Lyzolda EDH DB² - deel 1

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Lyzolda EDH DB² - deel 1

Bericht door pi »

Hoi allemaal,

Ik heb jullie in dit topic gevraagd om suggesties voor een generaal om een EDH deck voor te bouwen en om daar dan een artikel over te schrijven. Bij deze. Ik zal dit artikel in verschillende delen splitsen, te beginnen met dit artikel, wat vooral een brainstorm beschrijft voor wat in het deck zou kunnen.

Het resultaat van de suggesties was deze 4 om uit te kiezen:

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Als ik heel eerlijk ben zag ik vooral Adun en Ashling wel zitten. Angus leek me ook wel grappig, maar die lijkt qua effect behoorlijk op Tetsuo Umezawa, waar ik al een deck mee heb (beide vertragen het spel flink). Natuurlijk werd het nummer 4, degene waar ik aanvankelijk het minst mee wist te verzinnen.

Restriction breeds creativity” zeggen ze en ik heb dus inderdaad een mooie uitdaging.

Wat is EDH / Commander?

De EDH regels vind je hier, mijn deck zal hier aan moeten voldoen.

De korte samenvatting is dat ik een deck moet bouwen van 99 kaarten met de generaal als 100ste er bij die buiten het spel begint. De generaal mag vanaf daar gespeeld worden voor zijn mana cost +2X, waarbij X het aantal keer is dat hij al zo gespeeld is. Je mag elke kaart maar 1x spelen, met uitzondering van basic land (en Relentless Rats*). Kaarten mogen alleen de kleur hebben van mana symbolen die op je generaal voorkomen.

* Dit is blijkbaar omdat de kaart zegt zo vaak gespeeld te mogen worden als maar wilt en de mensen die de EDH regels beheren hebben hiervoor een speciale ruling op hun forum gezet. Ik realiseer me dat een deck vol met ratjes die zichzelf saccen om meer ratjes te pakken samen met dingen als Patriarch's Bidding, All Hallow's Eve en Living Death niet eens zo’n heel gek idee zou zijn om te combineren met Lyzolda. Ik vind dit alleen niet interessant voor het soort artikel dat ik hier wil schrijven aangezien 40 Relentless Rats niet veel ruimte over laat voor andere kaarten.

Je begint op 40 levens en gewoonlijk zijn het multiplayer potjes die je met deze decks speelt. Als je 21 combat damage van 1 specifieke generaal hebt gehad ben je dood, ongeacht hoeveel leven je nog hebt of wanneer die damage tijdens dit potje is gedaan.

Verder zal ik een beetje mijn budget een beetje in de gaten willen houden. Als de kaart gewoon een goede investering is, of niet kan missen in het deck mag hij duur zijn, anders niet. Dit omdat EDH spelers vaak lang doorspelen met een deck en het uit blijven breiden, maar vaak niet zo gek zijn dat ze een heel dure kaart er voor kopen die maar een klein beetje beter is dan andere kaarten. Imperial Recruiter zou een goed voorbeeld zijn van een kaart die best leuk kan zijn in dit deck maar die veel te overdreven duur is. Als blijkt dat een kaart als All Hallow's Eve belangrijk is voor het deck zie ik dat wel als optie en Badlands is vrijwel verzekerd van een plek aangezien de kaart altijd bruikbaar blijft als je een ander deck gaat bouwen met deze kleuren en alleen maar meer waard wordt.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Kennismaken met Lyzolda

Dit wordt nu het 6e EDH deck dat ik bouw. Ik heb gemerkt dat ik het liefst een deck rond de generaal probeer te bouwen. Dit is ook logisch, de generaal is namelijk vrijwel altijd toegankelijk in elk potje en is verreweg je meest betrouwbare kaart. Ik focus daarom vooral op synergie met de generaal.

Laten we eerst eens goed naar deze generaal kijken, wie is zij eigenlijk?

Afbeelding

Nice… Maar nu iets gedetailleerder.

1BR

Ok, ze is tenminste een goedkope dame. Veel mensen kiezen een generaal met een groot effect voor een hoge mana cost. Het punt is dat deze generaals pas laat in het spel komen. Ik zou Lyz al 2 keer kunnen casten voor jij jouw Thraximundar in het spel hebt weten te krijgen en dan nog kost ze hetzelfde als hij als ik haar de 3e keer cast. 3 Mana is in mijn ervaring echt perfect voor een generaal.

Een groot voordeel van een goedkope generaal is dat je altijd een vroege blocker hebt. Iets wat ik vaak in multiplayer heb gemerkt is dat het regelmatig weinig uitmaakt wat je in het spel hebt, zolang je er maar niet uit ziet als de weg van de minste weerstand. Een creature in het spel hebben ziet er altijd dreigender uit dan niet, met haar 3 power kan Lyz nog aardig wat dood maken ook en met 2 mana over is een kaart pakken en 2 damage doen ook een leuke optie. Jammer alleen dat combat damage de stack niet meer gebruikt!

Human Cleric

Nothing to see here, move right along.

Ow, wacht. Waarschijnlijk is het niet relevant, maar er is toch misschien wel wat tribal synergie te vinden. Het is altijd handig om je te realiseren dat je Mayael the Anima te untappen is met Wirewood Lodge of dat je Glissa, the Traitor een Call to the Grave overleeft en dezelfde Lodge ook niet zo erg vindt. Rotlung Reanimator en Gangrenous Goliath hebben bijvoorbeeld een klein beetje synergie met Lyz haar cleric creature type, al is dat waarschijnlijk alleen een goed idee als ik aardig wat extra clerics zou willen spelen. Toch, de Reanimator heeft denk ik een goede kans om het deck te halen.

2, Sacrifice a creature:

Sommige creatures gaan liever dood dan anderen. Denk bijvoorbeeld aan kaarten als Rukh Egg of Abyssal Gatekeeper, of werken goed samen met creatures die dood gaan, zoals Grave Pact. Het is altijd handig om een nadeel in je voordeel te kunnen gebruiken.

Lyzolda, the Blood Witch deals

Let op dat het niet het creature is, maar Lyz die de damage doet. Hoezo is dit relevant? Sommige kaarten geven creatures abilities zoals deathtouch of lifelink en dan is het toch wel heel handig dat je deze gewoon op Lyz kan mikken in plaats van op elk creature apart. Basilisk Collar doet zelfs beide.

2 damage to target creature or player

2 damage is vaak net te weinig. Je ziet niet heel veel relevante creatures in multiplayer die stuk gaan door 2 damage, door 3 of 4 aan de andere kant vaak wel. Het is wel weer leuk dat ze de damage ook op spelers kan mikken, maar let op, dit telt niet als general damage omdat dat aleen maar combat damage is. Het is waarschijnlijk een goed idee om deze damage wat indrukwekkender te proberen te maken, bijvoorbeeld door het te verdubbelen met Furnace of Rath of met de eerder genoemde deathtouch ability.

if the sacrificed creature was red.

Ow, bummer, we hebben een conditie. Rode creatures zijn vaak niet heel indrukwekkend. Wel zijn er een hoop met comes into play en leaves play abilities die je best een keer wilt triggeren met Lyz. Idealiter zijn de creatures die we spelen allemaal de juiste kleur(en) om Lyz te laten triggeren, maar merk op dat ze geen problemen heeft met andere creatures saccen, ze doet er dan alleen verder niet zo veel mee. Het kan zelfs leuk zijn om creatures waar je anders toch niet goed vanaf weet te komen van je tegenstander te stelen en uiteindelijk te saccen voor Lyz haar ability. Insurrection is de ultieme kaart hiervoor, maar een simpele Act of Treason is misschien al genoeg.

Draw a card if the sacrificed creature was black.

Now we’re talking. In mijn ogen is dit veeeeel interessanter dan damage doen. Card advantage is goed. 2: draw a card is een goede prijs om er voor te betalen. In multiplayer heb je X tegenstanders die samen X-1 kaarten meer dan jij pakken per ronde. Je kunt ze dus nooit goed bijhouden, maar als jij extra kaarten pakt gaat dat meteen stukken beter.

Het is natuurlijk wel zonde om je creatures op te moeten offeren en jammer dat ze zwart moeten zijn. Creatures terughalen en tokens maken lijkt dus een behoorlijk goed idee. Endrek Sahr, Master Breeder is een goed voorbeeld van een kaart die hier héél erg lekker mee samen werkt, maar denk ook aan Volrath's Stronghold of Kher Keep. Elke keer dat je een landje meer werk kan laten doen dan alleen maar voor mana tappen bespaart je het spelen van een spell voor hetzelfde effect. Dit lijkt een klein voordeel, maar in een lang potje wil je elk voordeel pakken wat je kunt. En, zeg nou zelf, het is toch ook gewoon leuk om blockende kobolds naar iemand zijn hoofd te smijten?

3/1

Niet heel indrukwekkende power en toughness, maar ze kan in ieder geval iemand in 7 beurten met general damage doden en aardig wat creatures stuk maken als ze met ze gaat vechten. Ik zou liever een hogere toughness met desnoods een lagere power zien, maar dit past denk ik beter bij haar agressieve flavor.

We zoeken dus in het kort:
  • Creatures die bij voorkeur rood en zwart zijn.
  • Creatures die graag dood gaan, makkelijk terug komen, of hun belangrijkste werk al hebben gedaan voordat je ze sacrificed (denk comes into play abilities).
  • Kaarten die creatures gemakkelijk terug halen.
  • Kaarten die haar abilities verder verbeteren, zoals deathtouch geven, kaarten die triggeren wanneer creatures dood gaan of die het jatten van creatures makkelijk maken.
Brainstorm

Een van de eerste dingen die ik doe als ik een deck bouw is brainstormen wat voor dingen er allemaal samen zouden werken met de generaal, zoals je in het stuk hierboven al een beetje ziet. Vervolgens ga ik alle magic kaarten doorzoeken op kaarten die dat doen. Hierna volgen de resultaten. Een andere manier zou zijn om je kaarten er bij te pakken en die door te kijken, dit kan ik alleen zo moeilijk hier weergeven.

Creatures die bij voorkeur rood en zwart zijn.

Ok, welke creatures zijn er eigenlijk die zowel rood als zwart zijn? Ik heb even een lijstje gemaakt.

Wat hoogtepunten:
  • Anathemancer doet tegen de meeste spelers al snel een leuke hoeveelheid damage want non-basics worden echt behoorlijk veel gespeeld. In ieder geval door mezelf…
  • Boris Devilboon is een van de weinige kaarten die tokens maakt die zowel zwart als rood zijn en hij is zelf ook nog eens een creature met die kleuren. Zijn mana cost is wel een beetje hoog, maar is het waarschijnlijk wel waard.
  • Deathbringer Thoctar is echt het soort kaart dat we graag zien. Als je je generaal activeert triggert hij en helpt hij er meer damage van te maken, hij heeft de juiste kleuren en is leuk van zichzelf. Hij zal waarschijnlijk goed werken met de meeste kaarten in het deck.
  • Defiler of Souls is waarschijnlijk wat duur voor het effect, maar als we genoeg multicolor creatures kunnen vinden voor het deck kan hij de moeite waard zijn.
  • Igneous Pouncer is een totaal niet indrukwekkend creature, maar zijn abilities zijn altijd heel bruikbaar, zeker als we dan toch creatures terug gaan halen. Indien nodig kan hij altijd aan Lyz gesacced worden.
  • Murderous Redcap komt vanzelf terug en doet extra damage, leuk :). Pyre Zombie doet voor een groot deel hetzelfde en functioneert ook zonder Lyz.
  • Rakdos Guildmage is de juiste kleur en geeft ons tokens, 6 mana voor 2 damage zou wel veel zijn, maar het is te herhalen.
  • Tsabo Tavoc kan zeker weten targets vinden bij je tegenstander en hoe stop je een creature met first strike en 7 power?
  • Wort, Boggart Auntie levert recursie, maar alleen voor goblins. Ik weet niet of we genoeg goblins kunnen vinden, maar, goed om te onthouden.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Creatures die graag dood gaan, makkelijk terug komen, of hun belangrijkste werk al hebben gedaan voordat je ze sacrificed.

Comes into play lijstje. (Ik heb een paar niet boeiende dingen al weg gefilterd). Is put into a graveyard lijstje, return lijstje, token lijstje. Living weapons zijn ook leuk met Lyz.

Weer wat hoogtepunten:
  • Anarchist lijkt misschien niet zo bijzonder, maar het deck gaat waarschijnlijk veel creatures terug halen en misschien ook wel vrij veel willen jatten. Dit doe je vaak met sorceries.
  • Ancient Hydra geeft ons extra damage en laat ons het ook nog eens spreiden. Zie ook Spitting Hydra.
  • Avalanche Riders helpen met het altijd terug kerende probleem van de vervelende landjes. Te veel land destruction wil je niet spelen, want dan worden mensen pissig, maar een paar goede kaarten die het kunnen zijn zeker welkom. Andere voorbeelden zijn Goblin Settler, Ogre Arsonist en Ravaging Horde, of als leaves play trigger Fire Snake en Goblin Gardener.
  • Bitterblossom is een constante stroom van zwarte tokens, maar EDH potjes duren vaak lang waardoor er een redelijke kans is dat het levens verliezen relevant gaat worden. Zonder een paar goede bronnen van life gain zou ik deze niet spelen.
  • Bloodghast komt makkelijk terug. Net als Ashen Ghoul, Brood of Cockroaches , Endless Cockroaches, Nether Traitor en Reassembling Skeleton. Allemaal zijn ze niet heel bijzonder, maar elke keer die extra kaart pakken is heerlijk.
  • Bonehoard is de beste living weapon en met al mijn removal en creatures sacrificen is er een goede kans dat hij een creature heel erg sterk kan maken.
  • Bone Shredder gaat toch vaak snel dood en is zeker een van de kaarten die zijn werk heeft gedaan nadat hij in het spel is gekomen. Zeer veel mensen vergeten dat hij vliegt en dit kan je soms uit een hachelijke situatie redden. Zie ook Nekrataal, Big Game Hunter en Shriekmaw voor een vergelijkbaar effect.
  • Cadaver Imp, Gravedigger en Crypt Champion vormen een kaarten pak loop. Een veel te dure, maar als je niet beter hebt doe je het er wel voor.
  • Cemetery Reaper is graveyard removal met synergie met de rest van het deck. Graveyard removal is sowieso een goed plan in EDH aangezien veel decks de mogelijkheid hebben om dingen terug te halen, aan de andere kant wil je er eigenlijk geen kaarten aan besteden die niets anders doen.
  • Dross Harvester geeft ons lekker wat leventjes terug voor al dat saccen van creatures. Heerlijke bonus ook als iemand mass removal speelt.
  • Faceless Butcher werkt leuk met hem saccen in reactie op de comes into play trigger, het creature blijft dan namelijk geremoved (omdat de 2e ability resolved voor de eerste). Zeker de moeite als je bijna kan garanderen iets te hebben om hem aan te saccen. Er zijn nog een paar van dit soort creatures, Hypnox is gemeen terwijl Petravark best lief is.
  • Fleshbag Marauders die terug komen maken héél erg snel de tafel leeg bij de tegenstanders.
  • Grave Titan zorgt in ieder geval voor 3 creatures als hij in het spel komt en daarna meer per aanval. Marsh Flitter, Sengir Autocrat en Skeletal Vampire doen iets vergelijkbaars. Allemaal tokens die je weinig kosten en weer meer kaarten op gaan leveren, al vallen ze allemaal een beetje in het niet in vergelijking met Endrek Sahr.
  • Hoarding Dragon zou goed kunnen zijn als we een paar geweldige artifacts weten te vinden, de eerder genoemde Collar lijkt me een erg goede kandidaat, net als Skullclamp of Lifeline!
  • Kazuul, Tyrant of the Cliffs is een efficiënt creature en zet de tegenstanders voor een lastige keuze. De weg naar een andere tegenstander zal al snel makkelijker lijken.
  • Mogg War Marshal geeft 3 rode creatures voor 2 mana. Andere goblins en goblin gerelateerde kaarten die veel tokens maken zijn Boggart Mob, Goblin Assault, Goblin Marshal, Goblin Offensive, Goblin Warrens, Mogg Infestation, Siege-Gang Commander, Warbreak Trumpeter en Weirding Shaman. Misschien dat Wort er toch wat beter uit begint te zien.
  • Sarkhan the Mad maakt graag onze tokens wat indrukwekkender, maar heeft verder niet veel synergie met het deck.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Kaarten die creatures gemakkelijk terug halen.

Living Death lijstje en natuurlijk Liliana Vess ook, al is zij waarschijnlijk wat te lastig om naar haar ultimate te krijgen. From the graveyard onto the battlefield lijstje en return to hand lijstje.

Nog wat hoogtepunten:
  • All Hallow's Eve is leuk, lekker alles wat je er doorheen gejaagd hebt weer in het spel leggen. Jammer genoeg mag de tegenstander dit ook en ziet hij de kaart al van verre aankomen. Als we er voor kiezen dit soort kaarten echt graag te willen spelen is de Eve misschien de moeite, maar anders is hij waarschijnlijk gewoon te duur (in geld) voor een weinig bijzonder effect. Twilight's Call is denk ik sowieso beter. De 8 mana krijg je toch uiteindelijk wel voor elkaar en als je hem goed timed kun jij als eerste van je terug gekomen creatures genieten.
  • Beacon of Unrest is een heel leuke kaart, vergeet die artifacts vooral niet!
  • Death Denied: Reload!
  • Disturbed Burial en Grim Harvest halen vaak en graag creatures voor je terug, maar kosten wel behoorlijk wat mana. De recover ability past in ieder geval goed bij dit deck, jammer dat er maar zo weinig kaarten zijn die deze ability hebben. Icefall lijkt de enige andere te zijn die de moeite waard is.
  • Living Death is de klassieker. Ik weet niet zeker of de kaart logisch is voor dit deck, maar als een van dit soort kaarten dat is dan deze wel.
  • Nezumi Graverobber biedt ons 2 belangrijke dingen: veel EDH decks misbruiken hun graveyard (zie Cemetery Reaper) en als hij flipt kan hij ook nog eens vrij goedkoop creatures in het spel leggen.
  • Oversold Cemetery doet zijn best met een volle yard, iets wat niet zo heel moeilijk zou moeten zijn.
  • Scion of Darkness kan goed zijn als we wat meer focussen op de Living Death-achtige kaarten of goed zullen zijn in het terug halen op andere manier. In dat geval zouden Twisted Abomination en andere (land)-cyclers ook goed zijn.
  • Skarrgan Firebird heeft interessante synergie met het damage dealen van Lyz. Ook zal het in multiplayer vaak voorkomen dat anderen een van je tegenstanders damage doen.
  • Sword of Light and Shadow is een van de beste kaarten om creatures terug te halen en een beetje extra leven is ook niet erg. In ieder geval zijn alle swords erg goed en als ze ook maar een beetje samenwerken met je deck zijn ze al snel een overweging waard. Het is alleen een beetje jammer dat ze zo schreeuwend duur beginnen te worden.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Kaarten die haar abilities verder verbeteren.

Dit is een wel heel brede groep, eerst maar weer eens brainstormen wat voor mogelijkheden er precies zijn. Weer flink wat lijstjes: deathtouch, wither/infect, double damage, creatures terug laten komen en deze ook en stelen. Daarnaast nog een paar behoorlijk unieke kaarten: Heartstone en Sword of Kaldra.

Hoogtepunten:
  • Blight Sickle geeft Lyz wither, net als Corrosive Mentor, Everlasting Torment, Fang Skulkin en Fists of the Demigod.
  • Cauldron of Souls laat je alles lekker nog een keer sacrificen, net zoals Lifeline.
  • Conquering Manticore is een leuke 5/5 vlieger voor een redelijke cost, maar wordt geweldig als je er een heel vet creature mee kunt jatten. Die je natuurlijk na je aanval sacrificed aan Lyz, hopelijk voor wat damage of kaarten, maar ach, creatures in graveyards zijn altijd beter dan in play.
  • Gratuitous Violence is een leuke verdubbelaar in de trend van de eerder genoemde Furnace of Rath.
  • Gorgon Flail, Basilisk Collar en Quietus Spike geven deathtouch, wat Lyz een stuk dodelijker maakt. Een paar anderen kunnen dit ook, maar zijn wat minder betrouwbaar.
  • Heartstone zoals al genoemd. Hij maakt Lyz haar ability goedkoper en is daarmee waarschijnlijk zo’n beetje de beste upgrade die te verzinnen is als we meer creatures hebben met activated abilities die ons mana gaan kosten. Helaas lijkt dat aantal wat te laag.
  • Grafted Exoskeleton geeft infect, waarna ineens Lyz met 5 keer schieten een speler doodt. Phyresis doet dit ook. Misschien is dit een beetje te flauw omdat het voor tegenstanders heel erg uit het niets kan komen. Plotselinge wins zorgen dat je tegenstanders een volgende potje een hogere prioriteit hangen aan jou dood maken, zelfs als je prut in het spel hebt. Dit is dat risico waarschijnlijk niet waard.
  • Kulrath Knight zorgt dat infect en wither extra goed zijn, net als Necroskitter.
  • Nim Deathmantle is niet goedkoop, maar een paar creatures redden na een Wrath of voor 6 mana per keer een kaart pakken is waarschijnlijk best de moeite waard.
  • Shirei, Shizo's Caretaker denkt om de kleintjes. Hij helpt graag met creatures weer terug brengen om ze opnieuw te kunnen saccen, maar het lijkt er nog niet op dat we er veel bij gaan hebben zitten met zo’n lage power.
  • Sword of Kaldra is de meest ondrukwekkende upgrade die er te vinden is voor Lyz haar damage ability. Na deathtouch kan het creature terug komen, na de sword is en blijft hij weg.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afsluiting

Wat ik normaal doe na het verzamelen van een gewoonlijk véél te grote lijst kaarten is de boel een beetje laten bezinken. Wat is een goed idee, welke is slechter? Welke kaarten kunnen absoluut niet in het deck missen, welke zijn overbodig? Plaats vooral een reactie als je denkt dat ik een interactie gemist heb, goede kaarten over het hoofd gezien heb of als je vragen hebt. Ik ben ook heel nieuwsgierig naar hoe je denkt dat ik het best het deck verder kan bouwen.

Het volgende artikel zal beschrijven hoe ik dit allemaal samen ga voegen tot een deck.

Mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Lyzolda EDH DB²

Bericht door Donnie Darko »

Mooi artikel!
Net helemaal gelezen en ben er achter dat jij er veel vanaf weet en veel tijd insteekt, vergeleken bij mij!
Is mooi om eens te lezen hoe jij zoiets aanpakt, ik zou me haast gaan schamen voor mijn decks :p
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lyzolda EDH DB²

Bericht door pi »

Dank!

Ik ben inderdaad best wel veel met magic bezig. Ik lees veel artikelen, ben op een aantal fora actief en speel al best lang (13.5 jaar). Aan de andere kant, zo'n zoekmachine kunnen we op zich allemaal gebruiken denk ik. Natuurlijk is het handig dat ik weet van het bestaan van bepaalde kaarten, waardoor ik wat gerichter kan zoeken (meestal zoek ik een kaart op waarvan ik weet dat hij doet wat ik wil en kopieer ik daar de tekst uit om een lijst van kaarten te krijgen die hetzelfde doen). Aan de andere kant, je hoeft bijvoorbeeld maar ooit 1 token bouwer te hebben gezien om te verzinnen dat als je rood en zwart selecteert en op "token" of "creature token" zoekt je mogelijk wel een paar handige resultaten kijkt.

Om eerlijk te zijn, ergens is de verleiding groot om gewoon alle kaarten in 1 lijst te zetten die rood, zwart of kleurloos zijn en die hele lijst door te werken (voor Glissa heb ik bv alle artifacts doorgewerkt), maar dat gaat me toch net iets te ver. Ik ben precies en volledig, maar niet zo erg (voel me dan een beetje Rainman die het telefoonboek leest). Subselecties van zo'n lijst aan de andere kant is makkelijk in verhouding :).

Had je nog suggesties voor hoe volgens jou het deck er het beste uit kan gaan zien?

Ik denk zelf dat ik een keuze moet maken tussen meer of minder op goblins focussen omdat een aantal goede goblin kaarten vrij veel andere goblins nodig hebben. Ook is er een beetje het living death dilemma, ga ik heel veel creatures steeds uit mijn yard in het spel leggen, misschien zelfs een soort loop inbouwen (kan in theorie best met anarchist, priest of gix, su-chi en goblin bombardment)? Andere alternatief is een wat gevarieerder deck met dingen die gewoon lekker samen werken zonder speciaal op iets te focussen, of misschien kan ik zelfs nog een andere kant op.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Lyzolda EDH DB²

Bericht door Dragonheart »

Niet te lang wachten met het vervolg, ben nu al nieuwsgierig ;)
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lyzolda EDH DB²

Bericht door pi »

De bedoeling is een paar weken, maar dat hangt erg samen met hoe druk ik het verder heb. Afhankelijk van mijn tijd begin ik in het weekend aan het vervolg. Ik heb nu een lijst van +/- 40 kaarten waarvan ik denk dat het heel erg waarschijnlijk is dat ze het deck halen, dat zal het begin zijn voor het vervolg. Daar moet ik nog de meer standaard kaarten zoals vampy en demonic tutor aan toevoegen en wat kaarten die wat tegen andere permanents dan creatures kunnen is waarschijnlijk ook nog wel handig. Ook bedacht ik me dat ik lord of the undead eigenlijk in geen van mijn resultaten opgemerkt had, zit net te kijken en dat levert ook een paar leuke kaarten op die hier te vinden zijn. Body snatcher heeft leuke synergie :).

Had je nog suggesties? Jij kent natuurlijk ook heel veel kaarten, heb ik iets gemist?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Lyzolda EDH DB²

Bericht door Dragonheart »

Ik vroeg me af wat precies je selectiecriterium is geweest bij de keuze van je beesten.

Stel dat je zo veel mogelijk BR beesten wil spelen, dan is Ashenmoor Liege misschien de moeite waard.
Je kunt een klein zombiethema spelen. Dan wordt zelfs Bladewing the Risen interessant.
Indien je inderdaad Wort gaat spelen dan zijn Nameless Inversion en Tarfire wel interessant.
Indien je een manier speelt om zelf dingen te discarden (bijvoorbeel Liliana of Avatar of Discord) dan wordt Haakon misschien interessant.
Kulrath Knight lijkt me boeiend. Zeker in combinatie met Everlasting Torment. Dit maakt meteen de 2 damage schiet ability van Lyzolda een stuk krachtiger.
Als iedereen toch nonbasics speelt is Fulminator Mage wellicht handig.

Het zijn maar wat suggesties.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lyzolda EDH DB²

Bericht door pi »

Ik denk dat in eerste instantie de selectie vooral is geweest op wat werkt met Lyzolda en niet zo zeer wat werkt er nog meer mee. Gebieden waar dan veel goed werkende kaarten in zitten hebben potentie voor verdere uitbreiding. Ik zou bijvoorbeeld inderdaad zeer waarschijnlijk de inversion willen spelen met Wort, maar de kaart op zich zou weinig kans maken het deck te halen zonder verdere synergie met de andere kaarten.

Bedankt voor je suggesties verder, de knight lijkt me inderdaad een erg goede en wither is zeker goed om aan Lyz te geven. Als ik wat meer goede creatures kan vinden die van zichzelf al wither hebben dan kan dat zeer sterk zijn. Ik dacht dat ik de Mage genoemd had, maar blijkbaar niet :). Aan Haakon had ik helemaal niet gedacht, ik heb sowieso wel een beetje een blind spot voor coldsnap kaarten. Het lijkt me niet zo makkelijk om de kaart in het deck te betrekken, maar kaarten vanuit mijn yard kunnen spelen is natuurlijk wle heel erg sterk. In ieder geval is zombie infestation nog een goede discard outlet.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Lyzolda EDH DB²

Bericht door Dragonheart »

What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Lyzolda EDH DB²

Bericht door pi »

Ik zag hem staan ja, als je in de forum comments kijkt zie je ooke en reactie van mij, ik denk dat hij een paar belangrijke kaarten gemist heeft. Aan de andere kant zitten er ook een paar in zijn build die ik nog niet overwogen had. Helm of Possession zou bijvoorbeeld perfect passen bij het deck.

Ik ben overigens nu aan het puzzelen op de eerste build van het deck.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie