Ik heb mijn deck niet onder controle

De plaats voor onderwerpen binnen Magic: the Gathering die je niet in andere fora kwijt kunt.

Moderator: Admins & Moderators

Plaats reactie
Erquilon
Expert
Berichten: 50
Lid geworden op: di jul 03, 2012 10:17 am

Ik heb mijn deck niet onder controle

Bericht door Erquilon »

Hi,

Ik heb een soort van probleempje: ik heb mijn deck niet onder controle. Letterlijk :oops: Ik heb nu dus van die sleeves waar de kaarten van mijn deck in zitten (zodat ze niet beschadigd/vuil worden), maar daar kwamen een aantal probleempjes bij mee.

De kaarten van mijn deck zijn nu dus veel glibberiger door al dat plastic. Ze springen constant uit mijn hand of library weg, als ik bijvoorbeeld een kaart wil pakken. Mijn library valt ook best wel vaak om.. Ik moet elke keer nadat ik een kaart van mijn library haal de kaarten weer even recht doen, omdat anders na een aantal keer een kaart pakken, de kaarten zoveel zijn verschoven dat het zaakje omvalt :p

Ook heb ik wat problemen met het schudden van de kaarten. Ik heb zo'n machine waar je 2 stapels kaarten in kan doen, en dat ze dan automatisch door elkaar geschud worden (Heel handig. Gaat supersnel en je hoeft niks te doen :wink: ), maar nu de kaarten in sleeves zitten passen ze niet meer in de machine :twisted: Hoe kan ik ze het beste (en makkelijkste) met de hand schudden? Zijn daar ook nog bepaalde regels voor, bij Magic?


Met vriendelijke groet,

Erquilon
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ik heb mijn deck niet onder controle

Bericht door pi »

Mijn ervaring is dat het probleem dat je beschrijft alleen optreedt met nieuwe sleeves. Het zou dus beter moeten worden als je een tijdje met het deck speelt. Ik heb dat meestal al na een handjevol potjes. Daarnaast, hoeveel kaarten speel je? Een 99 kaarten EDH deck, zeker indien dubbel sleeved, is een stuk lastiger te schudden dan een normaal 60 kaarten deck. Ik heb kleine handen, maar met wat moeite lukken zulke 99 kaarten dubbel sleeved decks mij gewoon.

Gebruik AJB geen schud machines op magic kaarten, die beschadigen namelijk heel erg snel de kaarten. Je bent nu misschien nog niet zo bezig met ruilen, maar je gaat jezelf heel erg dankbaar zijn als de waardevolle kaarten die je opent ook wat waard blijven. Sowieso zijn schud machines ook niet random genoeg.

Je hebt meerdere opties bij schudden, op een tournooi krijg je 3 minuten om een combinatie hiervan te doen (geen enkele techniek is op zichzelf goed genoeg):
- hand over hand: zoals je een normaal pakje kaarten zou schudden, hele deck in je handen en steeds de voorste paar kaarten in de andere hand laten vallen.
- pile shuffling: maak een aantal stapels (7 is aan te raden wiskundig gezien) en verdeel 1 voor 1 de kaarten over de stapels.
- rifle shuffling: deel het deck in 2-en, leg de 2 helften naast elkaar bij de zijkant, beweeg ze naar mekaar toe terwijl je je vinger er langs omhoog trekt zodat de kaarten in mekaar steken, duw hierna de helften samen. Met sommige sleeves is het ook mogelijk het deck op zijn zijkant te zetten, de helft te pakken en van bovenaf de kaarten er in te duwen, voordeel is dat kaarten niet buigen (na veel rifles ga je effecten op de kaarten zien), maar nadeel is dat je makkelijker hoesjes stukmaakt.

Wat je absolut niet mag doen is elke vorm van manipulatie van je deck waardoor deze meer in je voordeel geschudt is. Vaak raden welwillende, maar niet zo goed op de hoogte zijnde, spelers aan om voor je begint met schudden je landjes en andere kaarten ongeveer 1 op 2 eerlijk te verdelen. Dit en alles wat er op lijkt is ten strengste verboden als het een effect heeft. Als het geen effect heeft, omdat je daarna goed genoeg schudt, dan heeft het geen zin om dat te doen en kun je jezelf beter de moeite besparen.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
patrick4
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: zo jul 15, 2012 6:42 pm

Re: Ik heb mijn deck niet onder controle

Bericht door patrick4 »

beste erquilon,

ik had dat probleem ook maar heb ondertussen de hoesjes vervangen. hier is een video om te kijken en het is ondertussen ook een leer video

-> http://www.youtube.com/watch?v=LNHweeCG0a8

M.V.G patrick4
Erquilon
Expert
Berichten: 50
Lid geworden op: di jul 03, 2012 10:17 am

Re: Ik heb mijn deck niet onder controle

Bericht door Erquilon »

Bedankt voor de reacties.
Met sommige sleeves is het ook mogelijk het deck op zijn zijkant te zetten, de helft te pakken en van bovenaf de kaarten er in te duwen, voordeel is dat kaarten niet buigen (na veel rifles ga je effecten op de kaarten zien), maar nadeel is dat je makkelijker hoesjes stukmaakt.
Dit is inderdaad het geval ja. Met kaarten in sleeves druk ik ze makkelijk in de andere helft. Met kaarten zonder sleeves lukt dit niet, en is waarschijnlijk ook niet aan te raden omdat de kaarten dan groot risico hebben om beschadigd te raken.
Gebruikersavatar
pi
Archmage
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma apr 01, 2002 11:00 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ik heb mijn deck niet onder controle

Bericht door pi »

Zonder sleeves wil je dat inderdaad niet doen. Met sleeves is het ongeveer de basis van mijn schudden. Een keer een pile shuffle, dan een aantal keer in mekaar steken en dan nog een beetje hand over hand terwijl ik wacht op de rest. Zonder sleeves zou het me waarschijnlijk ook niet boeien dat de kaarten beschadigen omdat ik anders wel met sleeves zou spelen. Ik zou dan gewoon rifles gebruiken afgewisseld met af en toe hand over hand.
Je kunt een bijdrage doen aan de kosten van dit forum via deze link.
Plaats reactie