Populariteit Magic?

De plaats voor onderwerpen binnen Magic: the Gathering die je niet in andere fora kwijt kunt.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Erquilon
Expert
Berichten: 50
Lid geworden op: di jul 03, 2012 10:17 am

Populariteit Magic?

Bericht door Erquilon »

Hey,

Ik vroeg me af hoe het precies zit met de populariteit van Magic vandaag de dag. Hoeveel spelers heeft Magic ongeveer?

En hoe staat Magic bijvoorbeeld tegenover Yu-Gi-Oh? Ik weet nog dat Yu-Gi-Oh jaren terug razend populair was, maar nu is het volgens mij uitgestorven. Ik zie of hoor er nooit meer iets van. Hoe is dit met Magic? Is dat ook aan het 'uitsterven', of wordt het juist steeds populairder?

En hoe zit het met evenementen als 'Friday Night Magic'? Worden die ook nog steeds actief gehouden?


Gr.

Erquilon
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Populariteit Magic?

Bericht door The Quizmaster »

Volgens mij is Magic na bijna 19 jaar, nog altijd groeiende.. Dus met de populariteit zit het wel goed. Het verschilt wel heel erg per regio hoeveel er gespeeld wordt. Je hebt soms dat je op een FNM geen ruimte hebt om te zitten, zo druk dat het is, en soms dat het gecancelled wordt omdat er niet genoeg mensen zijn.
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Erquilon
Expert
Berichten: 50
Lid geworden op: di jul 03, 2012 10:17 am

Re: Populariteit Magic?

Bericht door Erquilon »

Waar worden die FNM zoal gehouden? Is er ergens een schema van locaties? Of is het gewoon iets dat iedereen voor zichzelf kan organiseren met wat vrienden?
Gebruikersavatar
Donnie Darko
Wizard
Berichten: 615
Lid geworden op: zo okt 04, 2009 6:57 pm
Locatie: Driebergen

Re: Populariteit Magic?

Bericht door Donnie Darko »

In de andere post over winkels heb ik ook al de locator gezet, daar kan je ook de winkels vinden die events zoals FNM organiseren: http://locator.wizards.com/

Yu-Gi-Oh is inderdaad uitgestorven hoor ik van oud-spelers. Magic daarentegen heeft een aantrekkingskracht die toch mensen weer terugbrengt of nieuwe spelers aantrekt...
Work is the curse of the drinking class
Erquilon
Expert
Berichten: 50
Lid geworden op: di jul 03, 2012 10:17 am

Re: Populariteit Magic?

Bericht door Erquilon »

Donnie Darko schreef:In de andere post over winkels heb ik ook al de locator gezet, daar kan je ook de winkels vinden die events zoals FNM organiseren: http://locator.wizards.com/

Yu-Gi-Oh is inderdaad uitgestorven hoor ik van oud-spelers. Magic daarentegen heeft een aantrekkingskracht die toch mensen weer terugbrengt of nieuwe spelers aantrekt...

Inderdaad. Ikzelf ben ook een oud Yu-Gi-Oh speler. Misschien dat door de 'dood' van Yu-Gi-Oh, Magic juist een boost heeft gekregen, en een groter marktaandeel wist te behalen, met veel nieuwe spelers, waaronder die die van Yu-Gi-Oh over zijn gestapt op Magic.

Ik ben benieuwd hoe populair Magic hier in de omgeving is. Ik zou graag wat spelers vinden :)
Gebruikersavatar
The Quizmaster
Wizard
Berichten: 1132
Lid geworden op: do mar 28, 2002 7:35 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Populariteit Magic?

Bericht door The Quizmaster »

De reden waarom Magic populair blijft en ook aantrekkingskracht blijft houden voor oud-spelers, en waarom varianten zoals Yu-Gi-Oh snel aan populariteit inboeten, heeft vooral te maken met de verschillen tussen de spellen.

Bij Magic, worden sets ruim op voorhand gemaakt, waarbij er zowel een design- als een developmentteam aan werken. Het designteam komt op met de meest innovatieve ideeën en het developmentteam zorgt er vervolgens voor, dat allles in balans is met elkaar. Deze werkwijze kan gehanteerd worden, omdat Magic-sets ruim van te voren worden gemaakt. Ze zijn nu bvb al bezig met de sets die in 2015 en later uitkomen (https://twitter.com/maro254/status/212290412050792448). Dit kan, omdat ze hier gewoon het budget voor hebben. Een gemiddelde Yu-Gi-Oh-set, wordt/werd (weet niet of het nog altijd gemaakt wordt) er in een maand of 3 doorheen gejaagd, waarna het product ook op de plank lag. Maw: dit resulteert in vooral sets die 'more of the same' zijn, omdat er geen tijd is om nieuwe ideeën uit te werken, en in sets die niet gebalanceerd zijn.
Om een echt competatief Yu-Gi-Oh-deck te hebben, moet je net die 3 goeie kaarten hebben, die 100 euro de stuk kosten. Heb je die niet, maak je geen schijn van kans. Bij Magic ligt dat veel gedifferentieerder.

Kort samengevat: Magic is populair want: betere balans, nieuwe ideeën, innovatief.
See reversed side of this posting for disclaimer.
*This message is printed on 100% recycled electrons*
Erquilon
Expert
Berichten: 50
Lid geworden op: di jul 03, 2012 10:17 am

Re: Populariteit Magic?

Bericht door Erquilon »

Om een echt competatief Yu-Gi-Oh-deck te hebben, moet je net die 3 goeie kaarten hebben, die 100 euro de stuk kosten. Heb je die niet, maak je geen schijn van kans. Bij Magic ligt dat veel gedifferentieerder.
Dat was me inderdaad ook al opgevallen ja. Yu-Gi-Oh legt veel meer de nadruk op de super goede kaarten. Je hebt daar echt kaarten/combinaties die zo onwijs sterk zijn dat je bijna geen kans meer maakt als je die kaarten niet hebt. Bij Magic ligt de kracht van de kaarten veel dichter bij elkaar :) Magic is inderdaad veel gebalanceerder.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Populariteit Magic?

Bericht door pi »

Met de populariteit van Magic zit het wel goed. Magic is gewoon groter dan vergelijkbare spellen. Er zijn daardoor veel meer mogelijkheden voor decks, mensen hebben meer vertrouwen in dat het spel blijft bestaan en het geeft inderdaad de mensen die het maken ook meer gelegenheid om echt hun best er op te doen omdat ze bewezen hebben dat dat werkt.

Overigens was Magic vroeger minder gebalanceerd. Bij oude sets is er een groter verschil tussen de echt goede en rest van de kaarten, maar dit zijn geen Yu-Gi-Oh verschillen.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Gebruikersavatar
ixo
Wizard
Berichten: 840
Lid geworden op: wo jun 04, 2008 12:30 am
Locatie: Breda

Re: Populariteit Magic?

Bericht door ixo »

magic heeft ook een betere fan base ( core spelers )
Tap yourself

When you are Tapped, Slap your face.
You received a Lethal Blow.

Quote: cigarettes are a lot like hamsters, perfectly harmless until you stick one in your mouth and lit it on fire.
Erquilon
Expert
Berichten: 50
Lid geworden op: di jul 03, 2012 10:17 am

Re: Populariteit Magic?

Bericht door Erquilon »

ixo schreef:magic heeft ook een betere fan base ( core spelers )
Dat dacht ik al ja. Yu-Gi-Oh had heel veel kinderen die het speelden/spaarden. Magic heeft volgens mij veel meer volwassen en serieuze mensen die het spelen/sparen. :)
Paraic
Expert
Berichten: 70
Lid geworden op: di feb 20, 2007 2:35 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: Populariteit Magic?

Bericht door Paraic »

Overigens was Magic vroeger minder gebalanceerd. Bij oude sets is er een groter verschil tussen de echt goede en rest van de kaarten, maar dit zijn geen Yu-Gi-Oh verschillen.
@Pi Zou je dat eens willen uitleggen? Ik krijg vaak het gevoel dat het andersom is. Dat er nu veel sterkere kaarten verschijnen dan vroeger.
Hokahey - Today is a good day to die
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Populariteit Magic?

Bericht door pi »

Oasis - Library of Alexandria

Zelfde rarity, beide een landje met een ability, welke hebben ze gekozen om ook te laten tappen voor mana..?

Het ging om balans he, niet of er nu betere kaarten verschijnen dan vroeger. Als je kijkt naar de balans tussen de kaarten dan was die vroeger schever. Neem een willekeurige oude set (The Dark of eerder) en je ziet een paar extreme uitschieters in speelbaarheid en een hoop prutkaarten. Niet dat er nu geen prut meer gedrukt wordt, maar, als een prut kaart van nu in een oude set was gedrukt was het mogelijk een van de betere kaarten en zeker niet onder gemiddeld, terwijl als de beste kaart nu in een oudere set was gedrukt was het waarschijnlijk niet de beste kaart van die set was (black lotussen, bazaars, workshops en moats en zo zijn nou eenmaal lastig om mee te concureren). Dit zie je op elk rarity niveau. Veel commons van vroeger zijn zo slecht dat ze die vandaag niet meer zouden durven drukken (Camel), anderen drukken ze nu niet of met hogere rarity (Rukh Egg bv) omdat ze eigenlijk te goed zijn of iets doen wat niet bij common hoort. Uncommons zelfde verhaal, Zowel de Oasis als de Library zijn uncommon, de ene onspeelbaar, de andere veel te goed. Zo ook de rares, van Sandals of Abdallah tot Bazaar of Baghdad. En dan is Arabian Nights gemiddeld genomen nog best een goede oude set als je kijkt naar de onderkant van speelbaarheid.

Ik ben het ook niet met je eens dat er nu betere kaarten verschijnen dan vroeger. Dit omdat het wat meer genuanceerd is dan dat. Momenteel zitten we in een fase van Magic waar de focus meer op creatures ligt. Als je zou beweren dat creatures nu beter zijn dan vroeger dan zou ik je gelijk geven. Aan de andere kant zijn er de spells. Neem Cancel tegenover Counterspell voor het meest duidelijke voorbeeld, maar er zijn genoeg anderen. Als je kijkt naar formaten als Vintage en Legacy dan zijn de spells gemiddeld genomen meestal ouder dan de creatures (zeker in Vintage waar iets meer oude spells toegestaan zijn). Dit wil niet zeggen dat er helemaal geen goede spells meer uit komen, in mijn ogen zijn vooral de creatures beter geworden ten opzichte van de spells, de spells zijn misschien iets slechter geworden, maar niet zo heel veel.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie