Pagina 1 van 1

EDH – Commander: Deckbuilding in chaos-mode

Geplaatst: vr sep 16, 2011 11:09 pm
door The Quizmaster
Commander, zoals EDH tegenwoordig heet, is en blijft een erg popular casual-format. Ondanks dat ik in elk formaat wel een deck heb, blijft mijn voorkeur uitgaan naar Commander.
Na het Lyzolda-deckbuilding-artikel van pi, is het misschien wel leuk om ook een andere kijk (of juist niet) te geven op het maken van een Commander-deck. Dit artikel gaat dan ook over de totstandkoming van de jongste telg in mijn Commander-verzameling. Voor ik over ga naar het deck zelf, eerst een kort stukje over mijn speelstijl en hoe mijn deckbuilding daaraan gerelateerd is. Omdat het mijn eerste artikel is en ik niet echt veel tijd over heb, zal het niet al te lang worden.. Kort en zakelijk dus :p

Keep your wits together
Ondanks dat ik met elk 'type' deck speel (aggro, combo, control, …) hebben al mijn decks één ding in gemeen: Ik hou ervan om andere spelers te irriteren en mijn decks faciliteren die onbedwingbare behoefte. Zelfs als ik een 'toernooiwaardig' Standard deck bouw, op basis van de vele lijsten die op internet te vinden zijn, maak ik altijd een paar kleine aanpassingen gewoon omdat ik weet dat ik mijn tegenstander daarmee kan zieken.
Als ik een Commander-deck bouw, gaat het mij om de Big Picture. Ik vind het bij een EDH-deck veel belangrijker dat alle componenten mooi samenwerken, dan dat ik een deck heb dat competatief goed werkt. Gelukkig is het tot nu toe altijd gebleken, dat een “fully flavored deck” vaak ook competitief kan zijn, juist omdat alles zo goed samenwerkt. Volgens Wizards valt dat prima binnen de Melvin-psychografie ( Lees dit artikel als je niet weet waar het over gaat). (Lees deze dan ook gelijk, gaat over Timmy, Johnny en Spike). Ik vind het zeker bij Commander leuk, dat alle kaarten uit mijn deck 'bij elkaar passen' in een thema. Of dit thema nu door de General bepaald wordt, of het gewoon een globaal thema is (waar de General aan meehelpt), maakt dan niet uit. Dit kan dan ook heel breed zijn, wat mijn andere Commander-decks alleen maar bevestigen.

History 101
Mijn eerste Commander-deck is een toolbox-deck, dat volledig draait rond de General: Momir Vig, Simic Visionary. Met behulp van Vig en de juiste beesten, kan ik voor iedere spelsituatie de juiste kaarten uit mijn deck zoeken, om er op een goede manier op te kunnen reageren. Het leukste van dit deck vind ik zelf, dat alle kaarten die er in zitten, op het eerste gezicht totaal random lijken. Het is dan ook een deck waar je mee moet leren spelen. Klein nadeel van het deck: het werkt eigenlijk alleen goed in 1-op-1 en minder goed in multiplayer.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn tweede Commander-deck heeft een algemeen thema, namelijk witte vliegers, waar vervolgens de General bij is gezocht: Akroma, Angel of Wrath. Dit deck is het omgekeerde van het Vig-deck: Vliegende beesten uitpoepen, aanvallen en zodra de grond te heet wordt onder je voeten swipe je het board.
Nummer 3 is eigenlijk totaal niet relevant, omdat het nog lang niet af is. Het deck draait volledig rond 'enter the battlefield' en 'leaves play' effecten, met een sterk graveyard-recursion theme, waardoor hetzelfde beest vaak tot in het oneindige dood gaat en weer terug het spel in komt. General: Adun Oakenshield

Afbeelding

(Plaatje van de Italiaanse versie, aangezien ik hem ook in het Italiaans heb...)
Het grappige is eigenlijk, dat al deze decks een volledig eigen ontstaansgeschiedenis hebben. Mijn Vig-deck heb ik voornamelijk bij elkaar geGoogled. Ik wilde een sterk Commander-deck, dat bij mijn speelstijl past (control + irriteren is mijn favoriet) en dit deck kwam als leukste uit de bus. Er zit ook niet heel veel 'ik' in het deck, dat ik er zelf in heb gedaan. Het deck past toevallig bij mijn manier van Magic spelen.
Het Akroma-deck is ontstaan vanuit mijn voorliefde voor witte vliegers. En dat is ook alles wat er eigenlijk over te vertellen valt. Gewoon zoveel mogelijk vliegers bij elkaar geraapt en wat mass-destruction erbij en klaar.
Adun is een beetje het ondergeschoven kindje van de klas. Ik wou een Commander-deck in de kleuren die ik amper speelde (groen, rood, zwart). Pas toen dit deck bijna volledig in elkaar zat en al volledig speelbaar was, ben ik naar de General op zoek gegaan, waarbij ik bij Adun ben beland. De enige reden waarom deze er dus in zit, is omdat er geen betere was die bij het thema paste.
Mij vierde Commander-deck, is wel weer ontstaan vanuit de General. Ik heb een lijstje met kaarten, die ik gewoon ontzettend cool vind. Leuk detail: op een enkele witte kaart na, zijn ze allemaal blauw. 1 voorbeeld hiervan in Standstill, die al sinds deze kaart uitkwam in Oddysey, altijd in 'een' blauw deck van mij heeft gezeten. Een andere kaart, die iets later uit kwam, is heel toevallig een legendary beest.. Dus dé perfecte kaart om een EDH-deck omheen te bouwen.
Met andere woorden: Kira, Great Glass-Spinner



Afbeelding



Ménage à trois
Met dit deck ben ik wat van mijn standaard deckbuilding-manier afgeweken, omdat ik dit keer begonnen ben met een General en pas later ben gaan kijken wat ik zou gaan spelen. Kira is een ontzettend coole kaart, maar doet niet genoeg om er een volledig thema omheen te bouwen. Het is hartstikke leuk dat al je beesten 2x geraakt moeten worden door een spell of ability voor het effect heeft, maar onder normale omstandigheden boeit dat niet zo hard. De directe manier van ontwerpen was in dit geval duidelijk niet de beste.
De grote vraag was dus, op wat voor manier de ability van Kira misbruikt kon worden in de rest van het deck. De oplossing op deze vraag was eigenlijk best makkelijk. Ik heb gekeken naar waar blauw als kleur goed in is én waarmee ik tegenstanders goed kan irriteren. De volgende resultaten kwamen daar uit: beesten kopiëren, beesten jatten of beesten bouncen. Counteren is natuurlijk een typisch blauw trekje, maar in multiplayer kan je daar niet op vertrouwen, dus dat viel al snel af. De overige drie blijven daardoor over.

Dan komt het moment, waarop je echt keuzes moet gaan maken. Ik hou van sterke thema's in mijn decks, maar ook van diversiteit. De grootste uitdaging was dus, om een strategie te bedenken, die zowel vol zit met flavour, maar ook 'random' genoeg is om niet elk spelletje hetzelfde te laten zijn. Dit was eigenlijk de eerste keer dat mijn zoektocht richting Gatherer leidde en ik ging zoeken naar kaarten in blauw die konden kopiëren, jatten of bouncen.
Wat bleek, er waren relatief veel kaarten waarmee je vanalles kan kopieren. Ik ben even vergeten hoeveel, maar volgens mij waren het er 17 die ik gevonden heb. Als je uitgaat van rond de 38 land en dus 62 spells in een EDH-deck, dan betekent dit dat al ruim een kwart gevuld is. Beesten stelen was een goede tweede qua aantal en bouncen heb ik niet teveel naar gekeken. De voornaamste reden hiervoor is, dat mijn Momir Vig-deck een sterk bounce-thema heeft.

Een tweede vereiste die ik altijd heb voor een nieuw (Commander-)deck dat ik bouw, is dat ik deze maak met de kaarten die ik heb liggen. Pas na het playtesten kijk ik wat eraan veranderd moet worden en of ik hiervoor kaarten moet bijruilen en/of kopen. Zo ook dus bij het Kira-deck. Nadat ik dus vast had gesteld wat mijn thema's zouden worden, ben ik door mijn bakken en mappen gaan zoeken om te kijken wat ik allemaal had. Wat bleek, met alle kopieer- steel- en bounceeffecten bij elkaar geraapt, had ik nog niet genoeg om mijn decklijst volledig te vullen..

Deze is aangevult met wat carddraw, Commander-staples en wat nasty stuff.. Uiteindelijk kwam de volgende decklist daar uit:
Ik zal per kopje een kort stukje uitleg geven.
38 land is in principe ruim genoeg voor mono-color. Omdat het nog een playtest-versie is van het deck, is de manabase nog lang niet op orde. Het meest komt dit omdat ik nog geen zin heb gehad om naar leuke landen te zoeken, zoals het blauwe cycle-land en dergelijke. Voor nu is het prima.
Onmisbaar in het deck!
Alleen Sakashima, the Imposter en Vesuvan Doppelganger kon ik zo snel nog uit Gatherer halen als kopieereffect, voor de rest zitten ze er allemaal in denk ik. Omdat dit het hoofdthema is van het deck, is dit ook de grootste groep kaarten erin. Doordat het er zoveel zijn, hoef je ook weer niet zuinig te zijn met het spelen van deze kaarten. Je hoeft niet specifiek te wachten op een superbeest om te kopiëren, want je hebt toch mogelijkheden zat, mocht die superkaart er komen.

Onder het mom "One way or another, what's yours will be mine", zorgt de tweede groep kaarten ervoor dat beesten die niet gekopieerd kunnen worden, dan maar gestolen worden. Dit werkt vooral goed op Legends, omdat die anders gelijk zouden verdwijnen als je ze kopieert.
Govern the Guildless zal er waarschijnlijk op termijn uit gaan, omdat die toch aardig duur is en vrij beperkt in wat die kan stelen. Aan de andere kant, zorgt deze er wel voor dat het stelen permanent is. Master Thief heeft hier het minst directe nut, maar is altijd handig om lastige artifacts uit de weg te ruimen. Memnarch kan in zijn eentje het spel domineren ben ik al achter gekomen... En Gilded Drake wordt pas echt goed met de laatste themaset kaarten: bounce effecten.
In elk potje Magic is card advantage erg belangrijk. Het is dan ook niet meer dan logisch, dat ook dit deck zijn deel daarin krijgt. Gelukkig heeft blauw het nooit al te moeilijk met carddrawers.
Ik heb hier vooral gekozen voor de langetermijn-oplossingen, dus kaarten die meerdere beurten kaartvoordeel kunnen geven, zoals Archivist, Arcanis, Divining Top of de Honden. Deze laatste staat overigens wel op de nominatie om geschrapt te worden,omdat hij toch aardig duur is voor wat het oplevert. De Sphinx is in multiplayer bijna ziek te noemen, als deze overleeft. Rhystic Study heeft nog een extra doel naast het eventueel opleveren van kaarten, namelijk ervoor zorgen dat alle tegenstanders extra goed op hun plays moeten letten. Mystical Tutor gaat er waarschijnlijk uit, als er geen goede instants/sorceries bijkomen in het deck.

Zoals al eerder aangehaald, is het bounce-thema in dit deck bewust laag gehouden, omdat ik al een ander deck heb dat er bijna volledig om draait. Een in mijn ogen vaak onderschatte, of gewoon genegeerde, kaart is de Mastermind. Al sinds Fifth Dawn staat deze kaart op het lijstje met mijn persoonlijke favorieten, omdat deze zoveel interactie heeft met alles wat je verder zelf op het veld hebt liggen. Hij kan je permanents redden als ze in gevaar zijn, of hij kan ervoor zorgen dat je bepaalde enter-the-battlefield-effecten herhaaldelijk kan spelen.. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Op de Shuko na, zijn dit kaarten die je vrij vaak in EDH - Commander terug zult vinden. Wat nog ontbreekt is de Sol Ring, daar moet ik er nog eentje extra van regelen.
Heel kort:
De Crypt en Relic om mensen die met reanimate-effecten spelen te naggen,
Boots en Greaves om je eigen beesten te beschermen
Guantlet is in mono-color gewoon de perfecte acceleratie
en de Orrery is in een control-achtig deck gewoon supergoed, omdat je alles last-minute kan spelen.
Shuko zit er in om voor mijzelf Kira's ability te counteren.
De afdeling Nasty Stuff bestaat uit een set semi-random kaarten, die niet in een van bovenstaande categorieën vielen, maar zeker een meerwaarde bieden in het deck.
Guile zorgt er in combinatie met Kira voor, dat spelers wel twee keer zullen denken voor ze jouw beesten gaan targeten
Ertai is een recurring counter, altijd handig...
Teferi doet bijna hetzelfde als de Orrery, maar dan meer. Hij limiteert ook het spel van de tegenstanders.
Time Warp. Geining, maar nutteloos
Lighthouse Chronologist: Hoe meer spelers er mee doen, hoe leuker dit ding wordt.. Jij een beurt, ik een beurt.. Jij een beurt, ik een beurt.. etc.
Clique: Handig, misbaar maar goed.
Pongify: Blauwe destruction, geinig.. weet nog niet echt wat ik er mee aan moet. Goede playtest-kaart
Revoker: Voor als iemand iets speelt waar ik niet blij mee ben.. Mimic Vats van de tegenstander uitschakelen bvb..
Dynamo: mana-acceleratie
Darksteel Ingot: Mana, dat niet kapot kan.. Op zich vervangbaar.
Ik had nog 1 slot over, dus maar een leuk beest er in gedaan. Zodat ik hier een vervanger voor heb, gaat deze er uit.

Natuurlijk zijn er nog een aantal specifieke kaarten die missen, of bepaalde typen kaarten.
Zo is het voor de mana wel handig als er een Sol Ring en een Mana Crypt in komen.
Daarnaast ben ik nog op zoek naar de laatste twee kopiëerders, die ik eerder al aangehaald had. En tenslotte moet er nog een hoop countermagic in. In principe probeer ik dit zoveel mogelijk te vermijden, omdat counters eigenlijk vrij underimpressive zijn in multiplayer. Maar, omdat dit deck zwaar op beesten leunt, zijn mass-destruction kaarten echt funest voor dit deck. Hiervoor is countermagic simpelweg onmisbaar om als repliek te dienen.
Op de nominatie staan:
Mana Drain
Force of Will
Hinder
Counterspell

Tot slot
Bij deze een klein kijkje in de keuken van mijn deckbuilding-methode. Kort samengevat, komt het er op neer dat ik een thema kies en dan gewoon ga kijken wat ik allemaal aan kaarten heb om een deck te maken dat binnen dat thema kan werken. Pas op het moment dat het werkt, ga ik het deck verder uitwerken en finetunen.

In vergelijking met het Lyzolda-artikel, denk ik dat ik iets losser ben in het kiezen van mijn kaarten. Ik vertrek vanuit flavor, en het deck moet dat ook uitstralen. Individuele kaarten komen vanzelf wel, vind ik. Het gaat in eerste instantie om de big picture, en voornamelijk om een werkend deck bij elkaar te krijgen zodat ik er zo snel mogelijk mee kan spelen.

Dat deze lijst verre van perfect is, weet ik maar al te goed. Maar juist het proces van een deck uitbouwen, finetunen en nóg dodelijker maken, is juist wat dit spel zo leuk maakt.

Commentaar, reacties, suggesties e.d. op dit artikel zijn natuurlijk van harte welkom ;)

Re: EDH – Commander: Deckbuilding in chaos-mode

Geplaatst: do sep 29, 2011 3:15 pm
door pi
Leuk om het deck bouwen ook eens van een andere kant te zien. Inderdaad ben je losser in het kiezen van je kaarten, maar, mijn aanpak voor Lyzolda was ook strakker dan ik het normaal doe hoor.

Ik had nog wat suggesties voor je deck:

@land
Soldevi Excavations - Filteren is lekker.
Academy Ruins - Al vanaf een paar artifacts is hij goed.
Winding Canyons - Natuurlijk wil je graag creatures op instant speed spelen, daarom heb je Teferi en de Orrery ook al. Dit is ene van de weinige EDH staples zoals ik het zie.
Mishra's Factory - Veel te veel vergeten hem, zie ook andere man-lands.
Thawing Glaciers - Met zoveel basics is een beetje zoeken niet erg.
Mystifying Maze - Bescherming die je geen cardslot kost. Altijd goed.

@steeleffecten
Callous Oppressor - Een van de beste stelers.
Thada Adel, Acquisitor - Er is altijd wel iemand met islands. Eerst jat je wat van zijn acceleratie, daarna zijn bommen.
Dominating Licid - In reactie maak ik het een enchantment, in reactie maak ik het weer een creature. Als summoning sickness eenmaal weg is een heel lastige kaart om vanaf te komen.
Empress Galina - Legends zijn er natuurlijk genoeg in EDH, maar vergeet ook de vele Legendary lands niet.

@draw
Sphinx of Magosi - 6 mana 6/6 vlieger, 3 mana om kaarten te pakken. Erg stevig.

Zelf lijkt Force of Will me te veel nadeel hebben. Je hebt al meer tegenstanders om bij te houden en dan geef je jezelf ook nog card disavantage. Niet iets wat ik zou adviseren. Misschien heb je met je bounce en kopieren wat aan een Draining Whelk?