost.php? ... tcount=146

Snelle efficiente mannetjes en bergen burn. Dit deck probeert zo snel mogelijk, zo veel mogelijk damage te doen met mannetjes en dan de rest eraf te branden. Helaas werkt dit erg goed. Een aggrodeck van het ergste soort.

Decks zoals dit zijn de belangrijkste reden voor de grote hoeveelheid lifegain die ik speel. Uit testen is gebleken dat die hoeveelheid geen overbodige luxe is indien ik een kans wil maken tegen decks als dit. De belangrijkste kaarten zijn:
- Sakura-Tribe Elder
- Loxodon Hierarch
- Living Wish
- Umezawa's Jitte
De STE staat erbij vanwege het block en accelereer effect. Dit om de olifant zo snel mogelijk het spel te laten betreden. Living Wish voor Ravenous Baloth werkt als dikke vette olifant nr. 5-8.

Na het sideboarden kan Putrefy gespeeld worden met name tegen Blistering Firecat. De Vindicate zal na boarden nodig zijn om van Sulfuric Vortex af te komen.

Afbeelding

Aggro Loam
http://forums.gleemax.com/showpost.php? ... stcount=51

Dit deck draait voor een groot deel om Life from the Loam. Devastating Dreams wordt gebruikt om landen en beesten te slopen. Als finishers gebruikt het deck Tarmogoyf, Seismic Assault en Terravore. Burning Wish wordt gespeeld om toegang tot een toolbox te hebben in het sideboard. Ook dit deck zou ik classificeren als een aggrocontroldeck.

Zoals haast ieder traag Rock deck heeft het mijne zwaar te lijden onder aanvallen op de manabase. Dit is zonder meer een van de mindere matchups. Ik kan alleen hopen dat dit deck minder gespeeld wordt vanwege zijn matige matchup tegen Dredge. De belangrijkste kaarten in mijn deck tegen deze matchup:
- Troll Ascetic
- Loxodon Hierarch
- Cabal Therapy
- Umezawa's Jitte
Het plan is simpel maar helaas niet bijzonder effectief. Bouw mannen die de Devasting Dreams kunnen omzeilen middels regeneratie of pomp ze op met Umezawa's Jitte. Probeer de Burning Wish en Devastating Dreams van je lijf te houden met Cabal Therapy. Dat is het ongeveer.

Na het sideboarden komen zowel Putrefy als Cranial Extraction van pas. De Putrefy is er om Devastating Dreams, float mana, resolve, bouw dikkerd tegen te gaan. De Cranial Extraction kan zich naar keus richten op de disruptie (Devastating Dreams en Burning Wish) of de treats (Tarmogoyf, Terravore en Seismic Assault).

Afbeelding

Gaea's Might Get There
http://forums.gleemax.com/showpost.php? ... stcount=53

Dit deck gebruikt fetchlanden en dubbellanden om zo snel mogelijk al de 5 kleuren te hebben. Middels goedkope maar krachtige beesten in combinatie met Gaea's Might of Tribal Flames wordt de tegenstander uitgeschakeld. Dit is dus een aggrodeck.

Dit deck is de voornaamste reden geweest om de Cranial Extraction uit het maindeck te gooien. Bij het testen bleek dat mijn deck net een tikkeltje te inconsistent en traag is om hier iets tegen in te brengen. Daarom is ruimte gemaakt voor de extra Loxodon Hierarch en Pernicious Deed. De belangrijkste kaarten in mijn deck voor deze matchup:
- Loxodon Hierarch
- Living Wish
- Pernicious Deed
- Umezawa's Jitte
Ook hier is lifegain zeer belangrijk. Bovendien speelt Gaea's Might Get There uitsluitend goedkope beesten. Dat maakt dat situaties voorkomen die Pernicious Deed afstraft.

Instant removal is gezien de pomp-spells geen overbodige luxe. Putrefy gaat er daarom na boarden in.

Afbeelding

Affinity
http://forums.gleemax.com/showpost.php? ... stcount=56

Nog een oude bekende. In het kort: bouw veel artifacts, val aan als een bezetene, win. Aggrodeck.

Het lijkt haast of dit deck van de aardbodem verdwenen is. Toch is het te vroeg om hier geen rekening meer mee te houden. Affinity heeft een aantal zeer interessante opties die als vernieuwend beschouwd kunnen worden. Een hiervan is Tarmogoyf. Tevens heeft dit deck in theorie een goede matchup tegen de meeste topdecks. De belangrijke kaarten tegen dit deck zijn:
- Loxodon Hierarch
- Living Wish
- Pernicious Deed
- Vindicate
Een dikke lifegain olifant is ook tegen dit aggrodeck goed. Pernicious Deed ruimt nagenoeg hun hele board op indien er geen Pithing Needle op dit ding ligt. Vanwege die Pithing Needle is de Vindicate zo goed. Bovendien molt het alles wat Affinity heeft (duh). Last but not least is daar de Living Wish. Speciaal voor deze matchup is daar een Kataki, War's Wage te vinden.

Na het sideboarden is daar wederom de Putrefy. Die molt nagenoeg alles wat Affinity in het spel brengt. De enige kaart om serieus rekening mee te houden is in mijn ogen Shrapnel Blast.

Afbeelding

Ik denk dat ieder deck dat succes wil hebben in dit formaat aan de volgende voorwaarden moet voldoen:
- 1) Het moet een plan hebben tegen Counterbalance
- 2) Het moet een plan hebben tegen Destructive Flow
- 3) Het moet een plan hebben tegen Tarmogoyf
- 4) Het moet een plan hebben tegen "Dredge"
- 5) Het moet een plan hebben tegen "Burn"

De vraag is nu natuurlijk of mijn deck hieraan voldoet. Gaan we eens kijken.

1)
De manacurve van mijn deck is redelijk hoog. Decks met Counterbalance hebben in de regel een veel lagere manacurve. Hierdoor zal het moeilijk worden om alles te counteren. Om in ieder geval alle instants en sorceries te beschermen is er een Boseiju, Who Shelters All in het sideboard aanwezig. Het is de bedoeling deze met Living Wish te zoeken. Hiermee zal met name Vindicate niet meer te counteren zijn.
2)
Met je fetchlanden ga je natuurlijk het liefst op zoek naar dubbellanden. Maar tegen Destructive Flow is het beter om eerst basic land te zoeken. Dit is de belangrijkste reden dat er 8 basic landen aanwezig zijn. De 6 fetchlanden, Birds of Paradise en Sakura-Tribe Elder zorgen ervoor dat je niet makkelijk manascrewed raakt. Wanneer het enchantment toch te lastig wordt is er Vindicate.
3)
Er is door meerdere mensen voorspeld dat Tarmogoyf een van de meest gespeelde kaarten van dit toernooi zal zijn. Het zou ook geen slecht idee zijn om er een aantal van te spelen. Door de vele sac-effecten wordt hij snel dik. Het belangrijkste antwoord isPernicious Deed. In geval van nood kan een Troll Ascetic een obstakel vormen.
4)
Maindeck sac-effecten zoals Sakura-Tribe Elder vertragen het Dredge-deck een tijdje. Wanneer dan ook nog een Pernicious Deed in het spel komt te liggen, dan wordt het erg lastig voor Dredge om via de combo te winnen. Als extra kan met Living Wish een Yixlid Jailer gevonden worden.
5)
Loxodon Hierarch met drie broertjes, dubbel Umezawa's Jitte en Living Wish op Ravenous Baloth. Dit zijn om te beginnen een aantal manieren om meer levens te krijgen. Uiteraard helpt ook het kleine beetje discard hier. Voor Sulfuric Vortex is er tenslotte Vindicate.

Ik denk niet dat dit het beste deck is. Ik denk wel dat ik hier iets mee moet kunnen bereiken. We zullen zien.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
sumilidon
Wizard
Berichten: 507
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 11:24 pm

Bericht door sumilidon »

artikel is wel nice,
en wens je heel veel succes! :)
sometimes i look in the mirror and i wonder.
is it really me looking back?
Gebruikersavatar
David
Wizard
Berichten: 1937
Lid geworden op: di jun 03, 2003 7:27 pm
Locatie: Zurich
Contacteer:

Bericht door David »

Het lijkt wel alsof je bijna altijd Putrefy in side board. Moet die niet gewoon main?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

cool artikel en heel veel succes!

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
evilpoffertje
Adept
Berichten: 292
Lid geworden op: zo nov 12, 2006 4:24 pm
Locatie: hoogeveen

Bericht door evilpoffertje »

Leuk artikel ja:) Veel succes ook toegewenst, ben heel erg jaloers op jouw :oops: :)
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

David schreef:Het lijkt wel alsof je bijna altijd Putrefy in side board. Moet die niet gewoon main?
Nee, die side ik alleen tegen decks met beesten. De meeste beschreven matchups vallen daar onder. De combo decks niet, met putrefy ook nog main heb ik dan teveel dode kaarten. Vindicate molt tenminste ook nog landen.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Zoals wellicht reeds bekend: vandaag geen Pro Tour... teveel regen.... :twisted:
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

nee, niet bekend, wat is er aan de hand dan?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

De site was overstroomd door de hevige regenval. Dag 1 is vervallen. De PT is zaterdag gestart en ingekort. Helaas was het geen succes voor mij (4-6).
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
a2thej_b
Master
Berichten: 198
Lid geworden op: wo mei 10, 2006 1:45 pm
Contacteer:

Bericht door a2thej_b »

er zijn wel erg goede decks op deze pro tour zeg, die rock and nail en cephalid life lijken me echt ownage. je kunt de decktechs vinden op magicthegathering.com dacht ik.
"real life, i tried it ones, nice graphics!, but the gameplay sucks!"

"gravity is a myth, earth just sucks"

'creation is a paradox. it hatches from its opposite'.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Helaas, uiteindelijk 4-6.

7-3 halen was lichtelijk demotiverend, 10 rondes spelen ook.

In de 8ste ronden heb ik opgegeven om mijn tegenstander een kans op dag 2 te geven. Hij had de betere boardpositie en wilde graag dag 2 halen om level 3 te blijven. Dit heeft me nog wel wat centjes opgeleverd (de dag erna, we hebben geen afspraken gemaakt voor de opgave obv).

Het deck had zo z'n goede en slechte tijden. De goede... wins op Kokusho, 2x Affinity gemold met Kataki... de slechte... in de 3 rode matchups... geen Hierarchs... nada... noppes.... bleh.

Matchups:
Ronde 1 - Affinity win
Ronde 2 - Enduring Ideal win
Ronde 3 - BGU Good Stuff loss
Ronde 4 - RDW loss
Ronde 5 - Scepter Chant loss
Ronde 6 - Affinity win
Ronde 7 - Gaea's Might win
Ronde 8 - Gifts Rock loss
Ronde 9 - TEPS loss
Ronde 10 - Goblins loss

In ronde 4 en ronde 10 werkte mijn deck helemaal niet mee, terwijl het sprecifiek op dergelijke matchups getuned was. In ronde 3 heb ik heel slecht gespeeld. Ronde 5 en 9 had ik hoe dan ook verloren (game 1 ronde 5, hij island ik forest BoP hij island Scepter+Chant ik Tomb + Troll hij Plains ik scoop). Ronde 7 heb ik zeer veel geluk gehad (gewonnen zonder hierarch tegen ultra aggresief deck, dank Kokusho).

Veel mensen speelden Enduring Ideal hetgeen voor mij (onverwacht) een goede matchup is. Het is nagenoeg onmogelijk de combo te stoppen. Ze winnen (meestal) na het zoeken van Dovescape (schakelt Vindicate en Pernicious Deed uit) dan Solitary Confinement (om te voorkomen dat de 1/1 flying tokens hen dood slaan) dan Form of the Dragon (vaak de enige killconditie in het deck). Dit is meestal tijd genoeg om een zelfopofferende Kokusho op te zetten (lifeloss en target niet omzeilen Confinement, 5 is genoeg na lifereset door Form).
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

zijn er nog dingen die je aan je deck zou verbeteren als je dit tournooi opnieuw zou mogen spelen?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

4 Sensei's Divining Top erin
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

met welk doel precies?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Een van de beste kaarten van het formaat. Een extra early drop die je verdere draws een beetje beter laat lopen. Zeker in combinatie met de shuffle-effecten in dit deck. Eventueel ook in combinatie met Gifts Ungiven. Een grote frustratie was het niet trekken van de Hierarchs in de matchups waar ik ze het meest nodig had. Met de Top is dit te verbeteren zonder het deck echt helemaal om te gooien.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Plaats reactie