Card Grading

In dit forum vind je artikelen die geschreven zijn door onze leden.

Moderators: Dragonheart, Admins & Moderators

skystormer
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: do jul 12, 2007 2:08 pm
Locatie: Someren-Heide

Re: Card Grading

Bericht door skystormer »

Ik zal niet bij iemand in de strijd gaan of dat deze poor of good is of in zijn ogen nog beter. Bij de eindstreep staat dat ik deze dan toch niet wil. Enige uitzondering die ik eventueel wil doen is dat het voor mij een interessante kaart is, welke er zogezegd bij wordt gedaan.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Card Grading

Bericht door pi »

Maar hoe zou je FN, GD en PR nou defineren?

Het is nu een beetje: "Ik ben het niet met je eens, maar heb geen zin uit te leggen waarom"
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
skystormer
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: do jul 12, 2007 2:08 pm
Locatie: Someren-Heide

Re: Card Grading

Bericht door skystormer »

NM: met het blote oog niets te vinden
EX: lichte beschadigingen door bijvoorbeeld fout in een insteekhoes doen. (witte randjes daardoor)
GD: De witte randen zijn iets meer aanwezig vaak in de hoeken.
FN: Hoekvouwtjes zichtbaar, een streep vanwege bijvoorbeeld het als onderzetter/legger gebruikt te hebben bij het schrijven van iets (of daar lijkt het op, want ik heb het zo al eens ooit uit een geseald winkelproduct gehaald)
, doffe kleuren (vaak goed te zien bij whitebordered kaarten) . PR: Kaart een keer doormidden gebogen, het was effect, er is op geschreven (vanwege bijvoorbeeld een proxy), meerdere strepen zichtbaar vanwege het gebruik alszijnde onderlegger, drank op terecht gekomen. Poor is over het algemeen bij mij afval en verdwijnt zo ook in de prullenbak vaak.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Card Grading

Bericht door pi »

Ok, interpretatie: jouw NM is mijn NM+ (even aangenomen dat ons blote oog hetzelfde ziet), jouw EX is mijn NM-/EX+, FN en GD heb je verwisseld ten opzichte van de gangbare gradings volgorde(?), maar je GD is ongeveer mijn EX/EX- en je FN is ongeveer mijn GD? PR is hetzelfde in mijn ogen.

Merk je dat veel mensen jouw interpretatie delen? 95% of zo vind mij al te kritisch namelijk. Ik kom vaak mensen tegen die jouw GD zouden zien als NM. Ik krijg het gevoel dat er tussen jouw definities van GD en FN een heel groot grijs gebied zit, een deel daarvan pak ik mee in de meer uitgesplitste EX+ tot EX- range en met mijn FN. Zodra er hoekvouwtjes zichtbaar zijn gaat hij bij mij eigenlijk meteen in GD omdat ik dit als bijzondere beschadiging zou zien.

Ik denk niet dat de ene interpretatie beter is dan de andere. Zelf heb ik natuurlijk een voorkeur voor de mijne, met name omdat een deel van het grijze gebied tussen jouw GD en FN voor mij wel acceptabel zou zijn in sommige deals en dat anders niet goed te beschrijven zou zijn hoe die kaarten er uit zien. Ik denk dat we het eens kunnen zijn dat mijn voorbeelden lijken te matchen met mijn beschrijvingen er bij? Mogelijk kun je het ook eens zijn met dat mijn definities misschien dichter zitten bij hoe de gemiddelde trader grade? (Aangenomen dat omdat jij kritischer lijkt te graden dan ik je nog vaker mensen tegen komt die niet jouw interpretatie delen).
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
skystormer
Adept
Berichten: 215
Lid geworden op: do jul 12, 2007 2:08 pm
Locatie: Someren-Heide

Re: Card Grading

Bericht door skystormer »

Ik trade voornamelijk NM kaarten, maar meestal zijn mijn trades op plekken waar ik veel kom. Werk ik ook vaak op de manier van we halen de value nu niet, maar dat komt wel weer een andere keer goed.

Ruilen doe ik ook nooit via de post maar via bij elkaar komen.
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Card Grading

Bericht door ixo »

is dat niet tricky? bedoel met een select groepje mensen doe ik het ook, maar die vertrouw ik :P
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Card Grading

Bericht door pi »

Ik doe dat ook regelmatig met bekenden. Geen probleem en meestal wel interessant, zeker als je nu een kaart kwijt kan waarvan je verwacht dat hij later minder waard zal zijn. Het wordt zelfs nog wel eens geadviseerd door fanatieke traders, als onderdeel van 'klanten binding'.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Card Grading

Bericht door ixo »

zo ruil ik dan weer niet... als ik met de mensen ruil die ik vertrouw ruilen om kaart om kaart of bepalen een vaste waarde. of zoals het vaak genoeg komt "we zien later wel wat ik er voor wil"
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Card Grading

Bericht door pi »

Ik ruil te veel met sommigen om dat te doen en te weinig met anderen. Dus we stellen meteen de prijzen vast en verekenen het dan met latere deals (getalletje in mijn telefoon bewaren is makkelijk) of bij degene waar ik te weinig mee ruil zorg ik dat ik hun wat schuldig ben en dan is het of hun probleem, of waarschijnlijker: ik doneer een keer wat kaarten die goed zouden zijn voor hun deck(s) en zie het dan als weer gelijk zitten. In de praktijk is het niet vaak nodig hoor, ik heb zoveel ruilmateriaal dat we er in 99% van de gevallen wel uit komen, alleen wanneer we dan niet direct kunnen ruilen gebeurt het wel eens en dan is de waarde bepalen en onthouden meer een soort uitgestelde ruil.

Maar laten we terug gaan op de gradaties.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie