Pauper

De plaats voor onderwerpen binnen Magic: the Gathering die je niet in andere fora kwijt kunt.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Master of Chaos
Master
Berichten: 160
Lid geworden op: zo jun 13, 2010 3:53 pm
Locatie: Hengelo(ov)

Pauper

Bericht door Master of Chaos »

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van het format Pauper, waarin je alleen commons mag gebruiken.
Zelf lijkt het me wel een leuk alternatief, omdat het een stuk goedkoper is om te spelen. Hierdoor kan iedereen een goed deck maken en kan je jouw creativiteit er op los laten, denk ik :D
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?t=2011
http://www.magicforums.nl/viewtopic.php?t=2896 2e deck.

Ik heb wel wat met all common. Het tweede deck is echt behoorlijk sterk en ook de eerste is behoorlijk goed binnen het formaat (al kan ie wel beter worden met wat nieuwere kaarten). Met de eerste heb ik een all common tournootje gewonnen tussen een paar vrienden en met de tweede ben ik 2e geworden op een all common tournooitje mt een mannetje of 20-25.

Enige probleem met pauper / all common is dat niet meteen duidelijk is wat een common is. Tel je de laagste of de hoogste rarity van een kaart, of anders de eerste of de laatste? Wat als een kaart met meerdere rarities gedrukt is binnen dezelfde set? (Ja, dit is mogelijk binnen antiquities). Ik hou zelf altijd aan, als het ooit een common was mag het.

Overigens, sinkholes zijn niet zo heel erg goedkoop.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Bericht door ixo »

Tis en blijft een common ?
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Wat bedoel je?
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Fewtger
Adept
Berichten: 427
Lid geworden op: za okt 24, 2009 8:23 pm
Locatie: Gent

Bericht door Fewtger »

Wij houden juist de regel aan "als het was anders was, is het geen common"
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

kan, er is geen beter of slechter hierin. Wel is dan de vraag, is dat jullie enige eis? (Zou dan best een manier zien om dat te mis/gebruiken).

Voor sommige kaarten is het trouwens wel een beetje onzin. Goblin hero is geen common onder jullie regels... (Er is namelijk een starter precon waarin hij per ongeluk de rare rarity heeft gekregen). Een kaart als nantuko husk is ook discutabel, phyrexian ghoul is wel common en bloodthrone vampire laat in weze zien dat het nog steeds zonder problemen kan. Aan de andere kant zijn strip mine, mishra's factory en maze of ith eigenlijk wel een beetje goed. Hoe tel je overigens time shifted kaarten?

Ik hou eigenlijk vooral voor het gemak gewoon aan dat alles wat ooit common was mag, eventueel met als eis dat je dan wel met die common versie speelt (als bewijs). Heb ook alle coole kaarten die daar binnen vallen, met als enige uitzondering eventueel 2x de common mishra's factory als die laatste eis gesteld wordt.

Misschien moet ik het sacrifices deck maar eens gaan updaten of een nieuw common deckje bouwen...

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Dragonheart
Sorcerer
Berichten: 2422
Lid geworden op: wo sep 04, 2002 4:01 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Dragonheart »

Het lijkt me juist een minder fijn formaat omdat ook hier het aantal echt goede decks beperkt zal zijn. So long creativiteit...
What the hell - did I - do to deserve - all of this?
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

all common heeft een stuk meer kaarten dan zelfs extended. Ik vind het in ieder geval genoeg keus hebben.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Master of Chaos
Master
Berichten: 160
Lid geworden op: zo jun 13, 2010 3:53 pm
Locatie: Hengelo(ov)

Bericht door Master of Chaos »

Wat ik tot nu toe heb gehoord, is dat er eigenlijk drie soorten decks op dit moment meestal toernooien winnen:
- Affinity
- Red Aggro Goblin
- Black-Blue Control

Ik vind het eigenlijk te on-origineel om nu één van deze formaten te kiezen. Dus ik kies voor mono-black aggro-control. Dan denk je dus dat ik niet kan kiezen voor Aggro of Control en je hebt eigenlijk wel een beetje gelijk. Ik gebruik gewoon de kaarten die ik heb en die ik een beetje goed vind.
Voor mij is paaper sowieso 100% casual :D
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door pi »

Oy,

als dat de decks om te verslaan zijn, hoe gaat je zwarte aggro/control deck ze verslaan? Affinity en goblins zijn vermoed ik snel en creature based. Hoe ga je dus veel creatures aan de andere kant slopen? Control is minder makkelijk te defineren, dus ook moeilijker te zeggen hoe je daar van wint. Traditioneel gezien is aggro/control een goede startpositie om control te verslaan.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
Master of Chaos
Master
Berichten: 160
Lid geworden op: zo jun 13, 2010 3:53 pm
Locatie: Hengelo(ov)

Bericht door Master of Chaos »

pi schreef: als dat de decks om te verslaan zijn, hoe gaat je zwarte aggro/control deck ze verslaan?
Tja, daar stel je me een goede vraag. ik geloof ook dat mijn deck nu nog niet zo sterk is en waarschijnlijk tegen alle drie verliest.
Mede daarom ga ik nu voor Zwart-Rood. Door dat rood erbij in komt, heb ik wat meer opties om aggro te verslaan. Ik kan nu namelijk sneller zijn, met creatures als Goblin Deathraiders, die overigens ook weer kan saccen aan mijn Carrion Feeder. Verder Lightning Bolt of Terminate ik zijn beste crreatures. In turn 3 kan ik bijvoorbeeld een Blightning spelen wat missc kan helpen tegen een contol deck :D
Plaats reactie