Extended Deck Tech: Doran.

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.
DragonheartAvatar gebruiker
Sorcerer
 
Berichten: 2422
Geregistreerd: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Woonplaats: Nijmegen

Extended Deck Tech: Doran.

Berichtdoor Dragonheart » do maart 03, 2011 6:59 pm

Extended Deck Tech: Doran.

Heyho,

Voordat ik ga vertellen over mijn petdeck, is een beetje achtergrondinformatie op zijn plaats. Sinds 2003 speel ik Pro Tour Qualifiers. De constante factor daarin is dat ik altijd zwarte midrange decks speel. Dit is blijven hangen na het spel Shandalar, wat tevens mijn eerste aanraking met Magic was. Denk je dat een instant voor 1 blauw die je 3 kaarten laat trekken belachelijk is? Kijk dan eens naar deze:

Afbeelding

Het begon met decks als Clerics met Oversold Cemetery. Daarna volgde Goblins met Patriarch's Bidding. Tijdens Grand Prix Eindhoven speelde ik voor het eerst met een deck dat zwart-groen was. Voor het gemak noemen we het "The Rock". Ondanks een licht gebrek aan goed resultaat had ik een nieuwe liefde gevonden. In de jaren erna ben ik continu bezig geweest met het herbeleven van die ervaring. Dit zijn de kenmerken van een deck dat mij aanspreekt:
- Dikke beesten.
- Veel removal.
- De mogelijkheid om iets te zoeken.
- Een kleine hoeveelheid disruptie.

4 Noble Hierarch
4 Knight of the Reliquary
4 Baneslayer Angel
3 Doran, the Siege Tower
3 Thrun, the Last Troll
2 Birds of Paradise
2 Stoneforge Mystic

2 Elspeth, Knight-Errant

4 Path to Exile
4 Maelstrom Pulse
2 Ratched Bomb
2 Sword of Feast & Famine

4 Misty Rainforest
4 Verdant Catacombs
4 Murmuring Bosk
4 Stirring Wildwood
3 Forest
2 Tectonic Edge
1 Twilight Mire
1 Plains
1 Swamp

SB
4 Obstinate Baloth
4 Thoughtseize
3 Black Sun's Zenith
2 Go for the Throat
2 Tectonic Edge

Jammie!

Afbeelding

Indien je goed naar de manacurve van dit deck kijkt, dan kan het je niet ontgaan dat er heel erg veel kaarten zijn die 3 mana kosten. Daar staat tegenover dat er een chronisch gebrek aan 2-drops is. Een manier om dit probleem op te lossen, is het spelen van manamannetjes. De Noble Hierarch zorgt helaas niet voor zwarte mana. Het is puur vanwege de Exalted-ability dat ik hem de beste optie vind. Indien er echt niks anders op zit, kan hij zelfstandig aanvallen. In andere gevallen wordt een aanvallend beest een stuk moeilijker te blocken.

Afbeelding

Deze kaart verhoogt het aantal opties dat je hebt aanzienlijk. Aan de ene kant heb je een beest dat dik is of het anders wel wordt. Aan de andere kant heb je een mannetje dat je mana fixt, accelereert en oplossingen zoekt. Bij die laatste kun je denken aan kaarten als Tectonic Edge, Bojuka Bog en Sejiri Steppe. Of manlanden zoals Stirring Wildwood. In dit geval zijn er 8 fetchlanden en 2 Edges in het maindeck aanwezig, met nog eens 2 Edges in het sideboard. Deze landen kunnen zonder veel hulp in de grafbak belanden waardoor je KotR groter wordt. Er zijn in totaal 8 landen aanwezig die aan de Knight geofferd kunnen worden (4 Murmuring Bosk, 3 Forest en 1 Plains).

Afbeelding

De engel oftewel Kokusho v2.0. Dit is de kaart met de hoogste manacost in het deck. Normaalgesproken zou je dan spreken van een finisher. Met de huidige bezetting aan beesten die kunnen finishen, gaat die eer toch echt niet alleen naar haar. Ze is wel erg goed in opruimen. Argumenten tegen haar zijn:
- Gaat dood aan nagenoeg alle zwarte en witte removal.
- Faalt hopeloos voor de Jace-test.
Alle beesten in dit deck m.u.v. Thrun falen voor de Jace-test. So what? Er zijn ook agumenten voor haar:
- Ze is wit. Geen van beide zwaarden biedt bescherming tegen haar.
- Indien ze blijft liggen, dan stijgt de kans op een overwinning behoorlijk.
- Slaagt met vlag en wimpel voor de Kokusho-test.

Afbeelding

Ah. Het neusje van de zalm. Doran is de enige vertegenwoordiger van de Treefolk tribe die nog in het deck aanwezig is. Meer bomen is natuurlijk beter met Murmuring Bosk. Helaas is "de rest" gewoon niet meer goed genoeg. Go for the Throat maakt dat Doran iets vaker het speelveld moet verlaten dan hij gewend is. Gelukkig lacht hij nog steeds graag naar Bloodbraid Elf, Vendilion Clique, Hellspark Elemental en consorten. Dat hij tussendoor Stirring Wildwood helpt om Mistbind Clique en Demigod of Revenge dood te slaan, is mooi meegenomen.

Afbeelding

Ja, dit is een "vanilla" 4/4 beest. Ik weet dat dat wil zeggen dat je hem iedere beurt kunt chumpen met een token van je Bitterblossom. Lang geleden was Autumn Willow goed. Vergelijk die 2 kaarten eens. Toe maar, ik wacht wel even. Precies. Not even close. Dit deck speelt al genoeg dikke beesten. Wil je er dan nog meer? Jazeker. Vooral wanneer ze niet zomaar meer verdwijnen. Veel mana betalen voor een vet beest is 1 ding. Wat je dan niet wil is dat keer op keer je trots in de grafbak belandt. Nou, Thrun blijft.

Afbeelding

In plaats van deze kaart had ik graag een 5de en 6de Noble Hierarch gespeeld. Helaas mag dat niet. Na de Hierarch is dit de beste keus. De BoP maakt wel zwarte mana en heeft bovendien evasion. Dit is niet heel vaak relevant, maar met het equipment of 1 van de pompeffecten kan het vogeltje verrassend uit de hoek komen.

Afbeelding

Equipment is weer hot, dames en heren! Deze kaart helpt bij het vinden. Ik heb al eerder aangegeven dat dit deck weinig 2-drops heeft. Dit is er eentje. Een logische reactie zou misschien zijn om er dan 4 te spelen. Minder dan dat kan toch niet goed zijn of wel? Ik denk het wel. Te veel is nooit goed. Laten we eerlijk wezen: dat equipment is leuk, maar dat beest... Precies. Dat is het probleem. Gelukkig voor de mystic is ze wit en dat is een kleur die weinig tot geen last heeft van protection-onzin. Ze mag hier meedoen omdat er eerst gezocht wordt en dan gechumpt. Doet me denken aan Sakura-Tribe Elder.

Afbeelding

Ondanks al die dikke mannen valt het verdedigen van planeswalkers tegen. Ik denk dat dit komt doordat aanvallen alles is wat die dikkerds willen. Dat is juist een eigenschap die Elspeth graag ondersteunt. Ik snap dat je graag een verder nutteloze BoP een boost geeft zodat de vogel wel kan aanvallen. Het lijkt me duidelijk dat je nog liever die 12/12 Knight of the Reliquary over de verdediging van je tegenstander heen schiet. Dat de tokens die Elspeth maakt wit zijn, is een verder voordeel. Er is namelijk nog geen zwaard dat pro-wit geeft. Tenslotte is er nog een enge ultimate-ability. Ik kan me niet herinneren dat ik die ooit nodig heb gehad. Meestal win je voordat het zover is.

Afbeelding

Veel removal. Dit is het belangrijkste instant-speed deel daarvan. Het weggeven van landen kan eens helemaal verkeerd uitpakken. Daar staat tegenover dat Path to Exile in mijn ogen de meest betrouwbare optie is. Nogmaals, bescherming van wit is er niet. Soms is het exilen een groot voordeel, aangezien sommige beesten in de grafbak nog steeds vervelend zijn. Ik denk hierbij vooral aan Vengevine en Demigod of Revenge. PtE spelen op een Mistbind Clique wanneer deze in je upkeep gespeeld wordt, is minder pijnlijk dan al je landen tappen. Bovendien heb je de optie je eigen beesten te pathen. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer een beest wordt getarget door een Maelstrom Pulse of een Cryptic Command. In tijden van hoge mananood kun je een beest veranderen in een land.

Afbeelding

Veel removal. Er is zoiets als te veel removal. Om te voorkomen dat dat gevoel ontstaat, probeer ik zoveel mogelijk flexibele antwoorden te spelen. De Pulse is daar een voorbeeld van. Jammergenoeg is het niet toegestaan een land te targetten. Gelukkig kun je met een beetje geluk wel meerdere dingen mollen. Deze kaart is traag, maar een van de weinige goede antwoorden in spell-vorm op planeswalkers. Jace, the Mind Sculptor is een groot probleem voor dit deck. Om niet automatisch van die kaart te verliezen, heb ik bij het uitkiezen van de kaarten bewust de opties die beter waren tegen Jace het voordeel van de twijfel gegeven.

Afbeelding

Veel removal. Flexibel. Kost bovendien 2 mana. Zeker niet de keuze waar ik het meest tevreden over ben. Soms is deze kaart erg goed, soms is deze kaart net even iets te laat. Je kunt de Bomb wel prima gebruiken om tokens mee weg te blazen. Het feit dat dit deck weinig tot niks speelt dat 2 mana kost, kan ook wel eens een voordeel zijn. Bitterblossom, Prismatic Omen, Pyromancer Ascension, het kost allemaal 2 mana.

Afbeelding

Dit is hem dan. De kaart die het formaat heeft veranderd. Ik denk niet dat ik beter kan uitleggen waarom deze kaart zo goed is dan de volgende mensen:
Luis Scott-Vargas
http://www.ChannelFireball.com/articles ... d-of-good/
Conrad Kolos
http://magic.tcgplayer.com/db/article.asp?ID=9488
Adam Yurchick
http://magic.tcgplayer.com/db/article.asp?ID=9480
Todd Anderson
http://www.starcitygames.com/magic/exte ... Board.html
Ik ben het ermee eens dat dit zwaard het beste is in een deck met een gezonde mix tussen sorcery-speed en instant-speed. Mijn deck voldoet niet aan die definitie. Dat betekent echter niet dat Sword of F&F hier slecht is. Integendeel, de protection is relevant, de discard lekker en dikke mannen neerleggen met de extra mana is ook niet verkeerd. Bovendien speel ik Thrun, drager van het zwaard. Ik kan me maar heel weinig situaties voorstellen waarin je voldoende beesten speelt en niet dit zwaard. Je kunt maar beter een plan hebben tegen dit zwaard. Ik denk dat je eerder al opgevallen is dat ik vaak bij witte kaarten sprak van relevante protection abilities. Het is vanwege dit zwaard dat het een slecht plan is om te rekenen op groene en/of zwarte beesten voor je verdediging. Wit en rood zijn de kleuren die op dit moment relatief veilig zijn.

Afbeelding Afbeelding

De fetchlanden. Ik speel alleen groene fetchlanden omdat het te lastig is een manabase te maken die ook Marsh Flats ondersteund. De groene wil je wel allemaal hebben. Die kunnen namelijk Murmuring Bosk zoeken. Het is lekker makkelijk dat die alle benodigde kleuren geeft. Knight of the Reliquary is veel beter met meer landen in de graveyard. Deze gaan er vanzelf heen.

Afbeelding

Het enige fetchbare "dubbelland". Komt zo af en toe untapped in het spel dankzij Doran. Fetchlanden die niet meteen gebruikt moeten worden, zorgen er meestal voor dat er een extra Bosk verschijnt. Aangezien dit een Forest is, kan de KotR deze gebruiken om een ander land in het spel te brengen.

Afbeelding

Het fijne aan manlanden is dat ze niet gecountered kunnen worden. Helaas is Tectonic Edge een veel gespeelde kaart in dit formaat. Is het manland je enige weg naar de overwinning? Reken er dan niet op dat je gaat winnen. Ik vind het wel goed om een extra mogelijkheid te hebben om Jace v2.0 dood te schoppen. Vooral wanneer je enige dikkerd net terug naar je hand gestuurd wordt. Wildwood heeft een gunstige toughness. Net buiten bereik van Lightning Bolt. Met Doran doet hij hierdoor 4 damage. Dat is niet slecht.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De basics. Ik speel hoe dan ook minimaal 1 Forest, 1 Plains en 1 Swamp in een formaat met Path to Exile. Vooral omdat ik ze zelf ook speel. De fetchlanden die ik speel, zoeken allemaal Forest. Bovendien wil ik genoeg landen hebben die ik aan de Knight kan offeren. Daarom speel ik nog 2 Forest extra.

Afbeelding

In het sideboard speel ik 1 kaart die dubbelzwart vereist. Omdat het aantal zwarte mana makende sources ver achter blijft op de andere twee, is het enige filterland dat ik speel zwart. De meeste landen maken (pijnloos) groene mana. Daarom is dit een Twilight Mire geworden.

Afbeelding

Met het grote aantal speelbare nonbasics in dit formaat, lijkt deze kaart een must. De synergie met de Knight is eerder aangestipt. Valakut, the Molten Pinnacle is een kaart die om een antwoord vraagt. Tectonic Edge is mijn keuze als antwoord op het landprobleem. Natuurlijk zijn er ook decks die niet gevoelig zijn voor deze vorm van disruptie. Dat is de reden om er 2 in het maindeck te spelen en 2 in het sideboard.

Afbeelding

Deze kaart heeft 2 functies. Om te beginnen is het een maatregel die discard minder aantrekkelijk maakt. Tegen Sword of F&F vind ik hem niet geweldig aangezien hij groen is. Ik side hem graag in tegen kaarten als Blightning, Esper Charm en Cruel Ultimatum. Tenslotte zorgt hij waar nodig voor een beetje extra levens. Vooral tegen decks als Red Deck Wins kan dit het verschil maken tussen winnen en verliezen. Kitchen Finks is in deze kleuren natuurlijk ook een aantrekkelijke optie. De betere toughness, de betere synergie met Doran en de betere plaats in de curve hebben voor mij de balans doen doorslaan richting Baloth.

Afbeelding

Ik denk dat het voor veel mensen vreemd is dat deze kaart niet in het maindeck te vinden is. Dat het ding zich in het sideboard bevindt, heeft veel te maken met mijn persoonlijke voorkeur. Ik ben van mening dat het verlies van levens zeer relevant is in de huidige samenstelling. Bovendien is het me opgevallen dat je deze kaart eigenlijk met name tegen combodecks wil hebben. Tegen control decks bevalt deze kaart vaak helemaal niet. Tegen aggresieve decks is het zelfs een enorm risico. Maar... tegen combo heb je de Thoughtseizes echt graag. Het deck is namelijk net niet snel genoeg om te proberen te racen. Disruptie is dan toch wel handig. Gelukkig voor mij zijn er andere mogelijkheden om de combodecks in dit formaat een beetje te vertragen. Dit komt door hun afhankelijkheid van permanents. Valakut is bijvoorbeeld afhankelijk van nonbasics en enchantments (en in een enkel geval een Primeval Titan).

Afbeelding

De nieuwe eerste keuze mass-removal-spell. Voorheen gebruikte ik Hallowed Burial voor deze functie. De Zenith is echter eveneens te gebruiken tegen Persist, Indestructable of Regeneration. Je kunt zelf een beetje bepalen hoeveel alle beesten kleiner worden. Dit is handig aangezien Doran zo ongeveer de dikste beesten speelt die voor een redelijke manacost te krijgen zijn. Zenith spelen en beestjes over hebben is dus prima mogelijk. Dubbel zwart is niet de makkelijkste combinatie voor dit deck. Toch is het niet onmogelijk om al vroeg in het spel van allemaal kleine mannetjes af te komen. Met deze mogelijkheid erbij zijn decks zoals Mythic Conscription, Combo Elves en Trap! lang niet zo eng meer. Deze kaart was voor mij de meest positieve verrassing van het laatste toernooi.

Afbeelding

Het laatste beetje removal. Ik had graag 6 Path to Exile gespeeld. Dat mag niet. Dan maar deze. Gewoon een degelijke teamspeler. Meer niet.

Voor nu was dit wel weer genoeg. Heel misschien dat ik later nog iets dieper inga op matchups en dergelijke. Reken er maar niet op.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?

Keer terug naar Artikelen

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron