Pagina 1 van 2

De Stack, en het gebruik(of misbruik) ervan.

Geplaatst: vr jul 11, 2008 7:07 pm
door Raymond
In elk magic potje krijg je wel eens de vraag, wie mag er als eerste wat doen en hoe. In dit kleine lapje tekst ga ik even kort doornemen hoe je dus eigenlijk magic behoort te spelen. Natuurlijk ga je niet na iedere spell zeggen, pass priority, dus daar hebben we zogeheten shortcuts voor.

Even een paar termen doornemen, zodat iedereen weet waar we het over hebben.

De ‘stack’.

Zie dit als een lege stapel, waar spells en abilities op terecht komen. Elke keer als iemand een spell of ability erop legt, komt deze bovenop te liggen. Als je de stack afhandelt, ga je van boven naar beneden te werk. Dat betekent dat de laatste spell of ability als eerste resolved.

‘Resolven’

Als beide spelers niets doen, dan resolved de bovenste spell of ability die op de stack ligt. Het spel gaat dan kijken of er nog legale targets zijn voor de spell, als deze targets heeft. Is dit niet het geval, wordt de spell of ability gecountered en doet dus helemaal niets.

Bijvoorbeeld: Magma jet. Deze kaart zegt doe 2 damage aan een beest of speler, scry 2. Als het beest bijvoorbeeld shroud krijgt, dan zijn er geen legale targets meer, en mag je dus ook niet scryen.

‘Priority’

Priority is een mooi iets. Het geeft je de mogelijkheid om een spell of ability te spelen als je daarvoor de cost betaald. Elke beurt, krijgt de actieve speler ‘priority’ om een spell of ability te spelen, dit gebeurt aan het begin van de meeste stappen, en nadat een spell of ability resolved. Als je iets speelt, bijvoorbeeld een confiscate, kan je je priority behouden, maar dat moet je wel aankondigen. Hierdoor kan je bijvoorbeeld nog snel een shock spelen in reactie op je eigen spell. Als je de priority vervolgens aan je tegenstander geeft, kan hij kiezen om te reageren op de beide spells, bijvoorbeeld met een counterspell. Doet hij dat niet, dan resolved de bovenste kaart(de shock), en krijg jij weer priority. Zo gaat het verder tot de stack leeg is. Als beide spelers niets doen op een lege stack, dan gaat het spel verder naar de volgende stap.

Dit zijn de belangrijkste drie termen, die je moet kennen als je de stack wilt gebruiken.

Een paar speelvoorbeelden.

A speelt een Confiscate op het landje van speler B. Speler B reageert bijvoorbeeld met een Teferi’s Response. Deze komt boven op de stack te liggen, en Speler B kiest ervoor om niets meer te doen. Dan mag A kiezen of hij nog wilt reageren of niet. Doet A dat niet, resolved de Teferi’s Response.

Klinkt allemaal simpel, maar het is wel iets heel essentieels.

A heeft 3 beesten liggen op tafel, en B heeft een goldmeadow harrier. Speler A wilt aanvallen. Dan mag B reageren door een van de beesten te tappen met zijn harrier. Maar, als speler B speler A laat aanvallen, en dus ziet welke beesten willen aanvallen, kan hij niet meer tappen. Dit komt omdat Speler B ervoor heeft gekozen niets te doen. Dat betekent dat Speler A meteen moet overgaan tot het aanwijzen van aanvallers, en zelf ook niets meer kan doen.

Dus, samenvattend:

Als het jouw beurt is, krijg je aan het begin van de meeste stappen priority. Na het resolven van een spell krijgt degene wiens beurt het is priority. Je kan alleen iets spelen als je priority hebt, en je houdt deze totdat je hem aan je tegenstander geeft. Dit kan door te vragen of hij nog wat wilt doen. Als beide spelers niets doen, resolved alleen het bovenste van de stack, dus niet alles in een keer.

En dan nog een klein vraagje voor de oplettende lezer.

Stel, je hebt 5 beesten en 2 mutavaults die niet geactiveerd zijn, maar waarvoor je de mana hebt om ze te activeren. Je zegt dat je wilt gaan aanvallen.

Als je tegenstander een Cryptic Command heeft, en deze speelt. Kan je dan nog je mutavaults activeren om aan te vallen?

Als hij niets doet. Kan je dan nog je mutavaults activeren om aan te vallen?

Jullie kunnen je antwoord via PM naar me sturen.

Dit was een korte uitleg over het gebruik van de stack. Als je vindt dat ik nog iets gemist heb, vertel het me in een PM, en ik zal kijken of ik dat ook erbij kan posten. Voor nu...

Tot de volgende keer!

Raymond Veenis.

Geplaatst: vr jul 11, 2008 8:17 pm
door pi
Hoi Raymond,

duidelijke uitleg! Ik heb even je artikeltje verplaats naar het artikelen deel van het forum leek me een toepasselijkere plek.

Ik zal je nog even het antwoord PM-en.

mazzel

pi

Geplaatst: zo jun 14, 2009 8:57 pm
door a2thej_b
hoi,

ik zie dat de topic al een jaar oud is, maar ik wil toch graag wat toevoegen. Binnenkort komt magic2010 uit, kortweg M10.
hierbij gaan er een paar dingen veranderen, op de site magicthegathering.com staat ergen seen artikel met de exacte veranderingen, ik heb de link ff niet.

een deel hiervan beinvloed de stack.
met de huidige regels kun je het volgende doen:

stel je tegenstander valt je aan met een grizzly bears
als blocker gebruik je een mogg fanatic. wat er onder de huidige regels gebeurt is het volgende:
de damage van beide creatures gaat op de stack, nu kunnen beide spelers nog spells en abilitys spelen. de mogg fanatic kan dus opgeofferd worden om 1 damage te doen aan de grizzly bears
dan resolved eerste de ability van de fanatc, 1 damage op de beer, daarna krijgt de beer 1 damage van de attack van de fanatic waardoor deze dood gaat. de beer doet niks omdat de fanatic al dood is (hij is wel gebocked dus doet geen damage op de verdedigende speler).

onder de nieuwe regels gebruikt combat damage niet meer de stack maar wordt de daarmee gelijk gedaan. hierdoor wordt het dus niet meer mogelijk om de mogg fanatic combat damage te laten doen en nog eens zijn ability te gebruiken. als het beest combat damage doet, krijgt hij deze ook en kan dus niet meer zijn ability gebruiken aangezien hij dood is.
als de mogg fanatic zijn ability gebruikt is hij dood en kan hij dus geen combat damage meer doen.

volgens wizards wordt het spel hierdoor makkelijker, ik denk dat dit wel waar is, hoewel de meeste mensen wel aan de stack gewend zijn. wel wordt mogg fanatic aanzienlijk minder goed.

de rest van de stack blijft gelukkig hetzelfde werken voor zover ik weet.

ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
we zullen het wel merken als de regels ingevoerd zijn.

mzzl
a2thej_b

Geplaatst: ma jun 15, 2009 2:44 pm
door Pacifism
Hoi,

Dus die tactiek met echoing truth werkt dan dus ook niet meer?
Ik block met mijn 2/2 een 2/2 van tegenstander en speel een echoing truth op mijn beest, de damage gaat wel door naar de tegenstander zijn 2/2 en die van mij zit veilig in mijn hand.
Ik vroeg het in deze topic: http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?t=3018

groetjes,
Pacifism

Geplaatst: ma jun 15, 2009 2:46 pm
door altx
Inderdaad. Doe je al die moeite om het uit te leggen... :cry:

Er zijn heel wat kaarten en strategieën die dadelijk de prullenbak in kunnen.

Geplaatst: ma jun 15, 2009 3:53 pm
door pi
En er zijn er ook nieuwe bij.

Geplaatst: wo jun 17, 2009 1:11 pm
door Pacifism
Ja inderdaad altx :P
en pi heeft ook wel een punt. In dit artikel word alles uitgelegd: http://www.wizards.com/Magic/Magazine/A ... eature/42a

groetjes,
Pacifism

Geplaatst: wo jun 17, 2009 1:19 pm
door altx
Ja, ik heb het hele stuk al uitgebreid doorgenomen... ;-)

Pi had het al in het Nieuws-subforum gepost.

Geplaatst: wo jun 17, 2009 7:28 pm
door Pacifism
altx schreef:Ja, ik heb het hele stuk al uitgebreid doorgenomen... ;-)

Pi had het al in het Nieuws-subforum gepost.
Ok, als mensen het zoeken hebben ze 2 topics waar ze de link kunnen vinden :P ben wel benieuwd naar de mogelijkheden die nu weer vrijkomen door de nieuwe/aangepaste regels

Geplaatst: za jun 27, 2009 5:26 pm
door Pacifism
Maar hoe werkt goblin sharpshooter en giant growth nu in combat?

En is er een lijst met alle phases en steps in volgorde na deze regelveranderingen?

Geplaatst: za jun 27, 2009 7:44 pm
door David
Ik zou niet weten wat er anders is voor Goblin Sharpshooter en Giant Growth. Welk scenario was je benieuwd naar?
En volgens mij zijn er ook nog steeds dezelfde steps en phases.

Geplaatst: za jun 27, 2009 8:54 pm
door altx
Stel, je blockt met Goblin Sharpshooter en hij krijgt lethal damage.

Als ik het artikel goed gelezen heb, gaat het niet meer lukken om zijn ability te spelen.

Geplaatst: za jun 27, 2009 9:37 pm
door David
Niet nadat hij lethat damage heeft gekregen inderdaad. Maar je kunt prima de ability gebruiken nadat blockers gedeclared zijn (en dus voordat er damage gedaan wordt). De Sharpshooter doet nog gewoon zijn combat damage nadat zijn ability gebruikt wordt. Hij hoeft immers niet gesacrificed te worden om te schieten.

Geplaatst: ma jun 29, 2009 1:09 pm
door Pacifism
Ok sharpshooter is duidelijk, bedankt.
En giant growth moet je spelen nadat de aanvallende speler de blockers gedeclared heeft? kan ook eerder natuurlijk maar is niet slimmer omdat ie dan weet welke die eerst dood moet maken toch?

Geplaatst: ma jun 29, 2009 9:27 pm
door David
De aanvallende speler declaret meestal geen blockers ;). De situaties waarin je Giant Growth eerder wilt spelen lijken me inderdaad zeldzaam (maar niet onmogelijk).