aanrader voor magic en andere vragen

De plaats voor onderwerpen binnen Magic: the Gathering die je niet in andere fora kwijt kunt.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
tommyken
Advanced
Berichten: 10
Lid geworden op: ma mar 05, 2012 9:59 pm

aanrader voor magic en andere vragen

Bericht door tommyken »

Ik heb beetje rond gekeken, maar kon echter het antwoord niet vinden. Neem me niet kwalijk als het reeds gepost is.
Ik vroeg me af hoe en wat jullie doe voor magic kaarten. Ik bedoel dan halen jullie enkel boosterpacks en bouwen zo op ? Welke kaarten behoud je en welke doe jullie weg?
Hoe en op welke basis worden de deck opgebouwd ?

Ik zag gisteren op een FNM dat ze 3 boosters per persoon gaven, hoe verloopt dit ?
Er waren ook verschillende personen die hun punten via gsm aantoonden, waar vind je dit ?

Alvast dank,
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: aanrader voor magic en andere vragen

Bericht door pi »

Oy,

ik zekere zin denk ik dat dat voor iedereen anders is. Ik ben zelf een heel fanatieke speler. Ik heb ongeveer 60.000 kaarten en het zier niet naar uit alsof de groei snel gaat stoppen (neem morgen weer een (kleine) verzameling over). Ik probeer wekelijks te spelen en ben dagelijks met magic bezig. Als ik een nieuw deck bouw dan kijk ik naar alle magic kaarten, bouw ik het deck en kijk ik wat ik van wat ik wil spelen al heb. Meestal heb ik zo'n 80-90% al en vooral de meer waardevolle kaarten. Wat ik dan mis bestel ik online.

Verreweg de meeste spelers zijn niet zoals mij. Wat ze doen verschilt, sommigen kopen af en toe een paar pakjes en laten het daar bij. Anderen kopen nooit losse pakjes, maar doen af en toe met een draft mee en krijgen langs die weg kaarten (draft is dat 3 boosters tournooi, zo meer toelichting). De volgende koopt een keer een verzameling van een stoppende speler en houdt het daar bij. Wat ik wil zeggen is dat er niet 1 manier is om aan je kaarten te komen. Voor wat betreft het weg doen zijn er net zo veel varianten. Sommigen doen simpelweg nooit iets weg en anderen alleen als ze een heel goede deal krijgen. De volgende ruilt steeds min of meer van deck naar deck (als hij wat nieuws wil spelen mag het oude deck weg). Weer een ander is meer handelaar, die ruilt niet alleen voor decks bouwen, maar ook om winst te maken. Ik zelf bepaal als er een nieuwe set uit komt welke kaarten ik wil. Ziet het er uit dat ik veel kaarten van de set leuk vind dan bestel ik 1-2 boosterboxen en leg ik de kaarten die ik leuk vind apart. Voor de rest probeer ik te ruilen, ik bewaar echt heel veel kaarten voor als ik ze eens wil gebruiken en heb echt behoorlijk veel playsets (setjes van 4 kaarten), wel 4 dozen van 800 kaarten aan rares en mythics, plus een map met de meest dure/oude kaarten die ik bewaar en een hele hoop kaarten in decks, waarschijnlijk wel 3500 rares en mythics die ik bewaar in totaal. Dit is mijn manier, maar ook op deze manier ben ik vrij uniek. De rest van mijn rares en mythics kan geruild worden voor kaarten die ik zoek of die ik goed kan doorruilen of verkopen (ik ben namelijk wel een klein beetje 'amateur' handelaar).

Een deck bouw je aan de hand van de kaarten die je hebt of waar je aan kunt komen. In mijn geval valt daar bijna elke magic kaart onder, maar voor de meesten bij lange na niet. Wat mensen vaak als eerste bepalen is voor welk formaat ze willen bouwen, vaak omdat ze weten wat voor formaat hun vrienden spelen en ze wel binnen de groep moeten passen. Een formaat is een tournooiformaat en zegt min of meer uit welke sets je kaarten mogen komen. Er zijn een aantal formaten die alle magic kaarten bevatten en verder zijn er verschillende waarbij je alleen meer recente sets mag gebruiken. Afhankelijk van het foraat weet je dan waarmee je zou mogen spelen, maar zeker de meer casual spelers willen dit nog wel eens negeren en gewoon alles spelen. In 99% van de gavllen gaat dit ook helemaal goed, dus als je voor de lol wilt spelen zou ik je aanraden om je er vooral niet te druk om te maken en hooguit eens te kijken welke kaarten op de zogenaamde Vintage Banned en Restricted lijst staan (die je hier vindt: http://www.wizards.com/Magic/TCG/Resour ... sfrvintage), banned kaarten zijn helemaal niet toegestaan en restricted kaarten mogen 1x. Speel je een van die kaarten meer dan toegestaan dan is het een goed idee om je tegenstanders van te voren te vragen of ze dat ok vinden: voor veel kaarten op de lijst geldt dat ze alleen echt verschrikkelijk goed zijn in combinatie met veel anderen van de lijst, maar er zijn wat kaarten die je echt beter kunt vermijden.

Als je je formaat weet heb je gewoonlijk nog steeds gigantisch veel mogelijkheden. Op dit punt, of misschien zelfs als eerst (sommigen kiezen hun formaat op basis hier van), ga je bepalen wat voor deck je wilt bouwen. Er zijn gigantisch veel verschillende decks mogelijk in magic en met elke set komen er nieuwe bij. Het is onmogelijk om specifieke varianten te noemen, maar er zijn een aantal basis decksoorten, aggro (tegenstander zo snel mogelijk naar 0 leven met creatures of burn), control (al het vervelende dat de tegenstander kan doen stoppen/vast zetten en uitiendelijk op de een of andere manier winnen) en combo (een combinatie van kaarten spelen die je vaak in 1x laat winnen of die je opeens zo'n enorme voorsprong geeft dat de tegenstander nooit meer terug kan komen). Er komen ook heel veel hybrides van deze decksoorten voor. Een andere mogelijkheid is om een thema te kiezen voor je deck, misschien wil je wel graag met elfjes spelen, of alleen kaarten waarvan de naam begint met een A, of zo, in ieder geval gaat het er om dat je kiest wat je deck moet gaan doen.

Als je weet wat je deck moet gaan doen is de volgende stap natuurlijk zorgen dat je deck dit ook daadwerkelijk doet :D. Dit is normaal een deck bouwen, testen, tweaken, testen, tweaken, etc. Beschrijven hoe je een deck bouwt is echt te veel om in deze post te stoppen, maar er staan verschillende artikelen van mij in het artikelen subforum waarin ik beschrijf hoe ik een bepaald deck gebouwd heb.

Bij draft, het tournooiformaat met de 3 boosters, is het de bedoeling dat je een deck bouwt van een gelimiteerde set kaarten. De spelers zitten min of meer in een kring (meestal aan een grote tafel) en maken allemaal tegelijk de eerste booster open. Ze kijken eens goed door de kaarten en halen er 1 kaart uit, waarna ze de rest doorgeven aan hun buurman, vanaf de andere kant krijgen zij nu het restant van hun andere buurman. Weer pakken ze allemaal een kaart en geven door. Dit herhalen ze tot de eerste booster op is. De tweede en derde gaan eigenlijk precies hetzelfde met 1 verschil: bij de eerste booster geef je de rest door aan je linker buurman, bij de tweede aan de rechter en bij de derde weer aan de linker. Van de kaarten die je gedraft hebt en zoveel basic lands als je maar toe wilt voegen bouw je een deck van minimaal 40 kaarten waarbij de normale limiet van max 4x een kaart niet geldt (al is het niet heel waarschijnlijk dat je een kaart meer dan 4x hebt, het gebeurt af en toe). Daarna speel je met deze decks een tournooitje en meestal zijn er meer boosters voor de winnaar(s). Let op, soms is het bij deze tournooien de bedoeling dat je je rares/mythics/foils weer inlevert en deze worden aan het eind dan weer verdeelt aan de hand van de plek waar je geindigt bent.

GSMs hebben wel eens kuren, een tik tegen de tafel kan een dobbelsteen om doen rollen. Als het serieus is zou ik pen en papier gebruiken, anders dobbelstenen. Ik vind zelf D10's gewoonlijk het handigst.

mazzel

pi
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
tommyken
Advanced
Berichten: 10
Lid geworden op: ma mar 05, 2012 9:59 pm

Re: aanrader voor magic en andere vragen

Bericht door tommyken »

Dag Pi,

Bedankt voor deze uitgebreide maar mooie toelichting.

Ik heb al een mooi begin voor mijn collectie. Maar omdat ik terug begonnen ben heb ik toch al een 'groot begin. Ik probeer ook te verzamelen waar het mogelijk is. Overname zou leuk zijn, maar je moet ze ook vinden. Als ik het zo hoor speel jij vaker een partijtje. Meer dan een keer per week ?

Momenteel weet ik of heb ik geen idee van een beurs in mijn buurt. Helaas, maar dat laat ik echter niet in de weg staan.

60.000 kaarten is al een hele prestatie. Ik veronderstel dat je ene set in map bewaart van 1 tot ... en de rest als speelbaar gedeelte.

Verder zal ik met toelichten op de artikelen en andere onderwerpen die met zullen helpen tot verdere verloop voor het speel en verzamel gedeelte :)

Verder als ik het gelezen heb, dat bij toernooi is het 40 kaarten en 20 landen om in geheek 60 kaarten als deck te hebben (vermijden van banned en restricted cards)
Inderdaad was het een boosterdraft met dci .

Ik zal nog een rondpluizen in dat artikelen gedeelte.

Bedankt,
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: aanrader voor magic en andere vragen

Bericht door pi »

Ik doe het bewaren vooral per 4 in goedkope hoesjes, alleen de erg dure en oude kaarten zitten bij elkaar in een map. Alles in mappen neemt een stuk meer ruimte in.

Ik speel gemiddeld denk ik eens per 2 weken, al probeer ik vaker. Dit is dan wel gelijk de hele middag.

20 land op 40 andere kaarten is een heel hardnekkige misconceptie. Hoogst zelden is dit de juiste verhouding, waarschijnlijker is 22-24 land op 36-38 andere kaarten. Bij draft is het meer in de buurt van 16-18 land op 22-24 andere kaarten.

DCI is de groep die rankings bij houdt en judges certificeerd en zo, een draft zonder DCI werkt precies hetzelfde.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie