Pagina 1 van 1

Lyzolda EDH DB² - deel 2

Geplaatst: za mei 14, 2011 11:24 am
door pi
Hoi allemaal,

Ik heb jullie in dit topic gevraagd om suggesties voor een generaal om een EDH deck voor te bouwen en om daar dan een artikel over te schrijven. Dit artikel is deel 2 waarin ik beschrijf hoe ik na de brainstorm in deel 1 tot een deck kom.

Afbeelding
Nog steeds nice…

Keuzes, keuzes, keuzes!

Wat ik me realiseerde tijdens en na het schrijven van deel 1 is dat er een paar kaarten zijn die echt heel goed combineren met Lyzolda, the Blood Witch. Deze kaarten hebben een zeer sterk effect wanneer ze gecombineerd zijn met Lyz en zijn ook sterk van zichzelf. Deze kaarten zal ik zeker willen spelen en wanneer andere kaarten leuk met ze samen werken is dat zeker een pre.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Papa Endrek, de GVR en pact op pootjes

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Zwaarden in lava zijn mega eng, is dat een toonbalk? en auw!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Lieeeef hondje, pact op pootjes in enchantment vorm en one ring to rule them all!

Wat je hier ziet is kaarten die zorgen dat haar activatie vaker mogelijk is of meer effect heeft. Endrek Sahr maakt van elk beestje dat je speelt een hele hoop draws, de Thoctar groeit sterk en laat je eventueel indien nodig wat extra damage doen per activatie. De Butcher en Pact zorgen dat je snel door de creatures van je tegenstanders heen gaat. Sword en Collar maken Lyz haar schiet ability een stuk pijnlijker terwijl Clamp de kaarten pak ability flink opvoert en Rings beide sterk verbetert. Lifeline laat je het allemaal doen zonder je creatures te verliezen! Hou er alleen wel rekening mee dat de Lifeline errata heeft, hij brengt ook de creatures van tegenstanders terug (mits ze dan nog in je tegenstander zijn yard liggen…).

Geheel niet verbazend is het al snel duidelijk dat des te meer creatures ik heb die ik dood kan laten gaan des te beter het deck werkt. Ik zal dus hier voornamelijk naar zoeken in de andere kaarten die ik in het deck zal willen spelen.

Na deze absolute toppers zijn er ook aardig wat kaarten die ook nog behoorlijk goed zijn, maar net niet op hetzelfde niveau. Hieronder toon ik een overzicht van een groot deel hiervan, maar wees gerust, ik zal nu niet weer een hele berg plaatjes tonen. Wel heb ik bij elke kaart zijn belangrijkste eigenschappen aangegeven.

Legenda:
  • Creature – Kan gesacrificed worden voor beide effecten
  • Creature - Kan gesacrificed worden voor één effect
  • Land – Kost geen spell (en is dus samen met creature het beste soort permanent).
  • Creatures terughalen – Herhalen is goed
  • Veel tokens (rood) – Herhalen is goed, damage
  • Veel tokens (zwart) - Herhalen is goed, draw
  • Relevant creature type: Goblin – Tribal synergie: Goblin
  • Relevant creature type: Zombie – Tribal synergie: Zombie
De lijst:
  • Anathemancer -Creature -Ability verbeteren -Relevant creature type: Zombie
  • Ashen Ghoul -Creature -Creatures terughalen (zichzelf) -Relevant creature type: Zombie
  • Boris Devilboon -Creature -Veel tokens (rood & zwart) -Relevant creature type: Zombie
  • Cemetery Reaper -Creature -Veel tokens (zwart) -Graveyards leeghouden -Relevant creature type: Zombie
  • Coffin Queen -Creature -Creatures terughalen -Graveyards leeghouden -Relevant creature type: Zombie
  • Fleshbag Marauder -Creature -Veel slopen -Relevant creature type: Zombie
  • Goblin Assault -Enchantment -Veel tokens (rood) -Relevant creature type: Goblin
  • Grave Titan -Creature -Veel tokens (zwart) -Relevant creature type: Zombie
  • Gravedigger -Creature -Creatures terughalen -Relevant creature type: Zombie
  • Grim Harvest -Instant -Creatures terughalen
  • Gutless Ghoul -Creature -Life gain -Relevant creature type: Zombie
  • Hoarding Dragon -Creature -Artifact zoeken
  • Kher Keep -Land -Veel tokens (rood)
  • Kiki-Jiki, Mirror Breaker -Creature -Veel tokens (rood & zwart) -Relevant creature type: Goblin
  • Lord of the Undead -Creature -Creatures terughalen -Relevant creature type: Zombie
  • Marsh Flitter -Creature -Veel tokens (zwart) -Relevant creature type: Goblin
  • Mogg War Marshal -Creature -Veel tokens (rood) -Relevant creature type: Goblin
  • Murderous Redcap -Creature -Ability verbeteren -Creatures terughalen (zichzelf) -Relevant creature type: Goblin
  • Nezumi Graverobber -Creature -Creatures terughalen -Graveyards leeghouden
  • Nim Deathmantle -Artifact -Creatures terughalen -Relevant creature type: Zombie
  • Pyre Zombie -Creature -Ability verbeteren -Creatures terughalen (zichzelf) -Relevant creature type: Zombie
  • Rakdos Guildmage -Creature -Veel tokens (rood) -Ability verbeteren -Relevant creature type: Goblin, Zombie
  • Reassembling Skeleton -Creature -Creatures terughalen (zichzelf)
  • Twilight's Call -Instant -Creatures terughalen
  • Volrath's Stronghold -Land -Creatures terughalen
  • Warbreak Trumpeter -Creature -Veel tokens (rood) -Relevant creature type: Goblin
  • Withered Wretch -Creature -Graveyards leeghouden -Relevant creature type: Cleric, Zombie
  • Wort, Boggart Auntie -Creature -Creatures terughalen -Relevant creature type: Goblin
Wat me opvalt, is dat er niet gek veel relevante creatures zijn die beide kleuren hebben. Als ik een keuze moet maken dan is het in mijn ogen een stuk beter om zwarte creatures te hebben dan rode. Kaarten pakken is nou eenmaal beter dan damage doen, al moeten we beide kunnen. Een andere relevante eigenschap is dat zowel Goblins als Zombies veel terug komen in de resultaten, beide tribes hebben namelijk interessante synergie. De Goblins zijn over het algemeen goed in het maken van meer Goblins, terwijl Zombies iets minder goed zijn in het maken van tokens, maar beter in het terug halen van creatures. Ook zijn er meer relevante creatures van zichzelf Zombie.

Beide tribes hebben ook wat relevante kaarten die goed met ze werken:
  • Corpse Harvester -Creature –Zombies en swamps zoeken -Relevant creature type: Zombie
  • Goblin Warrens -Enchantment -Veel tokens (rood) -Relevant creature type: Goblin
  • Gravespawn Sovereign -Creature -Creatures terughalen -Relevant creature type: Zombie
  • Infernal Caretaker -Creature -Creatures terughalen -Relevant creature type: Cleric, Zombie
  • Rotlung Reanimator -Creature -Veel tokens (zwart) -Relevant creature type: Cleric, Zombie
  • Unholy Grotto -Land -Creatures terughalen -Relevant creature type: Zombie
  • Weirding Shaman -Creature -Veel tokens (zwart) -Relevant creature type: Goblin
De voornaamste reden om voor de Goblin tribe te gaan is natuurlijk Wort. Die tribe biedt verder meer token bouwen dan met de Zombie tribe mogelijk is, maar daar naast is de synergie vrij beperkt. Aangezien kaarten pakken beter is dan damage doen dus kies ik er voor om niet te gaan voor de Goblin tribe synergie. Zombies aan de andere kant hebben heel veel te bieden. De extra kaarten bevatten 3 mogelijkheden om Zombies terug te halen, terwijl er ook al meerdere in de hoofdlijst zitten. En dan krijgen we ook nog een extra token maker en tutor.

Afbeelding Afbeelding
Fight!

De volgende kaarten uit de grotere lijst zou ik niet spelen zonder synergie: Goblin Assault omdat hij te traag tokens maakt en Wort, Boggart Auntie omdat er niet genoeg Goblins zullen zijn om terug te halen, ook ga ik nog eens heel hard denken over Kiki-Jiki, Mirror Breaker aangezien 3 rode mana waarschijnlijk aan de hoge kant is en Warbreak Trumpeter omdat hij alleen werkt met terug naar mijn hand gaan (al is dat waarschijnlijk haalbaar en een extra morph is ook altijd wel leuk). Vergis je aan de andere kant niet in de synergie tussen Kiki-Jiki en Lifeline, 4 mana om token en Kiki-Jiki te sacrificen elke beurt voor een hoop kaarten en damage. Als je iets met beide kleuren kunt kopieren, geweldig.

Onze lijst is nu al meer dan 40 kaarten groot, waarvan 3 land. Terwijl er nog wel een aantal kaarten zijn waarvan ik denk dat ze eigenlijk ook wel in het deck zouden moeten, voornamelijk kaarten die nodig zijn om bepaalde problemen op te lossen of die ook leuke synergie hebben, maar toch iets minder goed zijn Dit zijn bijvoorbeeld:
Afbeelding
Hey, zijn pentagram is zoek. Dat valt me nou tegen van de tutor.

Etcetera. Elke keer dat ik er over denk bedenk ik meer kaarten die gemakkelijk in het deck zouden kunnen. Het wordt tijd om een deck in elkaar te zetten en te gaan testen wat wel en niet werkt in plaats van alleen maar theorie. Hieronder dus een eerste poging voor een decklist. Kaarten die nog niet genoemd waren heb ik ontdekt nadat ik bovenstaande schreef. Dit is heel normaal voor mij, mijn decks blijven veranderen en elke keer verzin ik wat nieuws wat ook heel goed is. Ik snap mensen niet die een deck af vinden, ik ben hooguit op het moment tevreden.

Om te beginnen een paar kaarten die ik uit het deck moest halen omdat ik toch echt op te veel kaarten uit kwam:
Allemaal hele goede kaarten, maar denkend over wat het deck wil doen zijn andere kaarten beter. De Denied en Burial verliezen het van de Grim Harvest omdat deze instant speed is en herhaaldelijk gebruikt kan worden terwijl de mana kosten verdeeld kunnen worden (dit deck gebruikt veel mana). Ook speel ik genoeg andere manieren om creatures terug te halen. De Sharpshooter is uiteindelijk te kwetsbaar, zelfs al is het heel leuk om wat extra schade te doen. Misschien in een andere versie van het deck, maar niet hier. Kazuul is sterk, maar ook onbetrouwbaar, de tegenstander kiest met zulke kaarten altijd wat het meest in je nadeel is. De Ghoul wordt alleen maar groot, wat cool is, maar hij heeft geen evasion of wat dan ook. Dat maakt hem te zwak (en dat vind ik jammer, want ik wil deze jongens zo graag eens afstoffen). Vergis je overigens niet in zijn casting cost, voor B zou hij te goed zijn om niet te spelen, maar stiekum staat er dat 2-tje voor verstopt.

Wat kwam er dan wel in?

(Je kunt het deck zo kopiëren naar een lege MWS deck file!)

// Deck file for Magic Workstation (http://www.magicworkstation.com)

// Lands
1 [SH] Volrath's Stronghold
1 [ON] Unholy Grotto
1 [TSP] Kher Keep
1 [DK] City of Shadows
1 [ZEN] Akoum Refuge
1 [TO] Tainted Peak
1 [SOM] Blackcleave Cliffs
1 [MI] Mountain (4)
1 [MM] Tower of the Magistrate
1 [MM] High Market
1 [CFX] Exotic Orchard
1 [ALA] Grixis Panorama
1 [IA] Snow-Covered Mountain
1 [SC] Temple of the False God
1 [LRW] Auntie's Hovel
1 [IN] Urborg Volcano
1 [CS] Tresserhorn Sinks
1 [IA] Snow-Covered Swamp
1 [MI] Swamp (1)
1 [SHM] Leechridden Swamp
1 [ON] Bloodstained Mire
1 [UL] Spawning Pool
1 [OD] Deserted Temple
1 [WWK] Bojuka Bog
1 [MOR] Mutavault
1 [WL] Winding Canyons
1 [CFX] Reliquary Tower
1 Badlands
1 [DIS] Blood Crypt
1 [TE] Reflecting Pool
1 [UL] Ghitu Encampment
1 [AQ] Mishra's Factory (3)
1 [WWK] Lavaclaw Reaches
1 [DIS] Rakdos Carnarium
1 [TSP] Vesuva
1 [MI] Rocky Tar Pit
1 [SHM] Graven Cairns

// Creatures
1 [CHK] Nezumi Graverobber
1 [ALA] Fleshbag Marauder
1 [SHM] Murderous Redcap
1 [ARB] Deathbringer Thoctar
1 [TSP] Endrek Sahr, Master Breeder
1 [M11] Hoarding Dragon
1 [LRW] Marsh Flitter
1 [M11] Grave Titan
1 [M11] Reassembling Skeleton
1 [TSP] Mogg War Marshal
1 [LE] Warbreak Trumpeter
1 [IN] Pyre Zombie
1 [ARB] Anathemancer
1 [M10] Cemetery Reaper
1 [ON] Rotlung Reanimator
1 [LG] Boris Devilboon
1 [DIS] Rakdos Guildmage
1 [LE] Withered Wretch
1 [TE] Coffin Queen
1 [PS] Lord of the Undead
1 [WWK] Butcher of Malakir
1 [LE] Corpse Harvester
1 [ON] Gravespawn Sovereign
1 [CS] Gutless Ghoul
1 [LE] Infernal Caretaker
1 [SHM] Corrosive Mentor
1 [ZEN] Bloodghast
1 [GP] Skeletal Vampire
1 [HL] Sengir Autocrat
1 [TSP] Nether Traitor
1 [MR] Dross Harvester
1 [CS] Deepfire Elemental
1 [SC] Twisted Abomination
1 [LE] Skinthinner
1 [SOM] Skinrender
1 [ON] Boneknitter
1 [RAV] Helldozer
1 [SHM] Fulminator Mage
1 [PS] Lava Zombie
1 [SC] Chartooth Cougar
1 [ROE] Pawn of Ulamog
1 [TE] Gravedigger
1 [ARB] Igneous Pouncer
1 [SOK] Kagemaro, First to Suffer

// Spells
1 [US] Lifeline
1 [MR] Sword of Kaldra
1 [CS] Grim Harvest
1 [IN] Twilight's Call
1 [DS] Skullclamp
1 [SOM] Nim Deathmantle
1 [WWK] Basilisk Collar
1 [SH] Grave Pact
1 [LRW] Rings of Brighthearth
1 [ON] Insurrection
1 [SHM] Cauldron of Souls
1 [VI] Vampiric Tutor
1 [MR] Oblivion Stone
1 [SOM] Mimic Vat
1 [SOM] Exsanguinate
1 Demonic Tutor
1 [PLC] Damnation
1 [TE] Helm of Possession

// Sideboard
SB: 1 [DIS] Lyzolda, the Blood Witch

Ok, maar waarom nou net deze kaarten?

Landjes

1 [ZEN] Akoum Refuge
1 [TO] Tainted Peak
1 [SOM] Blackcleave Cliffs
1 [MI] Mountain (4)
1 [CFX] Exotic Orchard
1 [ALA] Grixis Panorama
1 [IA] Snow-Covered Mountain
1 [SC] Temple of the False God
1 [LRW] Auntie's Hovel
1 [IN] Urborg Volcano
1 [CS] Tresserhorn Sinks
1 [IA] Snow-Covered Swamp
1 [MI] Swamp (1)
1 [ON] Bloodstained Mire
1 Badlands
1 [DIS] Blood Crypt
1 [TE] Reflecting Pool
1 [DIS] Rakdos Carnarium
1 [MI] Rocky Tar Pit
1 [SHM] Graven Cairns

Simpelweg mana of mana zoeken. Toen ik ontdekte dat ik niet zo ver van een volledig highlander deck af zat ben ik er maar helemaal voor gegaan. Er zitten nu wel nog wat mindere landjes tussen, maar geef het enkele blocks en ik denk dat er genoeg goede landjes zijn om de slechtere te vervangen. Het is ook helemaal niet erg om makkelijk aan de juiste mana te kunnen komen, we komen namelijk uiteindelijk toch om te spelen. Ik zou desnoods eventueel nog wat meer fetchlandjes kunnen spelen, maar met 7, hooguit 8 landjes die ze kunnen zoeken is dat misschien wel wat overdreven. De portemonnee waardeert dit ook, al moet je de oude fetches, zoals Rocky Tar Pit niet onderschatten, ze zijn niet erg duur en vrijwel even goed in EDH. De voornaamste reden voor meer fetches zou synergie met Rings of Brighthearth zijn, maar die kaart is al veel te goed om hoe lang dan ook in het spel te laten liggen als je tegen dit deck speelt.

1 [SH] Volrath's Stronghold
1 [ON] Unholy Grotto
1 [TSP] Kher Keep
1 [DK] City of Shadows
1 [MM] Tower of the Magistrate
1 [MM] High Market
1 [SHM] Leechridden Swamp
1 [UL] Spawning Pool
1 [OD] Deserted Temple
1 [WWK] Bojuka Bog
1 [MOR] Mutavault
1 [WL] Winding Canyons
1 [CFX] Reliquary Tower
1 [UL] Ghitu Encampment
1 [AQ] Mishra's Factory (3)
1 [WWK] Lavaclaw Reaches
1 [TSP] Vesuva

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Ankh-Morpork, waarom een canyon creatures flash zou geven snap ik echt niet en als we dan toch goeie landjes spelen willen we er natuurlijk ook wel meer van.

Ik ben een groot fan van utility lands. De meeste van deze vallen daar onder. Extra creatures is nooit erg, zeker vroeg in het spel. De andere opties zijn ook leuk. Omdat we een bergje tokens gaan bouwen is de City ook leuk voor het deck. Ik heb nog nooit met deze kaart gespeeld, of met kaarten die er op lijken, maar hier lijkt hij me wel heel behoorlijk passen. Tijd om een keer ergens een playsetje te bestellen :).

Het deck zou ook best Cabal Coffers en Urborg, Tomb of Yawgmoth kunnen spelen, maar omdat we relatief weinig kaarten hebben die er naar kunnen zoeken heb ik besloten die er uit te laten. Een andere verleidelijke keuze is Shivan Gorge, gewoon omdat het kan :).

Beestjes

1 [ALA] Fleshbag Marauder
1 [ARB] Deathbringer Thoctar
1 [IN] Pyre Zombie
1 [ARB] Anathemancer
1 [M10] Cemetery Reaper
1 [ON] Rotlung Reanimator
1 [LG] Boris Devilboon
1 [DIS] Rakdos Guildmage
1 [LE] Withered Wretch
1 [TE] Coffin Queen
1 [PS] Lord of the Undead
1 [LE] Corpse Harvester
1 [ON] Gravespawn Sovereign
1 [CS] Gutless Ghoul
1 [SC] Twisted Abomination
1 [LE] Skinthinner
1 [SOM] Skinrender
1 [ON] Boneknitter
1 [RAV] Helldozer
1 [PS] Lava Zombie
1 [TE] Gravedigger

Zombies van het zuiverste water. Nouja, flink vervuild waarschijnlijk als er een paar Zombies in hebben gezeten. In ieder geval zijn dit de makkelijkst terug te halen creatures. Ze houden zich vooral bezig met graveyards leeg houden en dingen stuk maken. Merk op dat als je een instant speed manier hebt om Lava Zombie in het spel te leggen (een groot deel van de reanimation opties en de Canyon) je daarmee andere creatures kunt redden.

Het zou een keuze kunnen zijn om meer puur voor Zombies te gaan en nog wat meer lords te spelen. Dan zou de eerder genoemde Urborg handig zijn in verband met Zombie Master. Het probleem is dat ik veel te veel leuke creatures moet missen als ik alleen voor Zombies ga terwijl de Zombies niet echt gek veel toevoegen verder.

1 [CHK] Nezumi Graverobber
1 [SHM] Murderous Redcap
1 [TSP] Endrek Sahr, Master Breeder
1 [M11] Hoarding Dragon
1 [LRW] Marsh Flitter
1 [M11] Grave Titan
1 [M11] Reassembling Skeleton
1 [TSP] Mogg War Marshal
1 [LE] Warbreak Trumpeter
1 [WWK] Butcher of Malakir
1 [LE] Infernal Caretaker
1 [SHM] Corrosive Mentor
1 [ZEN] Bloodghast
1 [GP] Skeletal Vampire
1 [HL] Sengir Autocrat
1 [TSP] Nether Traitor
1 [MR] Dross Harvester
1 [CS] Deepfire Elemental
1 [SHM] Fulminator Mage
1 [SC] Chartooth Cougar
1 [ROE] Pawn of Ulamog
1 [ARB] Igneous Pouncer
1 [SOK] Kagemaro, First to Suffer

Token bouwers, removal, creatures die synergie hebben met de generaal, wat land fetchers. Een beetje een zooitje eigenlijk, maar een leuk zooitje. Sommigen werken ook nog leuk samen met de Zombies. De Pawn is een recente ontdekking die erg zijn best doet. Bij het spelen van een testhandje bleek dat Lyzolda, Pawn en Traitor best wel hard gaan!

Grootste vraag is waarschijnlijk of de Zombies goed genoeg blijken en blijven. Het is nu al moeilijk om er genoeg bij elkaar te krijgen voor de Gravespawn Sovereign, wie weet wat er gebeurt als er meer sets uit komen. Misschien dat Vampires op een gegeven moment genoeg goede kaarten hebben, of dat er genoeg rood/zwarte creatures zijn met nuttige effecten en ik niet voor een tribe hoef te kiezen. Belangrijkste is uiteindelijk hoe ik het makkelijkst creatures terug in het spel kan krijgen.

In ieder geval gaat dit een leuke kaart zijn in de toekomst:

Afbeelding
En dat alles fluisterend…

Spreukjes

1 [SOM] Exsanguinate
1 [US] Lifeline
1 [IN] Twilight's Call
1 [ON] Insurrection
1 [SH] Grave Pact
1 [SHM] Cauldron of Souls

Bombs. Als ik deze goed weet te timen dan kunnen ze het eind van het potje betekenen. Anders zullen ze in ieder geval het potje een stuk meer onder mijn controle brengen. Vanwege de 3 sorceries is Anarchist nog steeds een verleidelijke kaart om te gaan spelen, maar er zijn nu gewoon net te weinig kaarten om hem echt te kunnen verantwoorden.

1 [DS] Skullclamp
1 [LRW] Rings of Brighthearth
1 [MR] Sword of Kaldra
1 [SOM] Nim Deathmantle
1 [WWK] Basilisk Collar
1 [SOM] Mimic Vat
1 [TE] Helm of Possession
1 [CS] Grim Harvest

Lyz upgrades. Ik ben vooral blij met de Helm, denk dat ik daar erg veel lol mee ga hebben in dit deck! De Harvest is waarschijnlijk de zwakste, maar handig voor als er meer graveyard removal gespeeld gaat worden.

1 [VI] Vampiric Tutor
1 [MR] Oblivion Stone
1 Demonic Tutor
1 [PLC] Damnation

Mass removal en dingen die er naar kunnen zoeken (of naar andere dingen, maar ja, wie doet dat nou). Met name de Oblivion Stone speelt een belangrijke rol binnen het deck omdat deze kleuren zeer veel moeite hebben met van enchantments af komen, terwijl je eigenlijk ook niet te veel kaarten wilt spelen specifiek voor zulke problemen. Een Nevinyrral's Disk en/of All is Dust in het deck stoppen zou zeker een optie zijn en natuurlijk het eerste waar je aan denkt na de Stone, alleen van beide wordt ik ook niet helemaal blij. De Disk is te langzaam terwijl de All is Dust nu er zo veel artifacts uit komen ook nog wel eens wat steekjes laat vallen en het laatste wat we willen is bijna heel ons eigen board slopen terwijl er bij de tegenstanders maar een beetje stuk gaat.

Gelukkig heb je ook nog tegenstanders die een beetje kunnen helpen met vervelende permanents. Iets wat jou dwars zit zou ook wel eens vervelend voor hun kunnen zijn. Sowieso kom je er in multiplayer niet met een goed deck alleen. In plaats van proberen alle problemen op te kunnen lossen en soms wel heel onhandige kaarten spelen voor die enkele keer dat je gaat verliezen wanneer dat probleem zich voor doet en niemand anders er iets aan doet, is misschien beter om de andere potjes te proberen te winnen door kaarten te spelen die beter werken in je deck. Ik vind 1 catch-all antwoord met 2 zoekers en (hopelijk) een hoop card draw van Lyz wel genoeg.

Is dit dan de uiteindelijke versie van het deck? Nou, ja en nee. Terwijl ik dit schrijf krijg ik al weer allemaal ideeën. Eigenlijk moet ik wel ruimte maken voor Keldon Necropolis want met al die tokens die ik maak is een manier om ze damage te laten doen zonder ze aan Lyz te sacrificen niet gek. Wat nou als ik wat dingen heb die triggeren als er creatures dood gaan, bijvoorbeeld Hissing Iguanar of Massacre Wurm? Pawn of Ulamog is al een goede vertegenwoordiger, maar misschien kan ik er wel meer gebruiken..

Een deck is voor mij nooit af en deze dus ook niet. Een mogelijke volgende ontwikkeling van het deck zou waarschijnlijk zijn om weg te gaan bij Zombie tribal, eigenlijk alleen de Gravespawn Sovereign vereist heel veel Zombies namelijk. Ik zou dan het aantal token makers kunnen maximaliseren zodat kaarten als Gravedigger dienst kunnen doen als ‘extra’ kopietjes daar van.

Misschien wat extra tutors en de Cabal Coffers/Urborg, Tomb of Urami combinatie spelen omdat de mana nu soms wat krap lijkt wanneer ik mijn test handjes uitspeel, met de City of Shadows en Deserted Temple die al in het deck zitten moet ik dan toch wel ver kunnen komen. Ook moet ik dan eens een blik werpen op manieren om creatures gratis te spelen, zoals Aether Vial, Cryptic Gateway als we bij Zombies blijven, of Deathrender. Zeker de Deathrender zou lekker moeten zijn met alle creatures die we toch al aan het sacrificen zijn.

Is dit dan wel de uiteindelijke versie voor dit artikel? Jup, dat is het. Ik moet vooral gaan testen hoe het deck speelt zodat ik de kaarten in leer te schatten. Wat nu nog goed lijkt kan in de praktijk wel slecht blijken en theorieën die ik nu verzin gaan misschien wel helemaal niet op. Zoals je net al las heb ik in ieder geval wel al allemaal ideeën die ik nog in het deck zou kunnen verwerken, dus dit is vast niet het laatste wat je van Lyz hoort!

Mazzel

pi

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 2

Geplaatst: wo mei 18, 2011 2:56 pm
door Dragonheart
Dit lijkt me een erg interessant deck om te spelen. Mocht er iemand geinteresseerd zijn om op MWS een keer te spelen, laat het maar weten! Wie weet kan ik dan weer wat schrijven over de speelervaring ;)

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 2

Geplaatst: wo mei 18, 2011 4:04 pm
door pi
Dat ben ik sowieso zelf ook van plan hoor, maar post je ervaringen natuurlijk gerust hier. Ik moet zelf eerst even de kaarten bij elkaar sparen. Gaat een beetje lastig zo vanuit Duitsland, dus dat zal even duren. Het deck is overigens op multiplayer gericht, dus op MWS komt het misschien niet helemaal tot zijn recht.

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 2

Geplaatst: wo mei 18, 2011 4:06 pm
door Dragonheart
Sorry. Wilde niet je donder stelen. Ik zal mijn ervaring hier posten.

Ik denk dat het op zich niet zoveel uitmaakt dat het op multiplayer gericht is. Het deck waar ik tegen zou spelen, zal dat ook wel zijn. Het is ook niet meer dan een indruk.

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 2

Geplaatst: do mei 19, 2011 5:02 pm
door pi
Ben nieuwsgierig wat je ervaringen zijn en eigenlijk, als je er over wilt schrijven, ga je gang. Was vooral afgeschrikt door MWS omdat dat denk ik niet indicatief is voor wat ik met het deck zou doen. Ben een beetje bang dat je op MWS veel goede 1:1 EDH decks tegen komt. Maar goed, misschien kom je zo juist aan goede suggesties voor wijzigingen en dergelijke (ik zou zelf ook nog wat wijzigingen doen waarschijnlijk, dit artikel was af net voor New Phyrexia gespoiled was en ging wachten ivm Dragonheart's review artikelen).

Zijn er nog anderen die een mening hebben over het artikel of de aanpak? Ik probeer mijn denkproces aan te geven, hoe komt dat over? Hoe bruikbaar is het als voorbeeld hoe je zelf een EDH deck kunt bouwen? Ik merk zelf dat tijdens het schrijven mijn normale deckbouw proces eigenlijk wat minder soepel loopt doordat ik probeer veel op te schrijven en dat afleidend is voor het bouwen zelf. Vandaar ook een paar overduidelijke missers, zoals de Deathrender waar ik waarschijnlijk anders wel eerder aan gedacht had. Ik heb al regelmatig potjes achteraf beschreven, voornamelijk voor het Mayael deck op een ander forum, ik weet dat dat soepeler loopt en ik kijk uit naar een aantal van die verhalen in een nieuw artikel stoppen. Geen idee wanneer ik die ga schrijven overigens: dit artikel wilde ik snel af hebben, om een deck te hebben, maar voor het vervolg wil ik minder tijdsdruk hebben.

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 2

Geplaatst: do mei 19, 2011 8:33 pm
door BSRuben
Ik vind het erg leuk om te lezen hoe je het aanpakt. Het enige nadeel is dat jij al zo veel ervaring hebt met Magic dat je al erg veel uit je hoofd weet. Ik ben bijvoorbeeld bezig met mijn Balthor deck waar die [c]Rings of Brighthearth[/c] wel leuk voor zouden zijn. Zelf zou ik hier alleen nooit op komen.

Ook heb je een aardige collectie kaarten, waaronder de dure maar erg goede kaarten tot je beschikking. Dit kan voor een beginnende speler ook lastig zijn.

Ik probeer je artikelen te volgen en het door te trekken op mijn eigen deck :)
In ieder geval erg bedankt voor de inzet en moeite!

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 2

Geplaatst: vr mei 20, 2011 9:20 am
door Dragonheart
Het lastige bij artikelen als dit is, denk ik, dat je niet bij iedere kaart die je goed vindt heel uitgebreid stil kunt blijven staan. Ik ken de meeste kaarten toevallig ook wel, maar ik gok dat dat niet voor iedereen geldt. Daarom kan ik me voorstellen dat sommige mensen een uitleg waarom een kaart precies zo goed is wel zouden waarderen. Nadeel is natuurlijk dat het dan voor jou erg veel werk is om te schrijven en dat het artikel dan misschien te lang wordt om lekker te lezen.

Ik had eigenlijk gehoopt met iemand van hier een keer een potje met jouw deck te kunnen spelen op MWS.

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 2

Geplaatst: vr mei 20, 2011 12:32 pm
door Donnie Darko
Ik vind dat je het heel duidelijk en uitgebreid omschreven hebt, zeker de moeite waard om te lezen.
Persoonlijk begrijp ik nu beter je gedachtengang bij het maken van een EDH deck of wanneer je ons tips geeft.

Wat helaas niet helpt is wat Ruben en Dragonheart al zeggen: Je hebt meer kennis in huis en soms zie ik niet direct in waarom jij een kaart zo geweldig vind.
Oftewel: hoewel ik heb geleerd van je aanpak bij het maken van een EDH deck is niet alles direct bruikbaar voor eigen gebruik bij het maken van een EDH deck.

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 2

Geplaatst: za mei 21, 2011 1:50 am
door pi
Op een gegeven moment krijg ik het gevoel dat ik nogal in herhaling val als ik weer een berg kaarten ga analyseren. Maar, stel gerust vragen. Ik geef graag toelichting waarom ik een bepaalde kaart zou spelen. In ieder geval bedankt voor de feedback!

De ultieme versie van een Lyz deck zou waarschijnlijk imperial recruiter, imperial seal, grim tutor en xiahou dun, the one-eyed spelen. Ik probeer nog wel een beetje een budget in de gaten te houden. (Zelf heb ik deze kaarten allemaal). Een badlands is misschien te, maar voor vrij veel mensen geldt wel dat ze bereid zijn voor 1 dure kaart te zoeken en deze kaart is een goede investering, zul je altijd kunnen blijven gebruiken en kun je altijd makkelijk kwijt voor wat anders. De meeste andere duurdere kaarten vallen in de 10-15 range of daar onder. Ga niet beweren dat het goedkoop is, maar je kunt altijd aan proberen te passen aan je eigen budget.

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 2

Geplaatst: di mei 24, 2011 2:01 pm
door pi
Klein updateje op de versie van het deck die ik nu bij elkaar aan het verzamelen ben. Tainted peak had ik over het hoofd gezien, met 5 swamps in het hele deck zijn er betere kaarten mogelijk. Ik heb hem vervangen door jund panorama en eventueel kan ik een ander landje zoeken die beide kleuren levert als die niet voldoet.

Over welke kaarten zijn er vragen? Ben erg nieuwsgierig daar naar en geef graag toelichting!

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 2

Geplaatst: di mei 31, 2011 1:44 pm
door pi
Ik heb de eerste 2 potjes met het deck gespeeld. Het resultaat was niet erg goed. In beide gevallen was er een tegenstander die een kaart speelde waar het deck eigenlijk bijna niks tegen kan.

In het eerste geval was het probleem een bloodchief ascension, enchantments zijn sowieso lastig en toen bleek ook nog dat met een wit en een groen/wit deck aan de tafel ik de enige was met mass removal die daar uberhaupt nog iets aan kon gaan doen. Kom op mensen, als je de juiste kleuren speelt, zorg dan tenminste dat je iets kunt! Uiteindelijk is het wel gelukt die speler dood te krijgen, maar tegen die tijd zat ik al te laag. Het was zo'n beetje het potje lang afwachten en proberen een beetje leven te behouden, niet echt geweldig leuk, of interessant om over te praten.

Tweede potje koos een speler child of alara als zijn generaal. Eigenlijk alles wat ik kon casten kon daardoor opgeblazen worden en hij had heel veel recursie. Wat ik hierbij merkte was dat ik vrij veel kaarten heb die een ronde nodig hebben voor ze actief worden. Hetgeen vrij duidelijk niet ging lukken als ik ze ging spelen. Achteraf had ik misschien wat meer dingen gewoon neer moeten gooien in de hoop dat er wat bleef liggen. Duidelijk probleem was hier dat ik verschillende kaarten nodig heb voor het deck echt een beetje goed op gang komt. Dat ik behoorlijk moe was hielp niet, ik was waarschijnlijk te terughoudend. Misschien had ik vampiric tutor voor exsanguinate wel moeten doen. Dat zou me duidelijk target maken, maar kon de child speler er mee dood maken en zou dan een aardige buffer hebben (50 levens extra) met grave pact in hand om het de tegenstanders moeilijk te maken. Uiteindelijk kwam er een wheel of fortune en verdween de optie vanzelf.

Ik vind het nog te vroeg voor wijzigingen, maar, ik concludeer in ieder geval dat het niet onwaarschijnlijk is dat mijn tegenstanders te weinig removal spelen. Ik kan dus mogelijk minder op hun kaarten vertrouwen om problemen op te lossen dan verwacht. Dit terwijl aan de andere kant vooral enchantments voor grote problemen kunnen zorgen. Om het child probleem aan de andere kant maak ik me iets minder druk. Deze speler was tijdelijk in Nederland terug en mogelijk had ik ook al een stuk meer kunnen bereiken door mijn strategie een beetje aan te passen.

Re: Lyzolda EDH DB² - deel 2

Geplaatst: do jun 09, 2011 9:04 pm
door pi
Zondag 2 potjes gespeeld en gisteren 1.

Het eerste potje zondag was met zijn 3-en tegen 2 decks die heel snel waren. Dat ik een beetje een mana screw had hielp niet. Ik was lang een breed dood voor ik veel kon doen, alleen een tijdige damnation zou me geholpen hebben.

Het tweede potje was met 4 mensen. Dit ging een stuk beter. Uiteindelijk won ik met name door lifeline die me mogg war marshal liet loopen voor snel damage en grave titan die voor meer tokens zorgde en flink tegenstanders van me af hield.

Dit waren helaas beide niet heel bijzondere potjes, dus niet zo heel veel detail.

Het derde potje liep nogal vreemd. Ik was rustig mijn ding aan het doen, had een gemorphde skinthinner voor mijn neus terwijl ik met de lord of the undead en twisted abomination mijn manabase aan het uitbreiden was. Bij de rest waren 2 mono groene decks heel hard aan het rampen, waren er 2 3-kleuren draken druk bezig random dingen aan het doen en zat in het hoekje een Karn, Silver Golem speler. Natuurlijk had Karn een duidelijke hint moeten zijn, zeker met alle foils en een goed volle trade binder. Maar ik hou er niet van om gelijk iemand er van te beschuldigen een lelijke combo speler te zijn, dus ik gaf hem de voorkeur van de twijfel.

Een van de groene spelers werd er redelijk plotseling uitgemikt. Ok, hij had een sundering titan getoond met oracle of mul daya en veel land, dus hij was geen heel gek doelwit, maar het was zo heel vroeg in het spel. Helemaal niet cool voor de speler en hij leek niet eens een grote dreiging te zijn voor degene die hem dood maakte. Het kwam ook echt heel erg over als iemand dood maken omdat het kan. Dit was het beginnen van meer van zulk soort acties.

Een tijdje later, toen ik genoeg mana bij elkaar had, speelde ik insurrection. Ik moedig de Karn speler aan om wat artifacts te animeren voordat ik aanval in ruil voor hem niet lastig vallen. Die had daar wel oren naar. Daarna begin ik de attacks te declaren en besluit er midden daarin iemand met een mirrorweave te gaan prutsen. Natuurlijk slechte timing, ze had namelijk in ieder geval geen priority, maar ook een heel slechte play. Ze had die actie zo kunnen gebruiken om me aan te moedigen om naar de overige 2 spelers te gaan (ik had Karn belooft hem niet aan te vallen) en dan was het gelijk een stuk kleiner potje en was ze er heel redelijk uit gekomen (alle creatures hadden terastodon's kunnen zijn). In plaats daar van maakt ze alle creatures 1/1 goblins. Ik besluit me maar te houden aan de attacks die ik al gedeclared had en mik de rest als dank haar kant op. Nog steeds flink wat damage, maar toch wel een stuk saaier zo.

Nu besluit als dank de enige speler die totaal niks met deze attack te maken had me flink aan te gaan vallen :s. Ik krijg nog wat meer aanval te voorduren en mijn levens gaan hard omlaag. Gelukkig weet ik nog ene landje te vinden en speel dross harvester, val aan en speel oblivion stone. Diezelfde speler die me eerder aanviel besluit de stone te counteren. Hij met 3 creatures, waarvan maar 1 indrukwekkend terwijl ieder ander veel meer op tafel heeft. Met de 5 mana die ik over heb gain ik dan toch maar wat leven door fleshbag marauder te casten en weet ik het toch nog wel een beetje vol te houden.

Even later gaat Karn af (darksteel forge + nevinyrral's disk).

Nou speelde ik voor het eerst met de meeste van deze mensen en voor het eerst tegen alle decks, maar ze waren in mijn ogen echt heel vreemde beslissingen aan het nemen. Niet relevante permanents slopen met terastodon, niets doen tegen het combo deck (ik hoorde tenminste 1 speler opmerken dat hij dat deck eerder had gezien) en dus lopen te prutsen met leuke dingen die een ander doet, zelfs als ze niet gevaarlijk voor hun waren of zelfs in hun voordeel. Ik vond het leuk dat de harvester goed zijn best deed. Die kaart heeft dit potje zeker laten zien dat hij een plek waard is, maar het potje zelf was niet zo geweldig. Skinthinner aan de andere kant vond ik niet echt de moeite om mijn mana voor open te houden en met zoveel creatures in het spel had hij ook behoorlijk weinig gedaan.

Ik heb flink wat ideeen voor wijzigingen op het deck en denk dat het waarschijnlijk is dat ik hem binnenkort ga veranderen omdat ik niet echt tevreden ben over het resultaat tot nu toe. Waarschijnlijk wacht ik tot de commander decks en volgt dan de aanpassing.