Pagina 1 van 1

Set Review: New Phyrexia (Kleurloos en wit)

Geplaatst: vr apr 22, 2011 5:13 pm
door Dragonheart
Heyho,

Vandaag ben ik van plan wat te vertellen over de volgende Magic: The Gathering set. De naam van deze set is New Phyrexia. Op dit moment is die niet in de winkel te verkrijgen. De informatie die ik hiervoor gebruik, komt van een zogenaamde spoiler (http://www.gatheringmagic.com/magic-the ... -spoilers/). Helaas kan ik niet garanderen dat deze helemaal foutloos is. Voor iedereen die graag verrast wil worden tijdens de prerelease: stop met lezen!

Ik ga de kaarten in de eerste plaats raten voor constructed. Later zal ik kijken of ik ook limited kan toevoegen. In het geval van constructed beperkt ik mij tot de volgende formaten: Block constructed, Standard en in mindere mate Extended. Voor het raten gebruik ik hetzelfde systeem als Conley Woods. Dat ziet er als volgt uit:

5 : Dit zijn simpelweg fantastische kaarten. Ze zijn in meerdere formaten goed. Het betreft hier vaak door iedereen gewilde rares zoals Tarmogoyf en Umezawa's Jitte. Dit cijfer wordt niet makkelijk weggegeven.

4: Deze kaarten duiken eigenlijk altijd op in decks van de betreffende kleur. Ze worden echter niet in alle formaten gespeeld. Het betreft hier kaarten als Bloodbraid Elf en Baneslayer Angel.

3: De kaarten in deze kategorie vormen de ruggegraat van Standard. Ze zijn vaak beperkt tot een bepaald archetype. Denk aan kaarten als Makeshift Mannequin of Mind Spring.

2: Deze kaarten zijn wat meer beperkt in hun gebruik. Ze duiken op in sideboards of als onderdeel van een combodeck. Dit zijn kaarten zoals Pyromancer's Ascension of Acidic Slime.

1: Dit zijn de onspeelbare kaarten. Heel af en toe duikt een kaart uit deze groep op om een zeer specifieke rol te spelen. One with Nothing is hier een voorbeeld van.

Dan nu de kaarten.

Karn Liberated (7)
Myth.
Planeswalker – Karn
[+4]: Target player exiles a card from his or her hand.
[-3]: Exile target permanent.
[-14]: Restart the game, leaving in exile all non-Aura permanent cards exiled with Karn Liberated. Then put those cards onto the battlefield under your control.
[6]
Jason Chan
1/175

Het eerste wat ik dacht toen ik deze kaart zag was: Hey, een verbeterde Nicol Bolas, Planeswalker! Die werd sporadisch gespeeld in decks die toch al veel mana wilden vanwege Cruel Ultimatum. Deze is duidelijk beter. Karn kost 1 mana minder en vereist niet eens gekleurde mana. Dit betekent dat ieder deck hem kan spelen. Het feit dat hij na de eerste aktivatie naar 10 loyalty gaat, maakt hem bijzonder lastig te verwijderen middels combatdamage. Zoals later zal blijken, brengt deze set een aantal geschikte antwoorden op planeswalkers zoals dit. Het zal daarom lastig zijn om te winnen middels zijn ultimate. Gelukkig zijn alle 3 de abilities uitermate bruikbaar. Ik denk dat deze kaart zeker gespeeld gaat worden in decks die mana rampen. Denk daarbij aan Eldrazi decks en decks met Everflowing Chalice. Ook voor decks met een meer controlerende strategie is 7 mana haalbaar. Of Karn een paar van de Titans weet te verdrijven, blijft voor mij de vraag. Aggro zal niet snel 7 mana over hebben voor een kaart als dit. Laten we dit een krappe 4 noemen.

Constructed: 4.

Apostle’s Blessing (1PW)
Com.
Instant
(PW can be paid with either W or 2 life.)
Target artifact or creature you control gains protection from artifacts or from the color of your choice until end of turn.
Brad Rigney
2/175

Deze kaart kan een beest of artifact redden van spotremoval. Dit werkt echter maar 1 keer en maar voor 1 permanent. Dit maakt de kaart nagenoeg onspeelbaar. Ik kan me een situatie voorstellen waarbij je deze kaart in je sideboard wil spelen. Maar dan moet mijn fantasie al redelijk overtoeren draaien.

Constructed: 1.

Auriok Survivors (5W)
Unc.
Creature – Soldier Human
When Auriok Survivors enters the battlefield, you may return target Equipment card from your graveyard to the battlefield. If you do, you may attach it to Auriok Survivors.
4/6
James Ryman
3/175

Als er nu een goede manier zou zijn om equipment in je graveyard te krijgen, dan misschien heel misschien... 6 mana voor een beest met deze eigenschappen is de moeite niet waard. Voor hetzelfde kun je een Titan spelen.

Constructed: 1.

Blade Splicer (2W)
Rare
Creature – Human Artificer
When Blade Splicer enters the battlefield, put a 3/3 colorless Golem artifact creature token onto the battlefield.
Golem creatures you control have first strike.
1/1
Greg Staples
4/175

Dit is een stuk beter. Voor 3 mana krijg je in totaal 4 power verdeelt over 2 beesten. Het token heeft first strike en dat is toevallig erg goed tegen infect. Ondanks dit blijft de kaart in mijn opinie achter bij Mirran Crusader. Daarom is het onwaarschijnlijk dat dit mannetje in alle witte decks gespeeld gaat worden.

Constructed: 3.

Cathedral Membrane (1PW)
Unc.
Creature Artifact – Wall
(PW can be paid with either W or 2 life.)
Defender
When Cathedral Membrane is put into a graveyard from the battlefield during combat, it deals 6 damage to each creature it blocked this combat.
0/3
Richard Whitters
5/175

Een muur die hoogst waarschijnlijk het beest dat geblockt wordt mee de grafbak in neemt. Dat is niet echt slecht voor een muur. Helaas ben ik niet echt te spreken over beesten die niet aan kunnen vallen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Neem bijvoorbeeld Wall of Omens. Die vervangt zichzelf min of meer wanneer je hem speelt. Ik denk daarom niet dat deze gespeeld zal worden.

Constructed: 1.

Chancellor of the Annex (4WWW)
Rare
Creature – Angel
You may reveal this card from your opening hand. If you do, when each opponent casts his or her first spell of the game, counter that spell unless that player pays 1.
Flying
Whenever an opponent casts a spell, counter it unless that player pays 1.
5/6
Min Yum
6/175

In je openingshand kan deze kaart de tegenstander een beetje vertragen. Helaas weegt dat niet op tegen de bijzonder heftige manacost. Een kaart moet op dit moment erg veel doen om de vergelijking met de Titans te doorstaan. Dit is een 5/6 flyer. Voor 7 mana is dat verre van geweldig. De counter ability is tegen de tijd dat je dit ding speelt bijzonder irrelevant. Deze kaart is niet onspeelbaar, maar zeker ook niet goed.

Constructed: 2.

Dispatch (W)
Unc.
Instant
Tap target creature.
Metalcraft – If you control three or more artifacts, exile that creature
Erica Yang
7/175

Dit ziet er gelukkig dan weer goed uit. Het effect van deze kaart is eigenlijk alleen interessant met Metalcraft. Het tappen van een beest voor 1 witte mana is verre van geniaal. Om die reden zal deze kaart niet in alle witte decks omduiken. Hij zal zeker wel in alle witte decks opduiken met voldoende artifacts.

Constructed: 3.

Due Respect (1W)
Unc.
Instant
Permanents enter the battlefield tapped this turn.
Draw a card.
James Ryman
8/175

Deze kaart heeft 1 groot voordeel. Wanneer je hem speelt, vervangt hij zichzelf. Het effect dat hij heeft is verre van geniaal. In een tempodeck kan het best nuttig zijn om de tegenstander een beurtje te ergeren, maar dat is zo ongeveer de enige toepassing die ik voor constructed kan verzinnen. Er zijn een paar kaarten die iets met tappen van permanents doen in deze set. Misschien dat Sunblast Angel hierdoor een beetje beter wordt.

Constructed: 2.

Elesh Norn, Grand Cenobite (5WW)
Myth.
Legendary Creature – Praetor
Vigilance
Other creatures you control get +2/+2
Creatures your opponents control get -2/-2
4/7
Igor Kieryluk
9/175

Daar hebben we er weer eentje. Het lijkt wel alsof deze set vol zit met dingen duurder dan 6. Voor wederom 7 mana krijg je een 4/7 met Vigilance. Gelukkig houdt het daar niet op. De ability om alle andere eigen beesten 2 te laten groeien is goed. Daar komt nog bij dat de tegenstander zijn creaturen ziet krimpen of verdwijnen. Kom je uiteindelijk weer bij dezelfde vraag: Titan of deze?

Constructed: 3.

Exclusion Ritual (4WW)
Unc.
Enchantment
Imprint – When Exclusion Ritual enters the battlefield, exile target nonland permanent.
Players can’t cast spells with the same name as exiled card.
Daniel Ljunggren
10/175

Dat de kaart die verwijderd wordt niet te spelen is, dat zie ik als een leuk grapje. Het verwijderen is natuurlijk het belangrijkste wat deze kaart doet. Dat er een mogelijkheid bestaat dat je tegenstander terug krijgt wat hij nu mist, vind ik niet relevant. De manacost is dan eerder een probleem. Het is een antwoord op planeswalkers. Helaas een slome variant.

Constructed: 2.

Forced Worship (1W)
Com.
Enchantment – Aura
Enchant creature
Enchanted creature can’t attack.
2W: Return Forced Worship to its owner’s hand.
Karl Kopinski
11/175

Op eerste gezicht lijkt dit een betere variant van Pacifism aangezien deze hergebruikt kan worden. Echter ontbreekt een belangrijk zinnetje: Enchanted creature can't block. Het enige echt nut wat deze kaart kan hebben, is als Pacifism-vervanging in een deck dat iets als Akroma's Vengeance speelt.

Constructed: 2.

Inquisitor Exarch (WW)
Unc.
Creature – Cleric
When Inquisitor Exarch enters the battlefield, choose one – You gain 2 life; or target opponent loses 2 life.
2/2
Igor Kieryluk
12/175

Een 2/2 met een effect is op zich niet slecht. Deze kost helaas dubbel wit. Het effect is bovendien niet echt fantastisch. Misschien dat deze in white weenie gespeeld gaat worden voor een heel klein beetje extra reach. De kaart is zeker niet slecht, maar ik betwijfel dat het goed genoeg gaat zijn voor constructed.

Constructed: 2.

Lost Leonin (1W)
Com.
Creature – Cat Soldier
Infect
2/1
Min Yum
13/175

Dit is een lastige. Ik denk niet dat wit voldoende te bieden heeft om dit in een infect deck te spelen. Een 2/1 met infect is virtueel een 4/1. Voor 2 mana is dat wel erg goed. Het ding is ook nog eens common. Tegen beter weten in ga ik hier voor de 3.

Constructed: 3.

Loxodon Convert (3W)
Com.
Creature – Elephant Soldier
4/2
Adrian Smith
14/175

Een 4/2 voor 4 mana die verder niks doet? Nee bedankt. Vergelijk dit eens met Hero of Bladehold. Apples and oranges. Als je deze tijdens een constructed match tegenover je ziet, kun je maar beter hopen dat je niet gaat verliezen. Ik beloof je dat je vrienden je anders uit zullen lachen.

Constructed: 1.

Marrow Shards (PW)
Unc.
Instant
(PW can be paid with either W or 2 life.)
Marrow Shards deals 1 damage to each attacking creature.
Raymond Swanland
15/175

Deze kaart heeft 1 heel sterk punt: je kunt hem spelen zonder mana. Kan dus verrassend uit de hoek komen. De hoeveelheid damage die gedaan wordt en het feit dat het alleen op aanvallende beesten is, maakt de kaart wat minder. Ik kan me voorstellen dat dit een sideboard kaart gaat worden als er veel decks met tokens of kleine beesten gespeeld gaan worden. Op dit moment zie ik dat echter niet gebeuren.

Constructed: 2.

Master Splicer (3W)
Unc.
Creature – Human Artificer
When Master Splicer enters the battlefield put a 3/3 colorless Golem artifact creature token onto the battlefield.
Golem creatures you control get +1/+1.
1/1
Chippy
16/175

Deze kaart sluit een beetje aan bij de eerder besproken Blade Splicer. Voor 4 mana krijg je 2 beesten. Eentje daarvan is 1/1, de andere 4/4. Met al deze beesten bij elkaar zou er wel eens een Golem deck mogelijk kunnen zijn. Het is jammer dat die oudere goede Golem (Precursor Golem) met een belangrijk nadeel komt.

Constructed: 3.

Norn’s Annex (3PWPW)
Rare
Artifact
(PW can be paid with W or 2 life.)
Creatures can’t attack you or a Planeswalker you control unless their controller pays PW for each of those attacking creatures.
James Paick
17/175

Dit vind ik een lastige kaart om te beoordelen. Door de Phyrexian mana is het ding tijdig te spelen. Ik vraag me echter af of de kosten niet relatief makkelijk betaald kunnen worden. Voor een aggrodeck geldt dat de levens niet zo interessant zijn. Voor een controldeck geldt dat het niet vaak betaald hoeft te worden omdat er niet veel beesten zijn en die beesten in de regel iets dikker zijn. Een combodeck wil misschien helemaal niet aanvallen. Al met al denk ik dat deze kaart een tweetje verdient.

Constructed: 2.

Phyrexian Unlife (2W)
Rare
Enchantment
You do not lose the game for having 0 or less life.
As long as you have 0 or less life, all damage is dealt to you as though its source had infect.
Jason Chan
18/175

Je gaat naar 0, dan wordt alle damage poison. Er moet dus nog 10 damage gedaan worden. Gaat de Phyrexian Unlife kapot voordat het zover is, dan heb je meteen verloren. Eigenlijk is dit net iets slechter dan 10 levens erbij krijgen. Tenzij er natuurlijk een rare combinatie is die ervoor zorgt dat je ook geen poison meer kunt krijgen. Daar komen we later nog (verrassing!).

Constructed: 2.

Porcelain Legionnaire (2PW)
Com.
Artifact Creature – Soldier
(PW can be paid with either W or 2 life.)
First strike
3/1
Eric Deschamps
19/175

Natuurlijk kun je deze dankzij de Phyrexian mana voor 2 en nog eens 2 leven neerleggen. Ik kan me daarom voorstellen dat hij gespeeld kan worden in een white weenie deck. Helaas denk ik ook dat er betere opties zijn. Bovendien blijft die 1 aan de achterkant, ondanks first strike, een 1 aan de achterkant.

Constructed: 1.

Puresteel Paladin (WW)
Rare
Creature – Knight Human
Whenever an equipment enters the battlefield under your control, you may draw a card.
Metalcraft – Equipment you control have equip 0. as long as you control three or more artifacts.
2/2
Jason Chan
20/175

Kijk. Een 2/2 met een nuttige ability. Deze ability lijkt mij een stuk sterker dan die van Inquisitor Exarch. De kans is groot dat je equipment speelt in je deck met witte beestjes. Een kaart trekken bij ieder equipment dat je speelt is nuttig kaartvoordeel in een wit deck. Dat het equipment ronduit belachelijk wordt met metalcraft is een aardige bonus. Natuurlijk is het spelen van te veel zwaarden en dergelijke een risico. Gelukkig hebben we tegenwoordig Living Weapon om dat risico te beperken.

Constructed: 3.

Remember the Fallen (2W)
Com.
Sorcery
Choose one or both – Return target creature card from your graveyard to your hand; and/or return target artifact card from your graveyard to your hand.
Eric Deschamps
21/175

Deze kaart doet me denk aan Morbid Plunder. Het is natuurlijk een manier om 2 kaarten terug te halen voor de prijs van 1 kaart. Om een beest en een artifact in de grafbak te krijgen, lijkt me echter een beetje lastiger dan de 2 beesten van de Plunder. Voor constructed heeft deze kaart te weinig impact.

Constructed: 1.

Sensor Splicer (4W)
Com.
Creature – Artificer
When Sensor Splicer enters the battlefield, put a 3/3 colorless Golem artifact creature token onto the battlefield.
Golem creatures you control gain vigilance.
1/1
Izzy
22/175

Nog een keer 2 mannetjes in het spel met 1 kaart. Misschien als opvulling in een Golem-deck. Deze is duidelijk minder dan de eerder besproken varianten. Dit komt doordat je maar 4 power krijgt voor 5 mana. Een stuk minder efficient dus. Speelbaar, maar niet meer dan dat.

Constructed: 2.

Shattered Angel (3WW)
Unc.
Creature – Angel
Flying
Whenever a land enters the battlefield under an opponent’s control, you may gain 3 life.
3/3
Kev Walker
23/175

Een engel die 5 mana kost. Waar hebben we dat eerder gezien? Juist ja, Baneslayer Angel. De laatste is simpelweg op alle fronten beter dan deze kaart. Misschien dat BSA binnenkort standard verlaat. Zelfs dan acht ik de kansen voor dit beest niet al te fantastisch in. Een 3/3 flyer moet meer doen dan dit, wil die gespeeld worden in constructed.

Constructed: 1.

Shriek Raptor (3WW)
Com.
Creature – Bird
Flying
Infect
2/3
Efrem Palacios
24/175

Dankzij infect is dit beest virueel 4/3. Zelfs dan zijn de power en toughness niet wat je verwacht voor 5 mana. Daar komt nog bij dat wit geen ideale kleur is voor een infect-deck. Helaas, nog een misser.

Constructed: 1.

Suture Priest (1W)
Com.
Creature – Cleric
Whenever another creature enters the battlefield under your control, you may gain 1 life.
Whenever a creature enters the battlefield under an opponent’s control, you may have that player lose 1 life.
1/1
Igor Kieryluk
25/175

Het is natuurlijk jammer dat de Priest niet triggered bij ieder beest dat in het spel komt. Toch denk ik dat deze kaart gespeeld kan worden in een token-deck en tegen eenzelfde deck. Daarom zal het afhankelijk zijn van de speelbaarheid van een dergelijk deck of deze kaart iets gaat doen in constructed. Op dit moment ziet dat er niet zo uit.

Constructed: 2.

War Report (3W)
Com.
Instant
You gain life equal to the number of creatures on the battlefield plus the number of artifacts on the battlefield.
Mike Bierek
26/175

Een slechte Fog of slechte lifegain-spell. Wat je wil. Het effect is conditioneel en zelfs onder ideale condities niet de moeite waard voor constructed.

Constructed: 1.