Engel: PTQ San Juan report.

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Engel: PTQ San Juan report.

Bericht door Dragonheart »

Engel: PTQ San Juan report.


Afbeelding

Doran - Block Constructed (PTQ Berlijn 2008)

4 Gilt-Leaf Palace
4 Murmuring Bosk
4 Reflecting Pool
4 Vivid Grove
4 Vivid Marsh
3 Fire-Lit Thicket
3 Wooded Bastion

4 Kitchen Finks
4 Chameleon Colossus
4 Shriekmaw
3 Doran, the Siege Tower
3 Oversoul of Dusk
3 Cloudthresher

4 Nameless Inversion
4 Firespout
3 Bitterblossom
2 Austere Command

SB
3 Gaddock Teeg
4 Crib Swap
3 Thougtseize
3 Pollen Lullaby
2 Primal Command

http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?t=2751

Doran - Standard (PTQ Austin 2009)

4 Caves of Koilos
4 Gilt-Leaf Palace
4 Murmuring Bosk
4 Wooded Bastion
4 Treetop Village
2 Twilight Mire
1 Forest
1 Plains
1 Swamp

4 Kitchen Finks
4 Chameleon Colossus
3 Qasali Pridemage
3 Doran, the Siege Tower
3 Shriekmaw

3 Garruk Wildspeaker

4 Bitterblossom
4 Maelstrom Pulse
3 Path to Exile
2 Identity Crisis
2 Behemoth Sledge

SB
2 Cloudthresher
4 Thoughtseize
2 Infest
2 Hallowed Burial
2 Primal Command
1 Runed Halo
2 Pithing Needle

http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?t=3021


Doran - Extended (PTQ San Juan 2010)

4 Marsh Flats
4 Verdant Catacombs
3 Treetop Village
3 Forest
3 Plains
1 Godless Shrine
1 Murmuring Bosk
1 Overgrown Tomb
1 Temple Garden
1 Ghost Quarter
1 Swamp

4 Noble Hierarch
4 Sakura-Tribe Elder
4 Baneslayer Angel
3 Knight of the Reliquary
3 Doran, the Siege Tower
2 Loxodon Hierarch

4 Thoughtseize
3 Path to Exile
3 Glittering Wish
3 Maelstrom Pulse
2 Crime // Punishment
2 Umezawa's Jitte

SB
1 Gaddock Teeg
1 Fulminator Mage
1 Loxodon Hierarch
1 Wheel of Sun and Moon
1 Maelstrom Pulse
1 Fracturing Ghust
1 Crime // Punishment
1 Behemoth Sledge
3 Extirpate
3 Cranial Extraction
1 Chalice of the Void

Lees het hier!

Zondag 3 januari 2010. De eerste PTQ van dit seizoen. Bestemming: San Juan (Puerto Rico). Het formaat dat gespeeld wordt is Extended. Dit betekent meestal dat er teveel verschillende decks zijn om echt overal rekening mee te houden. Voor mij is dit vooral van belang aangezien ik nog twijfel over mijn sideboard. Ik heb besloten 8 wish-targets te spelen: 3 "extra maindeck kaarten" en 5 echte targets. De overige 7 plaatsen zullen bezet worden door 3 Extirpate, minimaal 2 Cranial Extraction en minimaal 1 Chalice of the Void. Vlak voordat ik naar Utrecht vertrek besluit ik een derde Cranial Extraction mee te nemen aangezien ik veel Scapeshift en Thopter Foundry verwacht.

Afbeelding

Ronde 1 - Remco G. (Rubin Zoo)

Kijk, dat begint al lekker. Nagenoeg geen aantekeningen. Het zou me niks verwonderen indien Remco in de eerste pot flooded was en in de tweede screwed.

1-0

Afbeelding

Ronde 2 - Maarten J. (Rogue Dredge)

We beginnen beide met een mulligan. Een of ander raar Dredge-deck met ongebruikelijke outlets is mijn eerste gedachte. Ik speel een Glittering Wish voor Wheel of Sun and Moon. Ik speel nog een paar dikkerds en Maarten geeft op.
Op dit moment heb ik natuurlijk te weinig van zijn deck gezien om behoorlijk te siden. Hoe dan ook: ik heb geen idee wat ik erbij dacht om Cranial Extraction in te siden. De pot eindigt al snel wanneer het deck van maarten allerlei tokens en ander iets dikker gespuis uitspuugt.
Ik herstel mijn fout en side nu de Extirpate maar in. De derde pot gaat eigenlijk redelijk voorspoedig in mijn optiek. Maarten neemt eerst een mulligan. Toch lukt het hem om los te gaan. Gelukkig voor mij komt hij precies 2 damage tekort. Hij heeft een Iona, Shield of Emeria in het spel op wit. Gelukkig heb ik de Maelstrom Pulse en kan ik wel genoeg damage doen. Tegelijk leuk en vervelend om tegen iets te spelen dat je niet helemaal kent.

2-0

Afbeelding

Ronde 3 - Niels N. (Tezzeret)

Tja, mijn enige kans om deze pot te winnen is om hem zo snel mogelijk dood te krijgen. Natuurlijk lukt dit niet. Thopter Foundry en Sword of the Meek komen in het spel. Meer valt er eigenlijk niet te vertellen.
De tweede pot verloopt niet veel beter voor mij dan de eerste. Om te beginnen een mulligan voor mij. Dan speelt Niels een Vendilion Clique en slaat me daarmee dood. Vervelend.

2-1

Afbeelding

Ronde 4 - Pablo B. (Elves)

Het lijkt erop dat ik de eerste pot min of meer cadeau krijg. Eerst een mulligan aan de overkant. Mijn tegenstander probeert af te gaan en... dit mislukt. Die 2 Summoner's Pact gaat hij in ieder geval niet meer betalen in zijn volgende upkeep. Gelukkig begrijpt hij dit.
In de tweede game heeft Pablo geen fantastische hand. Mijn 6 kaarten zijn prima. Ik slaag er redelijk makkelijk in hem met wat mannetjes dood te slaan. Ok ok, die dubbele Thoughtseize heeft ook wat geholpen.

3-1

Afbeelding

Ronde 5 - Sander v. W. (Hypergenesis)

In de eerste game doet Sander zijn ding. Een bosje dikkerds van de extra klasse vliegen om mijn oren en het is over.
Pot 2 ziet er weer heel anders uit. Hij gooit een Forbidden Orchard weg om een Gemstone Caverns te spelen. Dit is precies het land dat hij nodig heeft om te winnen. Ik krijg genoeg tijd zijn plan te disrupten en iets te vinden waarmee ik hem dood kan slaan.
In het derde deel zie ik een hand die ervoor zorgt dat ik de hand van mijn tegenstander vaak ga zien. Lekker! Natuurlijk speel ik een beetje onzorgvuldig en speel ik Cranial Extraction niet op Hypergenesis. Gelukkig voor mij heeft dit geen consequenties en ik win.

4-1

Afbeelding

Ronde 6 - Tom v.d. L. (Tezzeret)

Meer dan eens getest dit. Ik verlies pot 1 omdat hij de combo vindt.
Ik win pot 2 omdat ik de combo kan disrupten en iets levend kan houden dat slaat.
Ik win pot 3 op dezelfde wijze als pot 2.

5-1

Afbeelding

Ronde 7 - Kevin G. (Tezzeret)

ID

5-1-1

Afbeelding

Kwartfinale - Robbert M. (Scapeshift)

Robbert mulligant naar een uitermate dubieuze hand. Met een Thoughtseize zie ik een hand met rode removal en er is nergens groene mana te bekennen. Uiteindelijk blijft er een dikkerd staan en hij krijgt niet tijdig de Scapeshift.
De tweede pot is interessanter. Mijn tegenstander heeft een Vendilion Clique. Gelukkig vind ik Doran, the Siege Tower en daarmee gaat het racen een stuk beter. Ter ondersteuning vind ik een Thoughtseize. Weer geen Scapeshift.

6-1-1

Afbeelding

Halvefinale - Bas M. (Tezzeret)

Redelijk vroeg in de eerste pot staar ik tegen een Thopter Foundry en een Sword of the Meek aan. Het lukt mij niet om aan deze combinatie te ontkomen. Op naar de volgende pot.
Bas begint met 5 kaarten. Ik heb voor de tweede keer een Noble Hierarch into Doran, the Siege Tower opening. Dit keer trek ik voldoende disruptie om de tokens en levens producerende combo te voorkomen.
De derde pot komt traag op gang. Bas vindt een Thopter Foundry, maar ik weet het ding te slopen. Hij heeft wel een token dat nu het Sword of the Meek draagt. Ik speel een Behemoth Sledge en een Fulminator Mage om de race te winnen. Zoals het hoort, trek ik na boarden wel voldoende disruptie om de plannen van mijn tegenstander tegen te gaan.

7-1-1

Afbeelding

Finale - Nai Jai L. (Rubin Zoo)

Ah, ik heb goede herinneringen aan finales tegen Zoo. In de eerste game lijkt het erop dat daar een paar nieuwe bij gaan komen. Het begint met ieder een mulligan. Na wat removal over en weer blijft er aan mijn kant een Baneslayer Angel staan. Die doet haar ding.
In de tweede plot loopt alles precies op mijn schema. Mijn tegenstander is screwed na een mulligan naar 5. Hij speelt wel nog een aantal vervelende beesten, maar daar blijft het bij. Ik krijg een Fulminator Mage en besluit om hem screwed te houden. Dan wordt het tijd voor een dikkerd. Op het laatst mogelijke moment trekt mijn tegenstander het benodigde land. Een Path to Exile op mijn Baneslayer Angel later en we gaan naar het derde deel.
Dit is meteen het spannenste deel. Al mijn vroege beesten worden van kant gemaakt. Dit alles om te voorkomen dat een Umezawa's Jitte aktief wordt. Echt alles gaat dood. De topdecks vliegen over de tafel. Dan blijft er een Loxodon Hierarch leven. Die krijgt een Behemoth Sledge en een Umezawa's Jitte en er volgt een race. Doran, the Siege Tower komt voorbij om ook een beetje met de Behemoth Sledge te zwaaien en het is voorbij!

8-1-1


*** Bonussectie ***

4 Marsh Flats
4 Verdant Catacombs
3 Treetop Village
3 Forest
3 Plains
1 Godless Shrine
1 Murmuring Bosk
1 Overgrown Tomb
1 Temple Garden
1 Ghost Quarter
1 Swamp

4 Noble Hierarch
4 Sakura-Tribe Elder
4 Baneslayer Angel
3 Knight of the Reliquary
3 Doran, the Siege Tower
2 Loxodon Hierarch

4 Thoughtseize
3 Path to Exile
3 Glittering Wish
3 Maelstrom Pulse
2 Crime // Punishment
2 Umezawa's Jitte

SB
1 Gaddock Teeg
1 Fulminator Mage
1 Loxodon Hierarch
1 Wheel of Sun and Moon
1 Maelstrom Pulse
1 Fracturing Ghust
1 Crime // Punishment
1 Behemoth Sledge
3 Extirpate
3 Cranial Extraction
1 Chalice of the Void


Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

De Basic Landen

In het totaal 7 stuks. Dit is iets meer dan gebruikelijk is in decks die Doran, the Siege Tower spelen. De belangrijkste reden hiervoor is de hoeveelheid nonbasic land haat die in het formaat gespeeld wordt. Denk daarbij aan kaarten als Blood Moon en Ghost Quarter. Ik speel zelf ook meerdere manieren om ze te vinden en dan vind ik het altijd belangrijk dat je ook iets vindt. Alle zwarte spells kosten maar 1 zwart m.u.v. Fulminator Mage. Die hoef je natuurlijk niet te zoeken als je hem niet kunt spelen met de mana die je hebt.


Afbeelding Afbeelding

De Fetchlanden

Deze landen zijn natuurlijk erg belangrijk voor een functionerende manabase. Door de landen die gevonden kunnen worden zijn het virtueel 3-kleuren landen. Met de nieuwe fetchlanden is het bovendien mogelijk om basics in de juiste kleuren te vinden. Dat is natuurlijk een stuk beter dan de off-color fetchlanden zoals Polluted Delta. Daarom speel ik er zoveel mogelijk.


Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

De Dubbellanden

Deze landen zijn duidelijk beter dan basics wanneer je meerdere kleuren nodig hebt. Door de fetchlanden is het niet noodzakelijk meer dan 1 van elk van deze te spelen. Meer non-basics maakt je bovendien extra kwetsbaar voor de eerder genoemde haat. Persoonlijk vind ik het erg aangenaam dat je Murmuring Bosk ook met een Verdant Catacombs kunt zoeken.


Afbeelding Afbeelding

De Non Basics met functie

Hier vinden we dan nog 3 Treetop Village en 1 Ghost Quarter. De laatste is met name bedoeld tegen irritante landen zoals Dark Depths en Academy Ruins. De Treetops zijn uiteraard goed als uncounterable beatsticks. Natuurlijk zou ik graag meer van ieder spelen, dit staat echter een consistente manabase in de weg. Die manabase heb ik bepaald met de "Deep Analysis" tool van Magic Workstation. Daar gebruik ik de George Baxter-analyse voor. Alle spells van 1cc en 2cc gaan daarbij op "high", 3cc en 4cc op "avarage" en 5cc en hoger op "low". Dit geeft dat er 17 groene, 14 witte en 12 zwarte manasources nodig zijn.


Afbeelding Afbeelding

De Mana-acceleratie

In zeker zin past hier ook de Knight of the Reliquary, maar die bewaar ik voor later. Ik heb voor Noble Hierarch gekozen boven Birds of Paradise omdat de eerste ook kan aanvallen zonder enige hulp. Het feit dat de BoP ook zwart maakt, is hier te weinig van invloed. Ook zonder BoP is het krijgen van zwart over het algemeen geen probleem. De Sakura-Tribe Elder heeft 2 belangrijke functies. Om te beginnen natuurlijk het fixen en accelereren van de eigen mana. Aangezien het hierbij basics betreft is de manabase minder Blood Moon gevoelig. Bovendien kan hij zichzelf opofferen om een Bridge from Below uit de grafbak van de tegenstander te verwijderen.


Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

De Dikkerds

Ah Doran, the Siege Tower. Zwart dus niet te targetten door Doomblade. Kost 3 mana en dus in de tweede beurt te bouwen. Maakt beesten met een hoge power en een lage toughness minder schadelijk. Schakelt Cranial Plating uit. Moet ik nog meer zeggen? Loxodon Hierarch krijgt een plaats boven Kitchen Finks. Dit aangezien de olifant altijd 4 levens levert wanneer hij het spel betreedt. Ondanks het feit dat hij bij een overlijden niet terugkomt, ben ik van mening dat in een deck als dit een 4/4 gewoon veel lastiger te verwijderen is dan een vaak irrelevante 3/2 of zelfs 2/1. Tenslotte aan de top van de manacurve Baneslayer Angel. Ja mensen, zij heeft mij Kokusho, the Evening Star doen vergeten. De engel doet alles wat de draak vroeger deed alleen sneller en beter.


Afbeelding Afbeelding

De Tutors

Knight of the Reliquary doet natuurlijk zoveel meer dan alleen zoeken. Uiteraard kan hij een Treetop Village of een Ghost Quarter vinden. Zeker kan hij zichzelf oppompen door fetchlanden op te halen. Tenslotte accelereert hij ook nog eens de duurdere dingen in dit deck. Daar moet je toch wel van houden, of niet? De Glittering Wish is vooral aanwezig om het deck flexibel te houden. Die 3 plaatsen in het maindeck worden of disruptie of removal of een beatstick. Over de mogelijke targets zal ik later nog iets vertellen.


Afbeelding

De Disruptie

Daar staat hij dan, helemaal alleen. Het klopt dat het maindeck niet absurd veel disruptie bevat. De Thoughtseize is bijna altijd goed en mag daarom wel met de eerste 60 meespelen. Verder heb ik natuurlijk nog de tutors en de ene Ghost Quarter. De overige disruptie is wat meer situatie gebonden en bevindt zich daarom in het sideboard.


Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

De Removal

Het begint met 6 spotremoval spells. Voor het verwijderen van beesten is Path to Exile zo ongeveer het beste dat je kunt krijgen. Het is een instant en daar wil je er toch wel een paar van voor lastige net-niet-helemaal-beesten zoals Treetop Village. De Maelstrom Pulse is een stuk duurder, maar een stuk flexibeler. Hiermee kun je ook andere permanents dan beesten slopen. Zo af en toe kun je zelfs voordeel halen door meerdere permanents met dezelfde naam te slopen. Crime//Punishment is eveneens flexibel en geeft ook de mogelijkheid meerdere permanents in 1x te slopen. Het grote voordeel boven Engineered Explosives is de mogelijkheid om artifact landen te slopen. Zo heel af en toe wil je iets slopen dat redelijk duur is zoals Baneslayer Angel. Nog minder vaak wil je die engel dan stelen uit de grafbak van je tegenstander. Deze kaart doet het allemaal.


Het Sideboard

Om het iets overzichtelijker te houden, heb ik het sideboard in 3 delen gehakt. Het eerste deel kun je zien als een verlenging van het maindeck. Dit deel bevat 3 kaarten die ook in het maindeck voorkomen. Dan volgen er 5 wish targets. Dit zijn een soort van "silver bullets" die zeer beperkt zijn in hun toepassing. Tenslotte volgen de sideboard kaarten die niet te vinden zijn met een Glittering Wish.


Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

De Extensie

De kaarten in dit deel zijn met name bedoeld tegen aggro. Na het siden is het vaak wenselijk de hele Glittering Wish aktie te verwijderen. De vertraging die het zoeken oplevert, weegt niet op tegen de extra flexibiliteit. Het zou misschien beter zijn om i.p.v. een derde Loxodon Hierarch hier Kitchen Finks te spelen. Zoals eerder aangegeven ben ik in dit deck geen fan van de laatste. Voor de Maelstrom Pulse en Crime//Punishment geldt een beetje hetzelfde: betere vervangers zijn er niet.


Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

De Silver Bullets

De Gaddock Teeg heeft een functie tegen control en combo. Natuurlijk hebben de meeste van deze decks wel een manier om het irritante mannetje weg te krijgen. Meestal krijg je daardoor toch voldoende tijd om de pot te winnen. Het deck speelt zelf ook een paar kaarten die niks meer doen met Gaddock Teeg in het spel. Gelukkig is het vaak zo dat deze kaarten overbodig zijn zolang de Kithkin Advisor aanwezig is. De Fulminator Mage is een soort van tweede Ghost Quarter. Hierbij moet je in de gaten houden dat dubbel zwart niet heel eenvoudig is. Wheel of Sun and Moon is met name bedoelt tegen Dredge, maar kan natuurlijk ook gebruikt worden tegen andere decks die de graveyard willen gebruiken. Speel hem op jezelf wanneer je bang bent om gemilled te worden. Fracturing Gust is in de eerste plaats aanwezig voor Affinity. Af en toe kan de instant ook gebruikt worden tegen een speelveld vol met Thopter tokens. Tenslotte is er een Behemoth Sledge. De mogelijkheid om al je beesten in pseudo Baneslayer Angel te veranderen is voor decks die je willen racen een behoorlijke hindernis.


Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

De Rest

Hier komt dan de extra disruptie. Extirpate en Cranial Extraction zijn in mijn ogen 2 goede redenen om een GWx deck te spelen waarbij de x niet blauw of rood is. In de huidige metagame zijn beide kaarten goed en dat gebeurt helemaal niet zo vaak. Om de zaak compleet te maken is er de one-off Chalice of the Void tegen Hypergenesis.


Al met al is dit precies wat ik graag speel. Je hebt wat manafix en acceleratie. Je speelt dikke mannen. Je speelt wat disruptie en een hoop removal. Je kunt dingen zoeken en hebt voldoende lifegain. Je landen doen ook nog eens meer dan alleen mana produceren. Jammie!

Afbeelding
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Hey,

gefeliciteerd! Netjes gedaan en leuk beschreven! Ga je ook naar het tournooi in San Juan?

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Ja, ik ga erheen. Bonussectie toegevoegd.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

zou je volgende keer misschien hier en daar een enter kunnen zetten tussen de plaatjes, 2 breed lijkt te gaan, meer niet. Zelfs 2 naast elkaar lijkt de layout een beetje te verprutsen, maar dat oogt denk ik wel acceptabel.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Ik heb hier en daar wat geentered. Zie er bij mij helaas weinig van.

Indien er iemand een Doran voor me heeft zoals hierboven, PM graag!
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

voor mij is het verschil goed zichtbaar hoor.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Wilt-Leaf Liege
Adept
Berichten: 291
Lid geworden op: za jul 25, 2009 4:27 am

Bericht door Wilt-Leaf Liege »

Grappig Dragonheart is zelfs in het Westen des Lands bekend als mr. Doran. :D
Luck never gives, it only lends
Plaats reactie