Set Review: New Phyrexia Top 10

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Set Review: New Phyrexia Top 10

Bericht door Dragonheart »

Pfew. Dat heb ik gehad. Maak je niet bang, dit zou wel eens de laatste review kunnen zijn die ik schrijf. Het is lang geleden dat ik iets gedaan heb wat zo saai is. Ik kan me voorstellen dat hetzelfde gevoel je bekruipt bij het lezen.

Bij het schrijven zijn me een aantal dingen opgevallen. Om te beginnen is het geven van cijfers erg lastig aangezien dit voor het gevoel van dag tot dag kan veranderen. Het effect dat het zien van het totaalbeeld heeft op de beoordeling, heb ik onderschat. Het hierop volgende lijstje met 10 beste kaarten reflecteert deze sentimenten.

10. Gitaxian Probe

Afbeelding

We starten de top 10 met een kaart die dankzij de Phyrexian mana in ieder deck kan. Net zoals Street Wraith kan deze kaart gebruikt worden om effectief 56 te kaarten te mogen spelen. Maar dat is niet alles. De informatie die de nieuwe Peek je geeft, kan ervoor zorgen dat je de juiste beslissing op het juiste moment neemt. Het helpt wanneer je weet dat je tegenstander niet die counter of removalspell vast heeft.

9. Phyrexian Metamorph

Afbeelding

Clone meets Sculpting Steel. Dat je deze een beurtje eerder kan spelen dankzij die Phyrexian mana, zal niet heel vaak relevant zijn. Een lekker target maakt deze kaart uiteraard een stuk beter. Dankzij de kosten is het dan wel weer mogelijk om naast het spelen, mana open te houden voor instants en dergelijke. Het is een geruststelling om te weten dat je hiermee in ieder geval op gelijke voet kunt komen met je tegenstander.

8. Mental Misstep

Afbeelding

Hier wijk ik eigenlijk een beetje af van de constructed formaten die ik bij de review in gedachten had. Deze kaart zal beter zijn in oudere formaten. Misschien dat hij in T2 of Extended tijdelijk wat gespeeld gaat worden. Toch denk ik dat dit vooral voor Legacy een zeer geschikte kaart gaat zijn. In het ergste geval kun je ze natuurlijk spelen om de Missteps van je tegenstander tegen te houden. Het is dat Goblins al lang niet meer dominant is in Legacy. Het lijkt mij namelijk dat vooral dat deck een groot probleem gaat hebben met deze kaart.

7. Puresteel Paladin

Afbeelding

Om dit mannetje de moeite waard te maken, heb je een behoorlijke hoeveelheid equipment nodig. Voorheen had je dan als probleem dat je er wel eens te veel van kon trekken, zonder dat je de benodigde mannetjes had. Sinds Living Weapon behoort dit tot de verleden tijd. Equipment met die ability brengt een eigen mannetje mee. Dat je een kaart trekt voor ieder equipment is puur kaartvoordeel. Dat je met Metalcraft je Batterskull kostenloos over kunt gooien, is een mooie bonus. De manacost zorgt ervoor dat alleen een overwegend wit deck deze kaart effectief kan gebruiken. Gelukkig is dat net de kleur die toch al het meeste affiniteit met equipment had.

6. Despise

Afbeelding

Discard waarmee je maar 1 kaart kunt weghalen, hoort 1 te kosten. Ostracize was nooit een geweldige kaart. Maar... tegenwoordig hebben we planeswalkers. Jace, the Mind Sculptor is op dit moment de beste kaart in standard. Stoneforge Mystic en Primeval Titan komen zijn eveneens veel gespeelde kaarten. Met dit kaartje pak je ze allemaal. Natuurlijk is het jammer dat je tegenstander alsnog een kaart trekt die je liever niet tegen je ziet. Als dat niet meer mogelijk was, dan was deze kaart toch echt iets te goed.

5. Sword of War and Peace

Afbeelding

Het laatste deel uit de zwaarden-reeks. De abilities op dit zwaard zijn afhankelijk van de afmeting van de eigen hand en die van de tegenstander. Dit zorgt ervoor dat dit zwaard soms belachelijk zal zijn en soms wat minder fijn. De kleuren waar tegen bescherming verkregen wordt, zijn prima. Het is aardig dat je de mogelijkheid hebt om planeswalkers neer te schieten. Zelfs wanneer je de speler aanvalt. Het ligt voor de hand dat het krijgen van levens vooral tegen aggresieve rode decks nuttig kan zijn. Ik ga wederom afwijken van de 3 bekende formaten. Indien ik de 5 zwaarden in volgorde zou zetten, dan zou dat er op dit moment zo uit zien:
1. Sword of Fire and Ice
2. Sword of Feast and Famine
3. Sword of War and Peace
4. Sword of Light and Shadow
5. Sword of Body and Mind

4. Karn Liberated

Afbeelding

De enige planeswalker in de set. Zeven mana is veel. Gelukkig is de kleur van die mana irrelevant. Dat Karn 10 loyalty kan hebben na de eerste aktivatie, maakt hem minder kwetsbaar voor aanvallen. De ultimate kost behoorlijk wat extra tijd. Je kunt natuurlijk je eigen kaarten onder een Karn stoppen. Maar dat is een taktiek die ik vanwege het kaartnadeel liever wil vermijden. In die fase van een game moet het toch lukken om het af te maken met een Vindicate hier en daar en wat discard. Het ik ook precies de reden waarom ik Karn zo goed vind: kleurloze removal.

3. Beast Within

Afbeelding

Over Vindicate gesproken. Deze kan als instant. Komt wel met een fors nadeel. Gelukkig is hier bij het bouwen van het deck rekening mee te houden. Indien al je beesten een 3/3 aan kunnen, dan is dat nadeel minder relevant. Deze set bevat een aantal antwoorden op planeswalkers. Uiteraard valt er iets te zeggen voor een kaart als Despise. Die kan tenminste een planeswalker weghalen voordat die geaktiveerd kan worden. Van de antwoorden die na de eerste aktivatie gebruikt kunnen worden, vind ik dit de beste. Ik houd er nog steeds van om dingen te slopen. Ik houd er meer van om dat op instant-speed te doen.

2. Batterskull

Afbeelding

Ja, hij is duur. Dan bedoel ik de mana. Dat mag ook wel want de impact van deze kaart is groot. Dit is Baneslayer Angel zonder de witte mana. Dit is zonder verdere hulp al een aardige lategame. Er zijn voldoende kaarten aanwezig die combineren met equipment. Stoneforge Mystic en deze. Puresteel Paladin en deze. De extra levens zijn helaas minder nuttig tegen infect.

1. Dismember

Afbeelding

Verrassing! De beste kaart in de set is zwart. Toch kan hij in ieder deck. Ik heb deze boven de Batterskull staan aangezien dit een uitstekend antwoord is op aanvallende manlanden. Met Inkmoth Nexus in de mix is vertrouwen op Go for the Throat niet altijd verstandig. Speel hem voor 1 + 4 leven, 1B + 2 leven of 1BB. Voor mij geen probleem, ik speel toch zwart. Het is natuurlijk wel jammer dat je hiermee geen Titans kunt slopen.


Er moet gezegd worden dat de meeste kaarten in deze top 10 dicht bij elkaar liggen in sterkte. New Phyrexia is voor mij een set met pieken en dalen. Er zijn een hoop interessant kaarten aanwezig. Aan de andere kant heb je een berg troep. Het lijkt een leuke set te zijn om mee te spelen. Mijn eerste ervaringen met de set bevestigen dit beeld.
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Plaats reactie